Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes  (gelezen 1943 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Gepost op: 28-07-2007, 09:54 »
Zo, weer terug uit het zonnige zuiden. Kan ik weer verder prutsen met het Hondaatje :D

Vraagje: ik heb de zuigers uit de remklauw gehaald om de keer- en stofringen te vervangen, en het ding eens goed schoon te maken. Nu zat er op de zuigers een soort van hout-achtige substantie die meteen afbrokkelde toen ik eraan durfde te komen.



Hoort dit origineel zo? Zo ja, wat kan ik het beste gebruiken om het na te maken?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2007, 09:56 »
Die vulling zit aan de olie-loze kant van de zuiger he?

Volgens mij kun je het gewoon weglaten. Zal hooguit een beetje helpen om het piepen van je blokjes te voorkomen. Meer niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2007, 10:07 »
Yup, die vulling zit aan de olie-loze kant; de kant die tegen de remblokken aanduwt dus.

Of het spul piept of niet boeit me eigenlijk weinig bij die Honda. Doen jullie nog een dun laagje kopervet op de blokken bij de offroad-fietsen? Dat lijkt me gegarandeerd een bende worden.

Zijn er nog speciale truuks om de boel te ontluchten nadat je de klauw uit elkaar gehaald hebt? Dat ontluchten zou wel eens een grote ramp kunnen worden; ik zie toch een paar ruimtes waar een luchtbel in kan sluipen die je dan niet makkelijk wegkrijgt. Zonder speciale truuks laat ik de klauw nog maar even los van de motor hangen bij het bijvullen zodat ik 'm wat kan kantelen.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2007, 10:16 »
Dat plaatje, is dat dikker dan de rand waar deze invalt? steekt hij een milimeterje uit? Of ligt hij vlak aan?

En is het geen bakeliet/printplaat achtige zooi?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2007, 10:18 »
Het steekt een millimetertje uit. En inderdaad, het heeft wel wat weg van die geperste Pertinax printplaat van weleer.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2007, 10:22 »
Hmm, in dat geval heeft het misschien toch wel een functie. Warmte weghouden van de zuiger?

Ach so what, het is een baggerbrikje, ik denk dat 'ie het zonder prima doet.

(en ik smeer een heel klein beetje vet achterop de blokjes, vooral "omdat het zo hoort". Jouw overwegingen om het juist niet te doen vind ik eigenlijk wel logisch.)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2007, 10:47 »
heeft idd een aantal functies

- antipiep
- zorgen dat het holle zuigertje niet vol komt te zitten met troep
- warmteisolatie tussen blok en zuiger
- iets 'zachter'maken van de rem => meer gevoel.

De XR heeft dezelfde klauw, alleen een hardstalen zuigertje met een coating met niks geen padje in de zuiger (drukt dus als een buisje aan op het blok). Al die dingen zijn dus niet echt nodig... maar beter voor op de verharde weg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #7 Gepost op: 28-07-2007, 12:04 »
Nou, het klauwtje zit weer in mekaar, en het beweegt allemaal weer als een tierelier. Die padjes laat ik gewoon weg; ik zie wel wat het doet of niet doet. Eventueel vul ik de holle gaten op met hittebestendige siliconen, of maak ik padjes van wat FR4 epoxy.

Kopervet heb ik alleen gebruikt op de geleidepinnen en de schroefdraad van diezelfde pinnen en de plugjes. Als de boel begint te piepen is een likje kopervet alsnog gauw zat aangebracht op de achterkant van de blokjes.

Ik hou alleen een kleine halvemaan-vormige veershim over waarvan ik niet meer weet waar die ookalweer zat. Het uit mekaar halen en schoonmaken van de klauw heb ik voor de vakantie gedaan. Die shim staat ook niet op de exploded-view tekening van de klauw in het WPHB.

'k ga maar eens naar de motorboer voor een paar koperen ringetjes voor de banjobout en een flesje verse remvloeistof.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #8 Gepost op: 28-07-2007, 12:14 »
Shim heeft een halvemaanvormig gat op de plaats waar de remzuiger aandrukt?

Is geloof ik een anti-kantel of soort anti-piep-plaatje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #9 Gepost op: 28-07-2007, 20:12 »
Nee, het is meer een segment uit een stukje buis, zeg maar. Een gebogen bladveertje. Jammer dat ik effe geen foto's kan maken.
De twee veershims die de blokken tegenhouden heb ik wel gemonteerd, evenals een derde stukje blik dat eigenlijk ook niks tegenhoud. En dat zijn de 3 shims die ook op de exploded view staan.

Het monteren van de remklauw ging niet soepel. Nouja, het monteren wel, maar het afvullen. Ik krijg op de een of andere manier de lucht er niet helemaal uit. Ik heb de remklauw in alle mogelijke orientaties gehad, geklopt met een rubber hamer, de remhandle losgehaald en gekanteld, en 300cc vloeistof van boven naar onder en weer terug gepompt. Ook heb ik de hotsebots-route genomen met veel drempels.

Er komt geen enkel luchtbelletje meer uit, en toch voelt het nog alsof er lucht inzit. 't remt ook nog niet helemaal lekker, maar dat kan eventueel nog aan de nieuwe blokken liggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #10 Gepost op: 28-07-2007, 23:02 »
Er komt geen enkel luchtbelletje meer uit, en toch voelt het nog alsof er lucht inzit. 't remt ook nog niet helemaal lekker, maar dat kan eventueel nog aan de nieuwe blokken liggen.

Remhandel even op druk vastzetten met een tiewrap en een nachtje laten staan.

Anders klinkt het als een lekker remcylinder.

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2007, 23:27 »
Klinkt wel beetje bekend. Nieuwe blokken op een oude schijf dragen niet echt lekker, alleen maar op de hoge randjes. Dan druk je elke keer als je remt je blokken een beetje krom, en als ze terugbuigen drukken ze zover terug dat je net zo een beetje je slag van je remhendel kwijt bent.

Als dat eenmaal wat is ingesleten wordt de remhendel vaak wel een stuk "straffer" (Tenminste, bij mij wel)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 'aandrukmateriaal' remzuigertjes
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2007, 23:47 »
Ik heb in ieder geval de tiewrap-truuk uitgehaald. Wie weet helpt het.
Remcylinder lek lijkt me niet; toen ik de klauw eraf haalde deed die het prima.

We zullen zien. Blokken inremmen kan zowiezo geen kwaad.