Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waar wij niet mogen komen.  (gelezen 8936 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Waar wij niet mogen komen.
« Gepost op: 22-03-2009, 08:40 »
Waar wij niet mogen komen

Verboden Toegang, Art.461. Wetb. V. Strafr.

Artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht luidt: ´Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op een anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie,´

Het artikel lijkt glashelder, maar schijn bedriegt toch enigszins, zo blijkt in de praktijk. Want wat betekent het dat iemand ´de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden´? In gewone-mensentaal: de eigenaar die mensen (en vee) van zijn locatie wil weren, moet op een voor iedereen duidelijk zichtbare plek een verbodsbord plaatsen. De wetgever stelt geen eisen aan zo´n bord. Ook de woorden ´verboden toegang, eigen terrein´ zijn, mits duidelijk zichtbaar aangebracht, voldoende.
Alleen, en nu begint de juridische haarkloverij, het gaat erom dat de rechthebbende het bord of de aankondiging moet plaatsen. En het is lang niet altijd duidelijk wie de rechthebbende precies is. In de meeste gevallen is dat de eigenaar, maar niet altijd. De huurder van een huis met tuin is bijvoorbeeld geen eigenaar van de grond, maar is zeker aan te merken als rechthebbende. Dus mag deze huurder onbevoegden de toegang tot zijn tuin ontzeggen. Maar het is niet altijd zo gemakkelijk. Het is de vraag of iedere gebruiker van een terrein een verbodsbord kan plaatsen, en of de eigenaar tegen de wil van de huurder zo´n bord mag plaatsen. Mag bijvoorbeeld een projectontwikkelaar(eigenaar) in de hal van een door hem ontwikkeld flatgebouw een verbodsbord ophangen?

Zelfs als duidelijk is wie de rechthebbende is en deze terecht het verbodsbord heeft geplaatst, dan mag hij nog niet altijd iedereen weigeren. Er bestaat in Nederland namelijk ook nog zoiets als het recht van overpad. Wanneer er op iemands grond een weg(of pad) ligt die voorkomt in de wegen-verkeerslegger -een registratie van alle wettelijke doorgangen- dan mag de eigenaar niemand de toegang tot die weg ontzeggen. In Waterland, boven Amsterdam heeft deze kwestie een paar jaar geleden gespeeld. Daar had een boer aan het begin van een doorgaande wandelroute over zijn land een bord met ´verboden toegang´ neergezet. De rechter heeft hem echter gesommeerd dat bord te verwijderen en wandelaars vrije doorgang te verlenen. Zelfs wanneer een pad of doorgang niet in de wegen-verkeerslegger voorkomt, kan de zogenoemde gebruiksrecht ervoor zorgen dat de rechthebbende dit pad niet mag afsluiten. Dit laatste komt vooral in het landelijk gebied veel voor bij zogeheten kerkenpaden(historische verbindingen tussen kleine woongemeenschappen en de dichtstbijzijnde kerk.

Als er geen sprake is van recht op overpad of gebruiksrecht en iemand toch een bord ´verboden toegang voor onbevoegden´ is gepasseerd, heeft de rechthebbende of diens wettelijk gevolmachtigde het recht hem staande te houden. Staande houden wil zeggen: de onbevoegde wijzen op zijn overtreding en daarna eventueel het wettelijk gezag, de politie, inschakelen. De rechthebbende mag daarbij nooit geweld gebruiken noch enig ander wettelijk verboden middel.
De rechthebbende heeft ook niet het recht om naar de identiteit van de overtreder te vragen. Dat recht is voorbehouden aan de politie. Overigens mag de overtreder wel vragen aan de rechthebbende om zich als zodanig te identificeren.
Als de politie is gearriveerd en de overtreding heeft geconstateerd, gaat het verder volgens de gewone procedure. De politie kan een transactievoorstel (politietransactie) aanbieden (50 euro). Betaalt de verdachte dit voorstel niet of heeft de politie besloten geen transactievoorstel aan te bieden (bijvoorbeeld wanneer de verdachte zich niet kan of wil identificeren of wanneer er sprake is van bezwarende omstandigheden) dan wordt de zaak doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. Die kan vervolgens wederom een transactievoorstel (OM-transactie) aanbieden (65 euro). Dit is de laatste mogelijkheid tot schikken. Betaalt de verdachte dit voorstel niet dan zal hij voor de kanton rechter moeten verschijnen.
Jaarlijks komen ongeveer tien gevallen voor de Amsterdamse kantonrechter. Het is niet bekend aan hoeveel van die gevallen een straf wordt opgelegd.
In Nederland krijgen per jaar ongeveer tweeduizend mensen een bekeuring omdat zij artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht overtreden. Daarbij gaat het meestal om het niet toegestane betreden van natuurgebieden.

Bron: Nelem

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2009, 22:18 »
Goed bezig nop!!

De politietransactie is inmiddels €60 geworden.
De politie (141 WvSv, alg.opsp.ambt) kan hier uiteraard op verbaliseren, met alle bijkomende bevoegdheden, maar ook de (bevoegde) boa (142 WvSv).
Wat ik ook wel eens hoor, is of het feit op kenteken geschreven mag worden...bv. als je voorbij rijd.
Nee, is niet toegestaan.

