Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke rally zou ik rijden?  (gelezen 10697 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
welke rally zou ik rijden?
« Gepost op: 05-10-2014, 22:54 »
Jongens en meisjes,

Ik ga mijn eerste rally rijden. Doel: de finish halen.

Ik heb voldoende offroad ervaring en voldoende technische kennis om mijn plan te trekken. Dit is uiteraard geen garantie om dit project tot een goed einde te brengen, maar zo kunnen jullie het wat plaatsen.

Mijn navigatie-ervaring beperkt zich tot veel GPS rijden en heel af en toe een roadboekrit. Daar moet dus nog aan gewerkt worden.

Ik ga dit project afwerken met een wel héél strak budget.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar de Europese rally's en het wordt er niet duidelijker op!

Hellas, serres, Albanië, Balkan, Transgothica, Breslau, Balkan Breslau, Transanatolië, Alentejo, Silk Way, Sardinië, ....

Er staan er wel wat tussen die (dit jaar) niet meer gereden worden, maar kom het is teveel om duidelijk te zijn...

Wat is zowat de "belangrijkste" europese rally? Gezien ik wat reclame wil maken rond hetgene ik ga doen, mag het gerust iets zijn met wat internationale waarde (ik besef ook wel: Dakar, Dakar en Dakar ;-)

Serres en Hellas staan dacht ik op de FIM kalender cross-country rally dus daar komen dan wel grote namen op af vermoed ik? Ook volgens FIM regels. Is dit dan een meerwaarde? Is het ook niet een soort kwaliteitslabel om deel uit te maken van de kalender voor het WK ccr?

Graag jullie ervaringen aub!




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2014, 09:21 »
Het verschil zit hem vooral in het terrein. Tuurlijk heb je profi organisaties en amateuristische, maar wat vooral belangrijk is is dat het roadbook zo min mogelijk fouten heeft. 1 bivouac is bij je eerste rally wel fijn, dat geeft meer rust.


Hellas
[/size]1 bivouac, voornamelijk brede gravelpaden[/color]
[/size]serres[/color]
[/size]1 bivouac, [/color][/size]technisch, korte afstanden tot plaatjes, grote namen[/color]
[/size]Albanië[/color]
[/size]prachtige natuur, erg afwisselend terrein als er maar stenen zijn[/color]
[/size]Balkan[/color]
[/size]Dit jaar veel fouten in rb[/color]
[/size]Transgothica[/color]
[/size]Ken ik niet[/color]
[/size]Breslau[/color]
[/size]Bubber, tankbanen en bos[/color]
[/size]Balkan Breslau[/color]
[/size]Ken ik niet[/color]
[/size]Transanatolië[/color]
[/size]Bestaat die nog?[/color]
[/size]Alentejo[/color]
[/size]Technisch, nadruk op navigatie[/color]
[/size]Silk Way[/color]
[/size]Ken ik niet, grote namen[/color]
[/size]Sardinië[/color]
[/size]Technisch, [/color][/size]korte afstanden tot plaatjes[/color][/size], grote namen[/color]


Geen woestijn rally?
Tuareg
Libya rally
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2014, 14:53 »
OostEuropaRally.

Daar leer je iig navigeren  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2014, 14:57 »
Ja, de oer schijnt erg mooi te zijn. Om kennis te maken met de organisatie hebben ze het derde weekeinde in januari een oer weekeinde in Drenthe. Al twee keer geweest, veel lol gehad en veel geleerd. Kijk op leppink adventure

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2014, 16:16 »
Volgend jaar willen we met een arm groepje de poland Breslau gaan doen,  en dan de cross country,  zonder blubber en moerassen.  Hele mooie gebieden en goede roadbooks.  We regelen ook support voor kennis en hulp,  en bagagetransport.  We proberen bij de orga de data los te krijgen enn dan gooien we een pakketje hier ergens neer,  op de arm manier dus zo low budget als mogelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 919
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2014, 16:19 »
interessant ferd!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2014, 19:00 »
Volgend jaar willen we met een arm groepje de poland Breslau gaan doen,  en dan de cross country,  zonder blubber en moerassen.  Hele mooie gebieden en goede roadbooks.  We regelen ook support voor kennis en hulp,  en bagagetransport.  We proberen bij de orga de data los te krijgen enn dan gooien we een pakketje hier ergens neer,  op de arm manier dus zo low budget als mogelijk.


Low budget kan wel eens perfect passen in mijn rallyplaatje!
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2014, 20:42 »
Breslau polen 2 keer gereden en laatste keer was het al beduidend minder dan 4 jaar geleden. Ook daar gedoe met vergunningen,dus bijna alleen op het grote militaire terrein gereden. Niet voor niets dat ook zij naar de Balkan vluchten......
OER is altijd geweldig,zeker als het droog is. (Heb 3 keer oer gereden). Als je echt bergen wilt rijden is alentejo aanrader.
Als je een rally met toppers wilt rijden is Hellas een aanrader.Serres is nog iets zwaarder heb ik vernomen, maar heb ik zelf nooit gereden


Maar eigenlijk is rally rijden altijd gaaf!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1344
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2014, 20:43 »
interessant ferd!!!

Zekers  8)

Maar OER is ook prachtig om te doen!
gr Hilbert

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2014, 23:07 »
Hellas of Serres hou ik in me vizier
Groet Marc

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 07-10-2014, 23:10 »
ik wil ook wel een keer de woestijn in... :P
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 08-10-2014, 10:11 »
Wij hebben vorig jaar Hellas gedaan, qua budget erg aantrekkelijk omdat we zelf met de auto/boot zijn gegaan en dus geen rallyservice nodig hadden. Via de rally orga kregen we forse korting op de overtocht (iets van 50%!) als sponsordeal.

Al met al dus een prima betaalbaar tripje.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 08-10-2014, 13:22 »
heb dit jaar Hellas gereden mbv Memo Tours: zelf niets hoeven regelen en service tijdens de rit is mij uitstekend bevallen. Voor €100 (of zoiets) extra had ik een eenpersoonskamer en dat is ook zeer aan te raden.  Heb sterk in overweging om volgend jaar weer Hellas te rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 08-10-2014, 21:59 »
Oer: goed navigeren, vee l(ex) dakar gasten(nl) maar geen grote media aandacht
Hellas: FIM rally, veel internationale teams, was dit jaar zwaarder dan ik had verwacht niet met het terrein maarde tijds druk en afstanden.
Serres: FIM: grote namen (dakar) wat ik begrepen heb moeilijker terrein meer enduro dan snelle rally.
Alentejo: Nederlands groot en klein namen, mooi rijden mijn inziens de technischere rally uit het rijtje.
Breslau polen: was ooit een modder rally, maar met de motor valt het wel mee, wat ik begreep van KTM640, de laatste jaren minder uitdagend terrein afwisselend terrein.
breslau Balkan: geen idee, geen eigen ervaring.
De rest ken ik niet, wel een keer gedacht de transgothica te doen? maar nooit van gekomen.


succes met je keuze.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: welke rally zou ik rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 09-10-2014, 12:03 »
Weinig reacties van mensen die effectief de Serres rally hebben gereden...??
Spreekt me meer aan wegens technischer/wat meer nadruk op navigatie.

Hellas rally blijkbaar al veel gereden door leden hier, goede ervaringen, niet duur maar wel "relatief" makkelijke pistes en navigatie, vorig jaar lange ritten.

Albanië rally onbekend en onbemind?

De logische keuze lijkt me wel de Hellas zo lijkt me...

Of vergis ik me?  ::)