Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuw KAWA KLX300  (gelezen 1841 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2020, 17:18 »
tsja

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2020, 17:25 »
Ik vind 'm leuk, maar ik heb een nostalgisch zwak voor KLX-en; de paars met groene KLX650R is de enige motor waarvan ik spijt heb gehad dat ik 'm verkocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2020, 18:14 »
Vindt het wel een grappig ding.
Merk heeft bij mij ook
altijd tot de verbeelding geroepen.
Maar nog niet in bezit gehad.
De rest wel van de japanse merken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2020, 21:01 »
Ik vind 'm leuk, maar ik heb een nostalgisch zwak voor KLX-en; de paars met groene KLX650R is de enige motor waarvan ik spijt heb gehad dat ik 'm verkocht.
Heb ik ook nog herinneringen aan: mijn eerste ritje met ARM; toen je achterschokker het begaf...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2020, 21:03 »
Ach kleinigheidjes hou je toch. :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2020, 22:22 »
Dat was de bout waar de schokbreker mee in de achterbrug vast zat. Toen heb ik ook geleerd dat 12.9 staal gebruiken 'omdat het mooi sterk is' niet altijd een goed plan is, want de vervangende bout ging bij zo'n beetje de eerste drempel alweer. 8.8 bout erin, geen problemen meer gehad, althans niet met die achterschokker.


Maar inderdaad, die hele foute kleurstelling, ritje afmaken als een lowrider, de sleutelsessies bij de Crosskabouter (deurtje dicht, niemand mocht zien dat er een Japanner op de brug stond), de TM40 tuningsessies met een stopwatch en een vast stuk weg, en nog meer herinneringen maken dat die KLX een warm plekje in mijn hart heeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2020, 23:00 »
Dat was de bout waar de schokbreker mee in de achterbrug vast zat. Toen heb ik ook geleerd dat 12.9 staal gebruiken 'omdat het mooi sterk is' niet altijd een goed plan is, want de vervangende bout ging bij zo'n beetje de eerste drempel alweer. 8.8 bout erin, geen problemen meer gehad, althans niet met die achterschokker.


raar verhaal leg uit......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #9 Gepost op: 26-11-2020, 01:01 »
Geen raar verhaal. De treksterkte en vloeigrens van 12.9 is hoger, maar de keerzijde van de medaille is dat het breekt waar een 8.8 bout mogelijk genoeg vervormt om de stress kwijt te raken.


Of je dat wil is vers twee, eigenlijk niet dus. En dat er elders in die schokker-ophanging iets niet lekker gezeten heeft waardoor die bout inderdaad herhaaldelijk klappen in afschuiving kon krijgen zal ook wel. Normaal breken die dingen eigenlijk al nooit. Maar wist ik toen veel... De M10 8.8 borstbout heeft het nog lang gedaan in ieder geval.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2020, 12:50 »
heb zelfde gehad: GPS steun gemonteerd op het stuur. Moest dus 4 langere bouten hebben (gps boven op bracket waar stuur mee op de kroonplaat zit).
Collega had nog wat bouten liggen in z'n buro, precies juiste lengte. Bij op voorspanning zetten van de eerste bout trok ik meteen het draad uit de kroonplaat .. Bleek ook een 12.9 bout te zijn. Inmiddels zijn we alle 12.9 bouten aan het uitfaseren in onze machines (niet vanwege bovenstaande hoor).


Soms wil je juist dat de bout vervormt en niet meteen breekt. Vooral waar het safety betreft (wij zetten onze machines vast aan de vloer om ze op hun plek te houden bij aardbevingen, dan wil je juist wat ductilitiet in de bout/contructie). Weet eigenlijk niet of dat bij motoren ook zo ontworpen wordt




Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2020, 13:01 »
Zeker, EURO-6 homologatie vereist dat een nieuwe motor tsunami-, aardbevings- en pandemiebestendig is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #12 Gepost op: 27-11-2020, 00:04 »
Geen raar verhaal. De treksterkte en vloeigrens van 12.9 is hoger, maar de keerzijde van de medaille is dat het breekt waar een 8.8 bout mogelijk genoeg vervormt om de stress kwijt te raken.


Of je dat wil is vers twee, eigenlijk niet dus. En dat er elders in die schokker-ophanging iets niet lekker gezeten heeft waardoor die bout inderdaad herhaaldelijk klappen in afschuiving kon krijgen zal ook wel. Normaal breken die dingen eigenlijk al nooit. Maar wist ik toen veel... De M10 8.8 borstbout heeft het nog lang gedaan in ieder geval.


Ik ken de situatie niet, maar een bout die vervormd die hierdoor heel blijft........



KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #13 Gepost op: 27-11-2020, 08:24 »

Ik ken de situatie niet, maar een bout die vervormd die hierdoor heel blijft........

Als je ergens een kracht opzet dan vervormt het, tijdelijk of permanent.

"Wanneer een stalen bout wordt blootgesteld aan een kracht, zal afhankelijk van de grootte van deze kracht de bout vervormen door in lengte toe te nemen. Wanneer de bout na belasting terugkeert in de oorspronkelijke vorm/lengte, spreekt men van een elastische vervorming. Zodra deze vervorming van blijvende aard is, gaat men over van een elastische vervorming naar een plastische vervorming."

Post Merge: 27-11-2020, 08:42

En voor de bouten nerds onder ons. Een technisch/chemisch verhaal waarom in boutenland sterker niet perse beter is... (8.8 bouten zijn volgens dit verhaal in tegenstelling tot sterkere bouten niet gevoelig voor de invloed van waterstof op het staal dat brosheid kan veroorzaken)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Nieuw KAWA KLX300
« Reactie #14 Gepost op: 27-11-2020, 09:35 »
Ik ken de situatie niet, maar een bout die vervormd die hierdoor heel blijft........


Op het moment dat het plastisch vervormt herverdeelt de stress ook.
Nooit ergens een kromme bout uit gewurmd? Als dat een 12.9 bout was geweest dan had je er een gebroken bout uit moeten wurmen.