Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aankoop advies Enduro  (gelezen 5267 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #30 Gepost op: 27-02-2021, 23:07 »
500exc vanaf 2017 nieuwe blok, verbeterde geometrie. Rijd super easy!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #31 Gepost op: 28-02-2021, 11:33 »
Je zou met de TET kunnen beginnen, die loopt ook door BZO. Dan kom je vanzelf ook wel wat spannendere stukken tegen.
Die ga ik volgende week met de GS alvast rijden. Eens kijken of het was is.


Citaat
450 is in NL populairder dan 350. Georganiseerde OTRs gaan vaak over maisakkers of mulle stukken zand en dan heb je behoefte aan power. Ze zijn ook weer makkelijker te verkopen.
Dat laatste had ik ook het idee.
Maar zou je met een 350 niet door het mulle zand of de maisakker heen komen dan?

Aanvankelijk had ik een 250 in mijn hoofd maar ben na veel nalezen over gegaan naar de 350 omdat Huskie zelf ook al aan geeft dat het de ideale allekunner is met de pro's van zowel de 250 in wendbaarheid en gewicht, als de power van de 450. Nu is dit natuurlijk geen absoluut gegeven maar het zal wel ergens op gebaseerd zijn neem ik aan.


Mijn zwager rijdt zelf ook een 450 (crossbaan) en zegt dat dat ding je echt vooruit trapt. Vooral op krappe korte bochten is het een stuk logger dan een 350.


Citaat
Een 350 is vooral handiger bij extreem werk (bv. Romaniacs, al rijden ze daar vaak 300 2takten, want die zijn nog lichter), bij kruip/sluip en als je lang zwaar werk moet doen, bv. op de crossbaan.
. Ik zag het ja. Eigenlijk alleen maar 2 takten. Maar dit lijkt meer op bergbeklimmen dan motorrijden heb ik het idee. Wel super gaaf om te zien.
Ik zou tzt wel graag nog eens wat georganiseerde OTR ritten mee pakken maar dat is het dan ook.


Citaat van: member
Ik heb in Portugal de 350 en 450 geprobeerd en was blij toen ik weer op de 450 zat.
Hier ben ik dan wel heel benieuwd naar eigenlijk. Waarom was dat?

Dat is een zware GS rijd is zeker waar. Al probeer ik zo min mogelijk stad te pakken. Eigenlijk rijd ik tegenwoordig (op woon werk na) nooit meer in Nederland voor de lol. Niet te doen met alle drukte, verkeerslichten etc etc. Voor de lol ga ik jaarlijks naar de eifel, dolomieten, alpen etc. Maar dat is er helaas ook niet van gekomen het laatste jaar.

Mbt het vermogen hoor ik alleen wel vaker dan 450/500 echt wel pittig is en je het gevecht aan moet gaan met de krukas in de blubber etc. Ik wil natuurlijk wel maximale controle hebben evenals grote wendbaarheid.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #32 Gepost op: 28-02-2021, 11:39 »
Heb er nog nooit op gereden.
De 350.
Maar had een 300exc 2T
En nu de 500exc.
Maar de 350 zou zo maar een hele fijne motor kunnen zijn.
Ik vind de 2 t te agressief voor offroad in Ned.
En met otr rit trekt hij je kop van je romp en je armen uit je schouders.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met conditie.
De 500 is wat gemoedelijker.
Gaat ook wel hard maar voelt niet zo.
Tis een langeslag motor.
De 350 en 450 niet.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #33 Gepost op: 28-02-2021, 17:59 »
Hier ben ik dan wel heel benieuwd naar eigenlijk. Waarom was dat?

Portugal, offroad met gids (Peter van den Sanden) in 2015 of zo.

Daar waren veel blinde bochten, waar je voorzichtig doorheen moest. De 450 pakte sowieso op, op de 350 (model 2014 of zo) zat ik vaak te laag in toeren.
Het kan zijn dat ik er na een dag aan gewend zou zijn... na een halve dag iig nog niet.


