Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Roadbook houder huren?  (gelezen 1053 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Roadbook houder huren?
« Gepost op: 22-09-2020, 21:19 »
Goedenavond heren (en dames?),


Ik wil gaan ontdekken of navigeren met een roadbook iets voor mij is. Helaas zijn die dingen nieuw best prijzig, 2e hands niet (door mij) niet te vinden en ben ik er ook niet zeker van of zo'n investering nu nog loont doordat wellicht digitale roadbooks hun intrede doen binnen enkele jaren.


Toch is een papieren roadbook de enige manier op dit moment die er is om de ritten van Ad Ketelaars bijvoorbeeld te rijden. Een tripy heeft niet mijn interesse.


Weet iemand waar je een setup kan lenen of huren? Het zou dan gaan om iets dat op een enduro moet passen. Of moet ik toch in de buidel tasten en een nieuwe kopen? Tripmeter heb ik al in de vorm van een iPhone 4s met Rally Blitz.


Ik ben benieuwd.  :)


Groet, Joris

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2020, 21:31 »
Handbediende roadbookhouders waren niet zo duur, maar volgens mij maakt niemand die meer. In de goeie ouwe tijd werden die nog wel eens met een beetje huisvlijt gemaakt van een broodtrommel of iets dergelijks.

Ik woon in Amsterdam en je mag de mijne (handmatig of elektrisch) wel een keer lenen. Moet je hem wel zelf komen halen (en aansluiten). Rally Blitz ken ik overigens niet, benieuwd of dat werkt. Ben er skeptisch over omdat het op GPS werkt en ik weet niet of dat nauwkeurig genoeg is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2020, 21:40 »
Joris,


Ik rijd 1x per jaar een rit met de Transalpclub die ook met roadbook is. Hiervoor gebruik ik een fiets-roadbookhouder van de ANWB die voorzien is van een zelfgemaakt stukje plexiglas eroverheen om de boel een beetje droog te houden als het regent. De rol moet je met de hand draaien. Het is allemaal wat spartaans en zeker niet erg degelijk maar wel goedkoop. Ik dacht dat die houders gewoon nog nieuw verkrijgbaar zijn voor 1 of 2 tientjes ofzoiets.
Wellicht is dat iets om te proberen.
En anders mag je de mijne ook best wel even lenen mocht Amersfoort voor jou in de buurt zijn.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2020, 22:55 »
Handbediende roadbookhouders waren niet zo duur, maar volgens mij maakt niemand die meer. In de goeie ouwe tijd werden die nog wel eens met een beetje huisvlijt gemaakt van een broodtrommel of iets dergelijks.

Ik woon in Amsterdam en je mag de mijne (handmatig of elektrisch) wel een keer lenen. Moet je hem wel zelf komen halen (en aansluiten). Rally Blitz ken ik overigens niet, benieuwd of dat werkt. Ben er skeptisch over omdat het op GPS werkt en ik weet niet of dat nauwkeurig genoeg is.

Hallo Grandia,

F2R heeft nog een handmatige, maar die kost ook al 85 euro zonder montagemogelijkheden. Zelf fabriceren heb ik ook aan gedacht, maar de lijst met klusprojecten is al te lang...  :-X


Ik wil dan ook graag gebruik maken van je aanbod. Details kunnen we wel via PM bespreken.


Als iemand nog tips heeft over locaties om te huren? Misschien dat andere mensen daar nog mee geholpen zijn.

Post Merge: 22-09-2020, 22:57

Joris,


Ik rijd 1x per jaar een rit met de Transalpclub die ook met roadbook is. Hiervoor gebruik ik een fiets-roadbookhouder van de ANWB die voorzien is van een zelfgemaakt stukje plexiglas eroverheen om de boel een beetje droog te houden als het regent. De rol moet je met de hand draaien. Het is allemaal wat spartaans en zeker niet erg degelijk maar wel goedkoop. Ik dacht dat die houders gewoon nog nieuw verkrijgbaar zijn voor 1 of 2 tientjes ofzoiets.
Wellicht is dat iets om te proberen.
En anders mag je de mijne ook best wel even lenen mocht Amersfoort voor jou in de buurt zijn.


Hallo Garfield,


Bedankt voor je aanbod. Dat soort heb ik ook wel eens gezien, maar volgens mij zijn deze niet helemaal geschikt voor de ritten van Ad die ik wil rijden vanwege de beperktere ruimte die ze hebben.


Wel bedankt voor je aanbod!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2020, 06:33 »
Ik ben ook begonnen met een fietsroadbook houder en een fietsteller  ;D , kan prima want je moet toch niet zo hard gaan in het begin. Je moet geluk hebben me 2e hands vinden, soms komen ze met bosjes als je niks nodig hebt maar als je ze zoekt....
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2020, 11:08 »
Net terug van een rit van AK, Transwallonie Adventure raid van 851km.Was mijn eerste Roadbook rit, ik heb een TT elektrische roadbookhouder en gebruikte de tripteller van mijn KTM met stuurbediening. Hiermee kan ik de tripteller ook plussen of minnen zodat deze overeenkomt met de totaalstand op roadbook, is wel maar op 100 meter nauwkeurig, maar dat ging eigenlijk prima.

