Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Perspectief monteurs  (gelezen 1319 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Perspectief monteurs
« Gepost op: 06-04-2020, 10:26 »
Hallo allemaal,

ik heb afgelopen weekend een rare ervaring gehad bij een motorzaak die volgens mij komt door het perspectief dat monteurs van sommige motorzaken hebben op motoren.
Ik kwam met mijn afgetrapte, modderige en roestende KLE500 bij een niet nader te noemen motorzaak aan om een nieuwe voorband te laten monteren. Wegbanden laat ik de eerste keer altijd doen, kunnen ze beter balanceren. Onderweg naar de motorzaak was er een schroef van het uitlaatspruitstuk los getrild, hierdoor maakte hij een hels kabaal toen ik aan kwam. Ik herken dit geluid dus ik stuurde mijn motorretje de werkplaats in met de boodschap: 'ik heb een afspraak voor een band maar loop aub ook even die schroefjes na van het uitlaatspruitstuk'.
Goed, een kwartiertje later kreeg ik de boodschap van de werkplaats dat ze de voorband niet gingen monteren omdat ze mijn motor total-loss hadden verklaard. De reden hiervoor was dat ze blijkbaar een soort ongevraagde keuring hadden uitgevoerd en ze o.a. versleten wiellagers, slappe ketting en een gat in mijn uitlaat hadden gevonden. Het harde geluid kwam zeker niet van losse schroeven, die zouden 100% vast zitten, er was volgens hen op de snelweg een steentje tegen mijn uitlaat aan gekomen en had er een gat in gemaakt (dwars door mijn schertsplaat ofzo, ik vond het toen al gek).
Eenmaal thuis aangekomen liep ik (met de hand) nog eens die bouten na en er zat er gewoon ééntje los, die aangedraaid en het harde geluid was weg. Ook zou mijn hele achterbrug scheef zijn, omdat mijn ketting zonder belasting op de (after market) middenbok lag. Dit was gewoon het resultaat van een te slappe ketting (mijn schuld, was ik uiteraard van op de hoogte ook wel) en het niet belasten van de vering.
Ik ga niet in discussie met de bevindingen van de werkplaats, ik ga er vanuit dat het grotendeels professionals zijn. Al moet ik wel zeggen dat ik de conclusies van deze monteur niet 100% meer vertrouw. Ik heb deze motor nog niet zo lang en het is een offroad/allroad motor met 80.000km op de teller, natuurlijk ga je vanalles vinden als je gaat zoeken. Hij rijdt nog goed en de remmen zijn veilig (banden was ik mee bezig maar daar wouden ze niet aan mee werken).

Het is duidelijk dat de monteurs geen seconde de tijd hebben genomen om echt na te kijken waar ik om gevraagd had, anders hadden ze direct gevoeld dat die schroef los zat. Ze zijn direct de motor gaan keuren. Dit is me met dezelfde motor bij andere motorzaken nog niet overkomen en ik denk dat dat kwam aan de rest van de motoren die er stonden. Geen enkele motor had een plekje roest, vies stukje of was ouder dan 5 jaar daar bij die zaak.
Ik vraag mij af of er mensen met dezelfde ervaringen zijn, waarbij het duidelijk was dat monteurs niet gewend zijn aan een gebruikte motor. Ik heb het idee dat sommige monteurs niet door een laagje modder heen kunnen kijken.
[size=78%] [/size]

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2020, 10:39 »
Ik denk dat de niet uitgesproken boodschap was: "hoepel op met dat ouwe hok daar hebben we hier geen zin in".

Of een motor total loss is, is niet aan hen om te bepalen. Ik werk er nu aan eentje (economisch total loss) voor de lol.


Wat vaak wel is bij oude en/of slecht onderhouden motoren, is dat de klant vraagt om een probleem op te lossen, maar dat gaandeweg er allerlei problemen of gebreken naar voren komen. Als monteur kan je dan:
> doen of je neus bloedt en alleen dat oplossen wat de klant vraagt. Risico: probleem wordt alsnog later ontdekt en je bent een slechte monteur
> het wel oplossen maar dan doe je meer dan de klant wil. Risico: klant betaalt niet voor extra werkzaamheden
In beide gevallen doe je het "fout".

Ik vermoed dat daarom sommige motorzaken oudere motoren niet willen en je doorsturen. Maar dat kan je ook gewoon met de klant bespreken denk ik dan.


Leuk ding trouwens KLE500, pas nog aan gewerkt. Gewoon lekker mee rijden en af en toe wat vervangen. Wordt-ie steeds beter  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2020, 10:41 »
Och, ben dat bijvoorbeeld wel bij BMW gewend. Als je daar aankomt met een motor die 5 jaar oud is, dan kijken ze al niet naar je om. Voel me daar nooit een gewaardeerde klant. Maatje van me heeft een waanzinnig mooie BMW R90S welk bijna in showroom staat is. Daar zou menig monteur hart toch harder van moeten gaan kloppen. Verkopen is het enige wat nog van belang is.

Het kan ook anders. Als ik met mijn 97'er DR650SE bij mijn dealer aankom, dan komen ze naar buiten en staat te trappelen als kleine kinderen. Prachtig. Ze weten dat ik het onderhoud zelf doe en ze weten dat ik bijna alle onderdelen bij hun koop. Als ik een verse kettingset bij ze bestel krijg ik een redelijk nette prijs van (tov internetprijzen), zet ik die er zelf op en mag later in de week ff langskomen om het spul af te ponsen. Willen ze niets voor hebben, maar druk dan een klein bedragje in de fooienpot.

Zo kan het dus ook.

Als ik nieuwe banden nodig heb welke ik niet zelf monteer (offroad doe ikzelf, de wegmotor laat ik doen) haal ik de wielen eruit. Op losse wielen is de montage goedkoper omdat ze er minder werk aan hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2020, 11:22 »
Je hebt niks aan grote zaken beter kan je naar algemene motorzaak gaan met 1 of 2 man in de zaak werken.
Zo heb ik dat met auto’s ook ondervonden.
Mazda/ BMW dealer rekent de hoofdprijs voor alle overbodige reparaties die vanuit de producent wordt voorgeschreven om te vervangen.
De kleine zaak constateert een aantal problemen en belt je vervolgens op om te vragen of deze kunnen vervangen en geven de reden op waarom ze het willen vervangen. Dat vind ik een goede garage. Vervolgens krijg je ook de vervangen onderdelen te zien en legt hij of zij het uit.... Je krijgt een band met de garage en daar wil ik best mijn portemonnee voor open trekken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2020, 11:25 »
Dank voor de input, ik was al even bang dat ik gewoon gek was geworden. Normaal gesproken ga ik naar een zaak in het dorp waar mijn ouders wonen; Boshuizen in Raalte. Erg goede zaak, hele sympathieke mensen die er werken en ze kijken nooit op van de rare barrels waar ik mee aan kom zetten. Inderdaad een zaak met 3 werknemers. Alles wordt altijd netjes gecommuniceerd ook. Helemaal top.
Ik was nu onverhoopt bij de grote motorzaak terecht gekomen omdat ze een voorband met 45% korting hadden die ik graag wou hebben. Ik ben voor kleding vaak bij deze motorzaak geweest ook en de service daar was altijd top. Maar lesje is geleerd. Ik laat ze de band naar me opsturen en dan laat ik de band er wel bij iemand anders op zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2020, 11:49 »
Eén van de redenen waarom ik al ruim dertig jaar alles aan mijn motoren zelf doe.
Alleen (weg)banden monteren en balanceren laat ik doen, maar dan gooi ik de losse wielen achterin het hok.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2020, 12:41 »
Als je bij mij met een smerig hok aankom waar ik door de bagger heen een band zou moeten wisselen stuur ik je ook terug.


Ik weet niet of dat hier zo het geval was, maar zou zo meegespeeld kunnen hebben. als je voor een lekkende wasbak de loodgieter bel, zorg je toch ook dat de vuile vaat er uit opgeruimd is?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2020, 12:48 »
Valt mee, dit is een foto van dezelfde dag. Ik had ook een nieuw ruitje gemonteerd dus een fotootje gemaakt. Ik overdrijf het een beetje in de tekst omdat ik denk dat dat de reden is dat hij het allemaal niet wou doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2020, 13:19 »
Nou nou die motor is smerig  :D .
Wat een sukkels van monteurs daar bij die zaak.
Geld verdienen op een makkelijke manier...... beter is je klant opvoeden en zeggen dat zijn / haar motor veel onderhoud moet hebben.
Alle gebreken opsommen en dan aan de klant laten beslissen wat hij/zij eraan laat doen.
Klant is koning

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2020, 13:55 »
Vroeger kwam ik nog wel eens bij zo’n zaak, vervolgens hebben ze me iets te vaak teleurgesteld bij het repareren.
De maat was vol toen ik een motor compleet gereviseerd had maar de koppen uitbesteed had aan hen en ik een half jaar later met een afgebroken klep in mijn zuiger stil kwam te staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #10 Gepost op: 06-04-2020, 14:08 »
Waarom sukkels?
Soms is het pijnlijk en niet netjes om te zeggen dat je op moet rotten.


En als je werk wil dan ruim je ook netjes de vaat van de klant op en krabt de modder aan de kant om band te verwisselen.
Immers de klant is koning en betaalt dat gewoon.
Ik snap het wel.
Maar of ik erzelf blij mee zou zijn is ander verhaal.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #11 Gepost op: 06-04-2020, 14:19 »
Mijn motor was niet vies genoeg om een hele garage smerig te maken, ik was meer de staat van mijn motor aan het beschrijven. Onder de schertsplaat zal wel wat zand/blaadjes liggen maar die hoeft er naar mijn weten niet af voor het vervangen van een band.

Als je als garage liever niet aan oude motoren werkt vind ik dat prima, maar specificeer dat dan van tevoren. Bij het maken van de afspraak wisten ze over wat voor een motor uit wat voor een jaartal was.
Als ik er dan eenmaal ben en de vraag is om er een band op te knikkeren en een schroefje aan te draaien kan ik als klant gewoon verwachten dat het gebeurt dan toch, of mis ik nou iets.

Verder, mocht de schroef waarvan ik dacht dat hij stuk was níet stuk zijn, en dat ze aan de hand daarvan op zoek gingen naar een andere oorzaak van het probleem. Als ze daarna op allemaal problemen gestuit waren en dat aan mij mede hadden gedeeld dan was dat een sublieme uitvoering geweest van hun taak. Maar de realiteit is dat ze nooit naar dat schroefje gekeken hebben en op basis van de uitstraling van de motor allemaal conclusies getrokken hebben.

Goed, ik ben er blijkbaar toch nog boos om haha :P genoeg zo.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #12 Gepost op: 06-04-2020, 14:33 »
volgende keer dus je wiel eruit slopen en los meenemen..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #13 Gepost op: 06-04-2020, 14:43 »
Je mag ook boos zijn.
Ben ik ook vaak.
En ja hoe ouder ik wordt hoe vaker je teleurgesld kan raken door mensen.
Er wordt je zoveel voorgelogen.


En service stelt steeds minder voor.
Ja als je betaalt.
Vroeger kocht je wasmachine ging het ding snel stuk kwam de monteur zich verontschuldigen.
Tegenwoordig ook nog wel als je maar wel eerst 3 jr garantie bij hebt gekocht.
Anders helaas appelstroop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Perspectief monteurs
« Reactie #14 Gepost op: 06-04-2020, 15:10 »
Snap ik dat je je lullig voelt. Maar goed ... gewoon terug naar Raalte dus.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!