Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)  (gelezen 9334 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Gepost op: 16-04-2006, 19:46 »
Aha, een bandenvraag. Zoveel over geschreven, maar toch kan ik mijn antwoord niet vinden! Ook al is in dit geval de keus beperkt en dus niet moeilijk .... nou ja.

Ik zoek een 19" voorband waarmee je off-road kunt rijden. Geen KNMV-offroadritten, maar ritten zoals hier op het forum georganiseerd worden. Dus vooral Nederlandse zandpaden (mul of modderig) en niet of nauwelijks maisland en motorcrossbanen. Op het asfalt hoeft hij het slechts redelijk te doen. Ik ben een leek wat betreft off-road rijden afgezien van een cursus in Rijssen. Maar daar wil ik dus wat aan gaan doen.
Een 21" voorwiel monteren is misschien een idee voor de toekomst, maar daar wil ik niet meteen aan.

De volgende banden zijn de enigste typen met een 19" voorband, geschikt voor offroad, die ik heb kunnen vinden:
Continental TKC80
Mefo Explorer MFE99
Heidenau K60
Metzeler Karoo

Wat ik tot nu toe gevonden heb:

1. Momenteel lijkt me de TKC de meest voor de hand liggende keuze. Iedereen schijnt het erover eens te zijn dat de band alles redelijk goed kan afgezien van dat hij gauw vol met modder zit. Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is hoe gauw dat een probleem wordt. Kun je nog wel wat modderige zandpaden pakken of heb je in bijna meteen geen grip meer. Een tweede punt is dat alleen een 110 voorband bestaat, terwijl er nu een 100/90 op zit.

2. Met de MFE99 schijn je redelijk off-road te kunnen rijden. Dat is echter het enigste wat ik tegenkom. Is hij nou vergelijkbaar met de TKC80 wat betreft off-road kwaliteit of een stuk meer straat georienteerd??? (Al schijnt hij op asfalt ook minder grip te hebben als de TKC). Prijs en levensduur wel een stuk beter. Maar als hij maar matig offroad en onroad presteerd, dan is het niet wat voor mij.

3. Heidenau K60. Hierbij heb ik dezelfde vraag als bij de MFE99. Is hij evenveel offroad gericht als de TKC of minder?

4. De Karoo is het meeste off-road, maar slijt erg hard, 3000km zegt men. En dat is me te duur. Hij schijnt op asfalt niet fijn te zijn.

Aanvulling:
De bandentest in Motorrad heb ik ook gevonden en volgens die test was de MFE beter offroad dan de TKC, maar
slechter onroad. Maar volgens MEFO is de MFE99 een 80/20 (on/off) band.
Ik zoek dus zoiets als de MT21, maar dan in 19".


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2006, 21:36 »
TCK80: Prima voor off en onroad. Vooral op natte weg verbluffende grip. Gaat lang mee. Niet zo geschikt voor modder. Noppen staan dicht op elkaar.
MFE99: Is volgens mij de explorer: da's meer een straatband waar je ook een stukje offroad mee kunt doen. Gaat wel retelang mee.
K60: Goedkoop, noppen staan ver uit elkaar. Kweet niet hoelang die meegaat, want ik heb hem er nu voor het eerst op zitten.
Karoo: geen ervaring mee.

Als je serieus wilt gaan offroad koop dan ergens een 21"wiel: die gaan langer rechtdoor en da's best fijn op losse ondergrond. Als je dat inderdaad van plan bent zou ik nu voor de Heidenau gaan: da's de goedkoopste. Anders de TCK80, da's een goed compromis.

Succes,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2006, 22:21 »
uuuhh een adventure heeft toch een 21"?

