Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "Groene motor"  (gelezen 12154 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: "Groene motor"
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2008, 11:16 »
Erwin,

Je neemt gewoon een model waarbij de batterijen verwisselbaar zijn.

Voor de nood neem je nog één tablet mee in je rugzak, zodat je je vrienden kunt helpen die leeg zijn.

Ik zie ook wel voordelen indien het systeem ook kan laden op 12V. Even een uurtje 'jumpstarten' via een auto.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: "Groene motor"
« Reactie #16 Gepost op: 16-03-2008, 12:48 »
Tja.. Das toch wel een bekende eigenschap van Lithium accu's: Je kunt ze veel harder ontladen dan laden.

Anderzijds wordt daar best hard aan gewerkt nu er zo veel mobiele applicaties zijn.. dus ik denk dat met een paar  jaar die problemen wel over zijn.
Dat gaat naturrlijk alleen als mensen die dingen ook kopen...  ::) 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: "Groene motor"
« Reactie #17 Gepost op: 16-03-2008, 16:41 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: "Groene motor"
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2008, 18:39 »
LOL:

Citaat
Een 15 kW elektromotor in de transmissie ondersteunt de 205 kW sterke 3.5 V6 benzinemotor

nee.. dan zijn we echt groen bezig hoor!
je kunt iig claimen dat je ook een hybride maakt  ;)

Meer een veredelde dynamo hoor...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #19 Gepost op: 07-04-2008, 10:41 »
Op zich toe te juichen.

De huidige stand van de techniek echter is nog onvoldoende voor practische toepassing buiten in de werkelijke wereld:
Ik heb voor het gericht trainen en beleren van mijn paarden een drietal norm-routes uitgeschreven en uitgemeten. Dat zij drie verschillende routes die ik routinematig rij en alleen de kortste zou ik met deze motorfiets kunnen rijden als er niets tegenzit. Als de omstandigheden wel tegenzitten en ik meer vermogen nodig zou hebben door modder en de batterij door koude minder capaciteit zou ik zelfs op de kortste route al kunnen kunnen stranden.
Stranden houdt dan wel in dat je moet duwen want even een tankje thuis halen is er niet bij. Duwen in bergachtig terrein al eens gedaan?
Nee, dan is zelfs een set terreinschoenen practischer  :D

Voor op/rond de boerderij of voor boodschappen in het dorp echter is het prima. Maar ja, een Honda Innova ook en die kan meer, is vele malen milieuvriendelijker en kost een FRACTIE.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: "Groene motor"
« Reactie #20 Gepost op: 07-04-2008, 11:06 »
Modder is op te lossen door een tractiecontrolesysteem (Rekluse??) in te bouwen.

Kou kan geen probleem zijn omdat door de chemische reacties in de batterijen vast ook wel warmte vrijkomt.

Li-ion batterijen verliezen zelfs minder spanning als je ze opslaag in de freezer.

Peter,

Ik heb jouw website doorgegeven aan Frieze familie van me; die zijn paardenfokkers en rijden zelf dressuur en springen. Ben benieuwd wat ze van je site vinden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #21 Gepost op: 07-04-2008, 12:43 »

Moder vraagt meer kracht + minder levensduur. Koude = minder capaciteit. Beiden kritische succesfactoren.

Naast het fundamentele probleem dat electrische energie een opgewekt moet worden en alle stappen tussen energiebron en uiteindelijke toepassing extra verlies zijn, is de opslagcapaciteit, de accus, aan een andere manier toe. Perfectionering van de huidige systemen levert geen echte sprong in toename op en dat is de enige mogelijkheid om dit soort voertuigen voldoende autonomie te geven.  Juist bij terreinvoertuigen is autonomie het sleutelwoord.
Om de sahara te doorkuisen zou een gedeeltelijk direct via zonne-energie aangedreven motor en idem opgeladen accu een mogelijkheid kunnen zijn. Hier, met 300 zon-dagen/jaar ook nog wel.
Probleem is DAN waar je een paneel van voldoende afmetingen laat op een motorfiets. Een LandRover 110 (of zo) heeft zomaar 3 vierkante meter dak daarvoor.
Al is het maar voor een steunmotor bij de verbrandingsmotor, dan nog geeft het meer autonomie = bijdrage.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: "Groene motor"
« Reactie #22 Gepost op: 07-04-2008, 22:52 »
De verbrandingsmotor heeft z'n voordelen, zeker kwa hoeveelheid energie per kilo voertuigewicht. Maarja, een kleine kernreactor op je motor zou nog beter scoren.

Waar worden hier in NL de meeste kilometers gemaakt? Op relatief korte stukken. Woonwerkverkeer, stadsverkeer, of op de crossbaan/enduroparcours. Daarvoor is een elektrisch vehikel met de huidige accutechnologie best een goed alternatief, mits de accu's wat goedkoper worden. De elektronica en motoren zijn het probleem al niet meer.

