Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Knipperlichten aansluiten exc  (gelezen 1531 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Knipperlichten aansluiten exc
« Gepost op: 02-02-2021, 15:40 »
Hallo mede motorrijders


Ik heb een probleem met mijn ktm exc 300
Ik wil knipperlichten led met dagrijlichten en remlicht functie er op zetten maar ik vermoed dat ze niet genoeg volt krijgen 2.00 volt
+ - op de accu brand die wel gewoon




Led koplamp en achterlicht brand gewoon krijgen bijde 2 volt
Maar de dagrijverlichting en remlicht niet ook 2 volt


Stroomregelaar
Gele draad 2 volt
Rood 13 volt
Wit 3 volt
Zwart -0.08


Accu lopend 14 volt




http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/jaCdE

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2021, 15:51 »
Moeilijk te beoordelen maar een paar tips.


LEDs zijn diodes en werken dus maar 1 kant op. Je kan niet zoals met gewone lampjes plus en min door elkaar halen.


Een gewoon knipperlicht relais werkt meestal niet met LED knippers vanwege de lagere weerstand van LEDs. Zelfde effect als wanneer een gloeilampje kapot is.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2021, 16:05 »

Als ik de knippers + - op de accu doe dan knipperen ze al maar heb ook een led relais er op gezet maar schijnt niet nodig te zijn


Als de knipperlichten 12 volt krijgen dan branden ze wel
Ik breng hem donderdag naar de monteur maar wil het eigenlijk zelf oplossen

Moeilijk te beoordelen maar een paar tips.


LEDs zijn diodes en werken dus maar 1 kant op. Je kan niet zoals met gewone lampjes plus en min door elkaar halen.


Een gewoon knipperlicht relais werkt meestal niet met LED knippers vanwege de lagere weerstand van LEDs. Zelfde effect als wanneer een gloeilampje kapot is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #3 Gepost op: 02-02-2021, 17:17 »
Wat heb je precies gekocht? Een of andere LED combi-knipper-dagrij-rem-licht? Kan je een linkje geven naar het artikel. Want nu is het een beetje gissen.


Ik vermoed dat er dan meer dan 2 aansluitdraden aan zitten? Voor de verschillende functies? Bv.
  • continue 12V voor dagrijlicht
  • geschakelde 12V afkomstig van hand/voetrem-schakelaar (komt van boordcomputer wellicht)
  • pulsgeschakelde 12V afkomstig van richtingaanwijzerschakelaar (komt van boordcomputer wellicht)
  • nul-aansluiting
Je zegt dat als je de + en - aansluit ze al beginnen te knipperen. Dat zou betekenen dat er een klein stukkie elektronica is ingebouwd (flip-flop schakeling). Dat kan, zeker omdat LED's weinig vermogen vragen. Dat betekent dan weer dat je knipper relais overbodig is geworden. Die kan je dan overbruggen.

Denk dat het er ongeveer zo uit ziet?


Post Merge: 02-02-2021, 17:24

Ah... deze heb je: https://www.amazon.nl/Kinstecks-motorfietslichten-knipperlichten-dagrijverlichting-off-road-upgraded/dp/B07JHFR22J




Zit geen elektronica in.


Aansluiting is recht toe recht aan. Moeten wel weerstanden bij in voor de knipperlichten. Die soldeer je er 'in serie' tussen. Die heb je er bij (?)





https://youtu.be/BbS0NZjiRNc
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #4 Gepost op: 02-02-2021, 20:32 »

Ja dit set heb ik via bol gekocht zitten weerstanden bij maar ook daar doen ze het niet mee
Als de motor loopt krijg ik pas verlichting
Maar dat is te weinig ik krijg 2 volt voor verlichting
Koplamp en achterlicht brand wel maar dit is te weinig voor dit set te laten branden eigenlijk moet ik iets hebben dat verlichting naar 12 volt brengt
Of er is iets met de lichtspoel / dynamo


Ik snap niet waarom de koplamp en achterlicht het wel doen en de rest niet 🤷‍♂️

Wat heb je precies gekocht? Een of andere LED combi-knipper-dagrij-rem-licht? Kan je een linkje geven naar het artikel. Want nu is het een beetje gissen.


Ik vermoed dat er dan meer dan 2 aansluitdraden aan zitten? Voor de verschillende functies? Bv.
  • continue 12V voor dagrijlicht
  • geschakelde 12V afkomstig van hand/voetrem-schakelaar (komt van boordcomputer wellicht)
  • pulsgeschakelde 12V afkomstig van richtingaanwijzerschakelaar (komt van boordcomputer wellicht)
  • nul-aansluiting
Je zegt dat als je de + en - aansluit ze al beginnen te knipperen. Dat zou betekenen dat er een klein stukkie elektronica is ingebouwd (flip-flop schakeling). Dat kan, zeker omdat LED's weinig vermogen vragen. Dat betekent dan weer dat je knipper relais overbodig is geworden. Die kan je dan overbruggen.

