Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein  (gelezen 11039 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #30 Gepost op: 20-01-2018, 10:05 »
Martijn bedankt voor het Overpass Turbo script!

Bij mijn werkt je scriptje helaas niet maar je hebt me geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan. Deze werkt voor mij wel. Ik kan willekeurig inzoomen op een gebiedje en tracks vinden.

Dank!

/*
This shows the possible tracks.
*/

[out:json];

  // get tracks
  way[highway="track"]({{bbox}});
);

out body;
>;
out skel qt;
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #31 Gepost op: 23-01-2018, 14:16 »
Martijn bedankt voor het Overpass Turbo script!

Bij mijn werkt je scriptje helaas niet maar je hebt me geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan. Deze werkt voor mij wel. Ik kan willekeurig inzoomen op een gebiedje en tracks vinden.


Cool, da's ook een mooie query en scheelt inderdaad handmatig gepruts met coördinaten! Thanks!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #32 Gepost op: 23-01-2018, 17:28 »
Of per provincie zoeken ( denk om schrijfwijze)
http://overpass-turbo.eu/s/vhF link op uitvoeren drukken
of Gemeente zoeken. link
Beide de naam Utrecht.

Bij bb box zoeken en data opslaan is het lastig overlappende bbox samen te voegen dubbele data.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #33 Gepost op: 23-01-2018, 17:44 »
Ja, dubbele data is een probleem bij een bbox, zeker bij een dynamische. Als je een statische bbox opgeeft, met voldoende decimalen in de coordinaten, dan valt het wel mee.


Ik overweeg nu overigens om mijn verzameling onverharde wegen direct in OSM op te nemen, door aan de betreffende paden en wegen de tag 'motorcycle=yes' (of evt. een andere waarde als 'permissive' of 'destination') toe te voegen. Je kunt deze dan altijd terughalen met deze OverpassQL query:


[out:json];

  way[highway="track"][motorcycle][motorcycle!="no"]({{bbox}});
);


out body;
>;
out skel qt;

Post Merge: 23-01-2018, 17:57
Mooi van OSM is trouwens ook, dat je zelf tags mag verzinnen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Any_tags_you_like


Als we als Allroadmaniacs community een tagnaam afspreken, bijv. 'armnl:access', met als mogelijke waarden 'legal', 'private', 'only_when_nobodys_looking' ;-) dan kunnen we helemaal los  :)


Nja, effe wat beter over nadenken, maar het gaat om het idee.









Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #34 Gepost op: 23-01-2018, 18:52 »
We geven nooit zomaar aan een weg waar we langs mogen de tag motorcycle=yes, algemene stelregel bij tagging in OSM. Dit valt onder het 
kopje onnodige tagging.

Een snelweg geven we ook geen motorcycle=yes, maar ook geen foot=no, want dit is per default bepaald.
Eigenlijk, is het alles wat overblijft daar mag je komen, klopt het niet dan is het niet goed getagd.

motorcycle=yes wordt alleen gebruikt bij wanneer het expliciet vermeldt is (op bord of bij regel), of bij uitzondering en de juiste tagging string bij een verkeersbord.

Op een routelijn (osm lijn highway) worden ook paaltjes hekjes getagd worden. Daar moet wel motorcycle is yes getagd worden, als we er langs mogen of kunnen, fysiek (breedte). Bepalend voor A B routering.

Permissive, dat zijn eigenlijk vooral alle paden achter een gebiedsbordje, de omschrijving op zo'n bordje geeft aan wat je niet mag achter het bordje, of wat wel mag en overige verboden. Dan gebruiken we permissive, want het kan door de eigenaar elk moment worden gesloten als hij dat nodig vindt. ( Zonder een verkeersbesluit, zoals bij wegen uit de wegenlegger van de Gemeenten).

Destination, is dan ook echt bestemmingsverkeer, met bord bepaald.

Dan is er nog access=private
access=forestry
access=agricultural

Er is dan ook een hierarchie. waar valt motorcycle onder
motorcycle
motor_vehicle
vehicle
access

Wanneer het voor meerdere geldt dan gebruik je eerst motor_vehicle=no en niet motorcycle=no.
Je moet dus rekening houden met andere vervoersvormen.
Doe je dat niet zullen andere je tags er weer af halen of motorcycle=yes verwijderen omdat het onnodig is.

