Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132800 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #30 Gepost op: 17-04-2014, 18:21 »
Nee hoor je kunt binnen OSMAND 10 (osm-)kaarten gratis downloaden. Nederland is maar 1 kaart.



Als je een kaart niet meer nodig hebt gooi je hem er uit dus het duurt wel even voordat je ze alle 10 gebruikt.

Citaat
Dan klik ik op het auto icoontje en kan een gpx kiezen.

Ja goeie, die werkt ook. Ben benieuwd hoe dat er uitziet als je gaat navigeren op een track 8) 
Maar eens even proberen dit weekeinde. Wordt steeds leuker.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #31 Gepost op: 17-04-2014, 21:24 »
Autoknopje
Ja goeie, die werkt ook. Ben benieuwd hoe dat er uitziet als je gaat navigeren op een track 8) 
Precies hetzelfde volgens mij. Eventueel kun je via het kaartlagen menu ook de track als overlay op de kaart zetten of eventueel een andere track (bv 2 verschillende jaargangen MS) kun je met tracklog een combinatie van twee tracks maken tijdens het rijden. Owwww er is zoveel mogelijk  :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #32 Gepost op: 19-04-2014, 11:20 »
 ::)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #33 Gepost op: 21-04-2014, 08:59 »
AutoknopjePrecies hetzelfde volgens mij. Eventueel kun je via het kaartlagen menu ook de track als overlay op de kaart zetten of eventueel een andere track (bv 2 verschillende jaargangen MS) kun je met tracklog een combinatie van twee tracks maken tijdens het rijden. Owwww er is zoveel mogelijk  :D


Gisteravond even geprobeerd hoe OSMAND met aanwijzingen op een .gpx track omgaat. Voor de zekerheid wifi en 3G uitgezet. Werkt perfect  :) Duidelijk zichtbare paarse lijn en keurige pijltjes met afstanden. Brengt je zelfs gewoon netjes naar het begin van de route (track). Herberekenen gaat supersnel. Als je de track als overlay gebruikt is-ie met een lichtgroen kleurtje zichtbaar, maar dat is minder duidelijk vind ik.





Ga nog eens wat verder in de mogelijkheden duiken en de website doorlezen. Zien wat ik nog meer kan ontdekken. En dat alles vrij simpel en gratis (los van de smartphone maar die had je toch al).
Dat dit de way-to-go is en ik m'n laatste Garmin (of welke andere gps) heb gekocht wordt voor mij steeds duidelijker :-X
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #34 Gepost op: 21-04-2014, 12:13 »
En dat alles vrij simpel en gratis (los van de smartphone maar die had je toch al).
Dat dit de way-to-go is en ik m'n laatste Garmin (of welke andere gps) heb gekocht wordt voor mij steeds duidelijk :-X
Grappig, dat had ik ook na de eerste keer proberen en toen wees hij me nog niet naar het begin van de track. Maar let wel de app wordt op dezelfde manier gesponsord als het forum. Ik heb binnenkort weer wat klusjes dus ga na een jaar gebruik het project maar eens steunen.

Fijn dat ik niet de enige meer ben  :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #35 Gepost op: 21-04-2014, 13:10 »
Raar voor de Springride had ik de Nederlandse offline osm kaart er op gezet.
Die is nu verdwenen. 8 downloads over.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #36 Gepost op: 21-04-2014, 14:09 »


Raar voor de Springride had ik de Nederlandse offline osm kaart er op gezet.
Die is nu verdwenen. 8 downloads over.

Das idd gek! Ik ben iig nog nooit een kaart kwijtgeraakt. Gelukkig kun je de downloadlimiet omzeilen via de pc
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #37 Gepost op: 21-04-2014, 14:26 »
Wat bleek nu er stond download (2)  ( bestanden over 8 )
terwijl
netherlands Europa niet aangevinkt stond.

