Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cagiva T4 500E project  (gelezen 20520 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Cagiva T4 500E project
« Gepost op: 20-12-2013, 11:44 »
Morgen is het officieel winter, dus hoog tijd om eens aan mijn winterproject te beginnen.
Ik ben in het bezit van een Cagiva T4 500E uit 1988. 2 jaar geleden gekocht als project fiets en is nu goed voor all road ritjes te gebruiken, mits je weet om te gaan met de beperkingen en gebreken. Met behulp van een Cagiva W16 donor zijn er al een aantal dingen verbeterd maar om de gebruiksaanwijzing nog wat eenvoudiger te maken, zal er nog meer aangepast en gereviseerd moeten worden.
Er is al een begin gemaakt. Ik heb oa het to do lijstje opgesteld:

- conventionele vork vervangen voor een upsd vork van een rm250
- betere voorrem monteren
- revisie achterveer
- draadboom reviseren
- frame spuiten/lakken
- olie lekkage oplossen
- eventueel zadel verhogen en verbreden.

Ik ben begonnen met het reviseren van de achterveer, omdat dat een kwestie was van wegbrengen, betalen en ophalen.
Op dit moment is er een achterveer van de W16 gemonteerd. Deze veer is lager dan de standaard achterveer en aangezien ik niet een van de kleinste ben mag het allemaal best wat hoger. De standaard T4 veer van Marzocchi heb ik weggebracht en deze was nog goed te reviseren.

Via dit forum heb ik een suzuki RM 250 upsd vork gekocht. Na veel zoeken op het net ben ik gaan meten en vergelijken en denk ik dat het redelijk goed over te zetten is. Voor dit klusje, wat voor mij niet zelf te doen is, heb ik de mannen van Bakker framebouw ingeschakeld. Ze zitten bij mij om de hoek dus daar moet je gebruik van maken. Ik heb de kroonplaten van de RM, de balhoofdbuis en het frame van de donor afgeleverd en mijn wensen op papier laten zetten. Moet te doen zijn werd mij medegedeeld.

Ik ben nu op zoek naar een voorwiel met schijfrem en remklauw voor in de vork. Ik denk dat dat beter is dan het T4 wieltje met bussen te monteren en het ielige remklauwtje er weer op te fabrieken.

De draadboom heeft wat te lijden gehad van een kortsluiting in de startmotor. De draadboom wil ik uitleggen, repareren en weer opnieuw samenbinden (de draadboom van de donor is ook verrot). Ik hoop ook de zekeringen te kunnen verplaatsen naar een minder natte plek in een nieuwe behuizing.

Het frame kan wel een nieuw likje verf gebruiken maar of dat deze winter nog gaat lukken is de vraag. Dat geldt ook voor de oliezweterij van het blok. Doordat een kopbout dol is, zweet er wat olie bij de koppakking. Het is niet veel maar ik zou het graag oplossen. Ik zie alleen zelf erg op tegen het uit elkaar trekken van het blokje. Een pakkingset en klepzetels zijn nog wel te krijgen, maar daar houdt het ook wel mee op (motor van de donor is in de soep gedraaid).





Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2013, 13:29 »
Ben benieuwd...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2013, 14:29 »
Waarom zoveel tijd en geld steken in deze motor? Leuk ding. Zeker. Maar wanneer de onderdelen maar moeilijk te verkrijgen zijn vraag ik me af of het wel de moeite waard is. Zeker gezien dat je mogelijk dure zaken moet uitbesteden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2013, 21:25 »
Tijd is relatief en het heeft tot nu toe nog niet te veel gekost. Het moet wel leuk blijven en inderdaad het nog wel waard zijn. Daar zullen de meningen ook over verschillen. Ik vind het juist leuk om hem op de weg te houden, of beter naast de weg. Beetje aard van het beestje, niet doen wat iedereen al doet, zoals een drz of xchallenge rijden :D no offence  ;).

Misschien krijg je gelijk maar voor dit project is het te laat. Ik ben al te ver op weg...........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2013, 22:30 »

Het frame kan wel een nieuw likje verf gebruiken maar of dat deze winter nog gaat lukken is de vraag. Dat geldt ook voor de oliezweterij van het blok. Doordat een kopbout dol is, zweet er wat olie bij de koppakking. Het is niet veel maar ik zou het graag oplossen. Ik zie alleen zelf erg op tegen het uit elkaar trekken van het blokje. Een pakkingset en klepzetels zijn nog wel te krijgen, maar daar houdt het ook wel mee op (motor van de donor is in de soep gedraaid).

Probeer eens wat Reinzosil, buitenkant kop ontvetten, over de rand smeren en goed laten drogen, heb er goede ervaringen mee
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2013, 08:52 »
Waarom zoveel tijd en geld steken in deze motor? Leuk ding. Zeker. Maar wanneer de onderdelen maar moeilijk te verkrijgen zijn vraag ik me af of het wel de moeite waard is. Zeker gezien dat je mogelijk dure zaken moet uitbesteden.


"Projecten" worden zelden gedaan omdat het uit kan, maar voor de lol, oude herinneringen, iets aparts willen enz.


Ik zeg: maak er iets moois van  8)  Je hebt straks een allroad die niemand heeft.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2013, 09:45 »
Waarom zoveel tijd en geld steken in deze motor? Leuk ding. Zeker. Maar wanneer de onderdelen maar moeilijk te verkrijgen zijn vraag ik me af of het wel de moeite waard is. Zeker gezien dat je mogelijk dure zaken moet uitbesteden.
"Projecten" worden zelden gedaan omdat het uit kan, maar voor de lol, oude herinneringen, iets aparts willen enz.


Ik zeg: maak er iets moois van  8)  Je hebt straks een allroad die niemand heeft.
:stupid:  en het zoeken/vinden van onderdelen is ook leuk.

@Gert, die "allroad die niemand heeft" heb ik al.  ;D
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2013, 10:39 »
Ik zeg: meer projecten 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2013, 12:29 »
Boe! Weg met projecten!  :P

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #9 Gepost op: 21-12-2013, 14:40 »
Weg met jonne! BOeeeee!

Leuk, weer een erbij!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #10 Gepost op: 21-12-2013, 17:48 »
 :-*
WildMojoGST4-GS: Succes uiteraard. Als jij er plezier aan beleefd moet je het zekerdoen!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2013, 20:04 »
hallo allemaal, even voorstellen;Turbozoef.
Rij zelf een Cagiva W16 een nazaat van jouw T4, T4-gs en ben inmiddels tegen het bekende probleem aangelopen van de startkoppeling/motor.
kwam dit forum vanmiddag tegen toen ik aan het speuren was voor onderdelen en oplossingen.
ben zelf gek van off-roads en italiaans.
Een zeldzame combi, zeker als je niet zo,n grote logge elefant wil.
Ik heb ook net als jou een beetje het sentiment dit zeldzame beestje in leven te willen houden.
en ook vrienden van mij het tegendeel te bewijzen met dat je deze wel rijdend kunt krijgen en houden.
in de workshop manual staat iets over een decompressie en ga kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #12 Gepost op: 23-12-2013, 11:02 »
Tja , bekend zwak punt die startkoppeling en startmotor. De startmotor heb ik prima laten reviseren, de startkoppeling is gelukkig nog goed. In NL zijn weinig onderdelen te vinden. Probeer ebay duitsland of italie of misschien leboncoin in frankrijk.
Je moet wel een woordje over de grens spreken  ;) . Zelf heb ik via ebay wel wat onderdelen uit duitsland laten komen, dat ging perfect. Een reserve motorblok ophalen in Toscane lukte niet, door de taalbarriere  :( .

Succes met zoektocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #13 Gepost op: 23-12-2013, 12:39 »
hallo allemaal, even voorstellen;Turbozoef.
Rij zelf een Cagiva W16 een nazaat van jouw T4,T4-gsen ben inmiddels tegen het bekende probleem aangelopen van de startkoppeling/motor.
kwam dit forum vanmiddag tegen toen ik aan het speuren was voor onderdelen en oplossingen.
ben zelf gek van off-roads en italiaans.
Een zeldzame combi, zeker als je niet zo,n grote logge elefant wil.
Ik heb ook net als jou een beetje het sentiment dit zeldzame beestje in leven te willen houden.
en ook vrienden van mij het tegendeel te bewijzen met dat je deze wel rijdend kunt krijgen en houden.
in de workshop manual staat iets over een decompressie en ga kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn.
De draad van de spanningsregelaar naar de accu is het dun, waardoor de accu niet goed geladen wordt. Dat is de veroorzaker van de problemen met de startmotor vrijloop.

Volgens mij kan er een vrijloop van een LC4 ktm in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #14 Gepost op: 23-12-2013, 15:15 »
Het matig opladen van de accu heb ik ook al geconstateerd. Ik heb een voltmeter gemonteerd om tijdens ritten de accu in de gaten te houden.
Ik start wanneer ik het voltage van de accu te ver zie zakken vaak met de kickstarter.

Wat voor dikte draad heb je nu van de stroomverdeler naar de accu gelegd?