En ik kom toch soms nog 461 WvSr situaties tegen die niet kloppen... :D


Gr. Johan.

Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2009, 21:05 »
Ik zie vaak landbouwgrond dat direct toegankelijk is voor het verkeer. Begrijp ik het goed dat ik het recht heb om daar te komen wanneer er geen bordjes staan?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2009, 12:32 »
dat ik het recht heb om daar te komen

Het recht hebben tot, staat niet beschreven.
achteraf word dan bekeken of je daar mocht komen.

Denk in dit kader ook aan schatzoekers, kieviteierzoekers.

Een andere critera is schade toe brengen aan.

Met je noppenband over een akker.

Zover zijn de landbouwers nog niet, dat ze borden gaan zetten, als in hun ogen meer overlast komt zal dat wellicht gaan gebeuren.
Deze vraagstelling heb ik mijzelf in het verleden ook gesteld, met betrekking tot het waterschap en het bereiken van het door de waterschap te onderhouden tochten. Waarbij ze zomaar met een kraan over het betonpad reden. Aannemer in opdracht van.


Evenals een bord in de voortuin van je huis neer zetten en waar jaarlijks de optocht langs komt en het publiek of de pers zomaar over je gras loopt. Of zelfs door je bloemperk. Het is niet voor niets dat veel tuinen een hekje hebben.
Bij landgoederen zie je al wel vaak borden staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2009, 12:58 »
Ik zie vaak landbouwgrond dat direct toegankelijk is voor het verkeer. Begrijp ik het goed dat ik het recht heb om daar te komen wanneer er geen bordjes staan?

Als er wiet op staat moet je toch voorzichtig zijn :D
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2010, 17:25 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2010, 23:40 »
En dit dan, wat zou deze boete kosten: The General AKA, Brian Deegan Goes Poaching

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2010, 06:31 »
En dit dan, wat zou deze boete kosten: The General AKA, Brian Deegan Goes Poaching

Hetzelfde als een week hartbewaking denk ik..man, die gezichten.. ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2010, 10:02 »
Ik heb altijd al gedacht dat het te combineren was ;D
Die mensen hebben niet veel nodig meer dat een gaatje. En om daar zo'n groot veld omheen  te leggen waar voor de rest niets mee gedaan wordt  ???   ;)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2010, 12:41 »
 :)
Hij wist wel wat hij deed, want hij heeft geen één grassprietje eruit getrokken; alleen geploegd in die zandbak.
Leuk filmpje, Noppy.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #10 Gepost op: 05-08-2010, 09:05 »
Ik zie vaak landbouwgrond dat direct toegankelijk is voor het verkeer. Begrijp ik het goed dat ik het recht heb om daar te komen wanneer er geen bordjes staan?

Dat ligt er aan. Ligt er een pad op dat stukje landbouwgrond? Is het niet afgesloten met een slagboom? Gaat het pad ergens naartoe? Bijv. leidt het naar een uitgang aan de andere kant van dat perceel? Staat er een bordje 'Eigen weg'? Geen 'art. 461'? Dan zou ik zeggen ja.

Voor de zekerheid kan je dan ook nog even checken bij de gemeente of het pad in de wegenlegger staat.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #11 Gepost op: 05-08-2010, 09:09 »
Dat ligt er aan. Ligt er een pad op dat stukje landbouwgrond? Is het niet afgesloten met een slagboom? Gaat het pad ergens naartoe? Bijv. leidt het naar een uitgang aan de andere kant van dat perceel? Staat er een bordje 'Eigen weg'? Geen 'art. 461'? Dan zou ik zeggen ja.

Voor de zekerheid kan je dan ook nog even checken bij de gemeente of het pad in de wegenlegger staat.
Toch benieuwd waarom je hier na 8 maanden plots op reageert  :P

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #12 Gepost op: 05-08-2010, 09:21 »
Toch benieuwd waarom je hier na 8 maanden plots op reageert  :P

Vakantietijd he...tijd om te lezen..
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #13 Gepost op: 05-08-2010, 09:38 »
Ik was bezig met een ander, groter artikeltje, en ik pakte deze ff mee :D

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Waar wij niet mogen komen.
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2010, 16:26 »
We hebben in Staphorst en 2 plekken in Brabant handhavingsverzoeken naar de lokale gemeenten gestuurd, gericht tegen Staatscrossbeheer.

Oranje borden zijn nu weer weggehaald.

Jullie kunnen de uitbreidingsdrift van Staatscrossbeheer ook een halt toeroepen door telkens als je nieuwe oranje bordjes ziet ontspruiten, even bij de lokale gemeente de Wegenlegger op te vragen.

Staat dat weggetje in de wegenlegger dan is het een z.g. openbare web en stuur je een briefje naar je gemeente met een 'verzoek om handhaving' met daar in de tekst 'Oranje bordjes weghalen svp'. Termijn er aan vastplakken van bijv. 4 weken en een zinnetje dat we ze weg zullen laten halen op uw kosten indien u niet aan deze termijn tegemoet komt.

Vooral dat laatste doet wonderen; geen enkele bestuurder zit er op te wachten om ongebudgetteerd opgezadeld te worden met kosten die thuishoren bij een andere overheidsdienst.


Bekend?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.