Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Codever links  (gelezen 5906 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Codever links
« Gepost op: 07-01-2009, 19:40 »
www.codever.fr
www.codever.be
www.codegroen.be
www.groenecode.info (under construction)
www.codever.nl (under construction)
www.codegroen.nl (under construction)
www.codever.org (under construction)
www.codegroen.com (up and running)

Zodra er meer nieuws is zullen we het hier melden...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Codever links
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2009, 20:28 »
Goed bezig Nop!
Hoe is het met je plannen om een èchte Nederlandse CodeGroen groep te starten?

In de wandelkrant las ik ook al weer zo'n zinloos artikel.
Als rasechte wandelaar vroeg ik me echt af waarom dit nu geplaatst werd.
Als off-road rijder was ik echter geïrriteerd.
Heb er even een fototje van gemaakt.
Wat moeten we hier nu mee??
(even op de foto klikken om 'm leesbaar te maken)

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Codever links
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2009, 12:13 »
Hoi Fred,

Het gaat de goede kant op met de stichting. Ik verwacht dat we voor het einde van deze maand opgericht zijn met een doelstelling, statuten en al.

Ik reageer hier maar even als privépersoon, niet als een vertegenwoordiger van de stichting.

De doelgroep zal starten met enduristen, maar er is een gefaseerd programma in de maak met vervolgdoelgroepen. De dingen die we ontwikkelen worden dus altijd bekeken op herbruikbaarheid voor de andere doelgroepen.

Betreffende de tekst, ja, dat is even triest.

Het is een beeldvorming die onstaat door 'wangedrag' van een kleine groep. Maar dit is wangedrag vanuit de ogen van een ander en die ander heeft duidelijk andere belangen.

Voor de duidelijkheid, voor mensen die niet weten wat korstmossen zijn. Dit zijn een type mossen die vaak het eerste 'teken van leven' vormen in een steriel gebied, zoals in het gebergte op stenen of op schorsen van bomen. Soms dus ook in/op het zand. Korst mossen zijn een symbiose van een schimmel en een alg. Ze scheiden zuren af en vormen een voedingsbodem voor hogere plantensoorten.

Zelfs de groene experts weten hier nog maar heel weinig vanaf, maar het is een feit dat er na kostmossen zaden blijven hangen en dat zich heel langzaam nieuw bos / struikgewas kan gaan ontwikkelen op die plek.

We hebben binnen de stichting dan ook een bibliotheek van wetenschappelijke artikelen aangelegd die ondermeer dit fenomeen beschrijven.

Wat dan leuk is dat faunabeheerders het tegenwoordig 'hip' vinden om een zandverstuiving aan te leggen, zoals dat in de vorige eeuw in de twintiger jaren soms bestond. De natuur heeft ooit meter voor meter terrein gewonnen en heeft de oude zandverstuivingen ingenomen. De kaalslag die tegenwoordig door dit soort projecten veroorzaakt is enorm; het is net also er een atoombom in zo'n gebied ontploft is, bomen zijn weg, stronken en wortels blijven achter plus een zwarte zandlaag (dus geen mooi wit zand of zo).

De genoemde korstmossen vertoeven ook in boomschorsen en die zouden dus ook makkelijk in het zand aanslaan, mits je die boomstammen zou laten liggen. Maar goed, dat poremt dus niet in hun ogen, dus halen ze het gekapte hout weg.

We hebben hier dus te maken met een eigenaardige 'contradictio in terminis': men kapt bos om zandverstuivingen te maken, maar het opnieuw dichtgroeien van het terrein mag niet gestopt worden. Het zal me niets verbazen indien wandelaars geweerd worden uit dit soort super tere vers aangelegde gebieden, want anders zou men de korstmossen kunnen vertrappen.

Het leefgebied van wild wordt overigens snel fors kleiner, want die zandverstuivingen zijn bijna steriel; er groeit geen eten. Dit betekend dat 10 ha nieuwe zandverstuiving weer gecompenseerd zal moeten worden door 10 ha aankoop van nieuw natuurgebied of nieuw te creëeren natuurgebied.

Wij  zouden wel kunnen assisteren bij het openhouden van de zandverstuivingen, maar ik geloof niet dat dat is wat men wil ;D

Het is gewoon tuinieren in het groot...

[Hier heb ik een leuk tenenkrullend verhaal voor je: Natuurkennis]

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Codever links
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2009, 20:54 »
er is toch al een groene code? die jongens met de 4x4's hebben dat al jaren

korstmossen? dat groeit toch op je auto? ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Codever links
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2009, 21:46 »
't is gewoon de eeuwige discussie: Wat is natuurlijk (in nederland).

- dat wat het wordt als je er niks aan doet?
- zoals het 100 jaar geleden was?
- zoals het 1000 jaar geleden was?
- zoals het x jaar geleden was?

