Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Foam sok over papieren filter: voordeel?  (gelezen 1510 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Gepost op: 28-10-2017, 17:43 »

Hoi allen,


In een rijtje van goed-beter-best kun je - open filter - papier filter - foam filter - op die volgorde zetten.

Voor in hele stoffige omgeving minimaal een papier filter of beter nog, ge-olied foam filter. Maar, voor mijn RD07 Africa Twin zijn geen echte foamfilters beschikbaar. Nadeel van foam vind ik weer dat ze erg snel dicht gaan zitten in stof, dus vaak wassen of er een berg van meenemen. Papier kun je nog een beetje schoonblazen.

K&N levert een foam sok die je als extraatje ge-olied over het papieren filter doet. Gaat natuurlijk ook vol zitten met stof, maar even afgezien daarvan.



Maar ik vraag me dan af, die papieren filters zijn onbeschermd dus die ge-oliede sok zit tegen dat papier aan. Voor zover mijn ervaring, laat een nat of olie-besmet papierfilter geen lucht meer door. Ik geloof zeker dat er olie-overdracht zal plaatsvinden tussen foam en papier.


Wat denken jullie? Zal zeker beter beschermen dus zinvol, of domme gadget..?


Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2017, 17:47 »
Papier moet denk ik geen olie op komen.
Er zijn ook dustcovers en raincovers van twinair die monteer je droog.
En zijn ook redelijk uit te kloppen.
Maar weet niet of dit er is voor de Honda

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2017, 18:12 »
Had zelfde probleem op de alp. Ik had een oud papierfilter van papier ontdaan en daarop gebruikte ik een foamfilter van een vt500. Paste naadloos. Olie op papier gaat niet. Foam over k&n filter voor de rd07 zal wel gaan en ik vermoed dat ie daarvoor ook bedoeld is

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2017, 19:57 »
Er zijn ook dustcovers en raincovers van twinair die monteer je droog.
En zijn ook redelijk uit te kloppen.
Maar weet niet of dit er is voor de Honda

Ik vind bij Twinair wel een foamfilter voor alle jaren, maar die is rond dus ik denk voor 750-RD04. Maar dat filter moet over een framepje en dat staat er dan weer niet bij.


Foam over k&n filter voor de rd07 zal wel gaan en ik vermoed dat ie daarvoor ook bedoeld is

Oh ja dat zou ook heel goed kunnen. Had ik zelf ook kunnen bedenken  :-X


Bedankt zover!
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2017, 14:17 »
Er is wel een foamfilter beschikbaar voor de RD07, van Pipercross:
https://www.mdi-online.nl/pipercross-performance-luchtfilter-honda-xrv750-africa-twin-93-03.html
Hierbij moet je wel opletten dat ie niet te arm gaat lopen.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2017, 23:55 »



Ja die had ik wel gezien. Maar ik vraag me af hoe makkelijk die te wassen/olien is..
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2017, 20:21 »
Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens dit filmpje moet je het zelfde doen als bij een K&N filter.
https://youtu.be/B_slmNUhywQ

Offline member

  • Reislustig.....
  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2017, 21:39 »
of domme gadget..?


Harm
In dit geval domme gadget....
Heb het ooit aangeschaft om dezelfde reden. Helaas past het niet om het filter van de RD07(a). Het foam is 2 cm dik en het geheel is te groot om weer in de filterskast te krijgen. Tenzij je eerst het papier wegsnijd natuurlijk.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Amsterdam to Anywhere...

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Foam sok over papieren filter: voordeel?
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2017, 09:53 »
In dit geval domme gadget....
Heb het ooit aangeschaft om dezelfde reden. Helaas past het niet om het filter van de RD07(a). Het foam is 2 cm dik en het geheel is te groot om weer in de filterskast te krijgen. Tenzij je eerst het papier wegsnijd natuurlijk.

Jaa dat zit i.d.d. ook in de buurt van mijn overpeinzingen.

K&N is natuurlijk een merk dat performancefilters maakt voor de wegracerij en niet zozeer voor het onverharde. Pipercross maakt ook een dergelijk foamfilter, maar als je wat verder leest richten zij zich ook op de wergracerij. Ik vermoed dat het in beide gevallen gaat om een accessoire omdat de gewone performance filters zeer open zijn, maar niet bedoeld zoals de offroad filters van bijvoorbeeld Twinair. Dat zie je ook terug in de merken en typen die zij serveren.


Ok, het was maar een sidekick, dank voor de reacties  ;)
Avonturier!