Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Alaska - Vuurland 2013  (gelezen 18664 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #15 Gepost op: 18-11-2010, 13:29 »
Reistijd is altijd lastig in te schatten, zeker in een onbekend gebied en nog moeilijker als je het ultieme vakantie-gevoel krijgt. Toen ik dat kreeg in 1993 werd mijn 3-maanden tripje uiteindelijk een tocht van bijna 5 jaar...  ::) Niet met de motor, maar veel met zeilboten.
Het is dus niet erg als je maar halverwege komt; als je maar voor jezelf het gevoel hebt dat je alles hebt gedaan/gezien in die periode. Ik had dat gevoel overigens na mijn reis ook niet, dus kennelijk heb ik toch iets verkeerds gedaan.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #16 Gepost op: 18-11-2010, 14:03 »
ik vraag me dan altijd af hoe mensen het financieel voor elkaar krijgen ineens langer weg te blijven......
 
ik zou het ook wel willen  :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #17 Gepost op: 18-11-2010, 14:07 »
Bikermice,  ben je er van op de hoogte dat Ride-On Motortours zo'n reis gaat organiseren?
 
Zie: http://www.ride-onmotortours.com/common/pages/karavaan_alk-vuurl_ovl/alk-vuurl_ovl.htm


Leipo in anwoord op jouw vraag: Ik ben ooit een jaar onderweg geweest. Mijn ervaring is dat hoe langer je reist, en zeker in lage lone landen, hoe goedkoper het naar verhouding wordt. 5 jaar kost echt niet 20x zo veel als 3 maanden, maar misschien "slechts" 4x zo veel. Ik heb in mijn jaar misschien 4 keer zoveel uitgegeven als een normale zomervakantie van 3 weken (zo'n € 8.000,--totaal ) en ik heb echt niet op het randje van de armoede geleefd.
Het moeilijkst aan het avontuur is thuis wegkomen qua eenmalige investeringen voor je reis, qua baan,  qua relatie, qua huis etc. Als je dat geregeld hebt en dan eenmaal onderweg bent is het verbazend hoe weinig het reizen eigenlijk kost. Als je van te voren ook nog wat extra geld achter de hand hebt en onderweg nog wat bij elkaar kunt verdienen dan kun je het lang volhouden zonder dat je rijk hoef te zijn. Kijk maar naar iemand als Sjaak Lucassen, een gewone jongen met een gewone baan.
http://www.r1goesextreme.com/index.php?option=com_content&view=article&id=117&Itemid=28&lang=nl
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #18 Gepost op: 18-11-2010, 16:06 »
ik vraag me dan altijd af hoe mensen het financieel voor elkaar krijgen ineens langer weg te blijven......
 
ik zou het ook wel willen  :-[

Ok

***preekmodus aan***

Punt 1: het is nooit 'ineens'

Punt 2: 'Wel Willen' is niet de vraag, wat je ervoor 'wil laten' is de vraag.

Zonder jou specifiek te bedoelen: als wij vertellen wat we gedaan hebben, reageren mensen vaak met 'dat zou ik ook wel willen', maar als we dan echt doorvragen, willen ze er maar heel weinig voor opgeven: het huis moet betaalt worden, er moet carrière worden gemaakt, we moeten geld verdienen, de kinderen moeten naar school, etc. 

Zo werkt het niet. Een topsporter wordt ook geen wereldkampioen als-ie daar niet van alles voor laat. Het is dus bijna altijd een kwestie van concessies doen: wat vind je nou echt belangrijk. Concessies die wij gedaan hebben bijvoorbeeld:

Sparen, sparen, sparen, dus:
- Geen grote nieuwe spullen kopen
- Klein (en goedkoper) wonen
- Niet vaak op vakantie (dus veel dagen opsparen) gaan en als we gingen: goedkoop

Tijd vrij maken of kopen:
- Dagen bijkopen ipv. meer salaris
- Ontslag nemen
- Carrière is van secundair belang
- Bewust een werkgever kiezen, en genoegen nemen met minder geld

Wij gaan volgend jaar 6 maanden met de kids en verschepen onze eigen camper. Kan je vertellen dat dat niet vanzelf gaat en zeker niet 'ineens': hier zijn we al een tijdje mee bezig (vanaf 2007). En nee, ik heb geen loterij gewonnen en ik heb geen rijke ouders.