Dan zijn er de C borden, waar het ingaan met voertuig verboden wordt, dan heb je te maken met motorcycle:backward of forward=no Terwijl je er van de andere kant er wel uit mag komen.

Paden, path, wordt bij routerings default gezien als niet voor toegankelijk voor motorcycle, terwijl er nogal wat zijn waar het wel mag.
Daar zou motorcycle=yes gepast zijn, maar kijk dan ook even naar horse en brommer (mofa/moped), wanneer je volledig tagd hebben andere de neiging om het niet te veranderen.  ;)
Er zijn nogal wat wandelaars die het buitengebied taggen  met footway, is bedoeld voor wandelen, zeggen ze, terwijl het een 4 meter brede track is, die er in eerste instantie van vroeger uit ligt om het gebeid te onderhouden bewerken. En wij er ook soms mogen komen. Maar ook de brommer.

Overweeg om JOSM editor te gaan gebruiken.
Daar kan je een filter zetten zodat je alleen de highway lijnen ziet.
En dan met een aangepaste style.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58694

Zo zie je makkelijker, welke tags er op de wegen staan voor motorcycle zo ook op de barrier als bollard (paaltje) gate (hek) etc.
Daarnaast kan je gebruik maken van vele onderlagen, de nieuwste luchtfoto van de Staat, nog even dan ook 2017 luchtfoto.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #35 Gepost op: 23-01-2018, 19:07 »


Post Merge: 23-01-2018, 17:57
Mooi van OSM is trouwens ook, dat je zelf tags mag verzinnen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Any_tags_you_like


Als we als Allroadmaniacs community een tagnaam afspreken, bijv. 'armnl:access', met als mogelijke waarden 'legal', 'private', 'only_when_nobodys_looking' ;-) dan kunnen we helemaal los  :)


Nja, effe wat beter over nadenken, maar het gaat om het idee.

Dit is ten dele waar, maar er wordt wel verlangd dat je het gaat bespreken met de community, zelfs het aankondigt, proposal, over laat stemmen. En dat is best wel een lang proces met vele meningen.

De tags met motor_friendly of motorcycle:friendly heeft het ook niet gehaald. Afgeblazen.
Je moet het wel bekijken in het belang van de hele wereld.

Zo is er nog geen tag voor double_tracked_motor_vehicle, wat wel in de wetgeving staat op meer dan 2 wielen of 2 sporig ook in andere landen.

Die borden worden nog zo getagd met motorcycle=yes, Zie C6 bord hoe krom het eigenlijk is link



Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #36 Gepost op: 23-01-2018, 19:43 »
Ik weet in Hoogerheide, Mastbos en de Chaamse bossen wat paden te vinden waar je nog mag komen.
Maar dat zijn voornamelijk losse paden hier en daar, ik ben op zoek naar een echte route, bij voorkeur een stuk bos waar ik op het gemakje kan oefenen.

Weet iemand stukken strand of bos waar dat nog mag? Ik weet dat we ook cross terreinen hebben in Nederland, maar daar mag je zonder licentie niet komen, en al zeker niet met een zware allroad ben ik bang.


Interessant topic. Ben zelf beginnend rijder en rij zelf tussen Breda/ Tilburg/ Baarle Nassau. Genoeg stukken waar gereden wordt (al dan niet legaal), ik volg vaak de sporen en kom een heel eind. Moeilijk is om alles aan elkaar te knopen, steeds verhard ertussen is niet leuk.
Plek om te oefenen heb ik ook wel eens gezocht...zou er toch moeten zijn zou je zeggen. Tegelijkertijd: ook op legale zandpaden zijn genoeg wandelaars/ fietsers te vinden die het niet zo leuk vinden dat er een motor aan komt, ik heb nog geen plek gevonden waar je zou kunnen blijven hangen.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #37 Gepost op: 23-01-2018, 21:10 »

Hoi Dutchy,


Ik had natuurlijk kunnen vermoeden dat er hier ook echte OSM-kenners zouden rondhangen ;-)

We geven nooit zomaar aan een weg waar we langs mogen de tag motorcycle=yes, algemene stelregel bij tagging in OSM. Dit valt onder het 
kopje onnodige tagging.

