Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690R 2012 mapping problemen  (gelezen 7617 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
KTM 690R 2012 mapping problemen
« Gepost op: 20-04-2012, 23:21 »
De KTM 690R 2012 rijders met akra en schuimfilter hebben misschien al gemerkt dat de motor erg arm is afgesteld, afslaat als ie heet is en dan weer moeilijk start. Ik had daar enorm veel last van in noord Frankrijk met hellingen op en af rijden.
 
 KTM benaderd met een terleurstellend antwoord. KTM heeft de mapping op z'n vroegst in week 19 beschikbaar. KT want dan ben ik al op weg naar de Balkan voor de WYOA!
 
 Als iemand ervaring heeft met het programeren van de ECU mbv TuneECU, en de kabel heeft, zou ik graag de EVO1 (alle jaren) of Akra (all jaren) mapping willen laden. Help!
 
 =============
 
  • Rob WijhenkeWednesdayRob Wijhenke
    • Dag, ik heb sinds februari de 2012 690 Enduro met acra uitlaat en schuimfilter (uit de powerparts). Echter, er is volgens mijn dealer (Verpalen) nog steeds geen passende mapping en de motor loopt behoorlijk slecht op de standaard mapping. Slaat vaak af en start dan moeilijk.
       
       Wanneer kan ik de nieuwe mapping verwachten?
       
       Mvg,
       Rob
  • KTM NederlandYesterdayKTM Nederland
    • Hoi Rob,
       
       Onze after sales dept verwacht dat de akra mapping in week 19 komt. Nog heeeeel even geduld dus.
       
       Ik hoop dat je zo voldoende weet voor nu.
       
       Groet KTM NL
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2012, 23:48 »
Paging Dr Bean
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2012, 07:53 »
Ik zou oppassen met een mapping voor alle jaren. Want 2012 is nu eenmaal veel veranderd tov de voorgaande jaren. Niet voor niks is de Akra mapping nog niet klaar voor het 2012 model anders zou je daar ook gewoon die van voor 2012 kunnen gebruiken.


Een mapping laden kan iedereen met een kabeltje, maar het gaat erom dat je de juiste mapping krijgt. Of van KTM of via een rollebank test verkregen. Waarom zet je niet tijdelijk de normale uitlaat erop?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2012, 08:41 »
ja dat lijkt me ook het beste, zodadelijk sloop je de boel nog... te arm is te heet...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2012, 10:04 »
Yep, er veel is verander tov 2012, ik heb dat ook al een aantal keer moeten uitleggen hier.

T.a.v  die mappings, er zijn al diverse gasten (Duitsland, US, UK) mee aan het experimenteren en die hebben prima resultaten. Het probleem van afslaan is volledig weg, betere gasresponse op de soft stand.

Waar ik als alternatief aan denk is om niet de uitlaat maar het filter tijdelijk terug te plaatsen. En met de HP2 was een deel van de oplossing de lambda sonde loskoppelen. Deze is nu nog aangesloten. Is de O2 sensor op KTM? Als ik heb goed heb onthouden gaan moderne ECU's dan default naar een rijker mengsel. Ik rij zo even naar Verpalen, overleggen wat zij ervan vinden. En jullie hebben groot gelijk, zo nog maanden doorrijden is zeker niet goed!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #5 Gepost op: 21-04-2012, 12:01 »
Is er niet een truukje zoals een weerstandje in de aansluiting v.d. lcuhttemperatuursensor? Zo'n mod (zgn. Kev-mod=een 2kOhm potmetertje) heb ik op de XT met DNA luchtfilter en LeoVince dempers zitten. De ECU 'denkt' dan dat het wat kouder is en maakt een rijker mengsel aan over het hele toerenbereik. Gevolg: motor pakt veel beter op en trekt beter door.






HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #6 Gepost op: 21-04-2012, 15:20 »
je kunt idd een weerstand in de lin van de temperatuursensor opnemne, dan denkt de motor dat het kouder buiten is dan het werkelijk is, en spuit ie meer brandstof in. 


Makkelijkste lijkt mij: Tuneecu kabel er aan, mapping uit de motor downloaden. Dan in de probleemgebieden wat er bij (op de gok, of op de testbank) en kom je er wel.
Ik wil je er wel mee helpen als je er zelf niet uitkomt. pbtje dan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #7 Gepost op: 21-04-2012, 16:31 »
Zekers: heb ook wel de beschikking over een powercommander (zit op de MT-03=zelfde XT blok) maar om op een veilige manier een goeie mapping te maken moet je m.i. wel over meetapparatuur / testbank beschikken. Met een potmeter kan je het mengsel wel te rijk maken, maar nooit te arm.
HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #8 Gepost op: 21-04-2012, 19:08 »
Ik ben vandaag even bij Verpalen geweest en heb met Andre overlegd.
Oplossing 1, gaan we volgende week zaterdag proberen, is de gaatjes in de mantel van de lambda sensor vergroten waardoor deze iets sneller warm wordt en daardoor wat meer brandstof zou moeten geven. optie 2 is idd kijken of we een weerstand kunen plaatsen. Maar ik hoop natuurlijk dat de nieuwe mapping begin week 19 in de garage is zodat ik daarmee WYOA kan gaan rijden.

