Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 790 Adventure  (gelezen 51576 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #180 Gepost op: 14-03-2019, 18:54 »
Hele mooie fiets en heel jammer dat ie zo enorm zwaar is. Waar blijft die 500 adventure r :) :)
al hier een discussie:klik
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #181 Gepost op: 20-03-2019, 16:43 »
Heb even op de standaard 790 Adventure gezeten. Ik vind t een echte straatfiets qua zithouding. De 'tank' tussen je benen is toch nog 'gewoon' aanwezig. Terwijl de laaggeplaatste tankdelen me het BMW boxer gevoel gaven: je kan je poot niet naar voren naast het wiel steken (voor balans, stoer doen of omdat je denkt dat dat zo hoort).


Mensen die BMW GS'en als niet geschikt voor off-road verklaarden vanwege het brede blok, kunnen deze KTM van dezelfde kritiek bedienen.


Persoonlijk denk ik dat het je in 99% van de tijd niet in de weg zit. Het is meer dat je op de KTM niet bepaald dat 'ranke' enduro of streetfighter gevoel zult hebben wat er bij een 690 wel is.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #182 Gepost op: 20-03-2019, 17:53 »
Ik heb gisteren op de gewone 790 Adventure een proefrit gemaakt bij Goedhart. Ik ben echt serieus op zoek naar een TET-waardige fiets en ik zag de 790 helemaal zitten.
Nou dat gaat hem niet worden, hij viel me zwaaaar tegen.

De fiets voelt in elk opzicht "hard" aan. Met hard bedoel ik stugge zitpositie, stugge vering, keiharde gasaanname, bokken bij lage toeren, niet heel erg soepel lopen op de snelweg. Hij voelt echt aan als een strakke, stugge, supersport. Als je dat zoekt is het een perfecte fiets. Ik denk dat je op mooie Eifel-wegen iedereen zoek kan rijden. Licht, snel, wendbaar, superstrak geveerd, super remmen, snoeihard reageren op het gas, echt een hooligan-fiets. Ik heb een 950 Supermoto gehad, daar deed 790 me sterk aan denken, maar dan nog meer hooligan-achtig en minder comfortabel.

Maar dat is niet wat ik zoek. Ik, en ik denk vele andere allroaders, zoeken een fiets die perfect zit, die comfortabel ieder slecht wegdek opslokt, die zeer gedoseerd op het gas reageert, die soepeltjes vanuit elk/laag toerental oppakt, waar je tijdens het offroaden nooit door verrast wordt en die op de snelweg ook nog comfortabel kliometers wegtikt. En dat is absoluut niet wat deze fiets is. Te "hard". Jammer.

Misschien dat de Adventure R wel die belofte kan waarmaken, de gewone Adventure in mijn optiek absoluut niet......en zeker niet voor die prijs....

STRAAT: Ik ben op mijn 8 jaar oude Tiger800 door de Meije terug naar huis gereden, die rijdt op straat 10x fijner dan de 790.   
OFFROAD: Ik rijd de TET, Transpana Rally en andere offroad-avonturen met een stokoude, verbouwde Transalp. Ik heb met de 790 natuurlijk niet kunnen offroaden, maar ik denk dat mijn oude brik het in terrein niet heel veel slechter doen dan deze 790 Adventure.
Ik ben ook heel benieuwd of anderen mijn ervaring delen of dat het echt aan mij ligt........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #183 Gepost op: 20-03-2019, 19:40 »
Zit toch voorvork in van de ktm 500EXC.
Daarmee spring je rondjes om je ransalp.
Misschien de vering eens goed afstellen?
Lijkt me stug dat wp een slechtere veer afgeeft op de 790.
Als kayaba op de honda.
Dan zit er ook nog 20jr verschil tussen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #184 Gepost op: 20-03-2019, 20:17 »
Propje....
Wat je zegt is allemaal waar.
Heb je zelf al met de 790 gereden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #185 Gepost op: 20-03-2019, 21:11 »
Vering van de 790 R is sowieso anders dan die van de niet R. Dus wellicht geeft de R een heel ander gevoel.
(heb op beide nog niet gereden)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #186 Gepost op: 21-03-2019, 12:11 »
Mensen zijn echt super enthousiast https://www.youtube.com/watch?v=YKh03XOBw5E
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van mensen die ook LC8-ervaring hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #187 Gepost op: 21-03-2019, 13:20 »
Als ik zo het verhaal van Frenz lees dan denk ik dat ik wel enthousiast zou worden van die 790 als eventuele opvolger van de 950 in de verre toekomst.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #188 Gepost op: 21-03-2019, 14:17 »
Ik heb het review-filmpje (hierboven van komkommer) zojuist bekeken en kan me goed vinden in wat hij ervan vindt:

-De R versie is een geweldige offroader, super vering, houdt super zijn lijn in terrein, fantastische gewichtsverdeling en briljante handelbaarheid een echte offroader een geen aangepaste straatfiets. Ik heb daar helaas zelf niet op kunnen rijden maar ga er van uit dat hij gelijk heeft en dat de R wel een geweldige offroad-fiets is. Voorzover ik weet komen er geen demo R-versies beschikbaar bij ons. Volgens Goedhart komen er binnenkort wel R versies naar ons land maar die zijn al verkocht of worden meteen verkocht.

-Over de gewone 790 zegt de reviewer (en daar kan ik me in vinden): Voorvork matig/hard, zitpositie "Cramped", echte straatfiets en absoluut geen offroader, goede "Commuterbike". Maar voor langere afstanden op straat zijn de dikkere V-twins veel fijner. Ik had stiekem gehoopt dat het een fijne, makkelijke offroader zou zijn voor ietsje minder geld, dat is de gewone dus niet. Daarvoor moet je bij nog duurdere de R-versie zijn.
Van de straatversie vindt hij ongeveer wat ik er ook van vind dus: een soort fijne supermoto voor het betere hooligan-werk, maar niet meer dan dat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #189 Gepost op: 21-03-2019, 17:35 »
zet gewoon het zadel een standje hoger en je hebt al een groot verschil,
stuurtje wat aanpassen , kan in 6 standen en je bent al wat verder, voor de gasaanname kan je kiezen tussen verschillende rijmodi,
zelf een 400km mee gereden en vind het elke kilometer leuker worden, voor meer onverhard heb ik mijn 701, maar de 790 is toch wel de naam allroader waardig en beentje zetten bij zwaardere fietsen heb ik afgeleerd, de 790 is comfortabeler op een rotsig klimmetje dan de 701.

filmpje ruwe gasaanname? net boven vriespunt en nat

super te doseren




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #190 Gepost op: 30-03-2019, 13:51 »
misschien had KTM net als Yamaha nog even moeten wachten?

https://youtu.be/EdL92jtMysk
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #191 Gepost op: 30-03-2019, 15:31 »
misschien had KTM net als Yamaha nog even moeten wachten?

https://youtu.be/EdL92jtMysk


Biased gemekker. Als je site een GS-logo heeft en Long Way Home heet ... dan weet ik al genoeg.


Een lekkend o-ringetje, tjongejonge. Verder zullen er best terechte dingetjes zijn maar hey het is een splinternieuwe motor, en als het in garantie opgelost wordt prima toch. Als er blokken in elkaar lopen heb je een punt maar dit zijn gewoon vrij normale kinderziektes imho.


En dat eeuwige gezeur over China en kwaliteit: al onze telefoons, computers, zonnepanelen enz. enz. komen er inmiddels vandaan. Dat is niet omdat ze niks kunnen daar. Als er toch kwaliteitsissues zijn ligt dat aan gaten in de eindcontrole van de opdrachtgever.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #192 Gepost op: 31-03-2019, 10:38 »
Ik heb hem gisteren in de R vorm even goed aan de tand gevoeld. Enorm licht aanvoelende motor met echt genoeg punch zolang je maar wat toeren maakt. In z'n 3 trekt het voorwiel los in stand "rally". Een stand waar de gasresponce overigens zo vervelend zenuwachtig is.. in street heerlijk smeuïge gasopname. Komende van de 1200SE miste ik het koppel karakter, weet niet of mij dat zou passen.

Rijwielgedeelte zou ik zo ruilen, echt top. Of het blok me ooit zal passen ben ik nog niet over uit.

Ook de 2019 smc even geprobeerd. Vertrouwd, maar dan beter. Géén trillingen meer. Versnellingsbak scherp. En vermogen van 74pk...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #193 Gepost op: 31-03-2019, 13:42 »
Gasresponse vervelend zenuwachtig kan ook wennen. Bij mijn 990 adventure weet ik inmiddels niet beter. Nog nooit heb ik op een 950 gereden en misschien wil ik dat ook niet. Hoe dan ook, alles went.


Ehm, is de gasresponse te vergelijken met een 990 adventure? want ik rij altijd met één vinger op de rem, anders is het écht niet te doen. maar ook dat went en weet niet beter.  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #194 Gepost op: 31-03-2019, 14:39 »
Een goed afgestelde 990 is niet zenuwachtig hoor.
790 in rally is erger dan een slechte 990.
In standje rustig of street weer beter dan een goede 990.
Krijg je met die computers, voor iedereen is wel z'n standje te vinden. (Hahaha)