Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter  (gelezen 7849 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Gepost op: 07-07-2005, 18:59 »
ivm met de overstap naar volsyn:  2 * Shel VSX half-syn 4L 20W40 in de uitverkoop, 30€/stuk


Shell Advance VSX 4
20W-40, premium mineral 4-stroke motorcycle engine oil

Shell Advance VSX 4 is a unique semi-synthetic lubricant exclusively developed for 4- Stroke motorcycles, providing excellent engine protection, cleanliness and superior clutch and gearbox operation. It is specially designed for riders of high-powered bikes who need a superior oil that protects and keeps their bike engine clean in all types of road conditions.

Performance Specification
API - SH Advance VSX 4 exceeds the requirements of all major Japanese and European motorcycle manufacturers.

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2005, 23:54 »
Waarom die overstap? ???
Denk je dat de schade wellicht toch met de olie te maken heeft?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2005, 09:25 »
Op aanraden van Brouwer gaat er nu vol-syn in, 20W50, volgens mij heeft het niets met de schade te maken.... Op de KTM site hebben ze het trouwens ook over vol-syn.....2005 model dat wel... Eens kijken als we dat ergens in bulk kunnen regelen  ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2005, 21:48 »
20W50 Fully Synthetic????
Wat staat er in jou owners handbook?
Bij mij wordt er 10W40 of 10W50 geadviseerd bij buiten temperaturen beneden de 0 graden
en 15W40 of 15W50 bij temperaturen boven de 0 graden.
Een 15W...  is dus altijd goed.
Als je in bulk een Shell Fully Synthetic 15W kunt regelen wil ik wel meedoen.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2005, 10:56 »
Informeer eens bij Zot, die had het ook over 20 W olie. Vooral KTM schijnt erg gevoelig op de juiste dikte en 20 W scheen beter te zijn... Zeker bij hogere temperaturen.

Of het nou syntetisch is of niet maakt niet zo veel uit, het is de dikte die bepalend is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #5 Gepost op: 15-07-2005, 11:17 »
Of het nou syntetisch is of niet maakt niet zo veel uit, het is de dikte die bepalend is...

dacht het niet. de kwaliteit (lees mineraal,, half-syn, vol-syn) + evt toevoegingen is de grondslag van de olie, daarna gaan we eens naar de dikte kijken in relatie met gebruik/temperatuur.
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #6 Gepost op: 15-07-2005, 11:18 »
** kuch **

de "20" in 20W50 zegt alleen iets over de viscositeit van de olie in koude toestand. Dit is in de regel niet zo belangrijk. Sterker nog, je zou egenlijk willen dat de olie bij de koude start lekker dun is, dan is het snel op de te smeren delen in de motor. Je ziet dan ook met synthetische olieën dat de "koude viscositeit" steeds lager wordt (5W50 bijvoorbeeld).

Bij bedrijfstemparatuur gaat het juist om het getal dat achter de "W" staat. En dan is een xxW40 olie dunner dan xxW50. Dit zegt uiteindelijk alleen iets over de "dikte" van de olie. dunnere olie is makkelijker te verpompen en zal denk ik een lagere oliedruk opleveren. De smeereigenschappen van de olie liggen natuurlijk echt niet alleen aan viscosteit, ook (vooral??) aan de samenstelling van de olie, de dopes die erin zitten.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #7 Gepost op: 15-07-2005, 12:56 »
Check!

Een hoger eerste getal wil zeggen dikkere olie bij kouder weer. De ranges van olien worden trouwens tegenwoordig steeds groter. De samenstellen (mineraal, half-syn, vol-syn) zeggen iets over de belastbaarheid en de smeereigenschappen. Als ik het goed heb kunnen syn-olien beter tegen hogere belastingen omdat de eigenschappen onder hoge bedriijfstemperaturen niet zo veranderen als bij minerale olieen. Een monteur heeft mij ooit ook verteld dat niet de soorten niet moet mengen (dat doen ze namelijk niet altijd even goed) en dat je in een motorblok waar syn. in gezeten heeft, geen minerale olie moet doen omdat-ie dan vreselijk gaat roken en olie gaat gebruiken...

Dolei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #8 Gepost op: 15-07-2005, 15:40 »
dacht het niet. de kwaliteit (lees mineraal,, half-syn, vol-syn) + evt toevoegingen is de grondslag van de olie, daarna gaan we eens naar de dikte kijken in relatie met gebruik/temperatuur.

Kan zijn dat ik het volledig bij het verkeerde eind heb hoor (bij de viscositeit was dat dus al zo) maar IMHO is de dikte van de olie van levensbelang! Als je (puur voor het voorbeeld) tandwielbakolie met een dikte van 85W90 in je blok knikkert is dat niet goed, evenmin als je te dunne olie gebruikt. Of je olie nou synthetisch is of niet, in principe smeert hij (mits binnen de juiste specificaties) ongeveer hetzelfde. De dikte van je olie bepaalt wel de smeerfimdikte en dus of er materiaalcontact is in je motor. En materiaalcontact = slijtage....

Of heb ik het nou helemaal verkeerd?

Ik dacht dat synthetische olie minder temperatuurafhankelijk was, voor wat betreft de dikte...
Ik gebruik in dat vooroorlogse blok van mijn DR gewoon minerale olie. Dat kan volgens de specificaties en scheelt behoorlijk geld... Ik ververs liever een keertje vaker...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #9 Gepost op: 15-07-2005, 15:46 »
Even een quote van het Transalpforum:

Citaat
de dikte is afh van de gemiddelde buitentemperatuur
en mag varieren van 10 w 40 tot 15 w 40 en 20 w 40
10 w 50 en 20 w 50( steeds warmer klimaat)
maar hou het op 10 w 40 met de classificatie se/sf/sg/sj
gebruik altijd olie zonder een frictie dope(slippende koppeling)
maw iedere motorolie is geschikt
vol synthetisch raadt ik af,
kleppen dienen gesteld te worden om 12000km
(stelbout systeem)
mvg ad mies
------

------
maar even over volsynthetische olie

In dit geval wel omdat het ontwerp van de transalp niet om volsynthetische olie vraagt.

olie is een net een keukenrecept waarbij je kiest uit een basisprodukt met de juiste toevoegingen.
De indeling blijft gelijk als de olie aan de eisen(api/jaso etc) voldoet .
vol of half of mineraal verandert hier niets aan.
De verversings termijnen zijn afhankelijk van gebruik maar gemakshalve houden we vaak de instructie aan zoals vermeld in het boekje.
In ons geval 12000 km of eens per jaar.

het grootste voordeel van volsynthetische olie is een langere standtijd maw veroudert minder snel .
Alleen nu het venijn.
het produkt olie vervult meerder functie's zoals
smering /koeling /afdichting/geluiddemping/opname van vuil
en is dus een wezelijk onderdeel van de constructie van het eender welke verbrandingsmotor
zodoende is het belangrijk de kwaliteit en vooral juiste dikte binnen de toloranties te laten vallen van de fabrikant.
En deze geeft gewoon geen volsynt op
Natuurlijk is een ieder zo vrij te gebruiken wat hij of zij wenst.
maar nodig is het niet voor een transalp.
Maar kost wel een flinke dot meer.

overigens zijn er zelfs fabrikanten die bij het gebruik van volsynthetisch olie gedurende de garantieperiode deze onmiddelijk laten vervalen.

Wat staat er eigenlijk in het onderhoudsboekje wat voor olie er in moet?? Halfsynteet??

En dan nog een stuk ergens anders vandaan:

Citaat
1. Wat zijn de belangrijkste functies van een motorolie?

Het vermijden van contact tussen de bewegende delen
Een goede afdichting tussen zuigers en cilinders
Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces
Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes
Het dempen van het geluid

2. Hoe kan ik een motorolie-kwaliteit herkennen?

Een motorolie-kwaliteit wordt aangeduid door internationale normen API en ACEA en door normen van de autofabrikant.


3. Wat betekent API bij motorolie?

API staat voor: American Petroleum Institute.
API maakt onderscheid tussen benzinemotoren en dieselmotoren.

Benzinemotoren worden aangeduid met de letter S
Dieselmotoren worden aangeduid met de letter C
Met een tweede letter wordt het kwaliteitsniveau aangegeven.
Met enkele uitzonderingen geldt: hoe verder in het alfabet, hoe hoger de kwaliteit.

Op dit moment is de hoogste API kwaliteit voor benzinemoteren, API: SJ.
Op dit moment is de hoogste API kwaliteit voor dieselmoteren, API: CH.

Veelgebruikte APIkwaliteiten zijn: CD,CE voor diesels en SG , SJ voor benzinemotoren.


4. Wat betekent ACEA bij motorolie?

ACEA staat voor: Association des Constructeurs Europeens d’Automobile. ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren, lichte dieselmotoren en zware dieselmoteren. Dit is dus  een Europese norm.


Benzinemotoren worden aangeduid met de letter A
Lichte dieselmotoren worden aangeduid met de letter B
Zware dieselmotoren worden aangeduid met de letter E
Met een cijfer wordt het kwaliteitsniveau aangegeven.
Met uitzondering van A1 en B1 geldt: hoe hoger het nummer , hoe hoger de  kwaliteit.

Op dit moment is de hoogste ACEA kwaliteit voor benzinemotoren, ACEA: A3.
Op dit moment is de hoogste ACEAkwaliteit voor lichte dieselmotoren, ACEA: B4.
Op dit moment is de hoogste  ACEAkwaliteit voor zware dieselmotoren, ACEA: E4

Veelgebruikte ACEA kwaliteiten zijn: E3, E4 voor zware  diesels B3 voor lichte
diesels en A2, A3 voor  benzinemotoren.


5. Is API en / of ACEA een goede kwaliteitsgarantie?

Ja, maar sommige automobielfabrikanten willen dat de olie aan extra  eisen voldoet. Zo moet de olie die wordt afgevuld in o.a.Volkswagen,  Mercedes, BMW en Ford aan speciale test-eisen voldoen. Het herkennen van deze kwaliteitsnormen is lastig en voortdurend onderhevig aan veranderingen.


6. Hoe kan ik de juiste olie kiezen voor mijn auto?

Door gebruik te maken een aanbevelingslijst.
Door het instructieboekje van de auto te raadplegen en de gevraagde specificaties te vergelijken met de specificaties  zoals vermeld op het etiket van de oliefles.
Door gebruik te maken van een motorolie-aanbevelingslijst,  die wordt uitgegeven en in vele garages en benzinestations aanwezig is.

7. Hoe wordt de dikte van een motorolie  aangegeven?

De dikte van een motorolie is een belangrijke waarde en wordt  aangegeven door het begrip viscositeit. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik.

SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het  internationale instituut dat de  norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd.


8. Hoe kan ik de viscositeit van een motorolie herkennen?

De viscositeit van een olie is zeer afhankelijk van de temperatuur.

Bij lage temperatuur is de viscositeit te herkennen  aan een getalmet daarachter de letter W. (De meest  gebruikte zijn: SAE: 0W, 5W,  10W, 15W, 20W)

Bij hoge temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50)

Doordat de motorolie-viscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit  is vastgelegd  worden er combinaties verkregen als: SAE: 5W-30,  10W40, 15W-40, 20W50

In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de  viscositeit.


9. Hoe kan ik de juiste viscositeit kiezen voor  mijn auto?

Door gebruik te maken van een aanbevelingslijst.
Door het instructieboekje van de auto te raadplegen en de gevraagde viscositeit te vergelijken met de viscositeit zoals  vermeld op het etiket van de oliefles.
Door gebruik te maken van een motorolie-aanbevelingslijst die wordt uitgegeven en in vele garages en benzinestations aanwezig is.

10. Wat is het voordeel als de motorolie synthetisch is  ?

Bij het gebruik van synthetische motorolie zijn er een aantal  voordelen:

Een synthetische motor-olie kan door de sterke smeerfilm dunner  zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor  wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed.
Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert.
Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch  bediende kleppen -doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen - in de motor zal het olie-verbruik verminderen.
Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie  langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie  is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities.

11. Wat is dan juist de semi-synthetische  (=gedeeltelijk synthetisch) motorolie?

Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een  synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.


12. Mag een synthetische olie worden gemengd met een semi-synthetische olie of een minerale olie?

Synthetische, semi-synthetishe en minerale motorolie, die bijv. Q8 op  de markt brengt komen alle uit dezelfde familie van de zgn. paraffische koolwaterstoffen.

Deze zijn zeer goed onderling mengbaar.


13. Is het schadelijk als er motorolie van een ander merk wordt bijgevuld?

In pricipe niet, mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit.

Het is wel raadzaam om hierna te controleren of het olieverbruik niet  toeneemt.


Heb je effe wat te lezen op je werk, of er wat nuttigs in staat moet je zelf maar bepalen :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #10 Gepost op: 15-07-2005, 16:28 »
He meneer de moddereter,

Is dit niet een topicje voor bijvoorbeeld 'allroad-equipment' of 'technische zaken'?

Zonde om dit in de rommelmarkt te laten zitten toch?

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #11 Gepost op: 15-07-2005, 16:32 »
He meindert,

Ruil ze gewoon bij Brouwer in tegen een flinke korting als je je brommer op gaat halen! Zij verkopen ze makkelijker ...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #12 Gepost op: 15-07-2005, 17:43 »
He meneer de moddereter,

Is dit niet een topicje voor bijvoorbeeld 'allroad-equipment' of 'technische zaken'?

Zonde om dit in de rommelmarkt te laten zitten toch?

Doei,
Corné

Je weet toch hoe dat gaat? Je kunt de mooiste spullen hebben, maar zodra je het te koop zet wordt het ineens rommel...

 :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2005, 23:14 »
Om het verhaal dan helemaal compleet te maken......
KTM adviseert voor mijn Adventure volsynthetisch.
Ik zou niet weten waarom ik zou afwijken van dit advies.
Het is hypocriet om het op de kosten te gooien want per kilometer scheelt 't geen drol
Dit in tegenstelling tot de brandstofkosten, daarvan wordt een veelvoud aan kosten de lucht in geblazen doordat we onze rechter hand niet kunnen / willen beheersen. Gassen!!!!! Dat willen we toch?

Omdat we in Nederland vrijwel altijd starten bij een temperatuur boven de 0 graden zou een 15W hier altijd goed moeten zijn.
Olie heeft verder de eigenschap om steeds dunner te worden. De lange moluculen van de synthetische olie breken simpelweg in kleinere stukken onder belasting en hitte en daardoor wordt de olie dunner. Ben je dus van plan om eens wat langer met je olie te doen (lange vakantie) koop dan dus de dikkere W50. Ook als je van plan bent om echt veel van je blok te vragen (en dan heb ik 't niet over een midsummer 1000, maar meer over een crossbaan ofzo) dan kun je ook overwegen om de W50 te gebruiken. En bij een reisje naar Afrika is dat wellicht ook al slim.
15W50 of 15W40 zouden dus eigenlijk perfect zijn. En dan natuurlijk VOLsyntetisch.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: 2* Shell VSX 20W40 - 4Liter
« Reactie #14 Gepost op: 16-07-2005, 10:58 »
Je weet toch hoe dat gaat? Je kunt de mooiste spullen hebben, maar zodra je het te koop zet wordt het ineens rommel...

 :D

Zo voelt dat inderdaad ook als niemand ervoor wil betalen!  :-\ (ik doelde eigenlijk meer op de discussie over welke olie wel/niet te gebruiken enzo)
 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)