Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen  (gelezen 4117 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Gepost op: 07-08-2014, 21:39 »
Begin juli zijn Pim en ik naar de Franse Alpen gereden en weer terug. Onderweg een paar leuke onverharde passen gereden met als hoofdattractie de Col du Parpaillon met de tunnel.




Hieronder wat beeldmateriaal. Commentaar heb ik er al bij gezet, maar mag je uiteraard aanvullen ;-)


Na vele avonden puzzelen met Basecamp met City Navigator en OSM topokaarten en Google Earth was dit het routeplan:

Het merendeel van de onverharde passen in het routeplan hebben we gereden. Voor de Assieta Kammstrasse komen we nog een keer, op een andere dag, terug. Een aantal passen waren voor mij met mijn F800GS met volle bepakking lekker technisch. Voor Pim met zijn nog voller bepakte V-Strom een behoorlijke uitdaging.


=========================
Etappe 1
Na het Midzomerweekend rijden we vanaf Vielsalm naar Saint Maurice s Moselle. Er is onweer voorspeld. Dan is kamperen ineens niet meer leuk. We hebben daarom een kamer gereserveerd bij Gites la Vieille Colonie (http://www.lavieillecolonie.com/).
De weg er naartoe gaat door Luxemburgse Ardennen, de Mosel en de Vogezen. Een mooie rit waarbij het ondanks de voorspellingen droog blijft. Pas de laatste meter voor La Vieille Colonie begint het te regenen. Jan en Ria nodigen ons uit om bij hen te eten en houden zo Pim uit de buurt van het Belgische meisjeskoor dat ook er ook logeert.


=========================
Etappe 2
's Nachts regent het flink, maar in de ochtend is het weer droog. De rit door de vallei van de Dessoubre is weer genieten. Om ons heen en 's nachts valt erg genoeg regen. Tot de Jura rijden we verder langs de Doubs en krijgen we het voor elkaar om tussen de echte buien door te rijden. Er ligt daardoor veel rommel op de weg. Een korte onweersbui zitten we uit bij een tankstation.
Aangekomen in de Rhone Alpes is het ineens schitterend weer. We zetten de tenten op bij Camping des Georennes in Champfromier (http://www.bullestransparentesrhonealpes.com).
Het is 14 juli een Frans Nationale Feestdag. Dat betekent dat alle winkels dicht zijn. Gelukkig is er een dorp verderop nog wel een tentje waar we een goed belegde sandwich kunnen krijgen.



Morez met de vele spoorviaducten.


=========================
Etappe 3
De zomer is weer begonnen! Onder een strak blauwe hemel rijden we door de Gorges La Fier richting de Alpen. Bij Cormet de Roselend lunchen we met schitterend uitzicht op het lac de Roselend. Vanaf daar gaan we niet over de Cormet de Roselend. We nemen de deels onverharde Cormet de Araches. De onverharde stukken zijn erg stenig, wat het rijden met volle bepakking moeilijk maakt. Vanaf Bour Saint Maurice over de Col d' Iseran naar Lanselbourg. We pakken een leuke kleinschalige camping (Les Balmasses http://www.camping-les-balmasses.com/) net buiten Lanslebourg. In Lanslebour al boodschappen gedaan. Vanavond maak ik spaghetti.



Gorges La Fier



Lac de Roselend



Cormet de Araches





Col d'Iseran



Camping Les Balmasses bij Lanslebourg


=========================
Etappe 4
Als ik de volgende dag mijn motor start zegt het display LAMP. Mijn vorige GS zei dan LAMPF. Maar de vakantie niet compleet zonder een lamp te moeten vervangen. Dat gaat snel bij een F800 GS. Amper zonder oponthoud kunnen we over de Mont Cenis naar Italië. Tijd voor een echte espresso. Die opkikker blijken we nodig te hebben. Vanaf Susa gaan we met ontelbaar idioot krappe en stijle hairpins omhoog. Halverwege de beklimming wordt de weg onverhard. Pim is blij als hij na kilometers zwoegen de zwaar bepakte V-Strom op de top krijgt, en de afdaling verhard blijkt te zijn.
Het was de bedoeling om na de Finestre de Assieta Kammstrasse te rijden. Dat mag helaas niet op woensdag. We rijden een stukje om over de geasfalteerde Via Nazionale. Na de technisch moeilijke wegen die we hebben gehad is de Col d 'Izoard een makkie. Ondanks de drukte omdat de Tour hier morgen over heen komt vliegen we de Izoard over. Al halverwege de middag zijn we bij Guilestre. Camping La Rochette vinden we veel te druk en te groot. Die laten we links liggen. We zetten onze tenten op bij de volgende camping: Saint James Le Pin (http://www.lesaintjames.com/).
Er is tijd voor boodschappen. Pim maakt een maaltijdsalade.




Lac de Mont Cenis (heeft ook een onverharde kant, die ik graag nog een keer wil rijden)






http://youtu.be/iRdMmhSmaJA
Colle delle Finestre




Col d'Izoard



Diner voor twee bij Camping Saint James Le Pin.


