Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)  (gelezen 9334 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Gepost op: 16-04-2006, 19:46 »
Aha, een bandenvraag. Zoveel over geschreven, maar toch kan ik mijn antwoord niet vinden! Ook al is in dit geval de keus beperkt en dus niet moeilijk .... nou ja.

Ik zoek een 19" voorband waarmee je off-road kunt rijden. Geen KNMV-offroadritten, maar ritten zoals hier op het forum georganiseerd worden. Dus vooral Nederlandse zandpaden (mul of modderig) en niet of nauwelijks maisland en motorcrossbanen. Op het asfalt hoeft hij het slechts redelijk te doen. Ik ben een leek wat betreft off-road rijden afgezien van een cursus in Rijssen. Maar daar wil ik dus wat aan gaan doen.
Een 21" voorwiel monteren is misschien een idee voor de toekomst, maar daar wil ik niet meteen aan.

De volgende banden zijn de enigste typen met een 19" voorband, geschikt voor offroad, die ik heb kunnen vinden:
Continental TKC80
Mefo Explorer MFE99
Heidenau K60
Metzeler Karoo

Wat ik tot nu toe gevonden heb:

1. Momenteel lijkt me de TKC de meest voor de hand liggende keuze. Iedereen schijnt het erover eens te zijn dat de band alles redelijk goed kan afgezien van dat hij gauw vol met modder zit. Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is hoe gauw dat een probleem wordt. Kun je nog wel wat modderige zandpaden pakken of heb je in bijna meteen geen grip meer. Een tweede punt is dat alleen een 110 voorband bestaat, terwijl er nu een 100/90 op zit.

2. Met de MFE99 schijn je redelijk off-road te kunnen rijden. Dat is echter het enigste wat ik tegenkom. Is hij nou vergelijkbaar met de TKC80 wat betreft off-road kwaliteit of een stuk meer straat georienteerd??? (Al schijnt hij op asfalt ook minder grip te hebben als de TKC). Prijs en levensduur wel een stuk beter. Maar als hij maar matig offroad en onroad presteerd, dan is het niet wat voor mij.