Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!  (gelezen 3009 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Gepost op: 02-06-2018, 17:59 »
Beste lezer,

Ik ben sinds 2 maanden te trotse eigenaar van een EXC 250 4-takt enduro motor uit 2008. Echter kwam ik er kort na de aankoop achter dat de motor olie lekt uit de carterontluchting welke bij deze motor bovenop de kleppendeksel zit. Het lekken begin wanneer ik net een km of 2 gereden heb. Nadat ik de motor afzet blijft het nog even door druppelen uit de slang van de ontluchting. Als het druppelen gestopt is dan ligt er een plasje op de vloer van de garage welke tussen de 5 cm en 10 cm in doorsnee is. (verschilt per keer, heeft misschien te maken met hoelang ik gereden heb.) Echter viel mij op dat bij een draaiende motor er ook een beetje rook/damp uit de ontluchtingslang mee komt.
Hierdoor dacht ik eerst dat de klepseals niet goed afdichten waardoor er uitlaatgassen via de klepseals in de kleppendeksel kunnen komen en dan olie meenemen naar de ontluching. De klepseals heb ik vervangen maar het probleem deed zich nogsteeds voor.
Hierna is mij verteld dat dit ook een verschijnsel is van een lekke rechter krukas keerring (koppeling en distributie zijde). Na deze vervangen te hebben deed het probleem zich nogsteeds voor.
Nou twijfel ik wel een beetje over of de afdichting van de krukas keerring goed is aangezien de keerring zelf heel dun is en moet afdichten op een afdichtvlak van het primaire distributie tandwiel. Maar de keerring kan verder het blok in geperst worden waardoor deze niet goed meer afdicht op het afdichtvlak van het primaire tandwiel. Het zou dus kunnen dat ik de keerring iets te ver het blok in geperst heb maar voordat ik de krukaskeerring nogmaals vervang, vroeg ik mij af of er nog andere oorzaken kunnen zijn voor dit verschijnsel.

Vorige eigenaar heeft er een nieuwe zuiger in laten zetten bij een ktm dealer. Zuiger is nu ca. 40 uur oud.
Mochten er foto's nodig zijn dan kan ik deze evt uploaden.
Alvast bedankt.

Gr. Chris

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2018, 07:40 »
Vervelend bij een voor jou nieuwe motor. Heb je compressie al gemeten? Eindigd die ontluchting gewoon in de lucht? Zit er niet teveel olie in je blok?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2018, 12:42 »
Ik weet van de EXC450 uit 2008 dat daar een probleem was met de bronzen bus in het kickstarter tandwiel. Dit hoort in lijn te liggen met het gat in het tandwiel. Via dit gat wordt de bak belucht/ontlucht. Was dat niet dan kwam er olie uit de slang.
Of dat ook met de 250 zo kan zijn weet ik niet.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2018, 08:07 »
Heb je de olie wel een keer ververst en de jusite hoeveelheiden uit de handleiding aangehouden?

Ik zou dan die slang sowieso omhoogleggen en met een busje / blikje aan het uiteinde. Dan kan die olie lekker weer terugzakken in het blok als de toeren wat lager worden. De DRZ had ook zo'n 'condensatiebakje' van zwart plastic; ook dampen kunnen daar rustig condenseren en weer vloeibaar terug het blok in. Zo'n slangetje spuugt niet alleen, maar zuigt ook. Lijkt me ook een goed idee dat daar geen zand / modder bijkan!

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2018, 16:00 »
Vervelend bij een voor jou nieuwe motor. Heb je compressie al gemeten? Eindigd die ontluchting gewoon in de lucht? Zit er niet teveel olie in je blok?
Jaa klopt haha maar dit is niks nieuws voor mij. Als ik een 2e hands auto koop die technisch helemaal goed lijkt kan ik na 1 a 2 maanden ook lekker sleutelen omdat er van alles stuk gaat  ::)
Maar goed, heb compressie niet gemeten alleen merk wel dat hij zat compressie heef dankzij de nieuwe zuiger. ( heb dit vergeleken met een exc-f 250 uit het zelfde bouwjaar van een vriend van me)
Ontluchting eindigd inderdaad in de open lucht, slangetje van de onluchting loopt van de kleppendeksel naar de afvoerlangetjes van de carburateur. Ik heb bij het vervangen van de krukas keerring de olie ververst en de hoeveelheid uit het boekje gehanteerd. Wat volgend mij 1,1 liter was.

Post Merge: 12-06-2018, 16:02
Ik weet van de EXC450 uit 2008 dat daar een probleem was met de bronzen bus in het kickstarter tandwiel. Dit hoort in lijn te liggen met het gat in het tandwiel. Via dit gat wordt de bak belucht/ontlucht. Was dat niet dan kwam er olie uit de slang.
Of dat ook met de 250 zo kan zijn weet ik niet.
Dit had ik nog niet eerder gehoord. Ik ga van het weekend even kijken of ik kan zien wat je bedoeld en of dit allemaal goed staat. Wat was de oplossing voor dit probleem bij de 450?

Post Merge: 12-06-2018, 16:14
Heb je de olie wel een keer ververst en de jusite hoeveelheiden uit de handleiding aangehouden?

Ik zou dan die slang sowieso omhoogleggen en met een busje / blikje aan het uiteinde. Dan kan die olie lekker weer terugzakken in het blok als de toeren wat lager worden. De DRZ had ook zo'n 'condensatiebakje' van zwart plastic; ook dampen kunnen daar rustig condenseren en weer vloeibaar terug het blok in. Zo'n slangetje spuugt niet alleen, maar zuigt ook. Lijkt me ook een goed idee dat daar geen zand / modder bijkan!
Jaazeker Noppy, ik heb de olie vervangen toen ik de klepseals en de krukas keerring ging vervangen. Ik heb zoals in het onderhoudsboekje staat 1,1 liter motorex synthetische olie gebruikt en tevens ook de oliefiltertjes vervangen.
Ik zat zelf ook al te denken of ik niet een soort ontluchting kon maken waarbj het olie afgevangen werd en vrij terug kon stromen naar het blok. Bedankt voor te tip, ik ga van het weekend eerst checken of het verhaal van Gassen van toepassing is op mijn motor en anders ga ik toch even zo’n olie opvangbakje maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2018, 19:17 »
Zit er veel olie in je lucht filter huis? Daar komt de carter ontluchting op uit als het goed is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM EXC-F 250 gooit olie er uit. help!
« Reactie #6 Gepost op: 12-06-2018, 20:40 »


Post Merge: 12-06-2018, 16:02

Dit had ik nog niet eerder gehoord. Ik ga van het weekend even kijken of ik kan zien wat je bedoeld en of dit allemaal goed staat. Wat was de oplossing voor dit probleem bij de 450?

Lagerbusje uit het tandwiel persen en opnieuw erin met de gaten uitgelijnd.
450EXC, KLX250S EFI