Het well-to-wheel rendement is ook niet beroerder (maar ook niet veel beter) dan dat van een benzinemotor, plus dat de vervuiling lokaal ontstaat en 1x goed aangepakt moet worden ipv bij een miljoen auto's van eigenaren die geen zin hebben om geld in onderhoud te steken. Heeft ook zo z'n voordelen.

Al met al dus nog niet zo slecht als het lijkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #23 Gepost op: 08-04-2008, 09:49 »
Waar worden hier in NL de meeste kilometers gemaakt? Op relatief korte stukken.

Waarbij zowel thuis als op de bestemming doorgaans een laadpunt is. De autonomie is dan voldoende. Dit wordt anders zodra je in minder dicht bevolkte regios komt.

Is er al een oplossing voor de zware metalen in accus eigelijk? Is er al een schone manier om die te hergebruiken?

Wij hebben hier 300 zonnige dagen per jaar en rijden veel locale kilometers dus zouden best een eigen oplaadpunt op zonne-energie praktisch kunnen realiseren.
Wij zijn hier gaan wonen om duurzamer te leven en zijn voor een heel stuk ecologisch verantwoord zelfvoorzienend dus dit heeft onze aandacht. Helaas is de benodigde investering nog steeds buiten proporties.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: "Groene motor"
« Reactie #24 Gepost op: 08-04-2008, 11:43 »
Waarbij zowel thuis als op de bestemming doorgaans een laadpunt is.

Nou, zo vanzelfsprekend is dat niet. Ik woon momenteel op een bovenverdieping, en daar heb ik dus geen elektriciteit ter beschikking om een voertuig op te laden. Op het werk is het ook al niet eenvoudig; ik zou daar niet op kunnen laden zonder het accupakket mee naar binnen te slepen. Er zijn heel wat mensen in dezelfde situatie.

Binnenkort verhuizen, en dan heb ik wel een garage voorzien van elektriciteit. Dan word rijden op elektriciteit opeens een stuk interessanter. De benzineprijzen gaan gestaag omhoog, en onderhoud van een benzinemotor kost ook niet niks.

Citaat
Dit wordt anders zodra je in minder dicht bevolkte regios komt.

Tsja, voor elk gebruiksdoel de optimale krachtbron, zullen we maar zeggen.

Citaat
Is er al een oplossing voor de zware metalen in accus eigelijk? Is er al een schone manier om die te hergebruiken?

Jazeker. Het lood, zilver en antimoon word voor vrijwel 100% gerecycled en kan met weinig energie weer bruikbaar gemaakt worden voor de volgende ronde. Wat dat betreft zijn loodaccu's best milieuvriendelijk. Misschien nog wel milieuvriendelijker dan accu's gebaseerd op lithium-chemie (die geen zware metalen bevatten).

Citaat
Wij hebben hier 300 zonnige dagen per jaar en rijden veel locale kilometers dus zouden best een eigen oplaadpunt op zonne-energie praktisch kunnen realiseren.

Wat natte-vingerwerk: Een zonnepaneel van 100Wp (= ca 1m^2, kost zo'n 500 euro) doet in NL 80kWh/jaar. Kijk ik naar dit kaartje, dan zit jij dus grofweg op een krappe 2x zoveel energie per jaar uit zo'n paneel. Grofweg 150kWh dus.

Een elektrische motorfiets heeft zo'n 0.16kWh/km aan energie uit de accu's nodig (praktijkcijfers van zelfbouwers). Opslag- en conversierendement van 70% moet te halen zijn lijkt me, dus moet het zonnepaneel 0.23kWh leveren voor elke gereden kilometer. Met 500 euro aan zonnepanneel kun je dus heel grofweg 650km per jaar rijden in zuid-Spanje, in NL de helft.

Citaat
Helaas is de benodigde investering nog steeds buiten proporties.

Weer even googelen: een zonneinstallatie van 650Wp bestaande uit de panelen en inverters om er 230V van te maken moet zo'n 3500 euro kosten. De jaaropbrengst in Z-Spanje zou uitkomen op grofweg 1000kWh/jaar, goed om 4000km mee te kunnen rijden.

Zonnepanelen worden geacht zeker 25 jaar mee te gaan. Da's dus 100.000km rijden voor 3500 euro investering.

Nu is dit wel heel erg natte-vingerwerk. Als je meerekent dat er wel eens een keer wat stuk gaat (hoeveel stuks elektronica heb je thuis die het al 25 jaar aan een stuk volhouden?), dat accu's ook niet bepaald gratis zijn en slijten, en het renteverlies op de investering dan kom je stukken hoger uit.

Maar 'buiten proporties' zou ik het niet willen noemen... Als Spanje subsidieregelingen kent op hybrideauto's (dat geitewollensokken-icoon Prius bijvoorbeeld) en/of op zonnepaneelinstallaties dan kan het zelfs best interessant zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #25 Gepost op: 08-04-2008, 12:25 »
Goed om te lezen van de lood-zuur accus!

