Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?  (gelezen 894 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Gepost op: 16-08-2007, 16:00 »
Ik zat nog eens naar mijn baggerbrikje v2.0 (Kawa KLX650) te kijken toen me opviel dat er achter een 120/80-19 band oplag. Gelukkig is dat voor noppen geen aparte maat, dus ik vind het wel best.

Maar ik vroeg me wel af wat nou eigenlijk offroad-technisch gezien de voor- en nadelen zijn van brede bandjes, smalle bandjes, kleine diameter velgjes, grote diameter velgjes, etcetera.

Oftewel: waarom en wanneer zou iemand nou een 17" wiel willen. Of een 19" wiel. Of een 120 bandje. Of een 140 bandje.


Tweede vraag: kom ik weg met een 21" binnenband als reserve voor zowel 120/80-19 achter als 90/90-21 voor? In geval van lekrijden dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2007, 16:54 »
reserve band neem je 19 inch past voor en achter.

groter diameter makkelijker over oneffen heden en bobbels, een winkelwagen wieltje stuitert alle kanten als je over een stoep of grind tegel rijdt en een stoeprandje op zal niet gaan. Neem je een traktor wiel/of een ouderwets houtenwiel van een kar(want dadelijk komt een bijdehand figuur en die zegt ja maar een traktor wiel heb rubber en lucht) dan merk je niks van je stoep grindtegel en zul je dat stoep randje met gemak over heen rijden.

crosser hebben vaak smal want in mul zand met sporen wil je de onderkant hebben voor grip is de band te breed dan zou je misschien alleen de zijkant van het spoor hebben voor grip.

Voordeel brede band denk alleen op hardere ondergrond(maar als iemand er verstand van heeft dan mag ie mij dat ook uitleggen)

PS heb jij wel een dot op die 19inch band? want dat zijn meestal crossbanden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2007, 17:07 »
Klinkt logisch, je vraagt je alleen af waarom niet elke offroad dan 21" achter en 25" voor heeft. Gyroscopische krachten zullen op het asfalt ook nog wel wat meewerken, maar offroad heb je daar minder last van lijkt me.

Baggerbrikje v2.0 is trouwens voorzien van MT-21's. Volgens mij zijn die perfect straatlegaal. Je kunt er in ieder geval op het asfalt nog knap hard mee door de bochten planken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2007, 18:24 »
dan kom jij helemaal niet meer bij de grond met je voetjes :P
en een motor die te hoog is is instabiel je zou dan hele lange veren moeten hebben denk ik anders zit je met je spatbord op je wiel.

en waarschijnlijk is het een universele maat geworden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2007, 21:19 »
Denk dat je ook met een compromis zit wat betreft de handelbaarheid. Een groot diameter wiel word erg moeilijk te besturen, om dan nog maar te zwijgen van de sterkte. En het extra gewicht.. én.. én..én

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Velgdiameter en breedte, hoe zit 't nou eigenlijk?
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2007, 23:39 »
Langzaamaan groeien de velgmaten anders wel....

Maar als ik het goed begrijp mag ik dus heel blij zijn met m'n smalle reuzenrad?

Kom ik trouwens op de volgende vraag: wat voor bandenspanning hou je nu aan met zo'n wiel in de blubber, een brommer van, zeg, 140kg en 90kg berijder+kleding? Moet dat harder als een 130/80-17? D'r zitten trouwens maar liefst 2 velgklemmen op, dus daarvoor hoef ik geen hoge bandenspanning aan te houden.