Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Onderhoud voorvork 640 Adv  (gelezen 5496 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Onderhoud voorvork 640 Adv
« Gepost op: 31-12-2012, 01:57 »
Ik heb voor mijn xChallenge deze voorvork op de kop getikt.




Ziet er ok uit, met een plekje roest onderaan op de rechter poot. Voor de rest is hij ok.
Maar wil hem wel effe uitelkaar halen en de olie verversen.
Ik heb geen KTM manual, dus mijn vragen maar effe hier:

- Uitelkaar is net als de meeste vorken? Geen verrassingen? Stof hoesje weg, veertje weg, boven los, veer eruit en trekken (rossen) maar?
- Hoeveel olie, CC's of aantal mm onder de rand?
- Dikte van de olie?
- Keerringen maar meteen vervangen? Adresje?

Het is de 43 mm vork.

Alvast dank voor jullie respons!

Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2012, 09:51 »
Kan je hier iets mee Marten, weet niet of het model hetzelfde is, maar aangezien het jaartal zal ik wel ergens id buurt zitten.
Sleutel ze :  [size=78%]http://slorider.com/ktm/manuals/WP4860MXMA2003.pdf[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2012, 10:06 »
id je hebt geen KTM manual nodig maar de WP manual staat alles in, zie link Fred.


Mooi vorkje! trouwens :)

Denk ook eens aan van die kunststof moffen die je ter hoogte van de beschermers plaatst, veel hebben ook van die neopreen dingen. Die kunststof moffen houden je onderpootbeschermers mooi op afstand zodat je bovenste poot ter hoogte van de beschermers niet gaat inslijten.
Heb zo ff geen plaatje.

plaatje gevonden, zwarte ding op de bovenpoot (daar waar de onderpoot naar binnen gaat)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #3 Gepost op: 31-12-2012, 10:13 »
@Mr M,

Ik heb hier alle 2 liggen, een wp handboek van de voorpoot, en van de Ktm 640 adv.
kan volgende week ff pdf jes van maken .....
Laat maar horen als t nodig is.
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #4 Gepost op: 31-12-2012, 10:49 »
Dank u!

Joe, kun je kijken of de manual die jij hebt van de voorvork hetzelfde is als de link van Fred? Denk het wel.

Staat er toevallig ook in hoeveel olie (manual beschrijft geen CC's of mm) je erin mietert en welke dikte?
En de maat van de keerringen.
Stofvangers van Andre ook een goeie! Maar wellicht gooi ik toch de neopreens erom. Met name omdat er een roestplek helemaal onderaan zin. Of zal ik daar iets opsmeren?

Thx, M
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #5 Gepost op: 31-12-2012, 10:52 »
neopreen houd vocht vast... en ben er helemaal niet kapot van al die neopreen sokken. Je ziet niets, houdt vocht én olie vast, daarnaast is het schoenmaken zonder die neopreen dingen ook zo gebeurt. En keerringen vervangen is ieder 1,5-2jr in ieder geval aan de beurt als ik de poten wegbreng voor service.


ik zou het roestplekje proberen weg te poetsen en dan vaseline erop oid dat het vettig blijft.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #6 Gepost op: 31-12-2012, 11:18 »
Eigenlijk wel met je eens. Roestplek is al weg.
De grap is dat op de buitenpoot ook een groef zit met circlip. Wellicht om die stofhoes te zekeren?

gr M
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #7 Gepost op: 31-12-2012, 11:36 »
Heb in mijn Yamaha TT dezelfde vork ingebouwd,


Keering 43X52,7/53,1X9,5/10,3, gebruikte olie SAE5
Maximale luchtkamer van 180mm, cartrigde moet onder de olie staan. Zelf nu 160mm luchtkamer aangehouden.


Zelf monteer ik een halve neopreen hoes ipv over heel de lengte. Gaat nu bij 3 verschillende motoren al ruim 30dkm goed, dus hou ik nog even aan vast. Maar kan zo morgen lekken keerring hebben, pech als met een lekken biba.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #8 Gepost op: 31-12-2012, 11:52 »
Eigenlijk wel met je eens. Roestplek is al weg.
De grap is dat op de buitenpoot ook een groef zit met circlip. Wellicht om die stofhoes te zekeren?

gr M

klopt en die circlip is als slijtdeel bedoelt!
De aftermarket heeft gezien dat die circlips niet voldoende zijn (heb al poten gezien, dacht bij BDM,  waarbij eea behoorlijk uitgesleten was) en daarom zijn er kunststof moffen op de markt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #9 Gepost op: 31-12-2012, 12:46 »
Hunter bedankt! Inmiddels besteld bij mijn on2wheels, waar ik vaker zaken mee doe.
Oossie, ik snap hum  :D

Ik heb vrij dikke tiewraps in bezit en die knobbel houdt de beschermer ook weg van de vork.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #10 Gepost op: 31-12-2012, 13:22 »
zunnige grunniger  8) ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2012, 14:17 »
Geen geld idd voor die keerringen ... hahaha
Was met roukema de enige leverancier die ik op internet kon vinden .....
Zwartebroek is de dichtsbijzijnde dealer hiero in de buurt. Denk ik?
Dicht ...

Maar ja, wellicht is er nog schade in de poten, dan moet ik er toch naar toe.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Onderhoud voorvork 640 Adv
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2018, 17:04 »
Mijn zoon heeft de vork effe uitelkaar.
Weet iemand welke oilie dikte het handigst is? SAE 5 of 10. Ik heb beide staan, maar weet niet meer welke ik gebruikt heb.  :-X


EDIT: ik zie nu dat Hunter er 5 in gooide met 160 mm luchtkamer.
Verder speurwerk: SAE 5 (Putoline GP) met 130 mm is de standaard.
BMW xChallenge en een Montesa 315R