Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 'Groen' rijden  (gelezen 1394 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
'Groen' rijden
« Gepost op: 28-04-2008, 09:56 »
= over onverharde paden zo langzaam als mogelijk om er overheen te komen, genieten van het natuurschoon.

Ligt HIER soms een fundamenteel aspect wat 'trail rijden'  scheidt van offroaden, allroaden, crossen etcetera?
Ligt HIER het verschil tussen een bloemetjesjethelm en een agressief vormgegeven maskerade?
Ligt HIER het verschil tussen een XT250 en een LC8?
Ligt HIER het zaad voor het conflict tussen motorrijders en andere recreanten in de natuur?

In het NIET zo langzaam mogelijk genieten?

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: 'Groen' rijden
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2008, 11:24 »
Peter,

Dan kan je beter in een rolstoel met nopjes op pad gaan :-X

Maarruh, had ik van jou niet een bijzonder lovenswaardige recensie gelezen, waarbij je met 80 km/u de vering van een LC8 uittestte op een knippenpad?

Wat is er onderweg gebeurd met je? Ben je hard op je hoofd gevallen en 'wakker' geworden ::) ??? :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Groen' rijden
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2008, 11:24 »
Kunnen differentieeren is een kenmerk van volwassenheid: het kunnen inschatten wat wanneer en waar wel of niet kan.

De LC8 presteert fantastisch op een niveau wat niet buiten competitieverband benut kan worden.
Ik heb deze motorfiets weloverwogen niet gekocht.

Het vervelende van motorfietsen met noppenbanden is dat deze banden bedoeld zijn voor onverharde wegen/terrein. Wanneer je daarmee buiten inrichtingen daarvoor gaat rijden legt dit automatisch beperkingen op.

Ecologisch gezien is snelheid in de natuur nergens acceptabel en binnen bijvoorbeeld europa komen daar sociale overwegingen bij.
Echt slechts een paar van deze dingen met een 'sport'uitlaat omdat de rijder die paar pk's extra 'nodig' heeft en de eigenaars van de grond waar de offroad-route in onze vallei overheen loopt trekken hun toestemming in. Punt.
Aangepast genieten kan. 'Sportief' (c)rossen veroorzaakt overlast en erosie en zet zichzelf buiten spel. Kan er weer een klaag-topic geopend worden over discriminatie over weg-/gebiedsafsluiting.

DAT begrijpen en kunnen vertalen naar aangepast gedrag is volwassen.

In engeland is al bijna 40 jaar de TRF actief op een voorbeeldige en innovatieve manier. Zij werken zelfs samen met ruiterorganisaties bij het organiseren van 'endurance'-ritten.
Bezoek hun site maar eens http://www.trf.org.uk/
Helaas is het in NL rijkelijk laat voor een dergelijke aanpak doch ten halve gekeerd is altijd nog beter dan ten hele gedwaald. Het probleem is... de wil.

Ik ga ervan uit dat iedereen met een rijbewijs intelligent en volwassen genoeg is om de kern van dat topic prima op het netvlies te hebben. Veel rijders WILLEN simpel niet. Dat lost zich vanzelf op en het nadeel daarvan is dat daardoor ook voor de welwillenden de mogelijkheden verminderd worden.
Wederom is volgens mij iedereen met een rijbewijs slim en verstandig genoeg dit zelf te snappen  :D

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: 'Groen' rijden
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2008, 17:07 »
Kunnen differentieeren is een kenmerk van volwassenheid: het kunnen inschatten wat wanneer en waar wel of niet kan.

In engeland is al bijna 40 jaar de TRF actief op een voorbeeldige en innovatieve manier. Zij werken zelfs samen met ruiterorganisaties bij het organiseren van 'endurance'-ritten. Bezoek hun site maar eens http://www.trf.org.uk/ 
Helaas is het in NL rijkelijk laat voor een dergelijke aanpak doch ten halve gekeerd is altijd nog beter dan ten hele gedwaald. Het probleem is... de wil.

 Veel rijders WILLEN simpel niet. Dat lost zich vanzelf op en het nadeel daarvan is dat daardoor ook voor de welwillenden de mogelijkheden verminderd worden.

Die engelsen zijn zo gek nog niet en een organisatie als de TRF is wat wij missen. Voor duurzaam gemeenschappelijk gebruik van de openbare ruimte is het noodzakelijk respect te tonen voor andere gebruikers (@HomoCaballus: dan maakt het niet uit of het je wangedrag vertoont met een jankende Fantic 50cc 2-takt of een brullende 950cc 4-takt).

Doordat wij geen herkenbare belangenorganisatie hebben die enerzijds zorgt voor gedragsregels voor leden (geluid, snelheid) en anderzijds in de pers werkt aan ons imago zijn wij een gemakkelijk doelwit voor iedereen die zich terecht of onterecht aan offroad motorsport stoort.

Wat wij dus nodig hebben is een organisatie zoals de TRF die intern werkt aan een gedragscode en die communiceert met de "buitenwereld" zoals overheid, natuurorganisaties en pers. Ook wij hebben recht op gebruik van de openbare ruimte maar dan moeten wij wel voor onszelf opkomen. Naast bestendigen van het gebruik van onverharde wegen en paden gaat het ook om het creëren van alternatieven. Wie knokt er voor ons voor een crossbaan of offroad gebied in de Randstad tussen Texel en Bleiswijk? De KNMV zal een deel kunnen doen, maar wij zullen onszelf ook op een serieuse en professionele manier moeten laten horen.
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Groen' rijden
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2008, 11:48 »
@HomoCaballus: dan maakt het niet uit of het je wangedrag vertoont met een jankende Fantic 50cc 2-takt of een brullende 950cc 4-takt.

Wangedrag = wangedrag, daar heb je helemaal gelijk in, dat was mijn punt. ´Groen´ rijden = je ´groen´ GEDRAGEN.

Daarnaast echter is de lichte motorfiets wel degelijk groener dan de zware. In grammen stoot een kleinetje doorgaans minder uit en ook in decibellen.
Ten eerste is de dbA al volgens de gevoeligheid van het menselijk oog in het voordeel van de zware motoren en bij de statische en dynamische meting de limiet hoger voor zwaardere motoren.
DaarBIJ komt dat de zware motoren bij het leveren van hun hogere topvermogen veel meer geluid produceren.

Het verschil in wat toegestaan is volgens de EG-normen is echt HEEL fors en voordelig voor grotere cilinderinhouden.
Bij de palen op het circuit van Assen kom je met een Aprilia RS125 niet bij benadering in de buurt van een geluidsprobleem terwijl een RSV over het maximum gaat.

Een punt bij terreinmotorfietsen is dat een zwaardere motorfiets harder moet werken.

Onder de streep in mijn dagelijkse boerderijleven hoor ik de buurman op zijn brommer niet over de camino bovenlangs rijden, zelfs niet als ik buiten bij de stallen ben, terwijl ik een vriend uit het dorp op zijn Adventure al over de brug aan het begin van het pad hoor komen als ik binnen koffie drink. Beiden zijn straatlegaal en beiden rijden netjes.

Groen rijden = groen GEDRAG, op welke motorfiets ook.
Bij HETZELFDE gedrag is de keuze van het type motorfiets wel degelijk van grote invloed.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Motoragent rijdt 'Groen'
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2008, 17:09 »
Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over, maar de natuur is soms erg krachtig:

Motoragent rijdt groen...

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: 'Groen' rijden
« Reactie #6 Gepost op: 03-07-2008, 02:23 »




BioBike - 2.2 litres per 100 kilometres

http://www.gizmag.com/go/8209/