Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: battery vervangen IMO 100r50  (gelezen 1084 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 102
battery vervangen IMO 100r50
« Gepost op: 04-02-2008, 22:55 »
Hi,

Van mijn Touratech imo 100r50 (oude model) was de batterij voor de klok leeg, zodat deze vervangen moest worden. Normaal moet je deze naar Touratech zelf sturen, zodat zij de batterij kunnen vervangen.  Nou had ik daar geen zin in, mede ook omdat ik wel eens hoor dat het heel lang kan duren en ik zeker wil weten dat ik voor de Tuareg een imo heb, heb ik de gok gewaagd om het (gedeeltelijk) zelf te doen. Op mijn site staan een aantal foto's hoe de imo er van binnen uitziet, zie http://www.orangeteam.nl/gallery2/main.php?g2_itemId=30.

De oude imo kan je als volgt uit elkaar halen:
- Aan beide zijde kan je met schroeven verwijderen.
- aan de onder kant zitten 4 schroeven die de printplaat vast houden en de bovenkant van de imo. Als je deze schroeven verwijderd kan je de imo splitsen.
- Je kan nu de printplaat er uitschuiven, waarbij je de kabel naar binnen kan schuiven. De batterij zit midden op de printplaat vast met heel veel siliconenkit.
- Bij een plaatsenlijke electrozaak hebben ze er voor 5 euro een nieuwe batterij op de printplaat gesoldeerd.
- Vervolgens kan je alles weer in elkaar schuiven, waarbij je veel siliconenkit kan gebruiken om het weer water dicht te maken.

Ik had geluk. De IMO en de klok doet het weer.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: battery vervangen IMO 100r50
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2008, 00:19 »
Mooi man!!
Weet je zeker dat de snelheid ook klopt??
Ik had ook ooit zo'n euforisch moment :-)
maar toen ik een echt eindje ging rijden bleek de snelheid voor geen meter te kloppen.
Uiteindelijk toch maar opgestuurd.
Wat doet de totaal afstand nu bij jou, staat hij weer op nul, of telt ie verder waar die gebeleven was??

Zou wel heel mooi zijn als die van jou het nu wel helemaal goed doet, want dan lijkt er dus een verschil te zitten tussen de KTM IMO (zoals die van mij) en die jij nu hebt. Het binnewerk ziet er sowieso anders uit.
Maar het is wel goede wetenschap. En mogelijk een goede back-up voor als de mijne het ooit begeeft.




 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 102
Re: battery vervangen IMO 100r50
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2008, 22:37 »
Hi,

Ik heb hem vandaag getest in de herkansingrit van de capella stampers en de imo doet het fantastisch. De afstanden kloppen goed en de snelheid komt ook goed over.

De totaaltelling stond bij mij al op nul. Waarschijnlijk omdat deze imo al een hele tijd met een lege batterij heeft gelegen. Ik heb hem namelijk enkele maanden geleden pas aangeschaft met een lege batterij dus. Een batterij gaat ongeveer (volgens de handleiding van de imo) 5 jaar mee en hij is uit 2001. Mogelijk zal dus de totaaltelling naar nul gaan als je de batterij verwijderd. Maar de totaaltelling kan je later weer met de hand op het juiste aantal kilometers zetten.

Gr.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: battery vervangen IMO 100r50
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2009, 12:01 »
Ga deze week ook een poging wagen om zelf deze battery te vervangen, opsturen duurt 4 weken en mag omstreeks de €70,- gaan kosten volgen BDM. Apeldoorn.
Grz,
Peter