Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Roadbook houder vergelijk  (gelezen 52234 keer)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #60 Gepost op: 05-03-2012, 15:10 »
Citaat
Roadbook Holder   Roadbook Holder Handbediende kaartrol.  Montage gemakkelijk op je stuur.
 
Productcode:AC-0126
Merk:Acerbis

  AC-0126:  van € 74.95 voor € 79.95 ::)


Gulle jongens, bij Acerbis
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #61 Gepost op: 05-03-2012, 15:44 »
Lol.

Laatst trouwens voor 22 euro nieuw gekocht.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #62 Gepost op: 05-03-2012, 15:53 »
Lol.

Laatst trouwens voor 22 euro nieuw gekocht.
Wil ik ook wel! Waar was dat / hebben ze nog meer?

Ik ben die van mij kwijt geraakt. Hoe raak je zoiets nou kwijt...?  ???
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #63 Gepost op: 05-03-2012, 15:58 »
Het nadeel van trip afstanden via de GPS is dat het niet klopt in veel gevallen , vooral als je in de bergen of duinen rijdt zul je grote verschillen gaan krijgen met de werkelijke afstand , de ico meet de omwentelingen van het wiel dus altijd de juiste afstand mits je de boel goed hebt afgesteld , bij GPS krijg je afwijkingen omdat hij bij een lange afdaling het verschil meet van punt a naar b dus hemelsbreed bv 50 mtr terwijl de werkelijke afstand in de afdaling bv 1500 mtr kan zijn  ::) 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #64 Gepost op: 05-03-2012, 17:35 »
Als je ook een hoogtemeter op je GPS bent, en je bent goed in het rekenen met de stelling van Pythagoras, dan voorzie ik geen enkel probleem!
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #65 Gepost op: 05-03-2012, 19:33 »
Het nadeel van trip afstanden via de GPS is dat het niet klopt in veel gevallen , vooral als je in de bergen of duinen rijdt zul je grote verschillen gaan krijgen met de werkelijke afstand , de ico meet de omwentelingen van het wiel dus altijd de juiste afstand mits je de boel goed hebt afgesteld , bij GPS krijg je afwijkingen omdat hij bij een lange afdaling het verschil meet van punt a naar b dus hemelsbreed bv 50 mtr terwijl de werkelijke afstand in de afdaling bv 1500 mtr kan zijn  ::)


Volgens mij vallen die nadelen in de praktijk reuze mee, of zijn ze door slim programmeer werk al lang opgelost.
Bij hardlopers werken die hardloop-horloges op GPS ook allemaal goed.
En de hardloop apps op mijn android telefoon werken ook na behoren.
Ik denk dat jullie te veel naar je eigen GPS kijken en daaruit de verkeerde conclusie trekken.
Daar komt bij dat ik nog nooit een roadbook heb gehad dat ik niet regelmatig hoefde te corrigeren.
Soms wel eens een paar honderd meter zonder verkeerd gereden te zijn.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #66 Gepost op: 05-03-2012, 19:49 »
Als je ook een hoogtemeter op je GPS bent, en je bent goed in het rekenen met de stelling van Pythagoras, dan voorzie ik geen enkel probleem!
;D
Wil ik ook wel! Waar was dat / hebben ze nog meer?

Ik ben die van mij kwijt geraakt. Hoe raak je zoiets nou kwijt...?  ???
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Roadbook-hallare-82622/


is dus een kopie



Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #67 Gepost op: 05-03-2012, 20:01 »
Probleem met GPS is ook (afgezien van afsnijden van richting veranderingen in hoogte en op het platte vlak x,y,z tussen de fixes) dat de kwaliteit van de peiling of positie per fix kan wisselen afhankelijk van het aantal satellieten hun signaal/ruis verhouding en hun onderlinge stand ( constellatie).


Als je gps is gelocked op een kaart dan is dat effect minder en zal correctie toegepast worden (zoals je telefoon of TomTom dat doet). In het vrije veld waar geen wegen zijn of als je geen kaart hebt in je gps dan kan je positie aardig springen per fix, volgens je gps rij je dan niet in een rechte lijn. Er is wel wat demping software voor in de ontvanger maar dat is altijd gokken.



Het is dus vantevoren lastig te bepalen wat de kwaliteit is daar waar je met een tellertje op je wiel kan voorspellen dat je in zand meer slip zal hebben, overigens heeft de uitzetter of maker van het roadbook hetzelfde probleem gehad dus dan is het roadbook betrouwbaarder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #68 Gepost op: 05-03-2012, 21:07 »
Het nadeel van trip afstanden via de GPS is dat het niet klopt in veel gevallen , vooral als je in de bergen of duinen rijdt zul je grote verschillen gaan krijgen met de werkelijke afstand , de ico meet de omwentelingen van het wiel dus altijd de juiste afstand mits je de boel goed hebt afgesteld , bij GPS krijg je afwijkingen omdat hij bij een lange afdaling het verschil meet van punt a naar b dus hemelsbreed bv 50 mtr terwijl de werkelijke afstand in de afdaling bv 1500 mtr kan zijn  ::)


M'n GPS (een Zumo 550) laat ook vrij accuraat de hoogte zien... maar of die ook gebruikt wordt bij het berekenen van de afgelegde weg??
Als dit daadwerkelijk een probleem is, hoe zit het dan met de accuratesse van een Tripy wanneer je daadwerkelijk off-road rijdt door bergachtig gebied??



 
Als je ook een hoogtemeter op je GPS bent, en je bent goed in het rekenen met de stelling van Pythagoras, dan voorzie ik geen enkel probleem!


Die berekening kan je navigatie prima voor je doen... denk ik.


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #69 Gepost op: 05-03-2012, 22:02 »
Bij een Tripy heb je geen acuratesse nodig; als het volgende plaatje aan de beurt is, is het aan de beurt. Of er nu 500 of 1000 meter tussenligt. Het werkt, in Garmin termen, met een soort viapoints waar een plaatje aan hangt.

Sowieso hadden wij flinke problemen van verspringende plaatjes in bergachtig gebied. Wij hadden het nadeel dat het behoorijk nat was, leek op iets met reflectie. Niet goed onder woorden te brengen. Maar als je 20 sec wachtte, dan kwam het plaatje op precies dezelfde positie terug, om daarna weer te verdwijnen. Voor een rally ben je dan echt kansloos; het is nat, hard, dus geen sporen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #70 Gepost op: 06-03-2012, 07:48 »
Bij een Tripy heb je geen acuratesse nodig; als het volgende plaatje aan de beurt is, is het aan de beurt. Of er nu 500 of 1000 meter tussenligt. Het werkt, in Garmin termen, met een soort viapoints waar een plaatje aan hangt.

Sowieso hadden wij flinke problemen van verspringende plaatjes in bergachtig gebied. Wij hadden het nadeel dat het behoorijk nat was, leek op iets met reflectie. Niet goed onder woorden te brengen. Maar als je 20 sec wachtte, dan kwam het plaatje op precies dezelfde positie terug, om daarna weer te verdwijnen. Voor een rally ben je dan echt kansloos; het is nat, hard, dus geen sporen.


 Maar als je 20 sec wachtte, dan....

Niet overdrijven hé Frank, was het niet eerder 2 sec :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #71 Gepost op: 06-03-2012, 08:19 »
Nee, echt. Elke 2 seconden wisselde hij van beeldstand om na 20 seconden weer terug te komen bij het originele plaatje.

Net een filmpje, alleen het plot werd niet duidelijk :D

Maar zal wel aan een oude firmware versie of zo gelegen hebben.

Terug on topic, we hebben het hier over papieren roadbookhouders ;D

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #72 Gepost op: 06-03-2012, 09:33 »
;D http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Roadbook-hallare-82622/


is dus een kopie



Ja, en een hele goed kopie! :P

Die berekening kan je navigatie prima voor je doen... denk ik.
Ja precies, dat ben ik nu ook in mijn tripmetertje aan het maken. Je moet wel een fix hebben van minimaal 4 satelieten. De huidige GPS-ontvangers doen dat overigens al erg snel, dus ik voorzie daar geen probleem mee.

En wat Fr@venture zegt, je moet toch wel blijven bijstellen. Zolang je maar binnen een aantal meter van de situatie zit, zit je wat mij betreft goed genoeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #73 Gepost op: 06-03-2012, 10:12 »
Terug on topic, we hebben het hier over papieren roadbookhouders ;D

Papieren roadbookhouders zijn zo wie zo erg slecht  ;D
 
Zo'n acerbis bakje heb ik nog liggen, want in tegenstelling tot mijn TouraTech deed ie het altijd. Alleen het plastic scheurt snel, als je de bevestigingsmoeren te enthousiast aandraait.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #74 Gepost op: 06-03-2012, 10:14 »
 ;D