Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: rimlocks ?  (gelezen 3725 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
rimlocks ?
« Gepost op: 13-09-2005, 15:56 »
Ja Gerben,

ik vond het ook een goed verhaal op het travelmaniacs weekend.

Ik heb nog wel een vraagje: zei je nu dat je als het ventiel is losgescheurd het vervangende ventiel aan de binnenkant van de binnenband moet plakken ? waarom niet aan de buitenkant van de binnenband?

Ik zit al een tijdje te twijfelen over rimlocks, dus om je buitenband op de een of andere manier vast te zetten. Zijn die nodig ? Tot welke bandenspanning ? afhankelijk van vermogen van je motor? (in mijn geval een domminator)
Wat is een handige manier/apparaat om je buitenband vast te zetten zodat je geen afgescheurde ventielen krijgt en zodat je niet al te veel problemen hebt met bandenwisselen (want dat schijnt het probleem te zijn met sommige rimlocks) ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: rimlocks ?
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2005, 16:48 »
Ik ken maar 1 soort rimlock/bandenklem. Eigenlijk heb je d'r niet veel last van (lees geen) met monteren mits je niet recht ertegenover probeert te eindigen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: rimlocks ?
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2005, 17:15 »
Ik ken maar 1 soort rimlock/bandenklem. Eigenlijk heb je d'r niet veel last van (lees geen) met monteren mits je niet recht ertegenover probeert te eindigen.

Klopt. Ik heb ook wel eens iemand gezien die parkers in de rand van zijn band had geschroefd (inderdaad: door de velgranden heen) om zo de buitenband op zijn plek te houden. Als die band er gewoon goed omheen zit, zal die niet snel van z'n plek gaan...

Tipje (maar die wist vast al): schroef het ventielmoertje van je binnenband niet helemaal vast op de velg, dan kun je zien of-ie verschoven is. 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: rimlocks ?
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2005, 18:33 »
euhm.. niet veel meer toe te voegen :-) nouja.. toch wat misschien:

1- Idd zoals cornee zegt: moertje niet aandraaien. En dan liefst: Onder het moertje een rubbertje over het ventiel: Het moertje tegen het rubbertje aandraaienzodat het afdicht op de velg; er komt dan geen troep meer tussen binnenband en buitenband via het ventielgat.
zo'n rubbertje maak je makkelijk door een stukje van 5mm ofzo van een soepel rubber slangetje af te te snijden. een slangetje wat net over je vertiel heen gaat.

2- Bandenklemmen: bij welke druk: Tja, dat hangt helemaal van de velg, deband, de motor en de rijstijl af. <1Bar eigenlijk altijd wel doorslipgevaar. Maarja, ik heb mijn voorband bij de XR ook al eens doorgetrokken met 1.8 bar erin EN een bandenklem... kwestie van stoppies maken :)

3- parkers in de rand, wordt gedaan. Wij deden het voor de trial ook wel eens met een beetje bisonkit in aan de bandhiel bij het opleggen. Werkt ook.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: rimlocks ?
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2005, 19:10 »
Ik trok ook laatst mijn ventiel eraf. Was het meteen beu (kwam net uit de Westerscheldetunnel, en als er één plek is waar ik liever geen lekke banden heb is het daar) en heb achter een bandenklem gemonteerd. Monteren van de band duurt misschien 2 minuten langer, stelt niet echt veel voor. Wel even goed nadenken, maar is goed te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: rimlocks ?
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2005, 19:59 »
Pompnageltjes in de velgrand rondom gaat ook prima , is alu dus geen roest op je mooie crossvelgen . :P

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: rimlocks ?
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2005, 21:05 »
Pompnageltjes in de velgrand rondom gaat ook prima , is alu dus geen roest op je mooie crossvelgen . :P

Yep, maar hoe ga je dan ooit die band nog van je velg krijgen?  ???
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: rimlocks ?
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2005, 22:42 »
Yep, maar hoe ga je dan ooit die band nog van je velg krijgen?  ???

uitboren, gaat makkelijk zat.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: rimlocks ?
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2005, 22:59 »
uitboren, gaat makkelijk zat.

Oh ja, die makita zit natuurlijk bij je standaard lichtgewicht gereedschapssetje, stom had ik kunnen weten   :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: rimlocks ?
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2005, 23:18 »
Uitboren??

Neemt u mij in de maling ?? >:(

Pompnagels zet je ALLEEN in het velgje , door al die stoppeltjes die je hiermee creeeeert krijg je veel houvast in de velgrand ( dacht ik ) :-\

Dus èèn doosje moet genoeg zijn . 8)

Nog èèn nachtje slapen , lekker offroad Vogezen! :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: rimlocks ?
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2005, 07:00 »
Oja, je wilt natuurlijk ook onderweg je band eraf peuteren als je lek rijdt, niet aan gedacht.. ::)

hmmmm, geef mij dan maar een bandenklem... werkt (vind ik toch) wat zekerder...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: rimlocks ?
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2005, 10:13 »
Wat voor bandenklemmen zijn dat en waar koop je die ?

En moest je die vervangende ventielen nu aan de binnenkant of buitenkant van de binnenband plakken ?

Groetjes, Robert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: rimlocks ?
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2005, 20:00 »
Oh ja, die makita zit natuurlijk bij je standaard lichtgewicht gereedschapssetje, stom had ik kunnen weten   :-X
Ja, samen met een compressortje om de band weer op te kunnen pompen ::)