Kiezen en ervoor gaan => concessies doen aan andere dingen. DUS: wil je écht?

*** preekmodus uit ***

Sorry, ik kon het niet laten ...

 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #19 Gepost op: 18-11-2010, 16:32 »
***preekmodus aan***
Ik was destijds 24 en iedereen ging carriere maken, verkering krijgen, huis kopen, auto kopen etc. Ik wist echter niet wat ik wél wilde, maar zeker wel wat ik toen niet wilde: carriere maken, verkering krijgen, huis kopen, auto kopen etc.
Dus ik besloot om een paar maanden te gaan reizen. Net als Cornepol geen loterij gewonnen, geen rijke ouders etc. Dus een jaartje sparen en voorbereiden, spullen verkocht, baan opgezegd (definitief), huur opgezegd (definitief) en ticket gekocht.
Met rugzakje en een paar duizend gulden onderweg. Vervolgens moet je een keer aan het werk als dat op is, dus diverse baantjes in diverse landen gehad, zoals meubelmaker, chauffeur, barkeeper, ober, stuurman, matroos, verkoper van t-shirts en advertenties, paalzitter (levert ook poen op), osmose-behandelaar, administrateur, magazijnmedewerker, ticketverkoper etc. Ik ben vast nog wel wat vergeten...

Het is echt een kwestie van willen en niet van kunnen (tenzij je fysiek gehandicapt bent of zo). Ik herinner mij nog goed dat heel veel mensen in mijn omgeving mij destijds voor gek verklaarden: een goede baan opzeggen (in 1993 lagen die niet voor het oprapen), je huis opzeggen, de spullen verpatsen en met een rugzak naar een onbekend land. Toen ik echter terugkwam en deze mensen mijn verhalen hoorden en de foto's zagen van mijn wereldreis (veel per zeilboot), zeiden ze bijna allemaal dat ze dat ook wel zouden willen, maar.... (en dat het rijtje van Cornepol aanhaalde).

Dus als je graag iets wilt: doen! geld kan geen belemmering zijn, want dat raakt altijd een keer op; ook als je 50.000 euri meeneemt is dat een keer op. Je vind altijd wel werk. In Brisbane had ik naar een paar weken feesten nog maar 100 Aussie-dollar en toen vond ik ineens weer een baantje. Dusse...
***preekmodus uit***
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #20 Gepost op: 18-11-2010, 17:23 »
@preekers
het klopt allemaal wat jullie zeggen ik vind het in ieder geval knap als mensen het "gewoon" doen maar het  moet wel een beetje in je zitten lijkt me.
In mijn geval ik ga al met een lading gereedschap op een off road rit er zou eens wat sneuvelen haha.
Zou de kosten van de "georganiseerde" veel duurder zijn dan dat je het zelf doet? Vlucht is vlucht toch?

Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #21 Gepost op: 18-11-2010, 17:31 »
Leuk om iets van jullie reisfilosofie mee te krijgen (is geen preken wat mij betreft).
 
Hier nog eentje van mij: Wat ik ervaren heb als je korter dan 1-2 jaar reist, dat werken onderweg niet loont. Je wordt vaak een beetje uitgebuit, je krijgt rotklussen te doen en het verdient slecht. Dan kan je beter 3 maanden langer doorwerken in je bestaande baan, je poen zwaar oppotten en 3 maanden later vertrekken. Die 3 maanden levert vaak veel meer geld op dan je onderweg in lange maanden zwoegen kunt verdienen. Je doet dan uiteraard niet die extra levenservaring op. Vraag is of je dat wilt.