Ondertussen heb ik het papierfilter teruggeplaatst en een stukje op de lokale crossbaan gereden en hij loopt daarmee onderin al wat beter. Kan het nog niet echt zeggen, de motor was nog niet erg heet maar met wat afknijpen op lage toeren sloeg ie i.i.g. niet af...


2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #9 Gepost op: 21-04-2012, 19:37 »
optie 1 : dat gaat helemaal niks verbeteren
de mantel van de labda sonde zitten die gaatjes in om de uitlaatgassen tot het poreuse matriaal te laten komen.
dit poreuse materiaal laat alleen zuurstof door. afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof wordt er een spaning afgegeven.
deze spanning word ingelezen door je ecu die het mengsel vervolgens rijker of armer maakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2012, 19:40 »
Zal het Andre doorgeven. Hij zij dat hij dat vroeger tijdens races wel 'ns deed maar wat jij zegt klinkt wel plausibel. Die valt dan af...
Lambda sensor loskoppelen is ook geen optie, dan gaat een storingsprogramma in werking en loopt ie nog beroerder.

Waar ik mee begon, en wat Dr. Bean ook zegt, lijkt me de beste oplossing. Maps naar Tuneecu downloaden, onderin een paar % rijker zetten en weer uploaden.

De maps staan al op de Custom Tune lijst:
KTM 690 Enduro R EPT map 2012 model year with standard exhaust
KTM 690 Enduro R EFI map 2012 model year with standard exhaust


Ik heb die maps net even in TuneECU bekeken en als ik het goed interpreteer is de performance mapping zeker met lage rpm en tps een stuk rijker. Zou dat dan de best optie zijn? Hij gaat dan wel van jekko :) en met modder en zo (heb ik al gemerkt) moet je je dan echt beheersen.


Waar die jongens waar ik het over had tevreden mee waren was ook maar een paar procent.
Alhier: http://www.supermotojunkie.com/showthread.php?113690-FREE-KTM-690-Tuning-Software!

Maar inderdaad, zonder meetapparatuur ben je wel een beetje in het donker de weg proberen te vinden...
Aan de andere kant, onderin, tot zeg 2500rpm  1, 2 of 3% rijker, zou ie daar slechter van worden?
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #11 Gepost op: 22-04-2012, 20:35 »
ps.: Is het niet toevallig zo dat je koppelingsschakelaar blijft hangen??? Dan blijft ie in de clutch/neutral mapping hangen (aparte EPT en EFI mapping) en dan doet de motor heel raar (met papierfilter merk je daar minder van, met schuimfilter is het meteen helemaal fout).


... heb ik ook 1 jaar naar gezocht :-( , maar toen wist niemand dat nog helaas)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #12 Gepost op: 22-04-2012, 20:44 »
ps.: Is het niet toevallig zo dat je koppelingsschakelaar blijft hangen??? Dan blijft ie in de clutch/neutral mapping hangen (aparte EPT en EFI mapping) en dan doet de motor heel raar (met papierfilter merk je daar minder van, met schuimfilter is het meteen helemaal fout).


... heb ik ook 1 jaar naar gezocht :-( , maar toen wist niemand dat nog helaas)

Moet ik even op zoek gaan naar die schakelaar!
Maar ik denk het niet want ik merk het verschil direct als ik tussen de maps switch met de stuur schakelaar.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #13 Gepost op: 22-04-2012, 21:24 »
Zelfde probleem hier... Vandaag in de zandgroeve in Landgraaf wezen spelen met mijn 2012 690 Enduro R. Bij het stapvoets rijden/wachten in de groep liep de temperatuur iedere keer ver op en ging de fan draaien. Daarbij sloeg de motor regelmatig en erg makkelijk af en moest vervolgens aantal malen rondgaan voordat hij weer aansloeg. Erg lastig, zeker als je een steile helling aan het nemen bent. Ben benieuwd wat hier uitkomt, anders terug naar de dealer...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: KTM 690R 2012 mapping problemen
« Reactie #14 Gepost op: 22-04-2012, 22:46 »
Terug naar de dealer heeft pas zin als de nieuwe mapping er is. Als tenminste met de akra en foam rijd, ander is er misschien iets anders aan de hand. En je bent niet de enige, als ik zo diverse fora lees hebben zowat alle 2012 rijders hier een probleem mee...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5