Waarbij zowel thuis als op de bestemming doorgaans een laadpunt is.
Nou, zo vanzelfsprekend is dat niet. Ik woon momenteel op een bovenverdieping, en daar heb ik dus geen elektriciteit ter beschikking om een voertuig op te laden. Op het werk is het ook al niet eenvoudig; ik zou daar niet op kunnen laden zonder het accupakket mee naar binnen te slepen. Er zijn heel wat mensen in dezelfde situatie.
Binnenkort verhuizen, en dan heb ik wel een garage voorzien van elektriciteit. Dan word rijden op elektriciteit opeens een stuk interessanter. De benzineprijzen gaan gestaag omhoog, en onderhoud van een benzinemotor kost ook niet niks.
Dit wordt anders zodra je in minder dicht bevolkte regios komt.
Tsja, voor elk gebruiksdoel de optimale krachtbron, zullen we maar zeggen.
Is er al een oplossing voor de zware metalen in accus eigelijk? Is er al een schone manier om die te hergebruiken?
Jazeker. Het lood, zilver en antimoon word voor vrijwel 100% gerecycled en kan met weinig energie weer bruikbaar gemaakt worden voor de volgende ronde. Wat dat betreft zijn loodaccu's best milieuvriendelijk. Misschien nog wel milieuvriendelijker dan accu's gebaseerd op lithium-chemie (die geen zware metalen bevatten).
Wij hebben hier 300 zonnige dagen per jaar en rijden veel locale kilometers dus zouden best een eigen oplaadpunt op zonne-energie praktisch kunnen realiseren.
Wat natte-vingerwerk: Een zonnepaneel van 100Wp (= ca 1m^2, kost zo'n 500 euro) doet in NL 80kWh/jaar. Kijk ik naar
dit kaartje, dan zit jij dus grofweg op een krappe 2x zoveel energie per jaar uit zo'n paneel. Grofweg 150kWh dus.
Een elektrische motorfiets heeft zo'n 0.16kWh/km aan energie uit de accu's nodig (praktijkcijfers van zelfbouwers). Opslag- en conversierendement van 70% moet te halen zijn lijkt me, dus moet het zonnepaneel 0.23kWh leveren voor elke gereden kilometer. Met 500 euro aan zonnepanneel kun je dus heel grofweg 650km per jaar rijden in zuid-Spanje, in NL de helft.
Helaas is de benodigde investering nog steeds buiten proporties.
Weer
even googelen: een zonneinstallatie van 650Wp bestaande uit de panelen en inverters om er 230V van te maken moet zo'n 3500 euro kosten. De jaaropbrengst in Z-Spanje zou uitkomen op grofweg 1000kWh/jaar, goed om 4000km mee te kunnen rijden.
Zonnepanelen worden geacht zeker 25 jaar mee te gaan. Da's dus 100.000km rijden voor 3500 euro investering.
Nu is dit wel heel erg natte-vingerwerk. Als je meerekent dat er wel eens een keer wat stuk gaat (hoeveel stuks elektronica heb je thuis die het al 25 jaar aan een stuk volhouden?), dat accu's ook niet bepaald gratis zijn en slijten, en het renteverlies op de investering dan kom je stukken hoger uit.
Maar 'buiten proporties' zou ik het niet willen noemen... Als Spanje subsidieregelingen kent op hybrideauto's (dat geitewollensokken-icoon Prius bijvoorbeeld) en/of op zonnepaneelinstallaties dan kan het zelfs best interessant zijn.