Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welk koelvest gebruikt u?  (gelezen 2593 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Welk koelvest gebruikt u?
« Gepost op: 24-06-2019, 18:23 »
Ik ga tijdens de komende hittegolf stevig rondje rijden en zoek een koelvest.


Welke gebruikt u ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2019, 19:13 »
Geen, gewoon veel drinken en luchtige kleding. Dat werkte zelfs in Mauritanie.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2019, 19:38 »
Ik kan helaas heel slecht tegen boven de 25 graden  :-[  en heb dat tot op heden met een speciaal shirt gered wat je eerst een minuut of 5 int water moet laten liggen voor aantrekken maar daar wil ik vanaf. Blijven veel op asfalt tijdens deze allroadrit dus wilde niet te luchtig kleden


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2019, 07:26 »
Maar dan werkt een koelvest toch ook niet als er geen lucht langsloop?!


Dus eigenlijk een allroadrit voor watjes  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2019, 08:34 »
Dus eigenlijk een allroadrit voor watjes  ;D


We weten waar gij woont he  ;)   ongeveer ...........plus minus ..............


Tis de omroep max afdeling die met de zware koeien over de campings de sommelier / assietta / parpaillon / tenda / ligurgische / gaat doen afgewisseld met veel asfalt bochtwerk.  Zeg maar waar het ARM ooit voor opgericht is. Heb mijn oog laten vallen op een vestje en ga morgen passen.
Heb mijn oog laten vallen op een vestje en ga morgen passen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #5 Gepost op: 25-06-2019, 08:49 »
Ik ben ook iemand die een hitte management probleem heeft. Dus ooit zo'n HyperKewl vest gekocht. Weg gegooid geld althans in mijn geval. Ik zweet als een otter. Met zo'n vest zweet ik als vier otters :-)

Je lichaam koelt natuurlijk door te zweten. Het zweet verdampt en dat zorgt voor verkoeling.  Zo'n vest wil kunstmatig zweten nabootsen maar in de werkelijkheid heb je weer een kledingstuk aan dat je nog warmer maakt en het natuurlijk koelingssysteem van je lichaam in de weg zit.

Als je oververhit raakt omdat je te weinig zweet zal zo'n vest wellicht helpen.


De enige vests die echt koelen hebben koel elementen die je er in moet stoppen.


Kortom, ik ben het geheel eens met GezwindeSpoed. Luchtige kleding is de oplossing.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2019, 09:02 »
In theorie kan een coolvest alleen werken met een doorwaai-jas of zonder jas. Als hij uitgewerkt is moet het meteen uit, anders werkt het als extra buffer voor je lichaamswarmte. Probeer misschien eens een doorwaai-jas zonder coolvest. Kan misschien bij een winkel.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #7 Gepost op: 25-06-2019, 12:44 »
Een doorwaai jas, veel drinken, zoveel dat nog steeds een paar keer per dag moet P*ssen.
Dan weet je zeker dat niet uitdroogt en van je afvalstoffen af komt.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #8 Gepost op: 25-06-2019, 16:18 »
Assieta,Sommeiler ed zijn op hoogte. Daar is het al een stuk koeler, pas wanneer je op de vlakte komt wordt het echt heet. Een doorwaai jas is volgens mij inderdaad de oplossing. Dikke kans dat je op 2000 meter juist wat warmte wenst.

Oh ja kies voor een lichte motor, is minder hard werken en dan blijf je dus koeler  ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 22
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #9 Gepost op: 25-06-2019, 22:09 »
Ik gebruik al jaren de hyperkewl met de Touratech Companero doorwaai jas. Ik zweer erbij bij temperaturen boven de 30C. Sochtends dompelen houd je koel tot de middag. Ff opnieuw dompelen voor de rest van de dag. Ik heb er probleemloos in Bosnië, Kroatië en Spanje mee gereden. Ik wil niet meer zonder.
Het klopt dat op bergpassen de temperatuur lager kan liggen. Dan is het al hee snel te koud. Ik denk dat de minimale buiten temperatuur toch wel 25C moet zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2019, 13:28 »
Jaren geleden was ik rijden met vrienden in Roemenië.

Een oververhitte coureur liet zich gewoon achterover vallen in de eerste de beste schone rivier met helm op!

Dat werkte werkelijk perfect; boven de 30C ieder uur een duik nemen, met alle uitrusting aan.

Tip van flip: dan wel tepels aftapen met ductape, want die gaan er geheid aan met natte en schurende kleding ;D

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2019, 13:56 »

het kan dus echt....
zo'n snor zegt ook wel iets, natuurlijk...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #12 Gepost op: 26-06-2019, 14:12 »
Assieta,Sommeiler ed zijn op hoogte. Daar is het al een stuk koeler, pas wanneer je op de vlakte komt wordt het echt heet. Een doorwaai jas is volgens mij inderdaad de oplossing. Dikke kans dat je op 2000 meter juist wat warmte wenst.

Tis de Inutec geworden omdat die niet een grote plastic vuldop heeft op de borst / nek of linksonder op de heup zoals andere merken maar een mooie rubber gleuf in de nek tussen de schouders. Ik rij met rugzak en losse ruprotector en de dopvullingen zaten allemaal in de weg.
Voor deze rit heb ik een doorwaai jas / broek dus als het goed is ga ik veel plezier van het koelvest beleven in de dalen waar ik vorig jaar de 40 graden aangetikt heb. Op de berg zelf doe ik hem weer in de rugzak want daar is het idd heerlijk koel ( soms letterlijk ) in de wolken





Oh ja kies voor een lichte motor, is minder hard werken en dan blijf je dus koeler  ;)

Vorig jaar de gehele rit op een XR650R gedaan en dat was op het asfalt gedeelte niet helemaal mijn ding / offroad heerlijk.
Bij elkaar 90% minder genieten voor 10% fun. Dit jaar doen we het op een zware meer cilinder nog eens over en kijken we of deze beter past bij mijn manier van motorreizen en zoniet , we hebben al een uurtje testrijden geboekt op de T7 na terugkomst .
Dank voor de reacties ! en ik zal op mijn nippels passen :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #13 Gepost op: 26-06-2019, 16:49 »
Hele dagen rij ik normaal gesproken met Coolmax thermokleding en doorwaai-motorkleding. Heeft de truuk altijd goed gedaan.
Voor 'functioneel verkeer' is dat niet altijd handig, dus mezelf niet zo lang geleden een Macna Dry Evo koelvestje kado gedaan. Niet dompelen maar vullen en 'dry' waren de beslisredenen.


Mjah, mjah.. Het werkt. Maar ik had er meer van verwacht. Coolmax dat gewoon door zweet natgehouden word werkt beter. De combinatie moet ik nog testen.


Voordeel van de Coolmax is ook dat als het zweten stopt omdat de temperatuur zakt dat de thermokleding automatisch wat warmer word. Past zich best goed aan, zo'n beetje tussen de 15 en 40 graden kan met hetzelfde. Verder blijft dat spul ook prettig zitten als je een gigantische plensbui over je heen krijgt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Welk koelvest gebruikt u?
« Reactie #14 Gepost op: 26-06-2019, 17:01 »
ingewikkeld moeilijk moeilijk .... gisteren 40+ rond Apeldoorn, gereden met slechts een katoenen bloesje, protectievest en crossshirt, ik stapte droog op en kwam zeiknat thuis na een uurtje. Veel meer doorwaai bestaat mi niet maar als de lucht zo warm is is er geen kruid tegen gewassen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007