Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: foutcode P1231 op KTM 690 enduro  (gelezen 3551 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #30 Gepost op: 28-04-2021, 06:07 »
Na een revisie draadboom vervangen.....hoe is het met de massa?
Als je ergens geen signaal meet, zet je meter ook eens op de MIN direct op de accu.......kijk dan nog eens.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #31 Gepost op: 28-04-2021, 15:02 »
Het proberen met originele luchtfilter is wel een goed idee.. Maar eens eentje opsnorren. Die tuner is een goed idee! Massa is check en dubbelcheck goed. Geeft ook geen rarigheid volgens mij.
Vermoed echt dat het ergens in een sensor of instelling in mapje zit.. Tablet waar ik mijn backup op had zitten is gecrasht.. dus kan niet meer terughalen wat erop stond :-X .
Ga Mulders eens bellen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #32 Gepost op: 28-04-2021, 18:01 »
Waarom is eigenlijk de lambda sonde afgedopt? Bij mij zit ie nog er nog gewoon op en aangesloten. Zelfs de EVO kits hebben een flens op de uitlaatbocht waar de lambdasonde in geschroefd kan worden. Dat zal toch niet voor niets zijn.

De regeltechnicus in mij zegt ook dat t logisch is om die te laten zitten en te gebruiken voor de brandstofinjectieregelkring.


Uit Wikipedia:
Function of a lambda probeLambda probes provide feedback to an ECU. Where applicable, gasoline, propane and natural gas engines are fitted with three-way catalysts to comply with on road vehicle emissions legislation. Using the lambda sensor signal, the ECU can operate the engine slightly rich of lambda = 1, this is the ideal operating mixture for a three way catalyst to be effective.[2] Robert Bosch GmbHintroduced the first automotive lambda probe in 1976, and it was first used by Volvo and Saab in that year. The sensors were introduced in the US from about 1979 and were required on all models of cars in many countries in Europe in 1993.
By measuring the proportion of oxygen in the remaining exhaust gas, and by knowing the volume and temperature of the air entering the cylinders amongst other things, an ECU can use look-up tables to determine the amount of fuel required to burn at the stoichiometric ratio (14.7:1 air:fuel by mass for gasoline) to ensure complete combustion.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #33 Gepost op: 28-04-2021, 18:13 »
De regeltechnicus in mij zegt ook dat t logisch is om die te laten zitten en te gebruiken voor de brandstofinjectieregelkring.
Lijkt mij ook.
Bij < 2014 modellen kan je de Lambda ook sofware matig uitschakelen.
Nooit op de testbank geprobeerd, maar tijdens het rijden merk ik er niks van dat tie beter loopt met uitgeschakelde Lambda.
Als ik erachter rijdt wel; "zonder" stinkt tie naar onverbrand mengsel, met niet.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #34 Gepost op: 28-04-2021, 20:04 »
Geen idee.... zal hem eens aansluiten, was nooit zo en heeft toch 10dkm prima zonder gelopen. Dacht dat het misschien met de instelling of map te maken zou hebben. Weet van mijn F800GS (met PCV en autotune) dat deze beter loopt met de autotune erin(lamdasonde) en dat zonder de autotune de lamdasonde weer afgekoppeld moest worden..
Mulders nog niet aan de lijn gehad.. mogelijk dat die een oplossing hebben. Ben inmiddels wel beetje wanhopig en klaar ermee..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2021, 22:03 »
Ik kan me voorstellen dat je zonder lambdasonde in een soort ‘thuiskom modus’ gaat. Idem als bv de temperatuur sensor vd inlaatluchttemperatuur het niet doet. Dan valt de regeling terug op een andere mapping? ... denk ik ...


Heb je al die tijd ook gereden met dezelfde luchtfilter/uitlaat combi? Of is daar wat veranderd? Je reed eerst met standaard filter en demper (want je had eerst nog de standaard mapping)?


Voor de duidelijkheid; dit is de lambdasonde, in de uitlaatbocht midden voor de cilinder:
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #36 Gepost op: 28-04-2021, 22:08 »
heb altijd zo gereden, heb elke aansluiting gefotografeerd en gelabeld voor ik aan grote vervanging begon.
Heb verder niets aan motor vervangen. (wel een beurtje en diverse lagers ed) maar motorisch niets.
Klinkt idd logisch, een soort aanpassing in mapping als iets wel/niet ingeschakeld is. Morgen maar eens met lamda proberen.
15min stationair truc haalt hij nog steeds niet....na 10min slaat hij af. Na inladen mapping wel reset adaptie waarde gedaan en gashendel keer gereset..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #37 Gepost op: 28-04-2021, 22:41 »
Had ooit ook FI problemen (heel ander verhaal:https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.msg253091#msg253091), en ging ie ook beroerd van lopen; geen vermogen, knallen bij gas afsluiten... Ik kon er mee rijden en thuis komen. Vandaar dat ik denk dat er een soort thuiskomstand ingeprogrammeerd is.


Ik lees hier [size=78%]https://www.motor-forum.nl/threads/afstellen-ktm-690-tuneecu-ecu-regelt-te-arm.428724/[/size] dat je de lambdasensor mbo tuneecu kan/moet uitschakelen (?)
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #38 Gepost op: 28-04-2021, 23:08 »
Vandaar dat ik denk dat er een soort thuiskomstand ingeprogrammeerd is.

Dat heet "noodloop"..