<snip>

Paden, path, wordt bij routerings default gezien als niet voor toegankelijk voor motorcycle, terwijl er nogal wat zijn waar het wel mag.
Daar zou motorcycle=yes gepast zijn, maar kijk dan ook even naar horse en brommer (mofa/moped), wanneer je volledig tagd hebben andere de neiging om het niet te veranderen.  ;)
Er zijn nogal wat wandelaars die het buitengebied taggen  met footway, is bedoeld voor wandelen, zeggen ze, terwijl het een 4 meter brede track is, die er in eerste instantie van vroeger uit ligt om het gebeid te onderhouden bewerken. En wij er ook soms mogen komen. Maar ook de brommer.

Overweeg om JOSM editor te gaan gebruiken.
Daar kan je een filter zetten zodat je alleen de highway lijnen ziet.
En dan met een aangepaste style.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=58694

Zo zie je makkelijker, welke tags er op de wegen staan voor motorcycle zo ook op de barrier als bollard (paaltje) gate (hek) etc.
Daarnaast kan je gebruik maken van vele onderlagen, de nieuwste luchtfoto van de Staat, nog even dan ook 2017 luchtfoto.


Bedankt voor je lange uitleg. Onnodige tagging: duidelijk.


Wat ik vooralsnog uit je verhaal haal, is dat er niet echt een goede manier is om voor 'highway=track' op een zinvolle manier aan te geven dat je er met de motor op mag, omdat het uitgangspunt is dat je er op mag TENZIJ, dus je zou alle niet-toegankelijke tracks moeten taggen met access=no, motorcycle=no, of een andere variant, en dan ook nog rekening houdend met paarden en brommmers.... Gaat niet gebeuren  ;)


Ik denk verder.


Groeten,
Martijn.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #38 Gepost op: 23-01-2018, 22:27 »
Die tip kreeg ik via een ander forum ook, overpass turbo!

Nuttig, maar er zitten nog wel fouten in (begrijpelijk natuurlijk). Ik ben momenteel zo ver dat ik een rondje van 15 kilometer heb uitgezet in de regio Chaam, samengesteld uit legale (inderdaad) landbouw en toegangswegen. Ik moet het rondje nog checken in den lijve, maar dat wil ik niet alleen doen omdat mijn offroad ervaring nog beperkt is en mijn motor groot en zwaar :). Dus liever met twee of meer mensen.


Liefhebbers? :)
Hoi trigger,
Ik kan aanstaande zaterdag mee, om mijn drz uit te proberen over de paden rond Chaam.
Herken 't probleem van niet alleen 'durven' ivm zware motor, rijdt nl meestal op de 1200GS. Sinds kort heb ik een drz400, om wat meer solo aan te durven.

Als er een gpx track beschikbaar is kan ik die op mijn suunto GPS horloge uploaden om dan 't lijntje te volgen.
Tripy is ook erg leuk om te doen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #39 Gepost op: 24-01-2018, 09:56 »
.... Gaat niet gebeuren  ;)


Ik denk verder.
.
Zo moeilijk is dat niet.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #40 Gepost op: 10-03-2018, 17:58 »
Ik ben dus zo'n nieuweling. Zal me even voorstellen.
Ben Arno, en heb na vele jaren 4 wielen omgeruild voor twee. Had ik veel eerder moeten doen. Ben de trotse eigenaar van een KTM 990 ADV. Afgelopen jaar druk bezig geweest om hem goed op zijn wielen te zetten. Nu is hij klaar om gebruikt te worden waar hij voor ontworpen is.