Frank om op jouw vraag terug te komen: Als je lang op reis gaat en tijd tot je beschikking hebt kun je het beter zelf doen. Als je korter op reis gaat en met een deadline zit is georganiseerd naar verhouding goedkoper. Als ik in slechts 3 maanden Alaska-Vuurland wilde doen zou ik ernstig overwegen om het georganiseerd te doen. Ze nemen je veel zorgen en dus tijd-investeringen uit handen en de zekerheid dat het lukt is ook groter. Als ik een jaar de tijd had niet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #22 Gepost op: 18-11-2010, 19:16 »
Bikermice,  ben je er van op de hoogte dat Ride-On Motortours zo'n reis gaat organiseren?
 
Zie: http://www.ride-onmotortours.com/common/pages/karavaan_alk-vuurl_ovl/alk-vuurl_ovl.htm


 

Ja, inderdaad, dat heb ik gezien! En ik zal de site ook zeker in de gaten houden om te bekijken of ze dit in 2013 ook gaan doen. Daarnaast is er bijvoorbeeld nog het engelse www.globebusters.com.
Vandaar ook eigenlijk dat ik aan mijn geschatte reisduur kwam. Ride-on doet er 87 dagen over en Globebusters 134. Nogal een verschil. En eigenlijk ook door deze twee sites dat ik wil gaan proberen om het zelf te plannen... Het is namelijk behoorlijk prijzig om met een van deze beide op stap te gaan. Uit mijn hoofd 15.000 euro voor Ride-on, en 19.000 britse pond voor Globebusters...
En het is volgens mij niet supermoeilijk om naar de americas te gaan. Carnet de passage en douane heb je er niet nodig, dus het papierwerk valt mee. (uiteraard wel de visa) Shipment van de motor valt ook uit te besteden. Je hebt alleen in je eentje geen back-up van een support vehicle of iets dergelijks...
 
Weet je, ik denk er wel eens over. De boel de boel laten en vertrekken. Maar ja, ik heb een vaste baan, hypotheek, etc, etc, en blijkbaar toch een gebrek aan lef om dit zomaar op te zeggen. Dus heb ik voorlopig een tijdslimiet voor deze mooie plannen...  :-\
 
Allemaal bedankt voor jullie tips so far, meer is natuurlijk altijd welkom...  8)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #23 Gepost op: 19-11-2010, 11:15 »

Zou de kosten van de "georganiseerde" veel duurder zijn dan dat je het zelf doet? Vlucht is vlucht toch?


Ja: de mensen die de boel begeleiden doen dat niet gratis: ze leveren diensten aan je en daar moet je voor betalen, dus het is altijd duurder.

Voordeel van georganiseerd:
- Voor dat extra geld wordt een hoop shit voor je geregeld wordt, dus het is wat onbezorgder.
- Ook krijg je vaak veel meer mee van de toeristen dingen omdat er 'gidsen' bij zijn. Als je alleen gaat kost dat altijd veel moeite en geld om te regelen.
- Je bent nooit alleen
Voor een korte periode zeker het overwegen waard!

Nadeel van georganiseerd (persoonlijke mening):
- Je bent met een groep bent en je hebt een vast schema =>  veel minder vrijheid om je eigen route en tempo te bepalen
- Je bent nooit alleen: veel rekening houden met anderen in de groep, of ze je nou liggen of niet
- Minder gelegenheid om andere reizigers te ontmoeten. Voor een langere periode zou ik daar niet voor kiezen.

Maar voor staat: GAAN! en hoe is echt van secundair belang. Kijk wat je mogelijkheden zijn en wat je ervoor wilt laten.

Post Merge: [time]vr 19 nov 2010 11:23:19 GMT-1[/time]

Maar ja, ik heb een vaste baan, hypotheek, etc, etc, en blijkbaar toch een gebrek aan lef om dit zomaar op te zeggen.

Ach, 'lef' is relatief. Dat je gaat is al 'lef' genoeg (respect dus!). Hoeveel mensen doen dat nou helemaal? De grens voor wat je opgeeft ligt voor iedereen ergens anders en elke keuze heeft zijn consequenties: soms is het best handig een aantal fijne dingen in je leven te kunnen behouden voor als je terugkomt...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #24 Gepost op: 20-11-2010, 21:55 »
Bij Ride-on MotorTours heb ik nagevraagd of ze verwachten de Alaska-Vuurland trip nog eens op het programma te zetten, bijvoorbeeld in 2013.
Antwoord: Nee, dat verwachten ze niet.
 
