Met deze door mij in 2010,nieuw aangeschafte 450 exc alles gereden, regelmatig een crossbaan, enkele rally's, 8 of 9 daagse offroad tochten, offroad ritten enz. Niets vernieuwd, niets open geweest. Nu 22.000 kilometers en 460 uren!
Dat er niks open is geweest, bedoel je niet mee dat er geen onderhoud is gepleegd toch?
Olie heb je iig ververst lees ik, maar kleppen stellen is ook gewoon regulier onderhoud. Heb je hem ergens in onderhoud of doe je het zelf, als je hem nieuw hebt gekocht weet je in het laatste geval of de kleppen wel eens gesteld zijn toch?
Nog nooit geen kleppen gesteld in die tijd?
Niet zover ik weet ..wat zou er gebeuren als je dat niet doet?
Kleppen checken en indien nodig stellen stelt niet veel voor en anders neem je echt wel een risico (wat steeds groter wordt).
Kleppen gaan iets inslaan / zetten zich waardoor deze strakker komen te staan. Met als gevolg lekken / verbranden en uiteindelijk gaat het een keer echt fout, mis je niet alleen vermogen en lekker lopen, maar is je blok naar de haaien.
Als je rallies rijdt kan ik me niet voorstellen dat je dit materiaalrisico neemt. Besteed je veel tijd, geld en energie aan een rally, zorg dan ook dat het risico op onnodige uitval beperkt is. Just my 2 cents.
En bij meerdaagse ritten met een groep mede-rijders die ook afhankelijk is van het onderhoud van jouw materiaal. Als ik met je zou rijden zou ik verwachten dat dat goed voor elkaar is.
De voorgeschreven vervangingsintervallen van KTM zijn meestal wel erg strak bij niet wedstrijdgebruik en ben het met je eens dat er echt niet elke 90 uur een nieuw zuigertje in hoeft. Vervangen wanneer nodig: olieverbruik en geluid zijn goede indicatoren.
Maar regulier onderhoud en checks: gewoon doen.
Ik heb een 450 Husky uit 2017 en deze is met bijna 200 uur en 10.000km ook nog met zijn eerste zuiger bezig.