Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Weer eens een "wat voor motor..." topic  (gelezen 21172 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Gepost op: 19-12-2014, 23:48 »
Aan het einde van de zomer heb ik mijn TransAlp verkocht. Ik heb nog een naked waaraan ik aan het klussen ben, maar dat is het toch niet. Ik mis de zitpositie en de mogelijkheid om van de gebaande paden af te gaan. Daarom ben ik weer opnieuw aan het rondkijken. Een van de redenen waarom ik de TransAlp wegdeed, was het lage motorvermogen en de manier waarop het vrijkwam. Het voelde goed, maar ook wat lui en met net te weinig vermogen. Ik wil wel iets met iets meer bite.


Uitdaging: Ik heb een beperkt budget en wil het in de buurt van de €1000 houden.
Ik zoek een motor met een hogere rechtop zit om:
- Mee te spelen over de lokale dijkjes
- De gebaande paden af te kunnen (starters niveau)
- Een paar uur snelweg te kunnen doen (redelijk comfortabel 130)
- Bagage mee te kunnen nemen




Juist. Weer een onmogelijke opgave dus. ;) Oncomfortabele zadels ken ik. Daar valt wat aan te doen. Wind vind ik niet zo'n probleem. (Wisselde eens tussen een K100LT en mijn Alp en vond de wind op de Alp een verademing.)


Dan kom je toch snel uit bij de verschillende, grotere, eencilinders. DR650, XTZ660, KLX650.
Als je het budget aardig op wilt schroeven, dan zou ik over een Africa Twin of XTZ750 Super Ténéré kunnen denken. Maar die zijn ook weer zwaarder.


Ik heb nog niet zo heel veel motoren gereden en het lijkt hier in de buurt ook niet heel gemakkelijk om even wat oude eencilinders te rijden. Dus, wat voor motoren zouden jullie aanraden? Waar moet ik echt eens een rondje op gaan rijden?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2014, 23:51 »
XT,
TT(als deze te vinden is..)
simpele techniek, en betrouwbaar,
Suzuki DR650?


suc6!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2014, 00:02 »
Je mag wel eens op mijn TT600 rijden als je wilt, in Enschede staat die.


Dat is vergeeflijk als een Alpje, maar meer pit, minder gewicht en goede vering. En het zadel is in vergelijking met mn wr ongelofelijk comfi  :D
Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2014, 00:21 »
Van een Alp naar een TT600 is een wauw ervaring! Tis jammer dat mijn centjes in een oude Kawa zitten anders wist ik het wel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2014, 01:03 »
Dat klinkt wel interessant Pim. Zeker met jouw achtergrond in Transalp ervaringen... ;) Jammer dat Enschede zo'n eind weg is vanuit Zeeland. Anders was ik even langsgereden.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een XT600 en een TT600? (Noob en zo.) En naar wat voor jaren moet ik dan kijken? Ik heb er wel zien staan, maar die zijn dan ook meteen echt oud. Maakt dat uit, of? En wat zijn de punten waar je dan op moet letten?

