Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: NIEUW schakelmechaniekje brandstofpomp AT/Varadero/LC8 incl DIODE/COND  (gelezen 8535 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Na 2,5 jaar vogelen met die stomme brandstofpompjes denk ik de oplossing te hebben!

Een compleet nieuw schakelmechaniekje. Simpel te vervangen, 2 schroefjes los en 1 draadje omsolderen.
Mail maar bij intresse.  40 euries pet setje inclusief verzenden. (en inclusief beschrijving van de verbouwing. Stelt weinig voor, je hebt een soldeerbout en een kruiskopschroevendraaier nodig)
dstehouwer[at]gmail[puntje]com

De setjes hebben ook een diode+condensator parallel aan de spoel om het inbranden te vertragen en de levensduur te verlengen. Dit is iets moeilijker met de installatie, maar zeker zelf te doen.
  (nog niet op de foto)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Goed initiatief maar nog steeds niet DE oplossing. voor bijna hetzelfde geld aan onderdelen kan je ook een brugje maken met licht bruggetje op exacte hoogte en het ding helemaal contactpuntloos te maken. Gerben (DR bean) heeft hier al eens iets moois voor in elkaar gezet.
 
 
Voor wij een overleden pomp heeft is dit wel de manier om relatief goedkoop die pomp er weer 50.000km+ tegenaan te laten gaan.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Goed initiatief maar nog steeds niet DE oplossing. voor bijna hetzelfde geld aan onderdelen kan je ook een brugje maken met licht bruggetje op exacte hoogte en het ding helemaal contactpuntloos te maken. Gerben (DR bean) heeft hier al eens iets moois voor in elkaar gezet.
 

Maar voor de mensen de iets onhandiger zijn is dit dus een perfecte oplossing!  8)  Hulde voor het initiatief! (en nee, die van mij doet het nog steeds).
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Persoonlijk vind ik het wel de beste oplossing, want:
-Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met FET-schakelingen over de puntjes. (zelfde als DrBean, maar zonder die lichtsluis) Heeft 9000km prima gewerkt, maar in de alpen kreeg ik problemen met oververhitting. (3 pompen uitgewisseld in de Franse alpen!) Technisch gezien had het prima moeten blijven werken. Wel heb ik altijd een wrang gevoel gehad bij de hoeveelheid electronica welke in de pomp komt te zitten.

De originele pomp werkt prima, op de contactpuntjes na...... dus als je dat ondervangt is alles ok!
-Heb zelf ook veel problemen gehad met de QH pomp welke bij Brezan gekocht kan worden (80 euro ofzo)
-Vacuumpompen kunnen lastig zijn als je echt droog staat......

Met "mijn" setje reviseer je je oude pomp, en verminder je het inbrandprobleem. Kost 4 tientjes, maar je kunt het gemakkelijk zelf monteren en het concept is dan zeer betrouwbaar. (betrouwbaarder dan de originele pomp vanwege de diode/condensator)

Doordat het met normale post verstuurd kan worden, en je niet je pomp hoeft te versturen ofzo, blijven de kosten redelijk binnen de perken. Deze week krijg ik 6 schakelingen binnen, dus kom maar op met de bestellingen. Heb er nu 2 op voorraad. Vandaag besteld, vandaag centjes overmaken, morgen of overmorgen 't spul in huis. Ik heb er zelf 2,5 jaar naar moeten zoeken.....  :(

Bij mijn eigen pomp komt een extra stekkertje tussen de schakelaar en de pomp, zodat ik m'n pomp in een noodgeval zonder soldeerbout kan reviseren op de vluchtstrook. (lang leve de kruiskopschroevendraaier op de leatherman!)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Mooi dat je zo'n oplossing beschikbaar stelt! Je bent te goed voor deze wereld. Ik zal eens nadenken hoelang mijn adventure nog mee moet...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
tip: zorg dat je t alvast reserve hebt ;-)
Ik ga nergens heen zonder 2 reservepompen....... In m'n 2,5 jaar experimenteren al een keer of 15 stil gestaan!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
ik rij al 30'000 kmrond met een electronisch geschakelde pomp, met lichtsluis en mosfet schakeling... Ook in rally en warm en zandduinen. Die fet wordt ook helemaal niet warm... maarja, je moet het wel fatsoenlijk ontwerpen dan!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
ik rij al 30'000 kmrond met een electronisch geschakelde pomp, met lichtsluis en mosfet schakeling... Ook in rally en warm en zandduinen. Die fet wordt ook helemaal niet warm... maarja, je moet het wel fatsoenlijk ontwerpen dan!

