Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lekker off-roaden met je PDA  (gelezen 1776 keer)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Lekker off-roaden met je PDA
« Gepost op: 08-07-2008, 13:33 »
Dat is dus wat ik zou willen... :D

Nu zit er al TomTom op maar daar kom je niet verder mee dan de berm :P

Bestaat er software waarmee dat kan?
Iemand ideeen wat ik zou moeten installeren om op weg (van de weg af dus) te kunnen?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2008, 14:27 »
Ik doe (deed) dat met OziExplorerCE + de topokaarten van het kadaster. Dat doet wat je wilt, alleen roteert de track+kaart niet in rijrichting. GPSDash is ook een dergelijk programma, met een iets andere feature-set dan OziExplorerCE.

Een andere optie die ik eens zou moeten proberen is Garmin Mobile XT met topo-kaarten. Zou ook wel eens leuk kunnen wezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2008, 23:44 »
Eventueel kun je ook PathAway gebruiken.
Werkt alleen met rasterkaarten en is vergelijkbaar met OziExplorer.
Voor mij werkt het echter allemaal niet naar behoren.

Daarvoor heeft een goede GPS toch echt veel meer te bieden.
Ik ben gestopt met experimenteren toen ik eenmaal de Garmin 276 gezien had.

Er is nog maar 1 zinvolle toepassing volgens mij voor het gebruik van PDA.
En dat is voor als je naar Africa gaat.
Van Africa bestaan niet zulke goede papieren kaarten en ook Garmin is hier niet gedetaileerd. Er bestaan echter wel goede digitale kaarten van TT.
Deze kaarten werken samen met TTQV en kunnen weer overgezet worden naar PathAway.
Zodoende heb je redelijk gemakkelijk redelijk goede kaarten bij je in je PDA.....
Ook kun je natuurlijk kaarten via Google Earth enzo "maken''.
Ik heb dat zelf nog nooit gedaan, maar weet wel dat het kan.

Maar rijden met zulke kaarten gaat toch niet zo gemakkelijk als met een Garmin.
Ik vind zo'n PDA met kaarten meer geschikt om onder weg routes voor te bereiden en dan naar je GPS te versturen.........

Succes!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2008, 12:42 »
Ik doe (deed) dat met OziExplorerCE + de topokaarten van het kadaster. Dat doet wat je wilt, alleen roteert de track+kaart niet in rijrichting. GPSDash is ook een dergelijk programma, met een iets andere feature-set dan OziExplorerCE.

Een andere optie die ik eens zou moeten proberen is Garmin Mobile XT met topo-kaarten. Zou ook wel eens leuk kunnen wezen.

Garmin Mobile XT draait op een PDA hier loox600 met wm 2003
Dus Garmin topo kaarten goed te gebruiken.
Tevens kun je tegelijk ozi CE draaien met rasterkaarten (kadaster).
Dus tracklog is mogelijk.

Ik ben ook aan het knutselen geweest
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5342.0

Doel: offroad paden herkenbaarder te maken op het scherm PDA.

Helaas heb ik het nog niet voor mekaar om de garmin topo de onverharde paden lijnen in een keer een andere kleur te geven en veel dikker.

Nadeel PDA,:
Scherm is niet zo duidelijk buiten als als echte gpssen.
Valt de stroom uit dat word alles gereset naar de basis configuratie en ben je al je programma's kwijt. Heb ik gehad pda meegenomen en per ongeluk aangedrukt. Batterij life is niet lang vooral bij een oudere.

Zit er toch over te denken om toch een echte GPS te kopen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2008, 13:39 »
Nadeel PDA,:
Scherm is niet zo duidelijk buiten als als echte gpssen.

Klopt, al hangt dat ook veel van de PDA zelf af. Mijn iPaq h2210 heeft eigenlijk alleen maar problemen bij 'matig buitenlicht'. Donker of volle zon erop zijn beiden geen probleem.

Citaat
Valt de stroom uit dat word alles gereset naar de basis configuratie en ben je al je programma's kwijt.

Da's inderdaad ontwerpmisser #1 in veel van die dingen. Al duurt een restore van een backup ook maar een minuut of 2, en staat de benodigde software daarvoor gewoon af fabriek op de PDA.

Citaat
Zit er toch over te denken om toch een echte GPS te kopen.

