Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Alaska - Vuurland 2013  (gelezen 18664 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Alaska - Vuurland 2013
« Gepost op: 11-11-2010, 20:03 »
Het lijkt nog ver weg (is het ook), maar ik ben van plan om in de zomer van 2013 te vertrekken naar Alaska en vervolgens de hele weg naar Ushaia, Vuurland te gaan rijden (nou ja, afgezien van de Darien Gap). Verwachte reistijd: ergens tussen de 90 en 130 dagen.
 
Er zijn inmiddels diverse binnen- en buitenlandse reisorganisaties die dit aanbieden, maar op eigen houtje (klein groepje) zal de vrijheid groter zijn en de de kosten lager. Maar aangezien alleen ook maar alleen is ben ik alvast aan het rondkijken: wie wil(len) er mee? En dan bedoel ik mee-plannen, mee-bedenken, mee-reizen, mee-beleven?
 
O ja, ik ben een vrouw van nog geen 30  ;)  (duurt inderdaad niet lang meer) en heb 2 jaar rij-ervaring en een heel klein beetje off road ervaring.
 
Hoop wat van jullie te horen!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2010, 23:31 »
You go girl  8) Mooi plan  :)

Kijk in elk geval eens op de site van Sander, die heeft een soortgelijke route gedaan alleen dan ietsie langer en op een motor.

Veel voorbereidingsplezier !

what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2010, 19:51 »
Hoi, bedankt voor de tip!
Enneh, hoewel m'n foto inderdaad anders doet vermoeden (gaat dus gewijzigd worden...) is het ook mijn bedoeling deze reis op de motor te maken!!
Ik heb onder andere de DVD van The Ride in de dvdspeler zitten op dit moment... haha.

Post Merge: 12-11-2010, 20:01
Beter...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2010, 12:16 »
Verwachte reistijd: ergens tussen de 90 en 130 dagen.
 

So, da's aardig ambitieus: hoeveel km moet je dan gemiddeld per dag doen?

Geen ervaring met Zuid-Amerika (kan ik je na 2011 wel over vertellen), maar als er ook maar iets tegen gaat zitten, gaat je tijd in de weg zitten. Een tip: onderweg zijn is het doel!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2010, 22:10 »
 
Geen ervaring met Zuid-Amerika (kan ik je na 2011 wel over vertellen)[/b]
wij (irene en ikke) ook na 2012!  :D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #5 Gepost op: 15-11-2010, 11:41 »
wij (irene en ikke) ook na 2012!  :D

Goehoed!!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #6 Gepost op: 15-11-2010, 19:26 »
Superleuk! Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen. Patagonië lijkt me het hoogtepunt van de reis.
 
En ja, ik hoop me ook echt niet te hoeven haasten, inderdaad lekker onderweg zijn, maar ik moet wel ergens op plannen natuurlijk, anders ziet m'n baas me nooit meer terug, haha!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2010, 22:37 »
2013 klinkt goed,
3 a 4 maanden klinkt ook goed.
ben nu aan het plannen voor een stukje rusland in 2012.
dus ik ga dit topic in de gaten houden

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #8 Gepost op: 16-11-2010, 09:20 »
En ja, ik hoop me ook echt niet te hoeven haasten, inderdaad lekker onderweg zijn,

Kan allemaal, 't is wat je wilt. Om je een idee te geven: wij hebben in 2003 in 11 maanden 38.500 km. gedaan. We hadden vaak het gevoel dat we moesten haasten.  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2010, 10:55 »
Om je een idee te geven: wij hebben in 2003 in 11 maanden 38.500 km. gedaan. We hadden vaak het gevoel dat we moesten haasten.  8)

Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Da's gemiddeld 'maar' 3500km per maand, oftewel iets meer dan 100km per dag. Ik kan me indenken dat je vroeg of laat een plekje vind waar het je bevalt, dat je het motorrijden even beu bent, en dat je daar graag even blijft hangen. Maar daarna krijg je het weer op je heupen, en draai je toch weer een paar dagen van een paar honderd kilometer?

Hoe werkt dat met die kilometers, in tijd gezien? De eerste 5000 heb je er in 2 weken doorheen, dan komt de klad erin en blijf je even hangen, om er dan weer 5000 doorheen te jagen? Ofzo?


Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #10 Gepost op: 16-11-2010, 12:31 »
das net zoals in australie adelaide darwin is ook iets van 3000km, dat doe je ook in 3 dagen incl. uluru bekijken, er is daar vrij weinig en je kunt lekker doorrijden (geen snelheidslimiet toen der tijd).
een ander moment wacht je tot het ergens beter weer is voor je er naartoe vertrekt.

het gunstigste lijkt mij wat steven heeft gedaan, vliegen naar verweg en dan terug rijden. dan heb je niet echt een deadline (vliegtuig/boot) om te halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #11 Gepost op: 16-11-2010, 18:36 »
Hangt er heeeel erg van af wat voor wegen/landschap je rijdt en hoe je je instelt:

Mijn afrikatrip: 30dkm in 8 maanden, waarvan 2x bijna 1 maand op een vaste plek, das 5000 per maand: dan heb ik me bijna nooit gehaast gevoeld en bijv mijn (op 1 a 2 uitzonderingen na) nooit in het donker gereden. En  ook wel eens een dag van 9 uur gedaan over 65km....  Maar ok: ik hou wel van rijdend dingen zien, en blijf niet heel lang op plekken hangen.

Amerika: 16dkm in 6 weken !!(op XR600r) dag >350 per dag! maar daar had ik ook gewoon dagen dat 800km reed in 8 uur, zonder ooit boven de 110km/h geweest te zijn :-)
Een simpel dagje yellowstone park bestond uit: vanaf de campsite het park in rijden (100km), 1 a 2 sites bezoeken (100km er tussen) en weer terug... Dan maak je toch gewoon km's maar ik had zo'n dag ook uren lopen wandelen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2010, 19:39 »
het gunstigste lijkt mij wat steven heeft gedaan, vliegen naar verweg en dan terug rijden. dan heb je niet echt een deadline (vliegtuig/boot) om te halen.
Zoiets hebben wij het ook gedaan, vanuit Ghana naar huis, ruim 16000 kms in bijna 4 maanden. Echt buffelen was het niet, maar we hebben ook geen weken relaxed ergens rond kunnen hangen (behalve dan 1,5 week in Kayes met malaria, maar dawasniezorelekst  ::) ) Vanuit Zuid-Amerika naar huis rijden kan alleen niet. :P  Op enig moment moet je toch over de plek gaan nadenken van waaruit je weer naar huis wil/kunt. En een deadline heb je natuurlijk wel als je maar beperkte tijd weg mag van de baas.
 
De afstand per dag hangt - naast het aantal stops dat je dagelijks wil maken om dingen te bekijken - ook nog eens af van de ondergrond, klimatologische omstandigheden en de rijkunsten van de reizigers  :-X 
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2010, 20:30 »
En een deadline heb je natuurlijk wel als je maar beperkte tijd weg mag van de baas.
mijn collega is 3+maanden weg geweest, we wisten niet wanneer hij terug kwam, eerst was het eind november maar hij is in januari weer aan het werk gegaan. dus wat mijn werkgever ook zegt..als ik er niet ben, ben ik er niet.
niet moeilijk doen, als je goed bent in wat je doet, willen ze je altijd terug hebben.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alaska - Vuurland 2013
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2010, 11:23 »
Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Da's gemiddeld 'maar' 3500km per maand, oftewel iets meer dan 100km per dag. Ik kan me indenken dat je vroeg of laat een plekje vind waar het je bevalt, dat je het motorrijden even beu bent, en dat je daar graag even blijft hangen. Maar daarna krijg je het weer op je heupen, en draai je toch weer een paar dagen van een paar honderd kilometer?

Hoe werkt dat met die kilometers, in tijd gezien? De eerste 5000 heb je er in 2 weken doorheen, dan komt de klad erin en blijf je even hangen, om er dan weer 5000 doorheen te jagen? Ofzo?


Het langste op 1 plek (vrijwillig) was ongeveer 2 weken vooral om uit te rusten en omdat daar hele leuke mensen waren. Vanuit die plek veel tripjes in de omgeving gemaakt.

Aantal km's hangt heel erg af van het terrein. Ons voorbeeld:

Meeste onafgebroken off-road km’s op 1 dag: 350 (16-10)
Laagste gemiddelde snelheid per dag: 23.5 km/uur (27-10)

Als er ook maar iets tegen zit, loop je gelijk uit op je 'schema'. Voelde ontzetten klote. Daarvan geleerd dat niet meer te doen (een schema hebben dus).

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)