Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Fatsoenlijk geprijsde lier.  (gelezen 13194 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #60 Gepost op: 18-01-2019, 15:04 »
Op het GS forum snappen ze Marco zijn humor niet ....


Humor zal er vast wel toegestaan zijn als je je tenminste houd aan de 63 regeltjes rondom 'humor op het GS-forum'. Daar zal het ergens wel misgegaan zijn  :D .


Kwa Dyneema: als je groot inkoopt wil ik wel een metertje, mischien wel wat meer afhankelijk van de prijs. Dyneema roving om in laminaten te verwerken vind ik nergens en het spul lijkt toch zo hier en daar de ideale oplossing te zijn. Glas te zwaar, aramide niet schokbestendig, carbon te stijf en te geleidend, bla. Dan maar eens proberen of ik het oppervlak van het dyneema in touw kan activeren en het spul kan verwerken.
Ja, dat metertje schiet ook niet op voor je, maar het is alvast wat  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #61 Gepost op: 18-01-2019, 15:54 »
Dat metertje heb ik hier zo los wel voor je liggen.
dus je wilt het als wapening gebruiken in plaatverwerking?
groot nadeel van Dyneema het is niet hittebetsendig, maar vooral errug glad dus epoxy hecht misschien niet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #62 Gepost op: 18-01-2019, 16:07 »
maar vooral errug glad dus epoxy hecht misschien niet?

Misschien eerst een schuurpapiertje langs halen…….. doe je met verven toch ook?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #63 Gepost op: 18-01-2019, 16:39 »
Nee Arie.
Zie het een beetje dat je de bodem van een tafal pan wil schilderen.


Of jij straks in je nwe. Huis als die lompe timmerlui of kitters met siliconen hebben zitten smeren op je schilderwerk.
Echt genieten als je verf opentrekt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #64 Gepost op: 18-01-2019, 16:53 »
Ik heb er de laatste tijd nog een verslaving bij: vliegen met van die race-quads. Dat is leuk spul; vrijheid in 3 dimensies, een ongelofelijke bak vermogen (0-100 in, euh, minder dan een seconde schat ik zo. Met de juiste propellers accelereren die dingen met 8G of meer), en als je 'm ooit eens met 100km/u tegen een boom parkeert dan is de schade meestal niet veel meer dan wat gebroken propellers.


Ik heb 2 van die dingen, een klein licht micro-quadje die door omstanders als 'speelgoed' gezien word. Leuk om mee door een speeltuintje te rausen of andere krappe plekken. Verder nog een wat grotere met veulsteveul vermogen, maar de pilootkunsten zijn niet goed genoeg om daar op hele krappe plekken mee te raggen.



Op mijn micro-quadje heb ik ooit een propeller-beschermer gemaakt, ABS geprinte buitenkant, kevlardraden in de kern. Bewust alleen in de kern om buigzaamheid te behouden; als het te stijf is verdeelt het de energie niet en breekt het alsnog.






Het leuke van zo'n propeller-bescherming is dat je overal tegenaan kunt stuiteren zonder schade aan de dingen waar je tegenaan stuitert, en meestal ook zonder dat je het ding weer op moet rapen en propellers recht moet buigen.


Nadeel is dat het gewicht toevoegt op de meest ongewenste plek. Beetje zoals een topkoffer achter de achteras van een motor. Verder zit het ding ook aardig in het vaarwater van de bult antennes op zo'n quadje, dus geleidend materiaal wil je er eigenlijk niet.


Nu komt er nog een tussenmaat quadje aan. Eveneens veulsteveul vermogen, maar wel wat kleiner en lichter. Daar zou ik ook graag zo'n propellerding op hebben voor de zaken waarvan je weet dat ze eerst 100x fout gaan voor ze lukken; net zoals motorrijden leer je zo'n vliegding besturen ook niet in een middagje.


Zaak is om dan gewicht, sterkte en stijfheid te balanceren. Naast wat slimmere vormgeving is het ook handig om eens naar de materialen te kijken, want het geheel moet eigenlijk toch niet hard boven een gram of 30-40 uitkomen, maar moet wel de klap kunnen weerstaan van een massa van 250 gram die met, zeg, 60-80 ergens tegenaan botst (dat 't met 100+km/u wel stuk gaat vind ik een acceptabel)
Carbon geleid, is knap stijf, schuurt zo af, en het breekt al bij een kleine rek, dus dat maakt het minder wenselijk. Glas is relatief zwaar, eigenlijk al aan de stijve kant, ook daar zit amper rek in voor het breekt,  en schuurt ook snel af. Kevlar/aramide is lichter en sterker, schaafbestendig, maar kan niet langdurig tegen schokbelasting.