heb toen maar op deze info gedrukt download en voila ik heb ze weer. logica nee

De kaart van nederland verandert nu heel erg alle BAG data wordt op het moment geimporteerd.
Dus alle huisnummers komen er in te staan, nog niet alles is klaar.
De huizen staan nu dan ook op zijn plaats en veel meer gebouwen.
Kun je dus straks op gebouw huisnummer zoeken. voor a naar b navigatie.
http://harryvanderwolf.dyndns.org/OSM/bagpolygons.php
stel bij het plusje deondergrond layer op Bag in.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #38 Gepost op: 21-04-2014, 14:49 »
Ik had al gemerkt dat er een aantal adressen (groningen en ik hoefde niks in te stellen in osmand) er in stonden en dat is heel goed nieuws! Ik ga eens kijken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #39 Gepost op: 21-04-2014, 15:10 »
Maar wat doet deze set-up dat mijn iphone niet doet dan? Dat snap ik even niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #40 Gepost op: 21-04-2014, 15:21 »
Maakt het nog uit of je de gratis variant neemt of de betaalde versie? Op de site zie ik het verschil niet of nauwelijks.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #41 Gepost op: 21-04-2014, 15:27 »
Maakt het nog uit of je de gratis variant neemt of de betaalde versie? Op de site zie ik het verschil niet of nauwelijks.
In functionaliteit is er geen verschil. De gratis versie heeft een limiet van 10 downloads vanuit de app. Dit wil zeggen dat je 10 kaarten kunt downloaden vanuit de app en wanneer je meer nodig hebt zou je kunnen kopen (dan steun je de ontwikkeling vd app) of via de pc kaarten downloaden en die in de app drukken (werkt ook en de limiet van 10 maakt dan niets uit)

Maar wat doet deze set-up dat mijn iphone niet doet dan? Dat snap ik even niet.
Tracks (gpx) rijden op OSM-offline kaarten dus zonder dataverbinding en A-B straatnavigatie en binnenkort ook naar adressen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #42 Gepost op: 21-04-2014, 15:53 »
Maar wat doet deze set-up dat mijn iphone niet doet dan? Dat snap ik even niet.


Het idee is om met goeie gratis kaarten (OSM) op je smartphone te kunnen navigeren (routes, tracks) liefst zonder dataverbinding. Dan kan je namelijk ook in het buitenland zonder hoge datakosten rijden. Of in NL diep in de bossen zonder databereik. Daarnaast (voor mij persoonlijk) wil ik zo min mogelijk apparaten mee op reis en als navigeren in (zeg even) Marokko op m'n phone werkt scheelt dat weer.


Voor OSM zijn wel apps op iOS (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Apple_iOS) maar die moeten dan ten minste gpx-jes kunnen importeren. Rechtstreeks je filesysteem benaderen zoals op Android simpel kan is volgens mij vrij kansloos.


Je ziet Garmin bijvoorbeeld tegengestelde bewegingen maken door Android te adopteren (Monterra) om deze bedreiging tegen te gaan maar dat zie ik persoonlijk niet zitten. Een Monterra kan nog steeds niet bellen en ligt ver achter op smartphones in schermtechnologie, veelzijdigheid enz.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #43 Gepost op: 23-04-2014, 01:37 »
Ik heb dit ook op mijn iphone hoor.
Gebruik sygic en kan allerlei routes inladen. Alles wat tomtom of garmin etc ook leest.
En sygic is ook geen data vereist, omdat je de kaarten van alle landen gratis kan downloaden. (je betaald pas als je gesproken begeleiding wil. maar overbodig als je je telefoon gewoon voor je neus hebt)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #44 Gepost op: 23-04-2014, 02:08 »
Ik heb dit ook op mijn iphone hoor.
Gebruik sygic en kan allerlei routes inladen. Alles wat tomtom of garmin etc ook leest.
En sygic is ook geen data vereist, omdat je de kaarten van alle landen gratis kan downloaden. (je betaald pas als je gesproken begeleiding wil. maar overbodig als je je telefoon gewoon voor je neus hebt)
Heb (kort) lopen neuzen en kan het ook tracks? NB is nogal een verschil met routes, Tijdens het neuzen valt me wel op dat de opzet minder 'open' is dwz minder duidelijk wat mogelijk is en waar info te vinden is. In ieder geval wanneer je het een ideaal programma/app vindt start dan een nieuw topic. Dit topic gaat over Osmand zonder andere apps of Android/IOS discussies uit te lokken als je begrijpt wat ik bedoel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan