Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwe KTM 400EXC  (gelezen 3429 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Nieuwe KTM 400EXC
« Gepost op: 01-07-2008, 22:14 »
Ik dacht het al, want ik had hem stiekum in de 2009 prijslijst voorbij zien komen. KTM heeft de 400ECX nieuw leven ingeblazen. Misschien een leuke opvolger voor de 400Husa. 8)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2008, 22:51 »
Citaat
400 EXC – een nieuwe, opwindende motor Voor 2009 wordt KTM’s EXC-range aangevuld met een gloednieuwe versie van de 400 EXC. Deze machine biedt een fantastische balans tussen vermogen en wendbaarheid en zal de harten van echte enduro-fans zeker sneller doen kloppen. De totaal nieuwe 400 EXC is een machine met een efficiënte, vergevingsgezinde en zeer rijdbare motorkarakteristiek en een gemakkelijk stuurgedrag. De motor is van de SOHC-type en biedt een zeer vriendelijke en energiebesparende karakteristiek. Ze verschilt duidelijk van haar grotere broers door de kortere slag, een nieuwe nokkenas en een geoptimaliseerde ontstekingsmapping. De bovenliggende nokkenas bedient de vier kleppen (waarvan de inlaatkleppen uit titanium zijn vervaardigd) via zeer lichte tuimelaars en dient tevens als centrifugaalfilter voor de carterventilatie. Andere pluspunten zijn een geoptimaliseerd, automatisch decompressiesysteem dat het startgedrag verbetert, een verbeterde hydraulische koppelingsbediening en een magnesium kleppendeksel dat onder een hoek is geplaatst om het stellen van de kleppen te vergemakkelijken. De gloednieuwe krachtbron is in een ultra licht frame ondergebracht waardoor een motorfietsconcept ontstaat dat universeel bruikbaar is voor elk soort offroad terrein of evenement.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2008, 22:59 »
zit ff te kijken op de site van KTM,waarom zouden ze een motor maken met zo'n klein verschil met de 450, lijkt wel of verder echt alles hetzelfde is, snapt iemand die reden?
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2008, 23:26 »
Omdat de oude 400 ook al zo'n lekker fietsje was :-X


GJ ;D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2008, 01:42 »
zit ff te kijken op de site van KTM,waarom zouden ze een motor maken met zo'n klein verschil met de 450, lijkt wel of verder echt alles hetzelfde is, snapt iemand die reden?

Ik denk dat je er op moet gaan zitten (of staan) om te ontdekken dat het karakter van die motor totaal anders is dan die van de 450.
Je moet helemaal niet naar de papieren specificaties kijken!
Slag volume, maximale PK's en maximaal koppel en noem het maar op, zijn allemaal leuk voor de tabellenkijkers.
Maar om ECHT lekker te rijden moet je op de motor stappen en een eindje gaan rijden!
KTM snapt dat als geen ander en brengt daarom een motor met een ander karakter op de markt.
Zodoende kun je lekker kiezen tussen een KTM......
of een andere KTM  ;D ;)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2008, 07:59 »
van wat ik had gelezen op een ami site is ...
dat er rijders zijn die meer technische stukken hebben(de mannen die inde bossen wonen/bergen wonen) die vragen een ander rijgedrag dan de dessrt rijders open vlakte rijders.
 van deze groep heb je de 5xx mensen maar ook de 450. "men" vondt de 450(en de 3002t) toch te bruut. en er was vraag naar een mix tussen de 250exc-f en een 450.. dus ktm heeft geluistertt en komt met de 400 uit in exc en xc versie. de handelbaarheid vande 250 maar die dan rustiger in de toeren loopt als je toch langere tochten maakt en je dus niet constant hoog inde toeren hooeft.

de 450 klasse is volgens mij alleen onmstaan omdat het wedstrijd regelement zegt tot max 450cc en de echte pro's die 450cc ook tot de max zullen gebruiken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2008, 09:23 »
Eens in Diest (na de rit van Ad Ketelaars) staan praten met een stel jongens die hun 525 teruggetuned hadden naar 450 cc, juist voor een soepeler karakter. Slag van de 450 en zuiger van de 525 ofzo, weet niet goed. Wel weet ik dat CC's en vermogen lang niet alles zeggen hoor!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2008, 10:51 »
Volgens de Duitse enduro bladen is een 400 veel makkelijker te rijden dan een 450 of een 525 en dus vooral voor reacreatieve rijders meer dan voldoende. Vermogen heb je eigenlijk alleen nodig in de blubber, in het (duin)zand en op lange rechte stukken. 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2008, 13:27 »
ok, leuke en duidelijke reacties allemaal. Ikheb een 450 maar zou denk ik met een 400 net zo goed uit de voeten kunnen, ben benieuwd naar het verschil. Het lastig voor te stellen dat er veel verschil is als je op papier zo weinig verschillen ziet in onderdelen, gewicht, etc.  dan maar es in de praktijk testen tzt!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #9 Gepost op: 05-07-2008, 11:09 »
Volgens de Duitse enduro bladen is een 400 veel makkelijker te rijden dan een 450 of een 525 en dus vooral voor reacreatieve rijders meer dan voldoende. Vermogen heb je eigenlijk alleen nodig in de blubber, in het (duin)zand en op lange rechte stukken. 
Ja, leuk... De 450 was volgens dat soort bronnen al veel makkelijker te rijden dan de 530 (of 525) dus moet die 400 onderhand zichzelf rijden. Vorig jaar was juist de 450 de ideale machine waar niets aan te verbeteren viel en waar ze helemaal lyrisch van waren.

Mijn 2 cent: Koop vooral de motor die bij je past en laat je niet gek maken door dat soort verhalen dat echte liefhebbers het liefst een bepaald type motor willen hebben. Iedere rijder heeft weer een andere stijl en de nederlandse ondergrond is ook wat anders dan de rest van deze aardkloot.

De volgende voor mij wordt juist weer een zware.... Dat is toch de ware  :o

Voor mij dan he?!?
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #10 Gepost op: 05-07-2008, 12:00 »
 :stupid:
Mijn motivatie is dat al die PK's van mijn 530 niet in de weg zitten ook al heb ik ze bijna nooit/niet nodig en ik ze bijna gratis erbij kreeg (blijf toch een Hollander...). Heb dus ook geen snelle uitlaat en andere dure dingen nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #11 Gepost op: 05-07-2008, 16:18 »

En een paar plaatjes..........








bron KTM images
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #12 Gepost op: 05-07-2008, 16:40 »
En een paar plaatjes..........








bron KTM images

En bedankt hè,

Mag ik weer het toetsenbord gaan schoonvegen :P

GrSanne

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #13 Gepost op: 07-07-2008, 19:56 »
ff een doekje halen hoor, ben zo terug...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Nieuwe KTM 400EXC
« Reactie #14 Gepost op: 07-07-2008, 22:01 »
he jongens dit is geen allroad motor meer hé! Er zijn weinig mensen die voor de lol hiermee een mooie reis gaan maken.

Tuurlijk is het leuk speelgoed maar meer ook niet... :-X