Die schapen en heide zijn ook niet 'natuurlijk' evenals die longhorn koeien e.d.

Als je niks doet... wordt Nederland een soort moerasgebied met bijna alleen maas bos (gemengd, van kreupelbos tot serieus bos): Bijna geen enkele 'milieu'instantie die dat terug wil, terwijl dat 'natuurlijk' is...




Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Codever links
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2009, 21:51 »
jarern terug werd in een stuk bos op de waalsdorpervlakte ineens een hele zooi bomen omgezaagd. Ze waren niet inheems. Terwijl de bomen er al zeker 80 jaar stonden. Kwestie van eigen bomen eerst of zo. Ik begrijp niks van de natuurbeheerders op het moment.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Codever links
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2009, 22:01 »
Ik begrijp niks van de natuurbeheerders op het moment.
beheerders? wat moet je beheren dan?
als je wat beheerd dan is het geen natuur maar gecultiveerd.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Codever links
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2009, 22:02 »
er is toch al een groene code? die jongens met de 4x4's hebben dat al jaren

Daar had een lid van de MAG ook over op de beurs.
Code groen voor 4x4. Is er al jaren. Maar hoe hou je het controleerbaar.

Dat was dus de discussie. Met leuke ideeen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Codever links
« Reactie #9 Gepost op: 03-03-2009, 23:32 »
Hé Nop, het blijft een goed initiatief!
Mijn steun heb.

Uiteindelijk gaat het er toch niet om wie gelijk heeft maar wie het gelijk krijgt.
En in Nederland is dat de groep die zich het meest laat horen.
Daarom is het zo belangrijk dat we ons als één grote groep laten horen.

Samenwerking met groepen die dezelfde belangen hebben is daarom natuurlijk van groot belang.

We moeten ons ook vooral realiseren dat de groep die zich het meest aan ons stoort bestaat uit wandelaars en vogelaars.
En deze groep neemt, met de toenemende vergrijzing, allen maar toe en heeft ook nog eens meer tijd te besteden dan wij.
Bovendien zoekt een groot gedeelte van deze mensen naar een zinvolle tijdsbesteding. Tja.... en dan is het best te begrijpen dat het verdedigen van eigen belangen een tijdsbesteding wordt....
Al met beginnen we dus al met een achterstand!

Wil je écht iets realiseren dan kun je beter zorgen dat je in het bestuur komt van zo'n wandelaars vereniging  :-X
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Codever links
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2009, 07:11 »
Wil je écht iets realiseren dan kun je beter zorgen dat je in het bestuur komt van zo'n wandelaars vereniging  :-X
heb jij ook dat boek over de kgb gelezen? ;)
maar je heb wel gelijk we moeten de politiek in
allen dan realiseert "de tegenpartij" dat wij net als zij zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Codever links
« Reactie #11 Gepost op: 04-03-2009, 13:00 »
Hoe was die slogen.
Nederland wordt grijs, denk Groen!!  ::)
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Codever links
« Reactie #12 Gepost op: 04-03-2009, 14:44 »
Maatschappelijk verantwoord besturen. Sociaal gedrag.

Dat houd in dat je met alle partijen rekening houd. Dus niet je eigen denkwijze probeert door te drukken.
Wil je een regeling veranderen, dan zal je, de partijen die nadelige effecten ondervinden moeten compenseren in overleg.

Het initiatief moet liggen bij de veranderende partij.


Gemeentes zijn hier slecht in, kijk maar eens naar de bestemmingsplan procedures.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Codever links
« Reactie #13 Gepost op: 04-03-2009, 15:13 »

Wil je écht iets realiseren dan kun je beter zorgen dat je in het bestuur komt van zo'n wandelaars vereniging  :-X

De bestuurder van CodeGroen Frankrijk is zojuist verwisseld...

...door iemand uit het bestuur van een wandelvereniging.

Dussss....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Codever links
« Reactie #14 Gepost op: 04-03-2009, 15:37 »
dat verhaal van die korstmossen, ja prima hoor maar dat slaat helemaal nergens op.
Alsof wil er reeen/herten/zwijnen etc er rekening mee houdt dat er korstmossen groeien duhuh

Codever of niet, codever begint bij jezelf. En de acceptatie dat wijzelf ook gewoon wild zijn ::) zolang we de paden maar gebruiken is er niets aan de hand, ook voor de korstmossen niet  :) iedereen blij.
Dr is ook een andere kant, de paden die we nu in de natuur zien groeien dicht omdat ze nagenoeg niet gebruikt worden. Terwijl die toch open moeten blijven vanwege hulpdiensten ed. Daar ligt een mooie taak  8)

En een stichting mijn zegen heb je!