Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: klepdeksel lc4 640 adventure  (gelezen 3848 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
klepdeksel lc4 640 adventure
« Gepost op: 29-08-2005, 20:14 »
Ik heb olielekkage, komt tussen de cylinderkop en het klepdeksel vandaan.
Ik wil nu mijn klepdeksel loshalen en de pakking opnieuw aanbrengen (vloeibare).
Weet iemand of dit goed te doen is zonder de motor helemaal uit te bouwen, want dat lijkt me ook weer zowat...
Ik kan zo te zien wel goed bij de bouten van het klepdeksel, maar weet niet of ik deze er ook zo af kan halen. Moet natuurlijk ook weer netjes op de nieuwe vloeibare pakking geplaatst kunnen worden.

Alle tips zijn welkom, en alvast bedankt!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2005, 20:28 »
Je maakt mij niet wijs dat je blok eruit moet om het kleppendeksel opnieuw te monteren. Tenzij je voor even kleppenstellen óók het blok uit moet bouwen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2005, 20:29 »
ja, maar voor het stellen van de kleppen zitten er aparte dekseltjes op. Eh,.. klepdekseltjes op de klepdeksel... ::)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2005, 20:39 »
Uh, ok. niets gezegd.  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2005, 21:23 »
Heey adventure rider,

Ja, het kan zonder het blok uit te bouwen. Blijft krap!

1: haal de radiator en alle spullen weg om je kop.

2: Zet de zuiger vast door de bout, onder bij de krukas vast te draaien. Eerst los, het ringetje er tussen uit en daarna weer terug zetten. De bout kan nu dieper en zet de krukas vast. Je moet dit met de hand doen om te kunnen voelen of deze ook echt goed zit. Kan je hem met de hand aan het einde toe draaien, zet hem dan vast met een sleutel.

3: maak de nokkenaskettingspanner los. Eerst de grote bout op de spanner, daarna trek je hem uit het blok.

4: maak de bouten van de klepdeksel los.

5: haal het klepdeksel er af en daarna kan je ook de pomp uit het blok trekken. Het kan zijn dat je de pomp er niet uit krijgt zonder de nokkenas te draaien. Dit is geen probleem. Maak de bout die de krukas vastzet los en draai het blok iets. Niet meer dan nodig en zorg dat het ketting niet over het tandwiel draait. Is de pomp er uit, zet de nokkenas dan terug in originele stand en zet de krukas weer vast!

6: Maak alles echt goed schoon en trek de o-ringen even van de pomp om ook achter deze 0-ring alles goed schoon te maken.

7: ontvet alles en smeer het in met een dun laagje vloeibare pakking. Weet dat alles dat er tussen uit knijpt teveel is en wat je aan de buitenkant van je blok ziet, zit ook aan de binnenkant. Als zoiets los komt kan het voor veel schade in het blok zorgen (oliekanaal..) Zuinig met de vloeibare pakking dus!

8: Monteer de waterpomp en zorg dat de pomp goed in de nokkenas valt. (anders past het ook niet) zorg daarna dat het pennetje op de pomp in het gaatje van het klepdeksel valt.

9: Controleer dat, nu de krukas vaststaat op het juiste moment, de markeertekens op de nokkenas gelijk liggen met de kop. Zo niet dan is er iets verschoven tijdens het demonteren van de pomp.

10; Alles goed? Monteer de hele hap en zet het op moment.

11: Druk de nokkenaskettingspanner in door het palletje in te duwen. Je kunt dan de spanner weer korter maken. Monteer de spanner (controleer de pakking!) en druk de veer weer in de spanner. Je hoort nu klikken en het ketting is weer gespannen. Draai de bout terug in de spanner.

Ik draai na het zoiets altijd de motor een keer met de hand zonder bougie. Mocht je iets fout hebben gedaan dan zal je dit meteen merken. Zelfs als de kleppen nu de zuiger raken is er nog niets loos en kan je de motor niet met de hand draaien. Gewoon even meer zekerheid maar niet echt nodig als je de merktekens goed had.

Alles opbouwen, afvullen en even een paar uur laten drogen.

Starten en gaan met die KTM!!  :)

Volgens mij zijn dit alle stappen. Mocht ik iets vergeten zijn dan zal de rest het wel verbeteren!

Succes en bij meer vragen hoor ik het wel,

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2005, 22:23 »
Bedankt Jeroen, daar heb ik wel wat aan!!!

Zitten er onder het deksel nog lagers of zoiets die ik dan net zo makkelijk gelijk kan vervangen, of beter maar zo snel mogelijk maar weer dichtmaken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2005, 03:26 »
Weet niet welk jaar en hoeveel km je hebt. Heb wel eens iets gehoord over slechte nokkenaslagers maar geloof niet dat dit voor de 640 was. Anderen op dit forum kunnen daar vast meer over vertellen. Mocht je motor redelijk nieuw zijn dan zou ik hem gelijk weer dicht maken.

