Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "onze paden"  (gelezen 5560 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: "onze paden"
« Reactie #15 Gepost op: 22-08-2018, 22:25 »
In dat specifieke geval is het inderdaad duidelijk, al zou ik me nog behoorlijk wat vragen kunnen stellen bij de juridische draagkracht en legaliteit ervan...

Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat je belangrijker vindt....na een fikse aanrijding in het ziekenhuis liggen maar wel juridisch gelijk hebben of je aanpassen en jezelf en anderen heel houden....

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: "onze paden"
« Reactie #16 Gepost op: 22-08-2018, 22:38 »
Dat is een niet zo’n accurate vergelijking hè. Een crossbaan is doorgaans ofwel privéterrein en dus niet zomaar toegankelijk ofwel een speciaal georganiseerd evenement.
Vlakbij waar ik woon is een openbare zandstort wat eigenlijk een halve crossbaan is. Ondanks dat het openbaar terrein is en er dus ook geen rij richting is rijdt nagenoeg iedereen dezelfde kant op. Misschien is het kudde gedrag maar veilig is het wel.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 472
Re: "onze paden"
« Reactie #17 Gepost op: 23-08-2018, 06:27 »
Niet vergeten dat elk soort van wedstrijd verboden is volgens de wegen verkeers wet

Dat wil dus zeggen heb jij het zo druk met je persoonlijke record en daar door de rest van de wegen verkeers wet negeert ben jij zo wie zo in overtreding

Als het deel bos deel uit maakt van de openbare weg dan hoor je je hier aan te houden

Vaak zijn die stukken bos onder de APV dicht gegooid voor het verkeer maar mocht deze route nu wel een pad kruisen die open is voor de rest van het openbare verkeer dan is de wegen verkeers wet gewoon van toepassing
Max snelheid , rechts voorrang ,etc

Dus mocht jij nu een diender hebben die erg goed de wet weet te gebruiken dan zou hij het op kunnen gooien dat ze met een wedstrijd bezich zijn en dat is nu een maal verboden tenzij hier een vergunning is afgegeven ( dan sluiten ze de weg ook weer af en is deze niet meer openbaar )

Dit kan in onze voordeel zijn maar ook tegen ons gebruikt kunnen worden

Ik denk meer tegen ons dan voor

Wij zijn nu eenmaal de motorrijdende leer dragende schoften en hun de braven fietsers

Nu moet ik zeggen dat ik laats met een boswachter een gesprekje had over het rijden door zijn bos
Hij had ons al een paar keer gezien die dag en hij had meer problemen met die mtb gasten die aan het wildcrossen waren buiten de paden dan die paar motoren die op de zandpaden aan het spelen waren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
"onze paden"
« Reactie #18 Gepost op: 23-08-2018, 10:23 »
Komaan jongens, serieus.
Ik ga niet moedwillig tegen de richting rijden hoor maar dat jullie het normaal en/of acceptabel vinden dat MTB-ers zich een bepaalde rijrichting en zelfs het hele pad toe-eigenen vind ik echt te gek voor woorden.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: "onze paden"
« Reactie #19 Gepost op: 23-08-2018, 12:59 »
Komaan jongens, serieus.
Ik ga niet moedwillig tegen de richting rijden hoor maar dat jullie het normaal en/of acceptabel vinden dat MTB-ers zich een bepaalde rijrichting en zelfs het hele pad toe-eigenen vind ik echt te gek voor woorden.

 :stupid:
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: "onze paden"
« Reactie #20 Gepost op: 23-08-2018, 19:50 »
Komaan jongens, serieus.............. vind ik echt te gek voor woorden.

echt te gek voor woorden



Hou ook rekening met wandelaars.
Want daar is het niet verboden voor om verder te lopen.
Vrij wandelen op wegen en paden, in die trant, staat vaak op de gebiedsborden. Daar worden regels gesteld voor het gebruik van het gebied.
Wanneer je dan een nieuw pad maakt, zal je bebording kunnen gebruiken om het niet toe te staan.
Daar hebben we een C16 verkeersbord voor. Wat aan bepaalde afmetingen moet voldoen. Tenzij vermeld op de gebiedsbordjes, wandelen op MTB route verboden, uitgezonderd MTB route over fietspaden en openbare weg. (lastige formulering) Vele lopen het bos in zonder deze te lezen. Dus kan je altijd tegenliggers verwachten.
De praktijk leert ons dat bij een enkelvoudig geplaatst C bord, het mogelijk is (mag) om van de andere kant te komen, iets te bezoeken of anderszins te keren en terug te gaan. Keren op de weg.

fietsen op daartoe aangegeven paden.
dat is dan:
fietsroute, G11, G12a, G13-verkeersbord, maar niet de ANWB paddenstoelen, daar op zijn al mensen bekeurd door de BOA!!,
Het tegengesteld rijden van een fietsroute is op basis van de gebiedsborden niet toegestaan. Knooppuntenroutes hebben veelal twee rijrichtingen maar niet overal.

