Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Naar Dakar (Intercontinental rally)  (gelezen 26306 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #135 Gepost op: 18-02-2018, 16:19 »
Elke dag na de briefing kregen we de routes met cps en wps op stick. Dus dan had je idd met kaarten aan de gang kunnen gaan.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #136 Gepost op: 20-02-2018, 07:43 »
Dag 11 (Akjoujt - Nouakhott; 410km)

Ontbijt weer met een voedselpakket.Het wordt een snelle dag met weinig spectaculaire gebeurtenissen. Na de refueling werd het nog sneller, hele stukken 160 gereden. De laatste 50km werden leuk, mooie zandpaden en de laatste 15km leek op een tankbaan op de Oirschotse heide. Flink gas kunnen geven dus. Bij de finish krijg ik applaus van de 2 snelle Tsjechen. In de buurt van St Louis ineens lantarenpalen met zonnepanelen (de volgende dag doen ze het niet 's ochtends vroeg) en een gloed nieuw viaduct. Waarschijnlijk om bezoekers te imponeren die vanaf het vliegveld komen. Het bivouac is aan het strand met hoge golven en mooi parasolletjes. Er is een werkende douche dus eerst de zee in en daarna afspoelen onder een warme douche. ‘s Avonds eten we heerlijke gamba’s. 5e tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=larAV-6Yr5A





Dag 12 (Nouakchott - St Louis; 320km L)

Vandaag alleen liaison door natuurpark over de Senegal rivier naar Senegal. Ik ga om 6u45 op pad en drink onderweg een oploskoffie en eet omelet. De grensovergang gaat erg soepel en binnen een uurtje ben ik Mauritanie uit en Senegal in met heel wat stempels rijker en vingerafdrukken armer. Het bivouac is bij de Zebrabar, een eiland voor de kust bij St Louis. Het doet me denken aan Costa Rica. Het Gazelle bier (63cl)  smaakt me uitstekend en in de keuken kan je kiezen uit één maaltijd, die wel erg lekker smaakt. De camping ligt bezaaid met stevige doorns die zo door m’n slippers heen prikken. ‘s Ochtend blijken ze ook door m’n onderzeil en slaapmatje geprikt te hebben dus lek matje.

https://www.youtube.com/watch?v=RJSXuW_Qf5w



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #137 Gepost op: 22-02-2018, 07:37 »
Dag 13  (St Louis - Dakar; 5km L 140km beach, 5km L)

De dag begint met een korte liaison naar het strand. Vervolgens een beach race van 140km. Snel haal ik de mensen voor mij in met snelheden rond de 150-170km/u, maar dan begin ik te twijfelen of ik wel genoeg benzine bij me heb. Gas gaat wat dicht, ook slaat me motor een keer af maar start direct weer. We komen een aantal vissersdorpjes tegen waar we maar 40km/u mogen rijden. Daarna zie ik dat ik genoeg benzine heb en kan ik weer vaart maken. Als eerste kom ik over de finish. Later blijkt dat ik maar 2min voorsprong heb op onze Franse teamgenoot. Na de finishfoto’s rij ik langs Lac Rose naar de camping. Ik voel me erg voldaan dat ik na 14 dagen en 5500km Lac Rose heb bereikt op de 950, maar ook een beetje verdrietig dat er een einde komt aan dit mooie avontuur. ‘s Avond lekker dineren op een stijger boven het meer. Ik heb het gehaald!

https://www.youtube.com/watch?v=M3kUo2ELsC0




Dag 14 (Lac Rose; 15km)

Het laatste stukje van 15km strand. Ben de eerste na 100m op de massastart, maar dan slaat mijn motor af. De achterliggers kunnen me maar net ontwijken. Daarna slaat de motor weer aan en rij rustig verder om maar de finish te halen want nu stranden zou wel erg zuur zijn. Maarten komt me met de auto voorbij en ik bedenk me dat het wel leuk om samen te finishen. Ik geef weer wat gas en samen rijden we over de finish: gehaald!! ‘s Avonds feest tot de kleine uurtjes.
Uiteindelijk geeindigd op de 11 plek van de 20 motorrijders (en natuurlijk eerste in mijn klasse +700cc). Voor de start ontdekt ik dat m'n SD-kaart vol is, camera aan laten staan na dag 13. Dus geen beelden van de laatste 15km, maar wel mijn Moments of Fame in de dagelijkse video's van Jiri.

https://www.youtube.com/watch?v=WAWe6WwiMss





None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 57
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #138 Gepost op: 22-02-2018, 20:00 »
Ik heb genoten van je verslagen! Ziet er geweldig uit ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #139 Gepost op: 22-02-2018, 20:46 »
't was weer fantastisch! En nou ben ik bekaf! Het was immers net alsof ik er zelf bij was  ;D
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #140 Gepost op: 22-02-2018, 22:40 »
Gaaf avontuur. Bedankt voor het delen van de verhalen en met de name de beelden :)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #141 Gepost op: 23-02-2018, 09:24 »
Graag gedaan, was erg fijn om het allemaal nog eens te beleven.