Ik voorlopig niet.

Ik heb een oude Magellan Meridian die ruimschoots toereikend is voor offroadgeboender en een PDA die prima is voor asfaltwerk (TomTom) en eventueel wat offroad (OziCE). Bovendien kan daar ook nog een bak MP3's op, het WPHB-PDFje, kopieeen van websites met nuttige informatie over streek/plaats, vertaalprogrammatuur van Nederlands naar Bokkiewokkinees, etc. Dat maakt 'm toch een fijn vakantiemaatje.

Kwa kosten zit ik zo ook wel goed; de PDA was gratis, het polycarbonaat behuizingkje dat ik er omheen gefrot heb om 'm weersbestendig te maken kostte een paar euro aan plaatmateriaal, en de audioversterker die ik erachter heb zitten ook zoiets.

De volgende stap word eens kijken hoe mijn telefoon (Nokia N82) het eventueel zou doen als motor-GPS. Dat ding is compact, rekent vrij snel, heeft een uitstekende GPS-ontvanger, en ik heb 'm eigenlijk altijd bij me. Dus ook als ik onverwacht naar de andere kant van 't land moet en de PDA dus thuis heb liggen.

Offroad bespaart me dat piekeren over waar ik de telefoon laat zonder dat ik er m'n ribben of de telefoon zelf mee kneus bij een valletje.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2008, 14:29 »
Heb dan een loox 600 met sd kaart 2gb en cf kaart 4 gb.
De tomtom heb ik op sd kaart staan europe.
Ozi en Garmin Mobile XT op de cf kaart geinstalleerd

Nu valt de stroom uit, word alles gereset.
De tomtom instaleerd zichzelf weer maar de extra stemmen ben je kwijt.
Ozi XT en GPSgate om alle prog van gps signaal te voorzien.
Is dan niet meer aanwezig, deze zijn geinstalllerd of de cf kaart. Data kaarten en files staan nog op de CF, maar de programma's in de PDA zijn weg en kan dus niet meer xt ozi gate gebruiken.

Hoe werkt dat met backup?

Ben op Pda gebied een nuller.
Heb hem dan ook gekregen om ermee te leren werken.

Telefoon met gps lijkt me ook wel wat.
Gaat ook al door mijn hoofd.


Hoe werkt zo'n audio versterker?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2008, 15:05 »
Nu valt de stroom uit, word alles gereset.

Overigens is dat waarschijnlijk al neit zoals het hoort. Normaal gesproken zit er ergens nog een backupbatterijtje die de boel nog enkele dagen kan bewaren als de 'hoofd-accu' leeg is.

Citaat
Hoe werkt dat met backup?

Op mij iPaq staat onder Programs standaard een backup-programma genaamd HP Backup of iPAQ Backup ofzoiets. Daarmee kan ik de inhoud van de PDA backuppen naar memorycard, en ook weer terughalen.

Als m'n PDA dus helemaal leeg is wegens maandenlang in de kast liggen, dan start ik na het aansluiten van voeding, aanzetten en het 'welkom bij Uw nieuwe PDA'-geneuzel dat backup-programma. Vervolgens kies ik de meest recente backup, laat 'm even rammelen, reset het ding, en hij is weer in dezelfde staat als voor de 'stroomuitval'.

Of zo'n Loox zoiets ook heeft: geen idee. RTFM :D
Maar er zijn voldoende programma's te krijgen die dat gat op kunnen vullen. Zoals zoiets (eerste google resultaat)

Citaat
Heb hem dan ook gekregen

'heb hem dan ook gekregen' is het grote voordeel van PDA's :D

Citaat
Hoe werkt zo'n audio versterker?

Die maakt het geluid uit de helmspeakers wat harder door het geluid uit de iPaq te versterken. Hetzelfde als je versterker in je stereotoren doet met het geluid van je CD-speler.

De mijne is zelfbouw, maar je kunt zoiets ook valt wel kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #7 Gepost op: 09-07-2008, 16:39 »
Overigens is dat waarschijnlijk al neit zoals het hoort. Normaal gesproken zit er ergens nog een backupbatterijtje die de boel nog enkele dagen kan bewaren als de 'hoofd-accu' leeg is.

Op mij iPaq staat onder Programs standaard een backup-programma genaamd HP Backup of iPAQ Backup ofzoiets. Daarmee kan ik de inhoud van de PDA backuppen naar memorycard, en ook weer terughalen.