Ik ben dus ook het internet opgegaan om te kijken waar ik kan rijden. Als weekend vader heb ik helaas geen mogelijkheid om bij endurofun te beginnen. Nu snap ik het standpunt dat mensen hun routes voor zichzelf willen houden helemaal. Heb in de jaren 90 rally's gereden in de auto. Het was zo moeilijk om mooie routes te beschikbaar te krijgen, om dezelfde redenen die ik hier ook lees. Teams begonnen reeds weken van tevoren met trainen, en ik begrijp dat omwonenden daar helemaal klaar mee waren. Het resultaat is dat de mooie proeven uit de wedstrijden verdwenen zijn, en dat een groot deel van het rally kampioenschap nu op dijken en industrie terreinen plaatsvinden. ( Hoewel het langzaam beter begint te worden. )

Echter zit er wel een keerzijde aan het niet helpen van beginners. Ikzelf woon aan de rand van de randstad, en weet dat ik naar Brabant moet. Dus ga ik maar op goed geluk. En de kans is groot dat ik precies daar ga rijden waar ik nou net niet moet zijn. En dat is uit onkunde niet uit kwaad wil. Als ik lees over spijkermatten, dan wil ik niet de veroorzaker daarvan worden. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn op de routes.

Dus daarom zou ik juist wel graag willen dat iemand mij laat zien waar het wel en niet kan, of mij een route opstuurt voor mijn tripy.

Maar wat ik het liefst zou willen is dat iemand mij een keer door de week meeneemt, om te laten zien waar maar vooral ook hoe het moet. Zoals gezegd , ik ben een newby.

grtz Arno

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #41 Gepost op: 11-03-2018, 08:38 »
Google Trans Euro Trail  :)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #42 Gepost op: 11-03-2018, 09:22 »
En google ad ketelaars  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #43 Gepost op: 11-03-2018, 10:01 »
En kom naar de warme sjoko rit...

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #44 Gepost op: 11-03-2018, 10:09 »
Ik ben dus zo'n nieuweling. Zal me even voorstellen.
Ben Arno, en heb na vele jaren 4 wielen omgeruild voor twee. Had ik veel eerder moeten doen. Ben de trotse eigenaar van een KTM 990 ADV. Afgelopen jaar druk bezig geweest om hem goed op zijn wielen te zetten. Nu is hij klaar om gebruikt te worden waar hij voor ontworpen is.

Ik ben dus ook het internet opgegaan om te kijken waar ik kan rijden. Als weekend vader heb ik helaas geen mogelijkheid om bij endurofun te beginnen. Nu snap ik het standpunt dat mensen hun routes voor zichzelf willen houden helemaal. Heb in de jaren 90 rally's gereden in de auto. Het was zo moeilijk om mooie routes te beschikbaar te krijgen, om dezelfde redenen die ik hier ook lees. Teams begonnen reeds weken van tevoren met trainen, en ik begrijp dat omwonenden daar helemaal klaar mee waren. Het resultaat is dat de mooie proeven uit de wedstrijden verdwenen zijn, en dat een groot deel van het rally kampioenschap nu op dijken en industrie terreinen plaatsvinden. ( Hoewel het langzaam beter begint te worden. )

Echter zit er wel een keerzijde aan het niet helpen van beginners. Ikzelf woon aan de rand van de randstad, en weet dat ik naar Brabant moet. Dus ga ik maar op goed geluk. En de kans is groot dat ik precies daar ga rijden waar ik nou net niet moet zijn. En dat is uit onkunde niet uit kwaad wil. Als ik lees over spijkermatten, dan wil ik niet de veroorzaker daarvan worden. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn op de routes.

Dus daarom zou ik juist wel graag willen dat iemand mij laat zien waar het wel en niet kan, of mij een route opstuurt voor mijn tripy.

Maar wat ik het liefst zou willen is dat iemand mij een keer door de week meeneemt, om te laten zien waar maar vooral ook hoe het moet. Zoals gezegd , ik ben een newby.

grtz Arno


Ik begrijp dat mysterieus gedoe ook niet goed. Alsof er ineens honderden motoren per dag over een route zouden gaan als die hier op de site gezet wordt. Openbare routes bedoel ik dan dus routes waar je gewoon met je motor mag komen.


Er zijn wel een aantal georganiseerde routes maar die vallen veelal in het weekend. Zit zelf ook naar Ad Ketelaars te kijken en begrijp uit die site dat je routes ook op een eigen dag alleen kunt narijden.


Of eens een oproep zetten hier op het forum, er zullen ongetwijfeld meer mensen met dezelfde vraag rondlopen en met een groepje beginnelingen en Google Maps kom je denk ik een heel eind en heb je nog een hoop lol ook.