[/size]
[/size]Mbt het vermogen hoor ik alleen wel vaker dan 450/500 echt wel pittig is en je het gevecht aan moet gaan met de krukas in de blubber etc.
Da's pas als je de bocht om moet. Zolang je rechtuit gaat werkt 't in je voordeel :-)
Dus je hebt er pas last van op technische stukken - maar dat had ik al uitgelegd.


Een 350 is ook een prima keuze hoor!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #34 Gepost op: 28-02-2021, 20:09 »
Bij Joppen in Leende was het elk jaar testrijden op Beta's, van lichte 2-takten tot zware 4-takten.
Dat zou een mooi moment zijn om verschillende motoren te ervaren.
Als ik me niet vergis was dat ook altijd in het voorjaar.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #35 Gepost op: 28-02-2021, 21:57 »
Ah goeie tip man. Daar kom ik regelmatig in de buurt. Zal het eens in de gaten houden. Dan wil ik dat gelijk proberen.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #36 Gepost op: 28-02-2021, 23:37 »
Met name de beta 390 efi is interessant, overigens qua lineair rijgedrag nagenoeg gelijk aan de koppelcurve van een 498. Ze zijn minstens zo betrouwbaar als een DRZ, en rijden ook zo naaimachine achting. Het zijn geen racemonsters zoals KTM's. Wat wel een geinig weetje is is dat ze altijd de 50 en 80cc crossertjes gemaakt hebben in hun Italiaanse fabriek. In ruil mochten zij de EXC450 en 525 blokjes monteren, dus feitelijk  een rode exc met linkarm. De onderdelenprijs is ongeveer 40% van KTM onderdeeltjes (geen typfout). Het voortandwiel van KTM past nog altijd op iedere beta! Het zijn vooral speelfietsen die zelfs op de snelweg niet kapot gaan! Suc6 met je zoektocht!

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #37 Gepost op: 01-03-2021, 07:40 »
Je merk echt goed verschil tussen de 350 en 450. Het blok is heel anders: 2 bovenliggende nokkenassen tov van 1. De 350 moet meer toeren maken en je moet veel meer schakelen, hij is wel veel wendbaarder. De 450 en 500 liggen dichter bij elkaar. De 350 moet bij je passen, zoals gezegd past het bij mij niet.


Proefrit maakt alles duidelijk.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #38 Gepost op: 01-03-2021, 08:25 »
Daar hoorde ik laatst toch echt een andere mening over.2Beta blokken in de soep op snelweg lees op reis gebruik.
Was de junior eigenaar van Nomad.
Die mensen hebben al veel reiskmters gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #39 Gepost op: 01-03-2021, 13:11 »
Voor het echte speelwerk heb ik gekozen voor de Sherco 300 4takt. Heb veel verschillende enduro motoren kunnen rijden en de Sherco viel op vanwege de wendbaarheid en het soepele karakter. Wil je hard, moet je toeren maken, maar wil je technisch loopt het blokje super soepel en voorspelbaar. Helpt je echt door de moeilijke stukken heen.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #42 Gepost op: 02-03-2021, 14:50 »
De onderdelenprijs is ongeveer 40% van KTM onderdeeltjes (geen typfout).


Hi Frank, waar haal jij je onderdelen? Hebben ze een catalogus? 40% besparen lijkt me wel wat, dus dat wil ik wel ff zien!



Het voortandwiel van KTM past nog altijd op iedere beta!
Voor 40% minder heb ik liever een Beta vtw :-)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #43 Gepost op: 02-03-2021, 15:05 »
Die is al een tijd verkocht volgens mij
kwam m op mf tegen...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #44 Gepost op: 02-03-2021, 19:00 »

Hi Frank, waar haal jij je onderdelen? Hebben ze een catalogus? 40% besparen lijkt me wel wat, dus dat wil ik wel ff zien!

Voor 40% minder heb ik liever een Beta vtw :-)
B&B motoren, Weert. Maar let op, uitsluitend het vtw is compatibel, de rest uiteraard niet. Een koppelingsslave haal je bij Beta voor €39, bij Husaberg / KTM bijna een viervoud!

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk