Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ktm 450 exc 2010 olieverbruik  (gelezen 2362 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Gepost op: 05-10-2020, 18:02 »
beste mensen ,ik heb een ktm 450 exc van 2010 met 163H en 6900km erop zover ik weet is het blok nog nooit open geweest.
zaterdag ktm dag veldhoven gereden 2 ronden -+50 km ,en dan lust hij wel een beetje olie stond op bovenkant kijkglaasje en nu staat hij onderin is dat normaal bij dit soort ritten?best zwaar zand.
zou ik de kleppen moeten laten stellen?en wat zijn ongeveer de kosten ?
motor loopt prima start goed


alvast bedankt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #1 Gepost op: 05-10-2020, 18:21 »
Nog nooit geen kleppen gesteld in die tijd?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #2 Gepost op: 05-10-2020, 18:45 »
KTM's gooien olie die boven het midden van het peilglas staat, er nog wel eens uit. Zeker als je flink aan het gas hangt, zoals in Veldhoven.
Als je carterontluchting nog gewoon aan de airbox hangt, zie je daarin misschien wel wat liggen. Da's normaal.
Ik houd 'm koud op 1/3 van de hoogte van het peilglas. Daar zou hij moeten blijven staan.

Dus: Gewoon mee rijden, maar wel in de gaten houden. Want er kan natuurlijk wel meer achter zitten.

Over kleppen stellen: Als het een echte EXC is, kun je dat best zelf.
Maar dat doet niets voor het olieverbruik.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #3 Gepost op: 05-10-2020, 19:42 »
Nog nooit geen kleppen gesteld in die tijd?


Niet zover ik weet ..wat zou er gebeuren als je dat niet doet?

Post Merge: 05-10-2020, 19:45
KTM's gooien olie die boven het midden van het peilglas staat, er nog wel eens uit. Zeker als je flink aan het gas hangt, zoals in Veldhoven.
Als je carterontluchting nog gewoon aan de airbox hangt, zie je daarin misschien wel wat liggen. Da's normaal.
Ik houd 'm koud op 1/3 van de hoogte van het peilglas. Daar zou hij moeten blijven staan.

Dus: Gewoon mee rijden, maar wel in de gaten houden. Want er kan natuurlijk wel meer achter zitten.

Over kleppen stellen: Als het een echte EXC is, kun je dat best zelf.
Maar dat doet niets voor het olieverbruik.


Oké bdankt ,ja het is een orginele exc ik heb dat nog nooit gedaan kleppen gesteld Dus dat is wel makkelijk te doen?




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2020, 19:48 »
Wauw.. Ze bestaan nog.

Iedere 30 uur, 60 misschien bij allroad gebruik, kleppen stellen/controleren. Foute speling, klep breekt en hele blok maar de hel.

Bij die kilometers is het gewoon tijd voor een zuigertje of ten minste de veren, ook belangrijk om het heel te houden.

Olieverbruik zou je ook zien en ruiken bij rijden achter je.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2020, 20:38 »
Sorry excuus ik ben niet grappig.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2020, 20:44 »
Heeft deze 2010 EXC een gescheiden oliesysteem (blok en versnellingsbak apart)?
Zo ja, dan kan het zijn dat er een keerring tussen de systemen lekt. Dan gooit die dus olie van de hoge druk (blok) naar de lage druk(transmissie). Is een bekend issue bij dit type.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2020, 20:48 »
Mijn 450 is uit 2008 met hetzelfde type motorblok , de XC4 . Altijd wel wat olieverbruik gehad,50-100cc op 150km bij een OTR en een stuk minder bij roadbookritten, totdat ik bij 280u een nieuwe zuiger monteerde.
Olie verbruik is nu ehh..... weet ik niet. Ik hoef in ieder geval niet meer tussen de oliewissels (15u) bij te vullen. Ik heb het niveau altijd op +/- 3/4 van peilglas gehouden en zakt niet verder dan 1/2, ligt er ook aan hoe de motor staat.


Carterventilatie gaat bij mij ook niet meer via de carburateur maar via een filter onder de tank. Heb 1 keer mee gemaakt dat de motor begon te roken tijdens een vrij steile klim, daarna heb ik de ventilatie aangepast.


Kleppen controleren doe ik elke 30u en heb pas 1x de kleppen moeten stellen omdat de klepspeling meer werd. Bleek dat de tuimerlaarassen aan het inslijten waren aan de onderkant. De gemodificeerde tuimerlaarassen en bouten vervangen en toen was de speling weer bijna op normaal. Ik heb toen 4 kleppen gesteld (0,05mm).
Blokken staan erom bekend dat de kleppen niet vaak gesteld hoeven te worden, in ieder geval niet zo als bij de oudere RFS blokken.

edit:
Vwb olie transfer, dit was te wijten aan de oliepomp. Die is bij het 2010 model gewijzigd. Of je moet een 2009 type hebben wat in 2010 op kenteken is gezet, dan zou deze dat probleem nog kunnen hebben. Maar als je dit olieverbruik alleen tijdens OTRs hebt, moet je eerder aan zuigerveren/zuiger gaan denken of gewoon bijvullen.

Welke olie gaat erin?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2020, 20:54 »
nee joh niet nodig gewoon doorkachelen en beetje olie er af en toe in.

Is dat nou om te zieken Marco? Er wordt gewoon advies gevraagd door iemand die er misschien wat minder feeling mee hebt dan jij. Je hebt ze altijd zo graag dat je nuttige antwoorden krijgt opde meest idiote vragen die je opp dit forum neergooit, laten we dat dan ook bij andere doen, ipv het blokkie in elkaar te laten lopen en iemand zijn (misschien nieuwe) hobby verkloot.

On topic:


De hele manual kan je ook ONLINE vinden en downloaden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2020, 21:21 »
Heeft deze 2010 EXC een gescheiden oliesysteem (blok en versnellingsbak apart)?
Zo ja, dan kan het zijn dat er een keerring tussen de systemen lekt. Dan gooit die dus olie van de hoge druk (blok) naar de lage druk(transmissie). Is een bekend issue bij dit type.


Nee dat is niet gescheiden

Post Merge: 05-10-2020, 21:24
nee joh niet nodig gewoon doorkachelen en beetje olie er af en toe in.


Je hoef toch niet te reageren  als je het het een domme vraag vind

Post Merge: 05-10-2020, 21:27
Mijn 450 is uit 2008 met hetzelfde type motorblok , de XC4 . Altijd wel wat olieverbruik gehad,50-100cc op 150km bij een OTR en een stuk minder bij roadbookritten, totdat ik bij 280u een nieuwe zuiger monteerde.
Olie verbruik is nu ehh..... weet ik niet. Ik hoef in ieder geval niet meer tussen de oliewissels (15u) bij te vullen. Ik heb het niveau altijd op +/- 3/4 van peilglas gehouden en zakt niet verder dan 1/2, ligt er ook aan hoe de motor staat.


Carterventilatie gaat bij mij ook niet meer via de carburateur maar via een filter onder de tank. Heb 1 keer mee gemaakt dat de motor begon te roken tijdens een vrij steile klim, daarna heb ik de ventilatie aangepast.


Kleppen controleren doe ik elke 30u en heb pas 1x de kleppen moeten stellen omdat de klepspeling meer werd. Bleek dat de tuimerlaarassen aan het inslijten waren aan de onderkant. De gemodificeerde tuimerlaarassen en bouten vervangen en toen was de speling weer bijna op normaal. Ik heb toen 4 kleppen gesteld (0,05mm).
Blokken staan erom bekend dat de kleppen niet vaak gesteld hoeven te worden, in ieder geval niet zo als bij de oudere RFS blokken.

edit:
Vwb olie transfer, dit was te wijten aan de oliepomp. Die is bij het 2010 model gewijzigd. Of je moet een 2009 type hebben wat in 2010 op kenteken is gezet, dan zou deze dat probleem nog kunnen hebben. Maar als je dit olieverbruik alleen tijdens OTRs hebt, moet je eerder aan zuigerveren/zuiger gaan denken of gewoon bijvullen.

Welke olie gaat erin?


 Bedankt voor de nuttige info👍
Olie die ik gebruik 10w60 4 takt olie motorex

Post Merge: 05-10-2020, 21:28
Is dat nou om te zieken Marco? Er wordt gewoon advies gevraagd door iemand die er misschien wat minder feeling mee hebt dan jij. Je hebt ze altijd zo graag dat je nuttige antwoorden krijgt opde meest idiote vragen die je opp dit forum neergooit, laten we dat dan ook bij andere doen, ipv het blokkie in elkaar te laten lopen en iemand zijn (misschien nieuwe) hobby verkloot.

On topic:



De hele manual kan je ook ONLINE vinden en downloaden.


Bedankt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #10 Gepost op: 05-10-2020, 21:59 »
beste mensen ,ik heb een ktm 450 exc van 2010 met 163H en 6900km erop zover ik weet is het blok nog nooit open geweest.
zaterdag ktm dag veldhoven gereden 2 ronden -+50 km ,en dan lust hij wel een beetje olie stond op bovenkant kijkglaasje en nu staat hij onderin is dat normaal bij dit soort ritten?best zwaar zand.
zou ik de kleppen moeten laten stellen?en wat zijn ongeveer de kosten ?
motor loopt prima start goed


530 exc uit 2009  gehad ( zelfde blok dacht ik ) moest ook na elke zware rit olie bij.
ik was de tweede eigenaar dus ik dacht ,doe een complete revisie zuiger krukas en alle lagers enz.
Resultaat olieverbruik bleef het zelfde .
 En voor de rest betrouwbare moter starten  en rijden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #11 Gepost op: 05-10-2020, 22:22 »
Misschien om te weten....KTM 450 exc Uren en km's... Ja, hoor het vaak dat er met 20 of 30 uur de zuiger al vervangen moet worden of met 80 uur een nieuw Big End.Met deze door mij in 2010,nieuw aangeschafte 450 exc alles gereden, regelmatig een crossbaan, enkele rally's,  8 of 9 daagse offroad tochten, offroad ritten enz. Niets vernieuwd, niets open geweest. Nu 22.000 kilometers en 460 uren!  Nu verwacht ik, dat het big end vervangen moet worden, vind het toch snel?? want de voorheen in 2003 nieuwe 525 exc had 30.000 km op de teller met meer dan 650 uren en... niet open geweest!! en liep nog perfect!! ook bij de volgende eigenaar geen problemen. Maar ben van mening dat er nog bezitters zijn of waren van deze laatst genoemde 525 exc welke nog veel meer kilometers en uren hebben gedraaid zonder revisie aan het blok.   Fons KTM kilometers langs de Atlantische Oceaan.


Dit had las ik hier ook op het forum

Post Merge: 05-10-2020, 22:23






Post Merge: 05-10-2020, 22:28



Ja voor de rest loopt de motor perfect geen rare geluiden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #12 Gepost op: 05-10-2020, 22:51 »
Olie is niks mis mee.
Een enkeling rijdt met een 10W40 en dat is leuk voor op de weg maar niet aan te raden voor cross en of OTR/Enduro met zwaar zand.

Maar het 2010 model heeft toch ook een gescheiden oliesysteem? En met die kleine hoeveelheid olie (0,6 liter) is het erg belangrijk om de verversingsinterval aan te houden. Met name na een zware OTR of Enduro moet de olie vervangen worden.

Zuigerveren van deze types waren/zijn van het enkelvoudige type wat niet echt het olieverbruik ten goede kwam. Vervangingszuigers (bv Wössner, Vertex e.a)  hebben de 3 voudige veer en veel minder problemen met olieverbruik.
De eerdere 530 (2008/9) had tevens het probleem met lekke klepseals
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #13 Gepost op: 06-10-2020, 09:24 »
Olie is niks mis mee.
Een enkeling rijdt met een 10W40 en dat is leuk voor op de weg maar niet aan te raden voor cross en of OTR/Enduro met zwaar zand.

Maar het 2010 model heeft toch ook een gescheiden oliesysteem? En met die kleine hoeveelheid olie (0,6 liter) is het erg belangrijk om de verversingsinterval aan te houden. Met name na een zware OTR of Enduro moet de olie vervangen worden.

Zuigerveren van deze types waren/zijn van het enkelvoudige type wat niet echt het olieverbruik ten goede kwam. Vervangingszuigers (bv Wössner, Vertex e.a)  hebben de 3 voudige veer en veel minder problemen met olieverbruik.
De eerdere 530 (2008/9) had tevens het probleem met lekke klepseals



motor is 2010 op kenteken gezet dus zal wel het 2011 model zijn vanaf wanneer zijn ze daar mee gestopt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: ktm 450 exc 2010 olieverbruik
« Reactie #14 Gepost op: 06-10-2020, 10:29 »
Met deze door mij in 2010,nieuw aangeschafte 450 exc alles gereden, regelmatig een crossbaan, enkele rally's,  8 of 9 daagse offroad tochten, offroad ritten enz. Niets vernieuwd, niets open geweest. Nu 22.000 kilometers en 460 uren!
Dat er niks open is geweest, bedoel je niet mee dat er geen onderhoud is gepleegd toch?
Olie heb je iig ververst lees ik, maar kleppen stellen is ook gewoon regulier onderhoud. Heb je hem ergens in onderhoud of doe je het zelf, als je hem nieuw hebt gekocht weet je in het laatste geval of de kleppen wel eens gesteld zijn toch?
Nog nooit geen kleppen gesteld in die tijd?
Niet zover ik weet ..wat zou er gebeuren als je dat niet doet?
Kleppen checken en indien nodig stellen stelt niet veel voor en anders neem je echt wel een risico (wat steeds groter wordt).
Kleppen gaan iets inslaan / zetten zich waardoor deze strakker komen te staan. Met als gevolg lekken / verbranden en uiteindelijk gaat het een keer echt fout, mis je niet alleen vermogen en lekker lopen, maar is je blok naar de haaien.

Als je rallies rijdt kan ik me niet voorstellen dat je dit materiaalrisico neemt. Besteed je veel tijd, geld en energie aan een rally, zorg dan ook dat het risico op onnodige uitval beperkt is. Just my 2 cents.

En bij meerdaagse ritten met een groep mede-rijders die ook afhankelijk is van het onderhoud van jouw materiaal. Als ik met je zou rijden zou ik verwachten dat dat goed voor elkaar is.

De voorgeschreven vervangingsintervallen van KTM zijn meestal wel erg strak bij niet wedstrijdgebruik en ben het met je eens dat er echt niet elke 90 uur een nieuw zuigertje in hoeft. Vervangen wanneer nodig: olieverbruik en geluid zijn goede indicatoren.

Maar regulier onderhoud en checks: gewoon doen.
Ik heb een 450 Husky uit 2017 en deze is met bijna 200 uur en 10.000km ook nog met zijn eerste zuiger bezig.