Denk dat het er ongeveer zo uit ziet?


Post Merge: 02-02-2021, 17:24

Ah... deze heb je: https://www.amazon.nl/Kinstecks-motorfietslichten-knipperlichten-dagrijverlichting-off-road-upgraded/dp/B07JHFR22J




Zit geen elektronica in.


Aansluiting is recht toe recht aan. Moeten wel weerstanden bij in voor de knipperlichten. Die soldeer je er 'in serie' tussen. Die heb je er bij (?)





https://youtu.be/BbS0NZjiRNc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #5 Gepost op: 02-02-2021, 21:27 »
Waar meet je massa? op de massa van de accu?
Het lijkt me een gebrek aan massa.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #6 Gepost op: 02-02-2021, 21:30 »
Verlichting etc. moet ook 12V DC (gelijkspanning) hebben. Gloeilampen doen het echter ook op wisselspanning. Heb je je multimeter op DC staan terwijl je wisselspanning meet (omdat be de gelijkrichter kapot is) dan meet je eens soort van gemiddelde spanning en dat kan best die 2V verklaren. Zet m eens op AC en kijk wat ie dan aan geeft.


Brandt je koplamp mooi ‘rustig’ of zit er een lichte flikkering in? En gaat ie feller branden wanneer je t gas wat open draait? Dan is wsaarschijnlijk de gelijkrichter/spanningsregelaar kapot en heb je geen goede boordspanning.


accu kan ook verrot zijn ... Alhoewel ... die 14 volt is goed.



Er lijkt dus wat anders a.d. hand te zijn.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2021, 22:25 »

Zwarte draad van de spanningsregelaar
Meet ik de massa
Accu is - 0.01

Waar meet je massa? op de massa van de accu?
Het lijkt me een gebrek aan massa.

Post Merge: 02-02-2021, 22:27

Zal ik morgen even op zoeken  ;D



Verlichting etc. moet ook 12V DC (gelijkspanning) hebben. Gloeilampen doen het echter ook op wisselspanning. Heb je je multimeter op DC staan terwijl je wisselspanning meet (omdat be de gelijkrichter kapot is) dan meet je eens soort van gemiddelde spanning en dat kan best die 2V verklaren. Zet m eens op AC en kijk wat ie dan aan geeft.


Brandt je koplamp mooi ‘rustig’ of zit er een lichte flikkering in? En gaat ie feller branden wanneer je t gas wat open draait? Dan is wsaarschijnlijk de gelijkrichter/spanningsregelaar kapot en heb je geen goede boordspanning.


accu kan ook verrot zijn ... Alhoewel ... die 14 volt is goed.



Er lijkt dus wat anders a.d. hand te zijn.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #8 Gepost op: 09-02-2021, 00:09 »

Nou ik heb zelf niet meer de tijd gehad
Maar je had gelijk ik heb wisselspanning van de motor
Naar gelijkspanning lampjes
Motor staat bij de ktm dealer /cross shop


Iemand een idee hoe ik dat ombouw zonder veel geld te investeren






Verlichting etc. moet ook 12V DC (gelijkspanning) hebben. Gloeilampen doen het echter ook op wisselspanning. Heb je je multimeter op DC staan terwijl je wisselspanning meet (omdat be de gelijkrichter kapot is) dan meet je eens soort van gemiddelde spanning en dat kan best die 2V verklaren. Zet m eens op AC en kijk wat ie dan aan geeft.Brandt je koplamp mooi ‘rustig’ of zit er een lichte flikkering in? En gaat ie feller branden wanneer je t gas wat open draait? Dan is wsaarschijnlijk de gelijkrichter/spanningsregelaar kapot en heb je geen goede boordspanning.accu kan ook verrot zijn ... Alhoewel ... die 14 volt is goed.Er lijkt dus wat anders a.d. hand te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #9 Gepost op: 09-02-2021, 00:31 »
Iemand een idee hoe ik dat ombouw zonder veel geld te investeren
Brug-cel kopen bij Conrad oid......
Maar achter je spannings regelaar (zener-diode/gelijkrichter) zou je eigenlijk al gelijkspanning moeten meten.
Je accu werkt als condensator, die moet die rimpel/zaagtant weg dempen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Knipperlichten aansluiten exc
« Reactie #10 Gepost op: 09-02-2021, 09:42 »
#5 In het schema is de gelijkrichter (Umvormer). Er komen twee draden van #2, de gennerator, met wisselspanning. Er komen twee draden uit met gelijkspanning. Daar moet je meer dan 12V DC meten.


Zo niet dan zou ik eerst een nieuwe accu proberen. Als je accu kapot is, is z'n interne weerstand zo laag dat je net geen kortsluiting hebt. De gelijkrichter kan dan geen spanning op bouwen.


Als dat ook niet helpt, dan alsnog de omvormer vervangen.
Voordat je dat doet wel controleren of de generator t goed doet.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!