Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Laatste aankoop  (gelezen 181058 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Laatste aankoop
« Reactie #450 Gepost op: 09-06-2018, 12:43 »
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Laatste aankoop
« Reactie #451 Gepost op: 10-06-2018, 12:56 »
een Brammo Empulse R 8)
das zo eentje.
https://electricmotorcycles.nl/producten/18/brammo-empulse-2014

Heb je die echt gekocht? Hoe bevalt dat?

Ik ben al een tijdje verlekkerd aan het kijken naar de Zero FX...... range 100km 120nm koppel of iets en 133 kg...
Dat is perfect voor een avondje rijden na het eten, en niemand hoort je...  :D   ( https://Electric-Motorcycles.new.inlinking.motoroccasion.nl/motor/1279788/zero-overig )

Heb me ook verdiept in het ombouwen van een enduro naar electrisch, maar de leuke onderdelen (met dus 50kw en vergelijkbaar koppel aan de FX) zijn niet EMC-gekeurd voor de europese markt en daardoor kom je er niet mee door de RDW keuring.  :(  Dat zal nog wel een paar jaar duren voordat er wat meer te krijgen is.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Laatste aankoop
« Reactie #452 Gepost op: 11-06-2018, 22:20 »
ja die heb ik gekocht.
kan nog niet zeggen hoe die zich gedraagt in het dagelijkse WWverkeer wat ik ermee ga doen maar de test ritten waren heerlijk.
voor de herrie hebt ik de KTM.



Post Merge: 11-06-2018, 22:29

Heb je die echt gekocht? Hoe bevalt dat?

Ik ben al een tijdje verlekkerd aan het kijken naar de Zero FX...... range 100km 120nm koppel of iets en 133 kg...
Dat is perfect voor een avondje rijden na het eten, en niemand hoort je...  :D   ( https://Electric-Motorcycles.new.inlinking.motoroccasion.nl/motor/1279788/zero-overig )

Heb me ook verdiept in het ombouwen van een enduro naar electrisch, maar de leuke onderdelen (met dus 50kw en vergelijkbaar koppel aan de FX) zijn niet EMC-gekeurd voor de europese markt en daardoor kom je er niet mee door de RDW keuring.  :(  Dat zal nog wel een paar jaar duren voordat er wat meer te krijgen is.
kijk niet te veel naar de KW je gaat er geen rally mee rijden.Koppel draait het om en daar heb je plenty van op een E.Water gekoelde parker gvm motor is prima 4.5KWh moet genoeg zijn voor ff in het bos.Motor controller zoals een sevcon gen 4 size 4 of een kelly als je iets relatief simpels wil.Batterij rond de 74v en 60Ah (20s20p) (uit sloop telsa)
Maar ik den dat je uit eindelijk gewoon beter een E-XC kunt kopen.Rijdt eens een keer een freeride bij eee park of zo.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Laatste aankoop
« Reactie #453 Gepost op: 12-06-2018, 08:20 »
Ben erg benieuwd naar je ervaring, zeker het gedrag van de accu in de winter en met tegenwind. Mijn ww is 85km enkele reis en ik zou dan aan m'n baas moeten vragen of ik wat prik mag. Het scheelt uiteindelijk wel flink pegels, aanschaf is wel even hikken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Laatste aankoop
« Reactie #454 Gepost op: 12-06-2018, 10:11 »
kijk niet te veel naar de KW je gaat er geen rally mee rijden.Koppel draait het om en daar heb je plenty van op een E.
Het koppel van een electromotor bij 0 toeren zegt mij niet zoveel. Doe mij toch ook maar vermogen. En in een zandbak liefst ook continu-vermogen, en niet alleen piekvermogen.


Als je motoren echt wilt vergelijken, moet je naar de aandrijfkrachtkromme kijken, waarin de aandrijfkracht uitgezet wordt tegen de snelheid. Zeker als je verschillende concepten wilt vergelijken: 1 vs. 2 vs. 4-cilinders, benzine vs. diesel vs. electro.


Ik heb bij eee-park een paar rondjes gereden op de E-XC. Rijdt prima. Maar ik geloof dat ze de 100 km/h niet halen. Anders zou ik er een overwegen voor ww verkeer.
Afgelopen winter zag ik bij Hannamax en JTX een groot aantal E-XC's van het oude model staan. Met een eigen bedrijf en subsidie en andere belastingvoordelen waren die echt goedkoop. Ik weet niet of ze nog ergens te koop staan.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Laatste aankoop
« Reactie #455 Gepost op: 12-06-2018, 12:41 »

Koppel, vermogen... Het één is een resultante van de ander! Het enige wat er tussen zit is toerental...

Klassiekertje:


onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt




Kortom: Peekaas heb je nodig voor topsnelheid, en met meer koppel zit je sneller aan die topsnelheid.
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Laatste aankoop
« Reactie #456 Gepost op: 12-06-2018, 13:01 »
Koppel, vermogen... Het één is een resultante van de ander! Het enige wat er tussen zit is toerental...


En je overbrengingen...