Kunststoffen zoals nylon en polyethyleen lijken geschikter. In het bijzonder ultra-hoog moleculair gewicht polyethyleen, oftewel UHMWPE, oftewel veredeld kliko-plastic heeft mijn aandacht. Licht, schaafbestendig, niet te gek stijf, knap hoge rek voor breuk, sterk. En Dyneema is een extreme vorm van UHMWPE. Ik zou het spul dus wel eens willen proberen. Is het niks dan kan ik altijd frezen uit UHMW plaatmateriaal, maar gezien de beperkte levensduur van dit soort dingen en dus de noodzaak om regelmatig een nieuwe te maken is 3D-printen en vullen met vezel wel een handige productiemethode.


Dat epoxy hecht op het Dyneema in touw kun je vergeten; dat spul is veel te glibberig. Maar de oppervlakte-energie van HDPE kun je verhogen door het oppervlak te oxideren of behandelen met een corona. Ik heb wel eens een PE tank deels gelakt door 'm eerst te behandelen met een oxiderend zuurstof-propaan vlammetje. Dat zal dan voor dyneemadraad niet werken want als ik daar de brander op zet is m'n draadje weg, maar misschien werkt een corona wel. Of gewoon mechanisch opsluiten.


Och, en als het niks is dan weet ik dat ook weer. Een mens moet wat te prutsen hebben, toch?

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #65 Gepost op: 18-01-2019, 17:54 »
Beste Marco,

Je schorsing is me geheel ontgaan.
Subaru ook een fantastische wagen. Toen ik enkele jaren geleden aan het zoeken was, kon ik alleen maar Subaru´s vinden met heel veel kilometers.

Heeft de Subaru ook een lage gearing

Veel plezier met de auto

Ton en Hennie

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #66 Gepost op: 18-01-2019, 18:23 »
Auto heeft hoog en laag gearing.
Heeft nu 240.k gelopen.
Op lpg.
Garage belde vanmiddag ga hem morgen ophalen.

Post Merge: 18-01-2019, 18:29
Lijkt net een grasmaaier die drone ;D
Heb 16 jr gekite met vliegerbuggy's
Toenertijd had je Dynacord.
Binnenin lange draden dyneema niet geweven.
Buitenkant een dacronmanteltje.
Spul was daardoor goed te knopen.
En doordat het dynaama er in strengen inlag sterker als gevlochten Sk65 en sk 75.
Immers een gevlochten touw bestaat allemaal uit hoeken.
En een hoek zwakt de draad erg af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #67 Gepost op: 18-01-2019, 19:22 »
Het is ook een hele goeie gras- en bomenmaaier. Soms blijft-ie zelfs hangen en moet ik boompjeklimmen of dat kroost van me de boom in sturen (vinden ze heeeeeeel erg  ;D ). Achja, voordeel is dat je heel erg het lekkere gevoel van snelheid krijgt, maar het ook een uurtje kunt doen. Dat is met motorritjes wat lastiger, en naarmate de kinderen groter worden is een hele dag er tussenuit piepen steeds lastiger. Het gaat nog wel, maar niet zo vaak als ik graag zou willen. Veel te weinig weekenden in een jaar eigenlijk.


En inderdaad, een stukje touw met losse strengen sk78 of sk99 erin is wat ik ooit hebben moet voor wat spelerij. Ik hoef er alleen geen 25 meter van te hebben, als een metertje tegen 8 euro verzendkosten moet dan laat ook maar, en als de beschrijving alleen zegt 'keigoei touw jonguh, met dyneema' dan heb ik er ook te weinig vertrouwen in. Dan pak ik gewoon m'n aramide en accepteer ik dat het na een aantal klappen gaat breken, of ik tik ergens een stukje UHMWPE plaat op de kop en jas die onder de freesmachine door.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #68 Gepost op: 05-04-2020, 17:19 »
zit hier beetje rond te koekeloeren en merk dat ik soms vergeet m,n vragen te beantwoorden als het allemaal geregeld is.
Heb vorig jaar deze lier gekocht.
bij de shop die Patrick hierboven aangeeft daarvoor nog dank.
Warrior Spartan met dyneema.
ding is sterk zat.
https://www.electricwinchshop.co.uk/warrior-spartan-9500-synth.html

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Fatsoenlijk geprijsde lier.
« Reactie #69 Gepost op: 05-04-2020, 18:17 »
als jij er heppie mee bent...
ben ik ook heppie..


 ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....