Conclusie:

Rally erg soepel gegaan, geen lichamelijke of motorische ongemakken op het afslaan na de laatste dagen. Marokko op 60-70% gereden zodat ik fit over de finish kwam om zo lijf en motor te sparen voor de 2e week.
Vaker koud gehad dan warm, was erg blij met regenjas dit scheelt super veel in warmte op de liaisons ‘s ochtends vroeg. LED koplampjes hielden het een halve dag vol, daarna gelukkig van Murchi een ouderwetse bolle lamp gekregen.
Veel minder competitie in rally en meer samenhorigheid. Geen gewonden door valpartijen dus blijkbaar reed iedereen op safe. Aantal uitvallers bij de motoren door injectie of electronische problemen en een verbrande koppeling.
Zware motor in Marokko (weinig duinen) niet echt een bezwaar. In Mauritanie (duinengebied) is het echt zwoegen en moeilijk om motor te sparen.
Ik zou nog een keer deze motor kiezen ipv enduro omdat dit meer uitdaging bied.
Navigatie was best leuk als je iets van kaarten hebt. In Marokko met OSM slimme dingen kunnen doen, om duinen heen en van de andere kant naar CP. Maar als je geen kaarten hebt (of weinig detail) dan is het gokken: missen van col op dag 9. Road book blijft toch de ultieme vorm, veel meer info en uitdagender.
GPS: Montana 650 met Oregon als back-up, maar nooit nodig gehad. Ik had kaart als hoofdindeling met als dashboard: distance to next, next waypoint, time of the day en pointer. In de duinen pakte ik wel eens het kompas om een grotere pijl te krijgen. In Marokko veel aan OSM kaarten gehad, in Mauritanie te weinig detail voor nuttige info.
Kortom wil je voor weinig geld een 14 daagse rally naar Dakar meemaken dan is dit de mogelijkheid. De info vooraf vond ik mager maar dat hebben de geweldige routes en de soepele grensafwikkeling snel doen vergeten.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #142 Gepost op: 23-02-2018, 10:11 »
Kortom wil je voor weinig geld een 14 daagse rally naar Dakar meemaken dan is dit de mogelijkheid.

Mag ik je vragen om een kostenplaatje te geven? Ik heb namelijk geen enkel idee wat zoiets zou moeten kosten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #143 Gepost op: 23-02-2018, 11:29 »
Ja hoor. Inschrijving was €2300, mijn service was €2500. Ongeveer €50/dag voor eten, drinken en benzine = €700. En vluchten waren €345.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #144 Gepost op: 23-02-2018, 13:35 »
 :o

Oef........ dat is wel serieus geld. 10 dagen Marokko zelf georganiseerd kon ik thuis wel uitleggen/goed praten............
Van dit geld kan ik 4x 10 dagen naar Marokko en houd ik nog over  :D  Kun je uiteraard niet met elkaar vergelijken, maar toch.

Het is wel gaaf om te doen  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #145 Gepost op: 23-02-2018, 14:12 »
Idd alles is relatief.
Morocco Desert Challenge (voormalige Libya Rally) ben je dit ook kwijt en dat is 7 dagen door alleen Marokko.
Africa Eco Race is minstens 4x zo duur.
En een mens wil eens wat anders dan Marokko alleen  ;) [size=78%].[/size]
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #146 Gepost op: 23-02-2018, 17:16 »
Waar staat de service precies voor Niels?
Is dat vervoer van je kist en banden en lenen van gereedschap?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #147 Gepost op: 24-02-2018, 11:32 »
Ja dat en hier ook nog eten, drinken en benzine want de orga laat dat aan de service teams over. Zeker in Mauritanie is benzine schaars en moet je team flinke hoeveelheden meenemen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #148 Gepost op: 25-02-2018, 12:24 »
Ik heb me vrijdag ingeschreven voor de Dutch Dakar toch van Arjan Brouwer, voor 3500 euro naar Dakar all-in. (2-14 januari 2019)
Minder rally gevoel maar wel parallel aan de Africa Eco Challenge van Marrakesh naar Dakar en betaalbaar.


http://www.dutchdakar.com/programma-marrakech-dakar-2019/
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #149 Gepost op: 25-02-2018, 13:47 »
Gaaf, veel plezier en is het nog ergens te volgen?

Oh wacht dat is pas over een jaar ;).
None of us is as strong as all of us.