1+1>2 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
tip: zorg dat je t alvast reserve hebt ;-)
Ik ga nergens heen zonder 2 reservepompen....... In m'n 2,5 jaar experimenteren al een keer of 15 stil gestaan!
2 reserve pompen??  Heb ruim 50.000km gedaan met mijn eerste pomp en toen nieuwe contactpunten gestoken. zó onbetrouwbaar zijn ze ook weer niet hoor.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Die van mij was na 12000 km al "op". Toen een vacuumpomp geplaatst maar daar met name op grotere hoogtes in de warmte best wel problemen mee gehad in de vorm van verdampende benzine. Met een nieuwe vacuumpomp geprobeerd of het exemplarisch was. Ook nog een maand of zes met een niet zo lekkere motor gereden omdat de achteraf de vacuumslang lek was, end aar kwam ik achter doordat het ovr gaan naar de reserve niet soepeltjes verloopt met zo'n pomp. Even zuigen aan de vacuumslang helpt de pomp op gang maar ik was gewoon lekker buitenlucht aan het aanzuigen  ::)
Ik heb nu een Facet pomp liggen. Nog even de juiste slangpilaren halen en dan ga ik die eens uitproberen. Maar het valt eigenlijk best wel mee, na dik 110000km binnen vijfenhalf jaar en pas aan de vierde pomp toe 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Ik ben ook de laatste die zal zeggen dat mijn FET-knutselwerk perfect was hoor......

Maarruh, feel free to use whatever you like!
Ik vind ide originele pomp gewoon het beste, op de puntjes na. Maar als anderen dat anders zien, prima toch.
Ik bied enkel EEN oplossing.... en een relatief goedkope. Zeker een betrouwbare.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
originele pomp is ook prima, de pomp zelf gaat echt niet snel stuk.. het zijn idd alleen de puntjes. Een goeie (= de juiste!!) diode over de pompwinding (en dus niet over de puntjes, want dat help niet!) doet wonderen... Condensatortje is leuk.... maar ook weer storingsgevoelig.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
De diode-setup is inmiddels gewijzigd!

Maar: Mocht die diode/condensator problemen geven, dan knip je hem er zo tussenuit en heb je een originele setup!

Persoonlijk: ik ga de mijne "origineel houden", maar met een stekkertje tussen het schakelmechaniekje en de pomp zodat ik een compleet setje kan vervangen op de vluchtstrook. Dan branden ze vast weer weg binnen 40.000km, maar wat zijn de (preventieve!) onderhoudskosten dan? 40 euro en 5 minuten werk per 3 jaar ofzo?

Keep it simple ; most reliable!

Die lichtsluis enzo is natuurlijk prachtig, maar wat gebeurt er als er vuil of stof in je pompje komt? Technisch gezien vind ik het prachtig, maar het is niet meer zo lomp betrouwbaar DENK ik. (ik wil niemand beledigen :))

Wel leuk om te merken dat dit forum net als ieder ander forum is; veel meningen en niemand denkt hetzelfde over bepaalde zaken!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
al bij het transalp (africa twin) forum gepost?

heb mijn pomp ooit vervangen door vacuum anders vond ik het wel wat.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
mijn pomp met lichtsluisje is er idd 1x mee op gehouden: Toen stond het hele huisje vol met modderwater... Effe printje afgewassen onder de kraan en alles werkte weer.

Maar ja: Sommige mensen rijden liefst nog steeds met contactpuntjes rond, sommigen rijden toch al 20 jaar met electronische ontsteking en nu ook met injectie: Van dat laatste ben ik ook nog steeds een beetje bang...