Afgelopen zaterdag de enclave rit bezocht met dank aan Offroad Rules voor het lenen van zijn Tripy!
Hoogste tijd om mijn nieuwe 701 met TKC-80 banden in het terrein te testen.
Het was een mooie relatief warme dag en op de camping zal Ad klaar om alles nog eens uit te leggen hoe om te gaan met een Tripy. Nog even een bakje koffie (inbegrepen) en op pad (zij het wel wat aan de late kant want onderweg was de afrit Hilvarenbeek dicht en moest ik een stuk omrijden).
Mooie rit, zeker ook genoeg single track werk. De motor deed het goed, hoewel je wel aanvoelt dat hij iets (30 kg) zwaarder is dan mijn 450 enduro. Het parcours was wel heel erg nat, veel plekken waar je normaal even flink kan doorrijden waren nu onophoudelijk voorzien van diepe plassen. Werkelijk elk deel waar water in kan staan daar stond ook water in. Meestal verstandig om de snelheid te matigen en een goede route zoeken om het meeste diepe water heen, maar dat haalt wel de snelheid eruit. Ook de knippen paden waren veelal voorzien van een flinke laag water onder in de kuil, hier natuurlijk gewoon doorheen en dat kon flink diep zijn: de cross laarzen zaten in een mum van tijd vol met water.
Ook nog flink vast gezeten in een watergat. Dit deel stond werkelijk helemaal onder water en voordat ik vast kwam te staan reed ik tot ver boven de as-hoogte door het water. Dat ging prima totdat ik door een opening wilde tussen 2 bomen: het voorwiel ging er nog door maar achter te weinig tractie en vast, muurvast. Gelukkig kwam Ad na een half uurtje helpen, maar ook met 3 en later met 4 personen was hij niet lost te krijgen, zelfs de voorkant verticaal omhoog en dan proberen de motor zijwaarts te kantelen ging niet. Besloten om te zoeken naar een hand-lier en ondertussen met een toevallig voorbij rijdende enduro rijder verder proberen en toen kwam deze met het idee om één van de palen uit de grond te trekken die daar als afscherming van het pad stonden. Dit was een sterke paal en die kon door het achterwiel met een ander stuk boom eronder en de paal naar beneden duwen: ja! het achterwiel kwam omhoog en 5 min later stond de motor weer op het droge. Dan had ik nog geluk want volgens Ad was een aantal jaren geleden iemand (10m verderop) zo vast gereden dat ze een trekker nodig hadden om hem dan nog met moeite eruit te halen.
Het was een afwisselende dag met heel mooi rijden en ploeteren. De ervaring met de af-fabriek gemonteerde TKC banden is niet eens zo slecht (behalve dan, dat ik met echte noppen waarschijnlijk niet was vast komen te staan). Ik heb niet het gevoel gehad te weinig controle te hebben met de TKC’s, zelfs in die lange ondergelopen sporen bleef de motor vooruit gaan, zij het wat minder vlot dan met echte noppen. Tevens helpt het natuurlijk dat de terrein-mapping van nieuwe 701 naast uitschakelen van de ABS-achter, een mate van tractie controle geeft in de bochten, waardoor je niet snel rondspint bij het rijden en uitkomen van de bocht.
Wat we verder hebben geleerd is dat die Drybag-tassen van SW Mototech zoals ik achterop had best goed zijn. Je sluit deze, door de opening samen te nemen en dan 3 x oprollen en met clipje vast zetten. Deze tas ging geheel onder water toen we het voorwiel omhoog trokken: de inhoud van de tas bleef kurkdroog. Maar ook de (originele) tankdop, achterlich en knippers gingen helemaal onder water zonder enig probleem (voor zover ik weet tenminste want alles werkt nog).
Tenslotte, Offroad Rules nogmaals dank voor het gebruik van de Tripy en dank aan Ad met zijn vriend voor het geduldig sjorren/duwen/trekken/proberen/spitten/hakken/zagen enz. en voor de organisatie in het algemeen. En dank aan de lokale onbekende enduro rijder die ook weer een uur heeft opgeofferd aan hulp.