Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lekker in de garage gespeeld vandaag  (gelezen 8827 keer)

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #15 Gepost op: 07-12-2005, 10:09 »
Vanuit de mini club gaan er een hoop hierheen: http://www.rustbuster.nl
ze hebben een goede basis cursus en verkopen voor redelijke bedragen lasapparaten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #17 Gepost op: 07-12-2005, 20:14 »
Heb zelf Semi proff spul,

Daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen(wel 380v)
Met de aanschaf van een fles zuiver Argon, liner en een 5kg rol RVS en Aluminium is dus praktisch alles te lassen 8)

Ik kocht recent nog een (niet! :o)gebruikte TIG-inverter van mijn oude werkgever(werk ik al een jaar of tien niet meer maar kom er nog regelmatig)....... voor heeeeel weinig ;D......., was net te licht voor ze..... MAAR VOOR MIJ NIET!!!!! :-X
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #18 Gepost op: 07-12-2005, 20:22 »
NOu ja, zo makkelijk is dat allemaal niet. Na 3 jaar MTS wtb kan ik alleen maar meer gaten maken dan gaten dicht lassen. Had toch altijd een 6 voor lassen met het commentaar: dat hebben ze netjes voor je gelast! Voordeel van een klas met 30 jongens en 1 meisje wat het eerste meisje WTB was ook nog. Kreeg slechts 1x een onvoldoende omdat de leraar zijn handen had gebrand omdat ik het werkstuk vergeten was af te koelen. :D
Gelukkig bleek later dat het niet aan mij lag maar dat ik redelijk nachtblind ben en met laskap op dus niets meer zie.
Autogeen ging nog het beste. Electrisch is nooit gelukt behalve de electrode knetter vast aan de muur/tafel of wat dan ook in de buurt was. Dat waar die draad uit komt (tig dacht ik) lukt niet als er 1 meter draad uithangt en je het werkstuk nog niet gevonden hebt. Mig(dacht ik, waar je zelf draad moet toevoegen) lukt best aardig als je draad toevoegen vergeet en de stroomsterkte lekker opschroeft. Dan smelten de onderdelen vanzelf aan elkaar.
Kortom, doe mij maar een tekentafel, een tube verf, een mooi stuk hout, of karton zie ander topic.
Erwin succes met je cursus

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #19 Gepost op: 07-12-2005, 20:29 »
Toch echt niet op gelet...... :Dmaar toch knap dat je je staande wist te houden tussen al die jongens!

MIG/MAG: daar komt de draad uit de toorts
TIG        : daar moet je zelf het toevoeg materiaal aan toevoegen......(net als autogeen=gas/zuurstof....)

Komt het weer boven???? :-X :P :-* 
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #20 Gepost op: 07-12-2005, 20:32 »
En wat is dan het verschil tussen MIG en MAG? en wanneer wordt het CO2 genoemd? Spijker deze ex-bouwkundige IT-er eens even bij!

Ik zit ook al jaren te dubben om een lascursus te gaan volgen. Das de enige kunst die ik in m'n garage nog regelmatig niet uit kan voeren.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #21 Gepost op: 07-12-2005, 20:49 »
Effe kort door de bocht:
MIG= lassen met zuiver edel-gas (argon e.d.)
MAG=lassen met menggas (bv.80% Argon met 20%CO2)= dus CO2 lassen....

Maar het lasproces is het zelfde
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #22 Gepost op: 07-12-2005, 21:17 »

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #23 Gepost op: 07-12-2005, 22:08 »
MIG staat voor Metal Inert Gas
MAG voor Metal Active Gas

http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasgereedschap/Mig_lassen.htm
http://www.nil.nl/fris24.htm

 ::)  ::)  ::)  ::)

ik wist het wel...., 't komt allemaal weer boven met een zoekmachine :D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #24 Gepost op: 08-12-2005, 00:13 »
Ik vind lassen gewoon leuk om te doen. Doe het vrij veel, zo ben ik een poosje lang zwart aan het beunen geweest met het apparaat. Stookte er van sochtends 8 tot smiddags 6 mee...
Tig apparaat heb ik niet, maar kan ik lenen van een maatje, ideaal.
Autogeen is me nooit licht gevallen, vooral het afstellen kreeg ik niet onder de knie (maar die leraar wilde het nooit uitleggen, eigenaardige drol dat ie was. Stelde alles af, liet het heel even zien en draaide de vlam vlug uit.. En toen was ik het alweer vergeten..) Tig gaat wat beter, maar ik blijf vaak wel aan het puntenslijpen... Doe het ook maar erg weinig, dusja.

Zelf heb ik dees: http://www.lorch.biz/english/pc/produkte/prod_migmag_80.html

Electrodelassen doe ik niet meer, of iig zo min mogelijk. Is te traag en ik wordt sch**tziek van die slak bikken steeds.

Maargoed, daar ging het niet over.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #25 Gepost op: 08-12-2005, 12:27 »
Ik zit te denken om een apparaat te huren en morgen toch zelf te gaan proberen 2 oren aan m'n balhoofd te naaien uh lassen

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #26 Gepost op: 08-12-2005, 12:34 »
Ik kan een elektrisch apparaatje voor je regelen. Hebben we Corné zijn motor ook mee aan elkaar gebakken, en dat is de hele El Chott blijven zitten :P

Wanneer heb je hem nodig? Het last alleen met elektroden, maar die lever ik wel even bij ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #27 Gepost op: 08-12-2005, 12:43 »
Ik wou morgen weer gaan spelen in de garage. Zaterdag ORA ritje en zondag ook weer druk.

Electisch lassen, als in zonder gas d'r bij, is toch heel veel moeilijker om enigszins netjes te doen? Volgens mij vind ik dat een beetje te eng en voor iets meer als 2 tientjes kun je een hele dag een apparaat huren in Nw Vennep.

Maar wel bedankt voor het aanbieden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #28 Gepost op: 08-12-2005, 13:45 »
Zaterdag ORA ritje en zondag ook weer druk.

Zo'n ORA ritje lijkt me ook wel leuk, snap echt niet waarom die 'organisatie' zo weining aan promotie doet... Ffe een post hiero en je hebt zo weer een paar kandidaten....  ???
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3424
Re: Lekker in de garage gespeeld vandaag
« Reactie #29 Gepost op: 08-12-2005, 13:52 »
Zo'n ORA ritje lijkt me ook wel leuk, snap echt niet waarom die 'organisatie' zo weining aan promotie doet... Ffe een post hiero en je hebt zo weer een paar kandidaten....  ???

De ORA bestuursleden hebben veel werk en weinig tijd ... http://home.hetnet.nl/~josenben/index.htm
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R