Dit kwam ik net tegen bij een rondje 'window shoppen':
- XR 600 R uit 85 met recent onderhoud.
- XT 600 E uit 1990 (maar de vraagprijs ligt eigenlijk net boven mijn gestelde budget)
- XTZ 750 zonder prijs (Mailtje gedaan, we zullen zien. Wel meer power, maar ook zwaarder.)
- DR 800 Dr Big met onderhoudshistorie (Maar daarover lees ik ook veel negatiefs over voorvork en topzwaar.)   
- XTZ 660 (Die blijkbaar ook netjes onderhouden is, maar hij heeft -verwacht ik- weer evenveel in vermogen/gewichtsverhouding als de Alp, dus daar zou ik dan niet veel mee opschieten.)
- DR 650 uit 1990 (Maar die heeft weer alleen kickstart en banden zijn aan vervanging toe, dus dat geeft aardige kosten.)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2014, 10:04 »
Ik kan je een dr650 se aanraden, ben aan mijn tweede begonnen ijzersterk en wendbaar. Dr's van het oudere type schijnen nog wel is last te hebben van nokkenas slijtage. Motortype SP 46 bouwjaar na '96 kan ik aanraden.
Alleen je ziet ze bijna niet aangeboden..Duitsland wel.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2014, 10:08 »
xtz750 is leuk maar zwaar en meer voor toeren,
dito dr800, alleen iets lichter, maar ook vooral toer..
660, komt in de buurt, maar ook eerder toer, maar kan je al meer mee,
dr650, kan optie zijn, ff onderhandelen wellicht...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #7 Gepost op: 20-12-2014, 11:05 »
Tis maar net wat je zoekt te doen met ongeacht welke allroad motor : https://www.youtube.com/watch?v=FWq2ieV9hgk
70% van de prestatie zit toch op de motor  ;)


Lees je in / stel vragen op de fora ( ieder merk heeft er wel een ) en probeer misschien een testrit te doen via een van de leden van dat fora.


Succes met je keuze !




Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #8 Gepost op: 20-12-2014, 11:23 »
Ik heb gekozen voor een XT 600e.

Staan voldoende op het net, betaalbaar en techniek wat betrouwbaar ( moet zijn  :-X ).
Oeps dat was die Honda ook dacht ik. ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #10 Gepost op: 20-12-2014, 13:23 »
Ik ben me er terdege van bewust dat 70% van de mogelijkheden van de motor worden bepaald door degene die er op zit. Daarmee kan dan eigenlijk alles. ;) En ingelezen heb ik me voor een deel al hier, op ADV en HUBB. Dan blijft eigenlijk alleen veel rijden over. Niet dat dat nou heel erg is hoor... :P

Vanochtend een Aprilia Pegaso F650 gereden en een KLE500. De Aprilia is stabieler, maar klem ik niet lekker tussen mijn knieën. De KLE wat smeuïger maar veel windgevoeliger. Maar er is vandaag dan ook best wat wind hier in Zeeland. ;)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #11 Gepost op: 20-12-2014, 13:25 »
stabiliteit bij de kle komt wellicht door t gewicht, nooit zelfgereden, schijnt een leuke fiets te zijn, maar ook weer vrij zwaar dacht ik,
pegaso ook leuk, alleen verouderd(??)
zou dan eerder naar een xt kijken..
anders wellicht een XR400?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #12 Gepost op: 20-12-2014, 13:46 »
Ik vond de KLE zeker best leuk om te rijden. Ook omdat je hem lekker in de toeren kunt trekken. Maar ik vond de voetsteunen relatief hoog zitten. En met flinke windvlagen waai je lekker heen en weer. Dat vond ik wel vervelend.

Nu eens een XT zoeken om te rijden...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #13 Gepost op: 20-12-2014, 14:00 »
Ik vond de KLE zeker best leuk om te rijden. Ook omdat je hem lekker in de toeren kunt trekken. Maar ik vond de voetsteunen relatief hoog zitten. En met flinke windvlagen waai je lekker heen en weer. Dat vond ik wel vervelend.

Nu eens een XT zoeken om te rijden...

Ik heb er een paar gehad, die zal zeker windgevoelig zijn.. (XT)
maar wel (3AJ iig) heerlijk te rijden..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Weer eens een "wat voor motor..." topic
« Reactie #14 Gepost op: 20-12-2014, 14:49 »
Ik heb er een paar gehad, die zal zeker windgevoelig zijn.. (XT)
maar wel (3AJ iig) heerlijk te rijden..
Hmmm, dan zal ik misschien toch eerder bij de zwaardere motoren uit gaan komen. Ik wil op de snelweg wel een beetje fatsoenlijk op de fiets kunnen zitten en niet steeds het gevoel hebben dat hij onder mij uitwaait...