Rustig verder zoeken dus naar andere mogelijkheden...  8)  Het is nog lang geen 2013 tenslotte!!! haha
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #25 Gepost op: 01-12-2010, 15:29 »
In 2013 vertreken wij weer met een vriendenclub, meest harley rijders naar USA, meestal is er wel plaats over in onze container en kosten worden gezamelijk verdeeld ( in 2008 500 Euro retour San-Francisco per motor)
Wat het aantal kilometers per dag betrefd heb ik andere ervaringen, heb dit jaar Chileen gesproken die in 17 dagen van Alaska naar Vuurland wilde rijden met dikke KTM adventure dat komt neer op meer dan 1000 km per dag.
Zelf rijd ik met mijn Harley van 26 jaar oud ook stevig door maar nooit harder dan 110 km/u. Bv San-Fancisco naar noordelijkste punt van Alaska Deadhorse en terug over Sturgis en de bekende parken in de Rocky- mountins naar San-Francisco 20.000 km in 5 weken.
In 2005 in drie weken door Siberie en Mongolien naar Peking 12.000 km en hier reed een 65 jaar oude harley-zijklepper mee.
In 2003 vanaf Chicago noordwest Canada daarna Las Vegas en terug naar Chicago 16.000 km in 4 weken.
De dakar rally volgen is ook best pittig zeker in Afrika en dan reed ik retour naar Dakar 18.000 km in 4 weken.
2010 dakar rally in Argentinie Chilie gevolgd en daarna naar vuurland en terug naar Buenos Aires 18.000 km in 4 weken.
Ook in 2011 ga ik weer de Dakar rally volgen en daarna Uruguay Brazilie Paraquay Bolivia Peru Chilie naar Buenos Aires terug 20.000 km in 5 weken.
En dit alles altijd met aanhangertje achter mijn eigen Harley met 580.000 km op de teller en de baas met beenprotese.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #26 Gepost op: 01-12-2010, 16:14 »
Tony,
 
Wij hebben een keer tijdens de Dakar 2006 kort met elkaar staan praten in TanTan. Wat jij allemaal met die Harly (en protese) doet daar wordt je stil van. Respect!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #27 Gepost op: 02-12-2010, 14:51 »

Wat het aantal kilometers per dag betrefd heb ik andere ervaringen, heb dit jaar Chileen gesproken die in 17 dagen van Alaska naar Vuurland wilde rijden met dikke KTM adventure dat komt neer op meer dan 1000 km per dag.


Tja, t'is maar waar je van houdt...hoeveel offroad km's zaten daartussen? Heb je hem daarna ook gesproken?

Eneh ieder zijn eigen avontuur.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #28 Gepost op: 02-12-2010, 18:58 »
idd je wil toch wel wat genieten van de omgeving
een record breken bij de ironbutt club is toch een ander slag volk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #29 Gepost op: 02-12-2010, 20:20 »
Volgens mij probeert Tony alleen maar aan te geven dat je in een beperkte tijd best wel dat soort waanzinnige afstanden als Alaska-Vuurland kunt overbruggen, zelfs langzaamaan op een Harley. Of je zelf op die snelle manier wilt reizen moet ieder voor zich weten.

Ik sprak ooit een Duitser die weer onze manier van wereldreizen per motor en auto bekritiseerde. Je ziet toch niks op zo'n motording. Hij was lopend 7 maanden de Sahara doorgetrokken met Touaregs. Of die Nederlandse vrouw die wereldreizen maakt met een oud tractortje.

Ieder heeft zo zijn eigen manier en tempo van reizen en die zijn naar mening allemaal goed.

Enne.... ik heb inderdaad ooit ergens foto's gezien van Tony, met Harley, met aanhangertje en met protese ploeterend door het zand. Tussen hier en Dakar ligt niet alleen maar asfalt, kijk deze foto maar eens; harley with flat tire in sahara sand storm