Nog drie dingen die ik vergeten was.

Pas op dat de pasbusjes bij het afnemen niet in je blok vallen en om de krukas vast te zetten moet de zuiger in het bovenste dode punt staan. Je kan, als je een beetje beweegt met de krukas meteen voelen dat de bout op z´n plek valt.

Erg belangrijk!! Vergeet niet het ringetje tussen de bout te zetten voor je de motor start!!  :D

Laat me even weten hoe het gegaan is!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2005, 18:28 »
Dat van dat boutje waarmee je de krukas vastzet wist ik al, maar evengoed bedankt. Beter 10 waarschuwingen teveel dan 1 te weinig ;)

Ga morgenochtend denk ik met de operatie beginnen, als ik klaar ben zal ik verslag uitbrengen.

De motor komt uit 2004 (april geloof ik) en er staat nu iets van 16000 km op de klok....pfff wat gaat dat alweer hard zeg. Ik heb hem begin dit jaar uit Duitsland gehaald met 8000 op de teller....
Maargoed, daar is ie ook voor gemaakt he  ;D

En hoe staat het er bij jou voor jeroen, ben jij al weer on the road?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2005, 03:52 »
2004?? Niets aan doen, gewoon weer dicht!

Ja, we zijn weer onderweg. Vandaag weer een 400km gemaakt van Cusco naar Puno. Nog als een wipkip.. Mijn achterveer is lek en mijn KTM gaat nu met alle bagage en Tabea als een oude Amerikaan over de weg.. Tis even wennen maar denk te weten wat ik moet doen.

Morgen naar Bolivia :D

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #9 Gepost op: 31-08-2005, 07:47 »
Deze site is onmisbaar voor KTM onderdelen,

vast overbodig maar voor de persoon die het niet wist:

http://www.ktminfo.com/partscat/catalog.asp


Hallo Jeroen,

ik hoop dat het niet al te koud is op de Altiplano of blijf je beneden in de jungle?

Wacht met spanning af op je plaatjes en berichten.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #10 Gepost op: 31-08-2005, 21:37 »
Zo, vandaag flink aan het zweten geweest....moest alles buiten doen in de brandende zon. Alles prima zoals Jeroen had omschreven. Alleen de bout om de krukas vast te zetten is bij mij van een ander type. Is een gewone bout (met dun ringetje). Beetje hobby-en met de dremel en een stuk draadeind en dat werkte ook.

Kleppen ook gelijk maar afgesteld, gaat een stuk makkelijker zonder radiator en bijbehorende slangen!!

Net alles weer terug opgebouwd, koelwater weer afgevuld en even laten draaien. Klonk allemaal goed. Begon al donker te worden dus echt op lekkage testen ging niet meer. Morgenvroeg maar gelijk een testritje maken, moet toch naar mijn werk.

Jeroen, bedankt voor de tips.

Groetjes, Jan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2005, 19:09 »
Hallo Jeroen,

ik hoop dat het niet al te koud is op de Altiplano of blijf je beneden in de jungle?

Wacht met spanning af op je plaatjes en berichten.


Sorry, was even te druk met reizen. Heb nu zo alle lagen gehad en ben vandaag terug gekomen in La Paz, Bolivia. Gisteren verschrikkelijk veel regen gehad en de ´dodenweg´met een laag modder moeten doen. Heb gelukkig net een nieuw setje MT21s er om gezet :D

Mocht je het gemist hebben, Op deze site staan een aantal linken om nieuwe verhalen te lezen. Natuurlijk vind je bij deze verhalen ook veel foto´s. Have fun!!

Zo, vandaag flink aan het zweten geweest....moest alles buiten doen in de brandende zon. Alles prima zoals Jeroen had omschreven. Alleen de bout om de krukas vast te zetten is bij mij van een ander type. Is een gewone bout (met dun ringetje). Beetje hobby-en met de dremel en een stuk draadeind en dat werkte ook.

Kleppen ook gelijk maar afgesteld, gaat een stuk makkelijker zonder radiator en bijbehorende slangen!!

Net alles weer terug opgebouwd, koelwater weer afgevuld en even laten draaien. Klonk allemaal goed. Begon al donker te worden dus echt op lekkage testen ging niet meer. Morgenvroeg maar gelijk een testritje maken, moet toch naar mijn werk.

Jeroen, bedankt voor de tips.

Groetjes, Jan.


Geen probleem, graag gedaan! Ik hoor niets meer en heb het vermoeden dat alles opgelost is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: klepdeksel lc4 640 adventure
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2005, 19:34 »
Geen probleem, graag gedaan! Ik hoor niets meer en heb het vermoeden dat alles opgelost is.
Yep, probleem is verholpen!