Als je - bij dezelfde snelheid - kunt kiezen tussen 50Nm bij 5000 toeren in z'n 2, en 80Nm bij 2.500 toeren in z'n 5, accellereer je sneller met die 50Nm. Omdat je versnellingsbak het koppel verdubbelt naar je achterwiel. (versimpeld).


Kortom: Peekaas heb je nodig voor topsnelheid, en met meer koppel zit je sneller aan die topsnelheid.



Leuk voor in de kroeg, maar in het echt is het dus iets complexer dan dat. Aandrijfkrachtkrommen ("koppelkrommen die per versnelling uitgezet zijn tegen de snelheid") laten dat heel simpel zien. En als je het helemaal mooi wilt maken, neem je ook het totaalgewicht en de weerstand mee, dan kun je de accelleratie uitrekenen. Tenminste: Als je het voorwiel aan de grond kunt houden....

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Laatste aankoop
« Reactie #457 Gepost op: 12-06-2018, 16:25 »
Beetje appels-peren-verhaal dit.


Koppel (fabrieksopgave) wordt gemeten aan de krukas en zegt iets over de vullingsgraad bij verschillende toerentallen. Overbrengingen hebben hiermee dus in basis niets mee van doen. Door een formule (vermogen is koppel maal hoeksnelheid waarbij de laatste bereikt wordt door je toerental te vermenigvuldigen met 2.Pi en te delen door 60) op de koppelkromme los te laten ontstaat de vermogenskromme.






 

Post Merge: 12-06-2018, 16:32
On topic: Ik heb vanmiddag 4 pizza's gescoord want dat vinden wij altijd lekker op dinsdag... :D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Laatste aankoop
« Reactie #458 Gepost op: 12-06-2018, 22:41 »
Ben erg benieuwd naar je ervaring, zeker het gedrag van de accu in de winter en met tegenwind. Mijn ww is 85km enkele reis en ik zou dan aan m'n baas moeten vragen of ik wat prik mag. Het scheelt uiteindelijk wel flink pegels, aanschaf is wel even hikken.
Ik houd de div900 erbij voor de vieze maanden en de lange (meer dan 130km in een keer) ritten.
dus ik ga geen probleem hebben met te veel kou. (nou heeft de brammo een accu verwarming maar dat terzijde)

ik laad wel elke dag bij de baas bij, kan ik ten minste vol gas heen en weer. 70km enkeltje. 8) scheelt me 1500 euro aan brandstof kosten op jaarbasis. :o
voor wat ik betaald heb heb je geen nieuwe  exc.  :D
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Laatste aankoop
« Reactie #459 Gepost op: 12-06-2018, 22:51 »
Die zwaardere ZERO wegmotoren hebben een veel langere range.. 200-300km las ik?
De koppelkromme van een electromotor begint hoog en kakt een klein beetje in, maar het gaat echt hard zat. Soort Tesla idee..  :D

De ALTA MX en redshifts in Amerika zijn best goed... dat mx model had zich bij de Erzberg kwalificatie in de top 50!!! van de 1800 rijders geplaatst.

Dus het is allemaal niet zo slecht meer... wat ik wel heb gezien is dat de ktm freeride modellen zo'n beetje slechtste range hebben (1 uur rijden in buitengebied van 100 naar 0%).

Alta MX brommer:
https://www.youtube.com/watch?v=CTmuawNFp8Q&t
https://www.youtube.com/watch?v=TKiDmhw0mpA

Zero  fxs:
https://www.youtube.com/watch?v=wRIb9eFDkno
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Laatste aankoop
« Reactie #460 Gepost op: 13-06-2018, 10:47 »
Met de FX ga je de 85km woon werk niet of nauwelijks halen. Ik kwam op 65 uit met een stukje snelweg en wat kouder weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Laatste aankoop
« Reactie #461 Gepost op: 13-06-2018, 13:44 »
Met de FX ga je de 85km woon werk niet of nauwelijks halen. Ik kwam op 65 uit met een stukje snelweg en wat kouder weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Welk bouwjaar was dat? Het laatste model heeft een 7.2kw accu, dus dat was iets verbeterd geloof ik..
Op youtube hadden de testers het over bijna 100 mijl (Britten..) ..... 65km is wel een beetje heel erg teleurstellend inderdaad.  ;D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Laatste aankoop
« Reactie #462 Gepost op: 13-06-2018, 20:27 »
Hi ilja, dit was een model van een jaar of 3 terug. De overjarige demo van Motoport Amsterdam. Verder enorm leuk, tot de accu de 30-40
 Procent heeft. Dan komt ie niet meer over de 90 ofzo heen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Laatste aankoop
« Reactie #463 Gepost op: 13-06-2018, 22:55 »
De ALTA MX en redshifts in Amerika zijn best goed... dat mx model had zich bij de Erzberg kwalificatie in de top 50!!! van de 1800 rijders geplaatst.

De proloog is 10 minuten. Lekker kort --> kleine accu --> flink gewichtsvoordeel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Laatste aankoop
« Reactie #464 Gepost op: 17-06-2018, 13:16 »
Van de kinderen nog niks gehoord, maar toch een vaderdagcadeautje:
Bouwjaar 2002, 16.000 km, op de originele bandjes :)

[/size]