Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM EXC 520 2001 startproblemen  (gelezen 3148 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Gepost op: 25-10-2019, 18:41 »
Op motorforum.nl kwam ik een link naar dit forum tegen. Gezien er op motorforum nog maar weinig met techniek vandoen is dacht ik: Laat ik het elders ook gewoon proberen.

Enfin, mijn probleem van vandaag:

Ik heb recent een KTM EXC 520 uit 2001 gekocht.

- Als ik warm of koud, direct van de acculader of na een stukje rijden op de startknop druk gaat de startmotor niet rond. Heel af en toe een slag, maar dat is het wel. Knijp in de decompressiehendel in dan joelt hij rond. Laat ik deze weer los is het stilte.
- Hang ik er een auto accu bij aan is het starten lopen.
- Conclusie: Accu dood. Nieuwe 4Ah accu zoals volgens boekje, zie punt 1...
- 5Ah accu gekocht, zie punt 1.Toen de startmotor er maar eens af gehaald. Draait aan zich soepel en van binnen weinig bijzonders te zien.

Weten jullie misschien een andere mogelijke oorzaak hiervoor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2019, 11:42 »
Ik weet niet of een 520 naast de handmatige ook een auto-decompressie heeft anders zou dat wel is de boosdoener kunnen zijn.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 26-10-2019, 12:02 »
Ik ben m nog niet tegen gekomen, maar kan zijn dat ik m over het hoofd zie. Waar zou deze moeten zitten?

Edit: Na wat spuurwerk zou hij er toch moeten zijn, ik ga het eens bekijken!

Wat gaat er dan meestal stuk? Het veertje?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 26-10-2019, 22:23 »
Begin met je startmotor uit elkaar te halen, is een simpel werkje en zo gebeurd, kijk of de koolstofborstels niet versleten zijn en niet vast zitten.[zijn bijna altijd kleine vierkante zwarte staafjes met een stroomdraad er aan en een veer die ze tegen de spoel drukt, als ze versleten zijn of vast zitten geven ze de stroom niet goed door]

DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2019, 16:26 »
Kun je 'm wel gewoon starten met de kickstarter?


Als hij loopt (via de kickstarter of auto-accu), loopt hij dan goed?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2019, 06:31 »
Kun je 'm wel gewoon starten met de kickstarter?


Als hij loopt (via de kickstarter of auto-accu), loopt hij dan goed?

We konden m gewoon starten met de kickstart, maar die is nu gebroken (jaja t is een opknapper). Starten was altijd wel een aantal keer kicken, maar t is onze eerste grote kicker dus kan daar aan liggen.

Koud moet je m een beetje helpen met t gas om aan te blijven. Warm loopt hij opzich mooi. Na een poos stationair valt hij wel eens uit.
Opzich niks raars dacht ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2019, 10:37 »

Als de kickstarter afbreekt bij de compressie bij het kicken, dan denk ik dat de auto-deco het probleem is.
Als hij loopt, zal de carburatie wel enigszins in orde zijn, maar hij zou koud ook gewoon moeten lopen. Eventueel een (half) minuutje met de choke erop, tot hij begint te hakkelen, daarna moet hij zonder choke verder. Anders moet je de carburateur ook even nakijken en fixen. Vergeet daarbij de vacuumplaat niet, die wil nog wel eens afbreken. Maar dan heb je grotere problemen.

Ik heb in 13 jaar met mijn 520 alleen een keer startproblemen gehad, die aan de ontsteking lagen. Misschien zeldzaam, maar de kop van een klinknagel van het vliegwiel was afgebroken, en die had de opnemer van de ontsteking geraakt. Die stond daardoor nogal ruim, waardoor hij moeilijk startte.

Hoe te checken: Leg de motor op z'n rechter kant en haal het (natte) linker zijdeksel eraf. Meet de afstand tussen de opnemer en de magneet(?) die in/op het vliegwiel zit. De juiste maat heb ik alleen niet bij de hand - ff googlen. Check ook even of alle klinknagels van het vliegwiel er nog in zitten.
Redelijk eenvoudig te checken, maar het kost je mogelijk een pakking.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 03-11-2019, 20:44 »
Ik ben m nog niet tegen gekomen, maar kan zijn dat ik m over het hoofd zie. Waar zou deze moeten zitten?

Edit: Na wat spuurwerk zou hij er toch moeten zijn, ik ga het eens bekijken!

Wat gaat er dan meestal stuk? Het veertje?


Het veertje kan, maar het blokje zelf kan ook ook gewoon slijten. Die zou een bepaalde hoogte moeten hebben. In werkplaatsmanual (of gewoon ktm dealer) zou moeten staan wat de minimale hoogte mag zijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2019, 12:19 »
Kan ook aan de torque limiter liggen.
Die zit tussen de startmotor en het vliegwiel.
Was bij mijn Husaberg i.i.g. het probleem.

Kijk o.m. hier voor meer info:
https://advrider.com/f/threads/ktm-450-530-wont-start-with-e-starter-problem-torque-limiter-fix-how-to-article.667644/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 05-11-2019, 13:43 »
We zijn er niet helemaal van overtuigd dat de auto-decompressie goed is, vandaar dat we daar nieuw voor besteld hebben, maar dat duurt nog even voor het binnen is.


De koppel begrenzer zal het niet zijn gezien hij hem gewoon niet door de compressie gedrukt krijgt?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 05-11-2019, 14:34 »
Niet door de compressie heen komen kan ook aan de koppel begrenzer liggen.

Mijn Husaberg startte op het eind ook alleen met startkabels en een andere accu er naast.
(of tactisch parkeren en dan van een hellinkje rollend starten).

Gedurende de dag rijden wilde de motor dan helemaal niet meer starten (d.w.z. te langzaam rond op de startmotor en niet door de compressie heen) en werd de accu ook zover leeggetrokken dat de benzinepomp ging haperen.

In eerste instantie de accu vervangen en het hele stroom(laad) circuit uitgebreid doorgemeten. Daar was echter niks te vinden.

Uiteindelijk de motor maar bij Brouwer in Zwartebroek gezet en zij hebben toen de koppel begrenzer vervangen. Sinds die tijd start de motor prima (warm of koud).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #11 Gepost op: 06-11-2019, 09:10 »
Interessant, is die koppelbegrenzer ook te controleren?
Ik kan hem nl nog niet zo vinden en heb ook niks speciaals gezien toen ik bij de slipkoppeling keek.

https://webshop.muldersmotoren.nl/nl/rhc-partstream?arilangcode=nl#/KTM/520_EXC_Racing_Engine_-_2001/Electric_Starter/ab1842e6-cc2b-47dd-92ae-6bf817848a9d/400_EXC_Racing_Engine_-_2001_Electric_Starter/y

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #12 Gepost op: 06-11-2019, 09:24 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #13 Gepost op: 06-11-2019, 11:51 »
Kijk die kan ik bij mij in ieder geval uitsluiten. Bij de 520 is dat gewoon een dom tandwiel  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM EXC 520 2001 startproblemen
« Reactie #14 Gepost op: 12-11-2019, 19:52 »
Het lijkt of we het te pakken hebben. We hebben de vrijloop koppeling vervangen die op de krukas zit. Nu lijkt hij een stuk beter aan te slaan bij het gebruik van de startmotor.
Nog niet even soepel als ik graag zou willen, maar de accu is dan ook behoorlijk leeg. Eens kijken wat dat gaat doen.