Je kan inderdaad langer bussen plaatsen, om je veervoorspanning te verhogen. Ik heb dit bewust niet gedaan aangezien mijn DR al iets van 35.000 km heeft gelopen. De veren waren gewoon flink uitgelubberd. Als ik de dopjes van de vorkpoten opendraaide zat er geen spanning op, de nieuwe moest ik ongeveer 4-5 cm induwen om ze erin te krijgen. Echt een duidelijk verschil, voelde het meteen toen ik er op stapte.
Voor jonge motoren kun je best de bussen vervangen door langere, kost bijna niks. Oudere hebben vaak toch versleten (uitgelubberde) veren. Verschil voor mij is dat ik een draaibank heb, dus maken of aanpassen van zulk spul is voor mij niet zo moeilijk.
Het schijnt (maar dat weet ik niet zeker) dat veel Japanse motoren lineare veren gekregen hebben bij de geboorte ipv progressieve. Das voor op de weg wel comfortabel, maar in het terrein juist erg beroerd. Doorslaan in terrein was bij mijn brommert gewoon "normaal" terwijl hij dat nu echt niet meer doen...