Als m'n PDA dus helemaal leeg is wegens maandenlang in de kast liggen, dan start ik na het aansluiten van voeding, aanzetten en het 'welkom bij Uw nieuwe PDA'-geneuzel dat backup-programma. Vervolgens kies ik de meest recente backup, laat 'm even rammelen, reset het ding, en hij is weer in dezelfde staat als voor de 'stroomuitval'.

Jongens, jongens, wel een beetje bij de tijd blijven he. Dat hebben ze al 'ruim' 3 jaar opgelost. Tot en met Windows Mobile (of eigenlijk PPC2003) is dat inderdaad het geval bij WM5, WM6 en WM6.1 is dat verholpen. Alles staat op flash memory.

(wat heb ik in het verleden vaak lopen vloeken  :-X)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #8 Gepost op: 09-07-2008, 16:43 »
Dank jullie wel manne..... I guess ::)

Ben op dit gebied ook een aardige NitWit Zal eens wat gaan googlen op jullie aanbevelingen...

PS. PDA waar ik mee "werk" is HTC TyTN II...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #9 Gepost op: 09-07-2008, 21:12 »
Heee Dutchy,
Volgens mij heb je zo toch wel een erg leuke combinatie.
Ik zou dat best eens werkend willen zien.
Vooral ook om dat de nadelen die jij noemt niet meer zo erg zijn als ze lijken.
Stroomuitval en battery-life zijn met Rogier z'n tip opgelost.
En dat scherm.... nou ja, de nieuwe zijn misschien wel weer beter.

Ik zou echter pas helemaal gelukkig zijn als ik op de PDA ook een tripmeter kon krijgen zoals de IMO. En dan met afstandsbediening. Dat laatste is een must!

Ik heb al eens met GPSDash gemaild over deze feature, maar die is nog niet ingevoerd   ???
Iemand ervaring met GPSDash??

Bij een volgend treffen moet je die spullen toch maar eens meenemen voor een demo  8)


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #10 Gepost op: 09-07-2008, 23:08 »
Bij een volgend treffen moet je die spullen toch maar eens meenemen voor een demo  8)

Wil het zelf eerst werkend hebben op de klx ombouw, maar dat gaat nog wel even duren.

Garmin Xt, ozi had ik werkend en ook tom tom.
Kom er wel achter dat het heel wat vraagt van de loox.
Voor mij is het leren, wat er mee kan. Programma's.
Bijvoorbeeld ozi is een leuk programma, maar geen moving map met doorlopende kaart zoals Dabit aangaf.
Als je dan garmin en tomtom hebt dat is ideaal.
Ook een track narijden is lastig, dat is dan een klein stippellijntje, wat je slecht ziet in ozi.
Dus ozi valt eigenlijk al af.

Rogier tip:?

Is: koop een andere PDA?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lekker off-roaden met je PDA
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2008, 23:21 »
Bijvoorbeeld ozi is een leuk programma, maar geen moving map met doorlopende kaart zoals Dabit aangaf.

Toch wel hoor... Anders gewoon met MapMerge een grote kaart maken van het hele gebied.
De kaart draait alleen niet mee, verder werkt het prima.

Citaat
Ok een track narijden is lastig dat is dan een klein stippellijntje, je slecht ziet in oxi.

Ook niet waar. Je kunt de kleur van de track instellen, en ook de lijndikte. Een dikke blauwe streep kan dus prima, en die valt ook op de kleur-topo kaarten op.

Ik zou echter pas helemaal gelukkig zijn als ik op de PDA ook een tripmeter kon krijgen zoals de IMO. En dan met afstandsbediening. Dat laatste is een must!

Ik heb mijn PDA-behuizing daar wel op voorbereid, inclusief de connector waar 4 knoppen en een wielsensor op aangesloten kunnen worden. Ik zou alleen een klein stukje elektronica moeten bouwen en wat software moeten schrijven.

Maarja, in de praktijk doet de 2e hands TrailTech Lynx het ook prima.


Citaat
Iemand ervafring met GPSDash??

Wel mee gespeeld. Werkt prima, alleen had ik weinig zin om alle kaarten in Ozi-formaat (.ozfx3)  te converteren naar GPSDash.