Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor achterop bus of auto  (gelezen 1316 keer)

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
motor achterop bus of auto
« Gepost op: 19-07-2021, 23:25 »
Fietsen mee op vakantie was niet veel, hou niet van klimmen. Moto lijkt me beter.
Wil zelf een drager maken en ben benieuwd wat de ervaring is met een motor vast zetten op de drager.
kunstje wat ik gebruik met vast zetten op de aanhanger zal niet werken.
Graag tips en natuurlijk foto's hoe vast te zetten. Kan ik daarna bedenken hoe ik de drager ga maken.
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2021, 23:37 »
Je hebt een stevige brede auto nodig.......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2021, 00:37 »
heeft hier wel eens eerder de revue gepasseerd,


ik dacht dat tot een bepaald gewicht het nog wel kan/ mag, maar bij hogere gewichten wordt de voorasdruk te laag, en daarmee grip/ bestuurbaarheid.
misschien dat t met een LC V8 wel kan/ mag..
vrees dat de rdw dit niet zal goedkeuren als je met een Opel astra aankomt.
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2021, 01:29 »
De RDW komt hier niet aan te pas.
Je wordt aangehouden, en je kogel-druk blijkt te hoog........
Ik geloof dat 125 Kg kogeldruk al erg hoog is.
Een motorfiets met ophang frame is al gauw veel zwaarder.
Bovendien moet je "naar achteren" met je gewicht, omdat je motor breed is.
Het moment op je trekhaak loopt aardig op.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2021, 07:38 »
Hebben we al vaker besproken. Hier de uitleg wat het effect van hoge kogeldruk oftewel een zware last achter op je auto is.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2021, 08:00 »
Ik moet er vanaf.
Kan je zelf niet voor bakken.


Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2021, 13:23 »
Sprinter L1 zware trekhaak kan het aan, asdruk enz komt goed.
Drager wil ik niet op de kogel maar aan chassis.
Word zelfbouw, leuk om te doen en betaalbaar
@ struis thx, geen rdw bemoeienissen
Zoek naar de goede manier van afspannen moto om zodoende formaat te kunnen bepalen.
google en YT geven veel voorbeelden, vooral Amerika.
Zal het camper forum erop nalezen, barst van de scooters achter op de camper. 
Groet Marc

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #7 Gepost op: 20-07-2021, 17:06 »
je zal een frame moeten bakken die links en rechts achter je wielen aan je bus zitten,


ben wel benieuwd naar t resultaat, voor en na montage..
succes!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #8 Gepost op: 20-07-2021, 19:01 »
Sprinter L1 zware trekhaak kan het aan, asdruk enz komt goed.
Drager wil ik niet op de kogel maar aan chassis.
Word zelfbouw, leuk om te doen en betaalbaar
@ struis thx, geen rdw bemoeienissen
Zoek naar de goede manier van afspannen moto om zodoende formaat te kunnen bepalen.
google en YT geven veel voorbeelden, vooral Amerika.
Zal het camper forum erop nalezen, barst van de scooters achter op de camper.


Beter is de kogel bevestiging, aan het trekhaak frame, te gebruiken. ipv zelf een frame naar het chassis te maken.
Hier zitten 4 gaten in, voor M 16 bouten.
Voor de kogel-bevestiging gebruik er meestal maar twee.
M16 x 1,5 (of fijner) bouten gebruiken. Met klasse 10 of 12 bouten, klasse 10 moeren met HV ringen
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2021, 19:28 »
Je mag zeker geen geveerde hulpwieltje(s) monteren die een deel van het gewicht dragen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #10 Gepost op: 21-07-2021, 08:06 »
Haha soort starre aanhangwagen dus? Creatief, maar nee. Daar zijn best wel wat regels op te vinden die dit verbieden


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #12 Gepost op: 22-07-2021, 15:25 »
Weet niet wat hem in balans houd?

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #13 Gepost op: 23-07-2021, 23:38 »
https://youtu.be/5ZOWb29mRc4

Dit brengt me op goede ideeën :D
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: motor achterop bus of auto
« Reactie #14 Gepost op: 23-07-2021, 23:56 »
Wel leuk om te kijken.
Mijn probleem met mijn ideeën.
Als ik het eenmaal pas heb las ik het veels te vast.
Probeer daar vaak aan te denken.
Maar eenmaal gewend valt het ontwennen zwaar.
Wat ik zo snel op het filmpje zie is dat de motor wel erg ver weg staat van de auto.
Zou dat zo extreem mogelijk dichtbij houden.
Desnoods stuur eraf ofzo.
Als je maar eenmalig hoeft te verplaatsen naar je bestemming.