=========================
Etappe 5
Donderdag is de pas aan de beurt die al een paar jaar boven aan mijn bucketlist staat. De Col de Parpaillon. Op de top gaat de onverharde weg door een onverlichte tunnel.
Daar komen is al een aardige toer. Op deze hoogte ligt nog wat sneeuw. Smeltwater maakt de weg op sommige plekken erg modderig. Vooral in hairpins is dat vervelend als je niet op noppen rijdt. Met af en toe een duwtje lukt het ook de V-Stom om boven te komen. Dan de tunnel door. Die is pikdonker, ligt vol met rotsen en op sommige plaatsen staan diepe plassen met ijskoud water. (Vandaar de nominatie op mijn bucketlist.)
Aan de andere kant van de tunnel zetten we koffie. Helemaal waker beginnen we aan de afdaling. Met een grote grijns op ons gezicht komen we beneden.
Hierna nog een behoorlijk stuk rijden. Maar na het overwinnen van de Parpaillon stelt dat niks meer voor. Aan het einde van de middag arriveren we op de motorcamping nabij Crest: Le Camping Moto (http://www.lecampingmoto.nl).
Daar arriveert ook Bas Stolk die vanaf Camping Moto met Pim verder rijdt naar Spanje.
Na wat sterke verhalen en nog veel meer drank sluiten we de bar op een voor ons ongebruikelijk vroeg tijdstip.



Vroeg op pad. Langs de supermarkt en ontbijt in de berm onderweg naar de Parpaillon.










http://youtu.be/ehpwzLTpkxQ
Col de Parpaillon met de tunnel.


http://youtu.be/mg4nOSzslpE
Onverhard pasje net voorbij Barcelonnette. Toetjes van de dag, ook al was het daarna nog best een eind rijden. Maar dat anders behoorlijk saaie stuk tussen Barcelonnette en Die werd zo wel veel leuker. (Toegeven: Racebaan Col de Cabre is ook leuk als de baan vrij is).
=========================
Rustdag
Licht katerig sta ik op. Bas en Pim zijn nog wijn gaan drinken bij een van de bardames. Die hebben meer dan een lichte kater.
...rustdag.


=========================
Etappe 7
Zaterdag begint voor mij de rit naar huis. Vanwege de weersvoorspellingen besluit ik om niet in 3 maar in 2 etappes terug te rijden.
Omdat de zaterdag de beste dag zou zijn wil ik die dag zonder snelweg zo veel mogelijk km richting Nederland maken. Dat lukt. Na 12 uur onderweg te zijn parkeer ik 580 km verder mijn motor in de garage bij Hotel Sylvia in Chatillon sur Seine (http://www.sylvia-hotel.com/). Het is nog steeds mooi weer, maar na zo'n monsterrit ben ik wel toe aan een bed.



Vroeg in de ochtend verlaat ik zo stil mogelijk Le Camping Moto.



Onderweg richting de Auvergne. In de verte dreigt onweer. Maar ik hou het op een enkele spetter na droog.



Na een rit van 12 uur (met een paar pauzes) toch maar een hotel genomen. Niet te duur en voor motorrijders een eigen garage.


=========================
Etappe 8
De volgende ochtend regent het. Ik ben blij met mijn keuze voor het hotel. Ik geniet op mijn gemak van een prima ontbijt. Rond 10 uur houdt het op met regenen en stap ik op de motor.
De D wegen in de Champagne schieten lekker op. Gerichter, leuker en bijna net zo snel als via de snelweg bereik ik de Ardennen. Hier nog even genieten van de bochten en de mooie natuur. En dan nog steeds binnendoor, maar veel minder mooi door het Vlaams Gewest terug naar het vertrouwde Brabant.



"Per ongeluk" heb ik op de laatste etappe in de Champagne nog wat stukjes afgesneden door offroad tussen de wijngaarden door te rijden.




http://youtu.be/o6yeJjbWrnQ
Le retour pour moi. Helaas kwam er weer een eind aan een mooie avontuur.
Excuses aan de Franse motards die ik op een volbepakte allroad voorbij stak.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2014, 21:56 »
Mooi verslag man...
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2014, 22:02 »
mooi!

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2078
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2014, 22:24 »
Super! In september doe ik ook zo'n rondje.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2014, 23:29 »
Mooi verslag, volgend jaar wil ik ook weer die kant op, Parpaillon staat nog vrij hoog op het lijstje!
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT500 1978

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #5 Gepost op: 11-08-2014, 10:08 »
Leuk verhaal en mooie foto's! Eindelijk weer zo'n reisverhaal....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2014, 15:43 »
Mooie plaatjes, zoiets staat voor volgend jaar op het programma denk ik, wellicht iets meer offroad.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 185
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2014, 22:53 »
Ik heb de Parpaillon ook al gedaan in de Opel Vectra van m'n vader (had helaas de AT niet bij me op dat moment) Toch nog eens terug gaan om hem op de motor te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Allroad motorvakantie heen en terug Franse Alpen
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2014, 08:19 »
ziet er goed uit zeg, zo zie je maar hoe heerlijk je kunt rijden/reizen zonder dat het heeeeel ver weg hoeft te zijn
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007