Ik heb al twee keer een draadboom van een 690 vervangen.
Er zijn altijd kleine probleempjes.
Je denkt; het kan niet fout, stekkers zijn allemaal verschillend, passen dus maar op één manier.
Er zitten één of twee stekkers, voor joker aan de draadboom, voor een US uitvoering, daar ga je dus naar zoeken, blijken niet op het schema voor te komen......maar je staat wel op het verkeerde been.......
De schema's zijn op een industriële manier getekend, dus duidelijk.
In de praktijk blijkt dat er toch wel een paar dingetjes in de hardware van de bedrading net effe anders zijn.
Massa is in de bedrading van een 690 een stiefkind (vandaar dat ik dit ook aanhaalde)
Er loopt één 10mm2 draadje van de accu naar het frame, bij de latere modellen daar vanuit nog een massa draad naar de zener/regelaar.
hoe de rest aan massa komt, is puur afhankelijk van de overgangs weerstand van de bout-verbindingen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #39 Gepost op: 29-04-2021, 10:15 »
hmm, toch die massa... zal hem eens los/vast draaien. baat het niet, dan ;) .
De overbodige stekkers al gemarkeerd in oude draadboom, dus die zoektocht kon ik overslaan. De stekkers zijn idd allemaal anders.
Gelukkig de oude draadboom erbij voor vergelijk. Het her en der opnieuw in en extra intape zorgt voor een stuggere en stijvere draadboom, maar hopelijk minder kans op doorslijten. Vreemd dat er storingen door komen ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #40 Gepost op: 29-04-2021, 10:41 »
Over Lambda sonde en noodloop: Ik weet niet hoe het nu zit, met Euro4/5/6, maar een aantal jaren geleden liepen auto's en motoren alleen in 'closed loop' bij constante omstandigheden. Zodra veel vermogen gevraagd werd, of bij accelleratie werd de lambda sonde sowieso genegeerd. Dan loopt hij gewoon op de data velden die horen bij de gasstand, toerental, temperatuur enz.


Ik neem aan dat die instellingen aan de veilige kant zijn, maar als Marco dan onverbrande benzine ruikt als hij er achter rijdt, gaat er toch iets niet goed.


Anyway: In principe moet hij dus ook zonder lambda sonde goed starten en lopen - maar ik zou 'm toch voor de zekerheid ff aansluiten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #41 Gepost op: 29-04-2021, 18:58 »
hmm, toch die massa... zal hem eens los/vast draaien. baat het niet, dan ;) .
En zorgen dat er geen verf, roest of ander vervuiling tussen zit.
Als je het goed wil doen; leg een extra massa-draad naar het motorblok.


Regeling van de motor; in de versnellingsbak sensor kan je zien dat de besturing kan zien of de bak "vrij" staat, of in de eerste of tweede versnelling. Dan wordt er nooit "vol" vermogen gegeven, net als met het schakelaartje in het koppelings handle, met de koppeling "in" wordt het vermogen ook geknepen.

Post Merge: 30-04-2021, 00:07

Uit Wikipedia:
Function of a lambda probeLambda probes provide feedback to an ECU. Where applicable, gasoline, propane and natural gas engines are fitted with three-way catalysts to comply with on road vehicle emissions legislation. Using the lambda sensor signal, the ECU can operate the engine slightly rich of lambda = 1, this is the ideal operating mixture for a three way catalyst to be effective.[2] Robert Bosch GmbHintroduced the first automotive lambda probe in 1976, and it was first used by Volvo and Saab in that year. The sensors were introduced in the US from about 1979 and were required on all models of cars in many countries in Europe in 1993.
By measuring the proportion of oxygen in the remaining exhaust gas, and by knowing the volume and temperature of the air entering the cylinders amongst other things, an ECU can use look-up tables to determine the amount of fuel required to burn at the stoichiometric ratio (14.7:1 air:fuel by mass for gasoline) to ensure complete combustion.


1 kilo benzine op 15 kilo lucht, was vroeger de vuist regel.
ze hebben dus uitgevonden dat dat 14,7 Kg lucht op 1 kilo benzine moet zijn
Als je sneller wilt zijn, moet je er meer kilo's brandstof tov lucht in pompen.
Acceleratie pompen, die gewoon een dikke straal benzine in de inlaat spoten, dan gaat tie idd wel van kiet.
En de boel blijft koeler.......
Onverbrande brandstof verlaat de uitlaat. smeer film op de cilinderwand wordt verdunt, zuigerveren leuteren uit in de zuiger.
Fratsen zoals het vermogen beperken in lage versnellingen ERAF...dat bepaal ik zelf wel (heeft met E-keur te maken...)
De 3-weg regeling die de fabrikant (bij KTM Keiin) verzonnen heeft, in tact laten.
Zorg dat alles goed kan ademen, en de gassen goed weg kunnen.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #42 Gepost op: 15-05-2021, 19:06 »
Bedankt voor alle adviezen! Weer de originele bak met luchtfilter gemonteerd(wel schuim) en extra aarde draad gelust en alle contacten nog eens met contactspray bewerkt...
Hij doet het weer. Even verse olie en filters erop en dan eerdaags eens testen.
Bedankt voor de tips!

Extra aardedraad
Goed in en uit ademenen

Restricties eraf.. dat lijkt de truc!

Snap alleen niet waarom de F1 lamp maar blijft knipogen... maar dat deed hij altijd al. Nooit een wanklank gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #43 Gepost op: 15-05-2021, 19:48 »
Mooi man!
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: foutcode P1231 op KTM 690 enduro
« Reactie #44 Gepost op: 16-05-2021, 18:26 »
ik word gek! Stationair geen probleem... paar keer aan het gas in garage geen probleem..
vandaag de helm, pak ed aan... motor naar buiten voor ritje. Starten en lopen! Stap op en rijd weg... pruttel de pruttel. Geen vermogen, back-fire en slecht gasresponse. Dus, maar alles naar binnen en uithuilen.. ik snap er geen zak meer van


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk