Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?  (gelezen 815 keer)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
"nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Gepost op: 09-11-2020, 15:38 »
Op jetski's en andere vaartuigen gebruikt men vaak een kabel die met de dodemansknop verbonden is. Mocht je van je vaartuig geworpen worden, schakelt het vaartuig automatisch uit.


Is dat ook handig op onze motoren? Als ik onderuit ga is het eerste wat ik probeer te doen de dodemansknop om te zetten, dat is met zo'n kabel niet meer nodig. Maar zo'n kabel kan natuurlijk ook blijven hangen achter een tak, waardoor je ongewesnt stil komt te staan.


Heeft iemand het wel eens geprobeerd?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2020, 15:58 »
Mijn Quad en Snowscooters hebben dat ook. Het gaat er natuurlijk om dat je de kabel ergens  om je middel/aan een riem knoopt, op de lengteas van je moter. Dan heb je de minte kans op blijven haken. Ze hebben beide trouwens ook een "normale " dodemansknop. Ik vind het eerlijk gezekd maar ondingen, je kan beter op je motor blijven zitten..... ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2020, 16:21 »
Denk dat het vooral is dat een sneeuwscooter door kan rijden.
Je motor niet die valt vanzelf om.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2020, 16:35 »
Bij een trial motor zit dat er ook vaak op. Het kan handig zijn, voor als je er vanaf valt, maar ook erg onhandig (omdoen met handschoenen aan, je hand niet kunnen laten rusten omdat je met dat koord vast zit etc.)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 09-11-2020, 17:12 »

Zit altijd op n trialAls je op een club trial doet krijg je vanzelf in de gaten waarom....
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2020, 17:57 »
Dodemansknop is bij grasbaanraces en speedway zelfs verplicht

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 09-11-2020, 18:01 »
Onze trailmotor heeft er 1 met een magneetje, werkt perfect !
We gebruiken hem alleen dan weer niet altijd....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 09-11-2020, 18:47 »
Zoals anderen al gezegd hebben, op de trialmotor heb je deze dodemansknoppen standaard in magneetvorm. Zonder wil ik niet triallen omdat het zoveel veiliger is maar...


Op enduromotoren zie je ze niet en ik vermoed dat dat is omdat ze in hard enduro heel vaak de motor volgas tegen een vertikale helling opgooien om er vervolgens achter aan te klimmen. In dat geval is zo'n knop niet wenselijk.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 09-11-2020, 20:29 »
Grappig dat je deze vraag stelt, ik zat hier zelf ook al een week of wat over te denken.
Op mijn trialmotor heb ik inderdaad zo'n kill-cord (een Jitsie).
Ik speel met de gedachte om er ook eentje op mijn Transalp te zetten.
Ik ben inmiddels een paar keer gevallen en twee keer zat ik ietwat vast met mijn rechterbeen onder de motor terwijl het blok nog draaide met de motor in de versnelling.
Mijn eerste actie was dus ook een snelle greep naar de killswitch.
En zodoende zat ik hier dus ook wat over na te denken.
Maar, denk ik dan, als het zo nuttig zou zijn voor enduro/allroad motoren, waarom zie je het dan niet meer op die motoren ?
(Bij trialmotoren die op officiƫle circuits rijden is zo'n kill-cord overigens verplicht maar zou dat de enige reden zijn waarom ze op trialmotoren zitten ?).


Ik ben dus ook benieuwd naar meer gedachten hierover / ervaringen hiermee ...
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 09-11-2020, 20:33 »
Gewoon net als bij ktm een omval schakelaar.
Ligt je motor plat slaat hij af.
Als het goed is 8)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 09-11-2020, 22:20 »
Ja dat was ook al een idee dat mijn zwager opperde.
Wij hebben allebei (ook) een Pan European en daar zit zo'n omvalschakelaar in en zo kwamen we ook op dat idee.
Wisten wij veel dat KTM dat (tegenwoordig) gewoon vanzelf heeft :-)
(Mijn Beta is van 2006, mijn Pan van 1995 en mijn Transalp en Doninators van 1991, ben dus niet zo bekend met modern spul :-) )
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 11-11-2020, 14:35 »
Bij die Pan schijnt die ook in te grijpen als je em op het achterwiel weet te krijgen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 11-11-2020, 15:39 »
Ja je bedoelt een halve mtr dikwandig verwarmingspijp.
Die mik je er tussen.
Dan stopt het echt snel :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: "nautische" dodemansknop, goed idee of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 11-11-2020, 17:34 »
Bij die Pan schijnt die ook in te grijpen als je em op het achterwiel weet te krijgen
Verder dan een paar centimeter ben ik nog niet gekomen en verder wou ik ook niet gaan eigenlijk :-)


Propje #doeslief :-)
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.