Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Droge kettingspray?  (gelezen 10815 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Droge kettingspray?
« Gepost op: 01-07-2005, 10:41 »
Haai,

Twijfel: moet ik mijn o-ring ketting nou wel of niet olieen. Als ik het wel doe blijft al die rotzooi eraan hangen, als ik het niet doe ie-ie eerder versleten....

Ik heb wel eens iemand horen roepen dat er speciale 'off-road' kettingspray (dry-lube) is waardoor er geen rotzooi aan je ketting blijft zitten. Iemand ervaring daarmee?

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2005, 11:08 »
Liep ik gisteravond ook weer voor de zoveelste keer over te denken. Mijn ketting is (vrij) nieuw en momenteel kurkdroog. Twijfel nu over traditioneel smeren of met zo'n Teflon goedje.
Dat schijnt er wel te zijn, weet alleen niet waar ik die kan scoren.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2005, 11:09 »
Tijdens de Midsummer 1000 heb ik gewoon mijn ketting ge-olied. Als ik op de camping kwam, of bij de lunchstop even aan de osco trekken. Tuurlijk trek het vuil aan, maar daartegen kan je tijdens het rijden ook aan die Osco trekken. De olie slingerd eraf, en neemt het vuil mee. Mijn ketting vond ik wonderbaarlijk schoon! Jeroen had inderdaad zo'n busje Dry-lub bij zich. De helft over zijn tas gespoten,en de rest op zijn ketting :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2005, 11:10 »
Ik wil gewoon van die pokke-olie af. Tering bende.  >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2005, 11:12 »
Yep, leuk effect!
Maar dat was niet Dry-lube

Je hebt van "Profi" en van Shell  zgn. Dry-lube
Dat is inderdaad helemaal droog
Voordeel:
Plakt helemaal niets aan vast!
Nadeel:
Eerst je ketting HEEL goed reinigen voordat je erop overschakelt
Je ziet niet waar je al gespoten hebt en ook niet hoeveel (je gebruikt dus ERG veel)
Na ca. 200 km is alles er weer vanaf en moet je weer spuiten

Ik heb het in Finland gebruikt maar ik doe dat nooit meer.
Leuk als je enduro's rijdt ofzo, maar nix als je ook op de weg rijdt.
(in Finland moest ik 3x per dag spuiten)

Ik gebruik nu Superclean van BellRay, das bijna droog en wit
Plakt dus bijna nix aan vast en je ziet wél goed waar je spuit
Ook heb ik nog een bus staan van 626 (geloof ik) bij de Doelen (crosswinkel in Zaandam) gekocht en dat is ongeveer hetzelfde als die BellRay maar een grotere bus met zo'n mini navul dingetje erbij.

PS superclean geldt alleen voor je ketting, als je het op je tas en rugzak spuit is het niet erg clean  :(
Atic#1007,  TCN#397

Leo

  • Gast
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2005, 12:42 »
Ik gebruik de endurokettingspray van dit merk:

http://www.motorex.ch/index.cfm?fuseaction=show&path=1-7-33

Bevalt me goed.

LEO

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2005, 12:51 »
Bij Louis hebben ze "Procycle" (klik effe op procycle voor de link  ;))


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2005, 13:04 »
Ik gebruik de endurokettingspray van dit merk:

http://www.motorex.ch/index.cfm?fuseaction=show&path=1-7-33

Bevalt me goed.

LEO

Da's volgens mij die 626 of 622 (ofzo) spray die ik ook gebruik, heb ik ook zo'n klein navulbusje bij voor onderweg (heel makkelijk)
Atic#1007,  TCN#397

Leo

  • Gast
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2005, 22:10 »
Da's volgens mij die 626 of 622 (ofzo) spray die ik ook gebruik, heb ik ook zo'n klein navulbusje bij voor onderweg (heel makkelijk)

Klopt: de 622
Kleine uitvoering voor onderweg was mij nog niet bekend THX voor de tip !

LEO

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #9 Gepost op: 06-07-2005, 21:25 »
Ik smeer mijn ketting altijd met XERAMIC synthetic chain spray, wat mij al jaren zeeer goed bevalt. :D
In de tijd dat ik nog fanatiek met de kart sport bezig was gebruikte we dit spul ook(en bijna iedereen). ::)
Wanneer je het vet er op spuit moet je het even laten "uitdampen", bij voorkeur de avond er voor smeren. Je zult zien dat het ketting vet zo goed hechtaan je ketting en tandwielen dat het zelfs draden trekt als je je fiets langzaam laat rollen
Er is een motorsetje beschikbaar met een navulbaar klein spuitbusje(zie foto)


en is bij de meeste Motoport en automaterialenzaken te krijgen

Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #10 Gepost op: 06-07-2005, 23:44 »
dat plakken is nou juist wat men hier niet wil! Er plakt dan namelijk allemaal zand aan de ketting.
'ceramic' kettingspray hebben ze bij de Polo ook, goedkoop. Die plakt ook enorm en is volgens mij best goed voor wegmotor gebruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #11 Gepost op: 11-07-2005, 09:13 »
Ik heb nu een busje Motorex 626 spray, is geheel blank zoals Jeroen al zei, je ziet idd niet wanneer je moet stoppen. Tja, eens kijken of dit nu bevalt. Kan dit topic over een paar maanden heropend worden  :)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #12 Gepost op: 22-07-2005, 13:57 »
Gebruik in ieder geval GEEN Shell kettingspray. Voor wegmotoren is het prima spul. Spuit als sillikonenspray zo dun, en wordt binnen een paar minuten erg dik en plakkerig, slingert zeker niet van je ketting af. Maar het plakt dus als de pest. Niet doen.

Castrol Chain Wax is wat dat betreft een stuk prettiger. Dat plakt niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #13 Gepost op: 31-07-2005, 00:02 »
Ik gebruik de Profi Dry Lube, die o.a. door Hein Gericke verkocht wordt.

Twee jaar geleden heb ik een onderzoekje gedaan naar de slingervastheid en aantrekkingskracht op vuil, fijn stof en zand.

De sprays van Shell en Profi (uit Duitsland) kwamen als beste uit de test, met 20.000 km op een Super Tenere met die van Shell. Helaas is die van Shell nu uit de handel genomen door gebrek aan interesse uit de markt.

Arie Molenaar in IJsselsteijn en Hein Gericke in Almere houden wel een voorraadje van die Profi Dry Lube aan. Deze is ook in zo'n klein 200ml reisbusje verkrijgbaar.

Ik had 5.000 km op mijn orginele DRZ-ketting staan, 60% off-road, en heb de ketting nog nooit hoeven opspannen. Door een andere tandwielverhouding heb ik helaas een nieuwe ketting moeten kopen, maar die oude doe ik nog niet weg :)

In de woestijn, ging volgens een kennis, zijn ketting maximaal 6.000 km mee en was rijp voor de schroot. Na twee weken Shell sprayen kon hij thuis blijven doorrijden met zijn ketting en heeft hij er 10.000 mee gereden op een Teneré 660, die voor 90% off-road werd gebruikt.

Die Belray heb ik ook getest en het handige daarvan is dat het spul wit is, zodat je kunt zien dat het weer tijd wordt om te spuiten zodra het weggesleten is.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: Droge kettingspray?
« Reactie #14 Gepost op: 21-08-2005, 13:21 »
Wim boks in Duiven verkoopt Motul offroad ketting spray.
Groen spul wat je ketting goed smeert maar absoluut niet plakt zodat er geen vuil aan blijft hangen
Ik gebruik het alleen bij off-road, gewoonlijk kettingzaag olie.

Jeroen