Waren met drie man, waarvan één een Tripy als backup had (gehuurd bij Ad). Ik was voorrijder.

Op roadbook rijden ging prima, duidelijke situaties. Wel twee keer even de weg kwijt geraakt in de eerste 100km. Dan is het wel fijn als je Tripy rijder als backup hebt en je niet terug hoeft naar een "zekere" situatie. Omdat je toch beste afstanden aflegt per dag wil je niet te veel tijd verliezen met eventuele navigatiefouten.

De rijder met de Tripy heeft na 100km op dag één zijn sleutelbeen gebroken en dat was einde rit voor hem.Ik heb vervolgens mijn roadbookhouder verwisseld voor de Tripy omdat de andere rijder zijn aandacht beter kon gebruiken voor het rijden dan voor de navigatie. En we wilden in ieder geval ook een Tripy voor de navigatie.

Rest van de rit met de Tripy gereden en dat rijdt toch ook wel erg fijn, fout rijden gebeurt je eigenlijk niet omdat je de GPS-track als ondersteuning naast de situaties hebt. Hoogstens even 20 meter terug naar gemiste afslag, omdat je direct ziet dat je hem hebt gemist.

Voordeel van Tripy is natuurlijk ook dat je hem bij Ad kan huren, geen voeding nodig (kan dag op accu) en eenvoudige montage op RAM kogel.
Wilde dit toch nog even delen, ook al ben je niet geïnteresseerd in Tripy  8)
Roadbook navigatie vind ik ook echt wel gaaf, stuk meer uitdaging.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2020, 18:15 »
Zo is dat  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2020, 08:46 »
een Tripy is een geweldig ding mits de track ook echt voor een Tripy is gemaakt, gewoon een GPX track laden werkt helaas niet.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2020, 09:03 »

Rest van de rit met de Tripy gereden en dat rijdt toch ook wel erg fijn, fout rijden gebeurt je eigenlijk niet omdat je de GPS-track als ondersteuning naast de situaties hebt. Hoogstens even 20 meter terug naar gemiste afslag, omdat je direct ziet dat je hem hebt gemist.



Dat is juist de reden waarom ik geen Tripy wil gaan gebruiken, haalt in mijn ogen een deel van de uitdaging weg omdat je er veel te snel op geattendeerd wordt dat je verkeerd gaat. Juist het zelf in de gaten moeten houden van de aanwijzingen op je roadbook icm je tripmeter is hetgene dat mij trekt. Wellicht als ik er echt heel slecht in ben dat ik een Tripy zou willen hebben, maar dan is een normale navigatie wellicht makkelijker te gebruiken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2020, 09:09 »
Bestaan die simpele Acerbis roadbookbakjes nog, met 1 knop verlengd met een stukje benzineslang? Werkte voor mij prima voor de incidentele roadbookrit en duur waren ze niet. Is ook makkelijk zelf te maken als je dat zou willen.


(ik ben verder wel blij dat dat geklooi met kaarten in de tanktas en kilo's papier knippen en plakken grotendeels iets van het verleden is).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2020, 09:33 »
Die Acerbis zijn niet meer nieuw te koop. Heb wel een PB gekregen van Leo dat hij nog een defecte heeft die ik mag hebben, maar dan kom ik weer aan het knutselen met glasvezel of een stalen bakje lassen en heb eigenlijk al genoeg te doen.


F2R heeft wel een handmatige maar die lijkt meer op straatmotoren gericht:
https://www.f2r.pt/epages/f2r.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/f2r/Categories/Produtos/F2RRoadbooks/RB701



Mocht iemand wel direct aan de slag willen:
https://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-merk-onafhankelijk/m1599484795-acerbis-roadbook-houder-onderdelen.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


Ik mag nu gelukkig een roadbook van Grandia lenen om te proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2020, 09:41 »
Ik heb een zelfgemaakte handmatige liggen, die mag je voor de verzendkosten hebben.


Ik heb ook nog een MD roadbook helemaal compleet liggen incl. ICO en stuurbevestiging (past zonder aanpassingen op KTM). Die gaat binnenkort in de verkoop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Roadbook houder huren?
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2020, 10:25 »
een Tripy is een geweldig ding mits de track ook echt voor een Tripy is gemaakt, gewoon een GPX track laden werkt helaas niet.

Volgens mij kan je prima een gpx laden. Je hebt dan alleen geen bolletje pijltje maar een trackline die je moet volgen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com