De Karoo voorband vind ik wel een lekker bandje (de achterband is echt nix) voor allroad ritjes, kan me niet zo herinneren hoe lang ie mee ging.. Er zijn wel 2 versie's trouwens, ik bedoel deze



met de nieuwe heb ik geen ervaring.... de TKC is prijzig, de MFE99 is een goed alternatief en idd met de levensduur zit het wel goed.
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2006, 22:38 »
BMW GS Adventure...  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2006, 22:54 »
Met een Karoo front (versie 2 volgens mij, wel in 21 inch) ben ik door Finland gereden en dan via Zweden weer terug. Dat haalt ie makkelijk. Ik vind het een fijne "reis"band. Niet al te veel offroad gericht, ook prima op de weg dus, maar toch best mee off road te rijden.
Ik had em in combinatie met een TKC80 achter, waarvan ik de voorband te plat vind op mijn velgbreedte. Die combi gaat er de volgende keer weer op voor een allroadreisje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2006, 17:48 »
tja.. probleem zit euhm in het feit dat een 19"voorwiel gewoon niet zo geschikt is voor offroad, en daarom echte offroads ook allemaal 21" of groter hebben.

Zodoende zijn er alleen wat compromis bandjes te verkrijgen: Eigenlijk is alles wat er in die maat te krijgen is voor de weg, speciaal gemaakt voor bmw.
Overigens zijner wel zat echte crossbanden in 19", voor de kleine crossertjes.

Als je dus wil leven met die 19"compromis, zal je ook moeten leven met de compromis van een TKC80, maar dat lijkt me dan ook geen probleem. Een TKC80 doet het prima op een stevig zandpad voor een zware brommer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2006, 20:01 »
Ik heb een tijdje op een Heidenau K60 voorop gereden en vond deze beter qua grip dan de TKC80 die in nu heb.Oo eens een mitas geprobeerd, was ikook niet echt kapot van moet ik zeggen.
Ik had voor een K60 en achter de mefo stonemaster, vond ik een hele geode kombi

Jeroen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2006, 22:46 »
Bedankt voor de info. Daar kan ik wel wat mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2006, 10:41 »
In je overzicht mis ik nog de Kenda Trackmaster... ook leverbaar voor 19"voor. De meest serieuze noppen die ik voor die maat gezien heb.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #9 Gepost op: 24-04-2006, 23:28 »
Ah, nog iemand met een 19" voorwiel. Bedankt voor de tip. Ik heb gekeken op de Kenda website, maar de Trackmaster is denk ik teveel off-road voor mij. (Dat zjin de enduro banden van Kenda??) Ik ben niet van plan de motor puur voor off-road te gebruiken. Dr. Bean zei ook al dat er wel echte noppenbanden te krijgen zijn in 19". Ik zoek echter banden waarmee ik off/allroadritten kan rijden. En waarmee het niet beangstigend is om op asfalt te rijden. Het gros van kms zullen toch asfalt zijn.

Ik heb besloten voor de TKC80 te gaan. Wel even rondgebeld. Liefst 60,- euro prijsverschil per set tussen 2 plaatsen. De Heidenau's kon ik alleen bij een (auto)bandencentrum vinden. Maar daar vroegen ze een extra 40,= voor montage+balanceren! Daarmee werden die bijna even duur als een set TKC's. En zelf monteren kan ik nog niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2006, 08:46 »
Voordelige banden bij www.rodamoto.net
zie ook elders in dit forum.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2006, 08:59 »
die kenda trackmaster is dat een voorwiel?  van 19 inch?
Waar kun je die bestellen?

Op de kenda site staat bij iedere band F en R behalve bij de trakmaster 2.
110-90-19, past dat op 110-80-19 en moet er een binnen bandje bij?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #12 Gepost op: 25-04-2006, 18:47 »
bestellen bij www.fittersmotoren.nl in vlijmen
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #13 Gepost op: 25-04-2006, 19:02 »
In je overzicht mis ik nog de Kenda Trackmaster... ook leverbaar voor 19"voor. De meest serieuze noppen die ik voor die maat gezien heb.

Moet ik me veel vergissen hoor, maar een 19" voorband van Kenda?  Dat is dan toch waarschijnlijk voor een "80 cc kleine wielen" en niet voor een GS hoor!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: 19" offroad voorband (TKC80, MFE99, K60, Karoo)
« Reactie #14 Gepost op: 25-04-2006, 20:57 »
Volgens mij heet 19" grote wielen bij de 80cc  :D