Helaas blijft het investeringsverhaal negatief: je moet nl. ook het voertuig kopen en daar is hier een groot verschil in aanschafprijs in.
De Honda 125 Innova kostte minder dan 2000 euro, loopt 1 op 30 en blijft dat de komende 20 jaar wel doen.
Mijn oude LandRover is nu helaas maar hopelijk tijdelijk defect doch liep op 100% oude frituurolie.

Tzt willen we een zo multifunctioneel mogelijk vervangingsvoertuig voor de auto en hybride staat bovenaan de prioriteitenlijst omdat we hier makkelijk direct vanaf de zon kunnen opladen. Wie weet gaat dat lukken, doch duurzaam levend van/op een kleinschalig gemengd bedrijfje is er vrijwel geen cashflow: de huidige hybride producten zijn duidelijk op de 'groene' consumenten gericht en dat is echt wat anders.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: "Groene motor"
« Reactie #26 Gepost op: 08-04-2008, 13:41 »
Hoeveel jaar hebben voertuigen met verbrandingsmotor kunnen 'rijpen', en hoe zit dat met elektrische voertuigen? Die moeten nog beginnen (hoewel: de Detroit Electric was er al in 1907).

Vanuit dat oogpunt bekeken is het best gunstig dat je nu al praktische voertuigen kunt kopen die kwa kosten per kilometer kunnen concurreren met benzinevoertuigen.

Ik ga zelf als ik daar weer tijd voor heb eens kijken of een elektrische mountainbike a-la Dabit voor woonwerkverkeer een optie is. Zie ook het topic over de Zero-X. Daar zit geen ideeele reden achter trouwens, puur interesse en kostenreductie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #27 Gepost op: 08-04-2008, 14:05 »
Hoeveel jaar hebben voertuigen met verbrandingsmotor kunnen 'rijpen', en hoe zit dat met elektrische voertuigen?

Dat zal best en ik heb geen voorkeur voor wat ook. Al loopt het op stoom. Ik wil vooral dat het de toekomst voor mijn jong niet vervuild. Vandaar dat ik de frituurolie-oplossing helemaal goed vond/vind.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: "Groene motor"
« Reactie #28 Gepost op: 08-04-2008, 15:23 »
Even kritisch zijn: denk je dat de frituurolieoplossing beter is voor het ecosysteem, of weet je het?

'ik verstook plantaardig afval in plaats van minerale olie, en dus ben ik goed bezig' wil er bij mij namelijk niet zomaar in. Het probleem is complexer dan dat. Want wat voor extra rotzooi komt er uit je uitlaat, en wat is het milieueffect daarvan? Wat doet het met de aandrijving, en wat is het milieueffect van eventueel extra onderhoud/schade? Wat was er met de frituurolie gebeurd als je 'm niet opgestookt had? Etcetera. Het hele plaatje dus.

En als je het hele plaatje bekijkt zou het me niets verbazen als het toch een ietsiepietsie minder gunstig uitkomt dan het op het eerste gezicht lijkt. Misschien heeft jouw hergebruik van oude frituurolie wel een veel grotere impact op ons ecosysteem dan wanneer je normale, eventueel zwavelarme, diesel zou tanken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: "Groene motor"
« Reactie #29 Gepost op: 08-04-2008, 19:35 »
Goed is relatief. Het is beter en elke stap vooruit is beter dan niets doen omdat het niet perfect is of niet haalbaar vanwege de kosten.
Zo doen we hier een hele waslijst aan dingen die niet ideaal zijn maar wel zevenmijlslaarsstappen vooruit zijn.
We verbouwen/fokken vrijwel alles zelf, hergebruiken veel en produceren maar HEEL weinig 'overig'  afval. Ja, nog steeds WAT afval, maar veel minder afval dan ecologisch verantwoorde ruilgoederen  ;D
Watergebruik idem: niet perfect maar het regent nu en we vangen van de daken zo'n 15000 liter op. Toch 15.000 liter.
Zo hebben we geen zwembad maar heel bewust een kleine jacuzzi en die vullen we met... regenwater.
Zo zijn we geen veganisten noch vegetariers doch wat we eten heeft een fijn leven gehad, slacht ik zelf en de vachten/huiden verwerken we ook.

Ok, de frituurolie.
De afgewerkte frituurolie wordt anders door een 'neef'' voor zijn hammen gebruikt en wat over is gaat de buitenwereld in.
De oude LandRover heb ik met kenteken geschorst voor alleen boerderijwerk, dus daar hoef ik dan geen speciaal voertuig voor te kopen.
Ding zou anders naar de sloop gegaan zijn en blijft op deze manier nuttig.
De frituurolie is 100% olijfolie welke goed en schoon verbrand en VEEL minder vervuilt dan dieselolie. Daar is niets 'misschien's aan  ;)
Kortom, dit mes snijdt aan verschillende kanten positief  ;D

peter