Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onverharde wegen in Europa  (gelezen 5330 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Onverharde wegen in Europa
« Gepost op: 26-08-2018, 17:54 »
Hallo allen,

Omdat ik graag met een 4x4 auto mooie, niet al te moeilijke routes op onverhard zou rijden ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag waar in Europa je met een auto nog toegang hebt tot onverharde wegen/paden. Tot nu toe heb ik de indruk dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn, behalve misschien in voormalig Oost-Europa.

Als ik bijvoorbeeld op Wikiloc naar routes in Portugal of Spanje zoek vind ik er flink wat die - afgaande op de foto's - met motorfietsen of quads zijn te rijden, maar voor auto's vind ik zo goed als niets. Ook andere websites, bijvoorbeeld "alpenrouten.de" zijn specifiek op motorrijders gericht.

Wie kan mij op weg helpen hierover informatie te vinden?


Groet,
Frans

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2018, 20:23 »
bijvoorbeeld "alpenrouten.de" zijn specifiek op motorrijders gericht.



Op de assietta kammstrasse en de tunnel de parpaillion kwam ik alles tegen waar "4x4" op de achterklep past.
Zou de site  https://alpenrouten.de/   toch maar eens goed doornemen als basis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2018, 21:37 »
Op wikiloc zijn er ook genoeg, mn in Spanje. Alles uitzetten behalve 4x4 is "alle terrein" en quad is "atv". Waar een quad kan rijden kan jij dat ook.
In Engeland kan je ook nog wel greenlanen.

Zoekterm Catalunya 15445 (!!) hits
Marcel

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2018, 21:38 »
Bedankt voor je reactie Leo. Ik heb net even zitten kijken op alpenrouten.de, en bij de commentaren zie je hier en daar idd ook reacties van autorijders. Mooi ook dat de moeilijkheidsgraad wordt aangegeven. Interessant!

Post Merge: 26-08-2018, 21:46
Op wikiloc zijn er ook genoeg, mn in Spanje. Alles uitzetten behalve 4x4 is "alle terrein" en quad is "atv". Waar een quad kan rijden kan jij dat ook.
In Engeland kan je ook nog wel greenlanen.


Op YouTube heb ik wat filmpjes van greenlaners zitten bekijken. De meeste paden waren zo te zien alleen geschikt voor serieuze terreinauto’s. Maar we zoeken verder, misschien zijn er ook makkelijkere routes.


Op Wikiloc heb ik idd op “atv” gezocht, ik ga “alle terrein” eens bekijken. Dankjewel.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2020, 16:53 »
Inmiddels ben ik hierover wel wat meer te weten gekomen. In september 2019 heb ik een Suzuki Grand Vitara XL-7 aangeschaft, bouwjaar 2002. Na een grondige grote beurt ben ik er meteen mee naar Spanje geweest, waar ik behoorlijk wat op onverhard heb gereden. In verschillende provincies, o.a. Aragon en La Rioja, zijn er mogelijkheden om legaal op onverharde paden te rijden.

Deze maand, juli 2020, had ik naar de Italiaanse Alpen willen gaan, maar jammer genoeg heeft Het Virus roet in het eten gegooid.

In enkele landen zijn er belangenorganisaties waar informatie te krijgen cq. te vinden is over legale mogelijkheden, zoals Codever (codever.fr) in Frankrijk en Amver (amver-online.com) in Spanje. Enige voorbereiding is wat mij betreft  wel nodig omdat boetes voor illegaal “overlanden” kunnen oplopen tot (tien)duizenden Euro’s.

Daarom zou het nuttig zijn om een overzicht te hebben van dergelijke organisaties in verschillende landen. Mocht iemand daar meer over weten dan houd ik mij graag aanbevolen.


Groet,
Frans

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2020, 17:04 »
Waar zou je je moeten begeven om 10 duizenden aan boetes op te lopen?
Ben er nu paar keer geweest.
Maar volgens mij is alles gewoon toegankelijk

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2020, 17:16 »
Spanje: in de regio’s Castilla-La Mancha en Castilla-Leon kunnen volgens Amver boetes tot EUR 6.000,- worden uitgedeeld. Op de site van Codever (Frankrijk) las ik iets over EUR 30.000,-.


Kan zijn dat deze organisaties op die manier hun ledenwerving kracht bij zetten, en hoe groot de kans is dat je zo’n boete oploopt weet ik niet. Zelf wil ik het risico liever niet lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #7 Gepost op: 18-07-2020, 17:50 »
Geen idee waar die regio zitten in Spanje.
Maar ze kunnen mij wel 30.000 boete geven van een kale kip kan je niet plukken.
Of moet je dan 8 jr brommen?
Of ze nemen me ouwe auto in beslag.
Of heb je het op facebook gelezen want dan is het waar.
Is dit allemaal niet met een korreltje suiker?




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #8 Gepost op: 18-07-2020, 18:22 »
Geen idee hoe ze daar met kale kippen omgaan  :)   Zelf heb ik meestal ook minder dan EUR 30K op zak, en dat geef ik liever uit aan andere dingen.

Facebook mijd ik als de pest, net als het risico op boetes van meer dan een paar tientjes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #9 Gepost op: 19-07-2020, 11:04 »
Hierbij voor Engeland: https://www.glass-uk.org/
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2020, 07:03 »
Super, dankjewel!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #11 Gepost op: 18-12-2020, 20:34 »

Ik heb daar een paar jaar woestijn trips per motor gegidst voor (..). Ik ben bekend met groepen van gemeleerde interesse, leeftijd  en voorkeur. In bezit van 5000+km onverharde woestijn wegen en pistes. Van stenen en zand tot duinen, fes-fes en kamele-gras. Van makkelijk tot zeer moeilijk, alles wel eerder gereden met groepen.


Als iedereen me een aardigheidje toestopt voor de moeite, wil ik Marokko graag ook weer een keertje overdoen. Wat een heerlijk land  :)


Avonturier!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #12 Gepost op: 18-12-2020, 21:15 »
Ik heb daar een paar jaar woestijn trips per motor gegidst voor (..). Ik ben bekend met groepen van gemeleerde interesse, leeftijd  en voorkeur. In bezit van 5000+km onverharde woestijn wegen en pistes. Van stenen en zand tot duinen, fes-fes en kamele-gras. Van makkelijk tot zeer moeilijk, alles wel eerder gereden met groepen.


Als iedereen me een aardigheidje toestopt voor de moeite, wil ik Marokko graag ook weer een keertje overdoen. Wat een heerlijk land  :)



Reactie voor dit topic denk ik: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=24516.0

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #13 Gepost op: 20-12-2020, 16:46 »
Waar een quad kan rijden kan jij dat ook.
Daar zou ik niet direct vanuit gaan. Quads zijn maar 30-50 cm. breder dan de gemiddelde allroadmotor en kunnen grofweg hetzelfde qua klimmen, single tracks, onregelmatig oppervlak, water, etc. Er zullen best wel ATV routes zijn waar je met een auto ook op kan, maar dat zal eerder uitzondering dan regel zijn.
Polaris Scrambler XP 1000 - Reiger
Garmin 680t - Tripy II - MigTek - ICO + ICO GPS

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Onverharde wegen in Europa
« Reactie #14 Gepost op: 20-12-2020, 18:22 »


Reactie voor dit topic denk ik: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=24516.0


Dank, grandia. Je hebt volledig gelijk! Was 'm al kwijt  ::)

Vaag dat dat hier terecht gekomen is, want dit topic heb ik, meen ik, niet gelezen.


Harm
Avonturier!