Ik zag een paar ingangen, vanaf een fietspad G12a (openbare weg, wegenlegger), het bos, dus het terrein in, daar hoor je dan wel een nieuw gebiedsbord neer te zetten. (met de regels), anders mag iedereen er in. Het is daar dan feitelijk openbaar. Dus ook in tegengestelde rijrichting MTB route. Daar zal dan ook op moeten staan dat vignet voor MTB route verplicht is, als je gebruik wilt maken van dit pad.

Op de genoemde routes staan tegenwoordig paaltjes met aan de ene kant de wel bekende MTB pijl en de andere kant een verboden in te rijden bordje. Lijkt mij duidelijk toch?
Nee, niet duidelijk, welk verboden in te rijden bord?
We kennen in de RVV alleen "Gesloten voor" C borden. En dan wordt het voertuig bedoeld.
Verboden in te rijden, dus wandelaars lopen gewoon door. Want die rijden niet.

Ditzelfde geldt ook voor ruiterroute.
Een bord met Ruiterpad, daar mag je wandelen als er op gebiedsborden: Vrij wandelen op wegen en paden staat. En geen uitsluiting voor ruiterpaden. Of iets in die strekking.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: "onze paden"
« Reactie #21 Gepost op: 23-08-2018, 20:18 »
Mag je dan ook motorrijden op een ruiterpad?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: "onze paden"
« Reactie #22 Gepost op: 23-08-2018, 20:53 »
Mag je dan ook motorrijden op een ruiterpad?

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
Zoals jij het vraagt, dat ligt er aan.
Welk bord je bedoeld.
Verkeersbord G9, omschrijving Ruiterpad, dan niet.
Bordje met tekst "Ruiterpad" (wat ik boven schreef), ja, mits er geen gebiedsbordje staat met: "Gemotoriseerd verkeer verboden."  of overige verboden, dan nee. Wat meestal het geval is. We zien nauwelijks: Gemotoriseerd verkeer toegestaan op wegen en paden.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re:Onze paden
« Reactie #23 Gepost op: 23-08-2018, 21:33 »
Mag je dan ook motorrijden op een ruiterpad?

Dat zijn vaak de mooiste uitdagingen, zeker als ze goed nat zijn. En flink gebruikt... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: \"onze paden\"
« Reactie #24 Gepost op: 23-08-2018, 22:45 »
Ik rij eigenlijk overal waar niet staat dat het niet mag. Met de brommer en met de mountainbike.
En dan let je natuurlijk goed op mede pad/terreingebruikers en andere aanverwante zaken (van die runderen die we hier los hebben lopen, honden, schapen en wandelaars) want niemand zit te wachten op meer omgevingsontsierende bordjes toch, of jullie wel ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: "onze paden"
« Reactie #25 Gepost op: 29-08-2018, 20:15 »
Recent aangehouden door politiemotor die ons zag rijden op een paadje in de berm naast een 80 km weg.
Zijn pleidooi was dat je als motorrijder (of automobilist) uitsluitend op de openbare weg mag komen en dus niet ernaast.


Opvallend was wel dat ze eerst moesten kijken van wie de specifieke grond was alvorens ze een boete konden geven. Die konden ze niet achterhalen dus maar een boete voor ontbreken spiegels+ hoek kentekenplaat.


Uitsluitend op de openbare weg: klinkt op zich wel logisch maar...hoe zit het dan eigenlijk? Dan mag je dus niet in de berm, op een talud, stuk gras komen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: "onze paden"
« Reactie #26 Gepost op: 29-08-2018, 20:30 »
(...)
Uitsluitend op de openbare weg: klinkt op zich wel logisch maar...hoe zit het dan eigenlijk? Dan mag je dus niet in de berm, op een talud, stuk gras komen?
Artikel 10 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: "onze paden"
« Reactie #27 Gepost op: 30-08-2018, 01:58 »
Artikel 10 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Daar staat het in.

Citaat
Artikel 10
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Wij moeten de rijbaan gebruiken.

De berm is een onderdeel van de weg. Wegenverkeerswet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2018-07-28

Citaat

Artikel 1
1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:


b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;



Ook al loop je met de motorfiets aan de hand je blijft bestuurder, je hoort dan nog de rijbaan te gebruiken, als er geen voetpad of fietspad naast ligt.
Citaat
Artikel 2
.......
2 De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.




Kijk maar eens hier.
https://kadastralekaart.com/
En kijk eens waar de kadastrale grenzen liggen. Inzoomen!!! en dan klikken op het gebied.

Als waar je rijd (pad) en de rijbaan binnen 1 vlak valt kan je er van uit gaan, dat je gebruikt hoort te maken van de rijbaan.

De Gemeenten tekenen veel de BGT in Basisregistratie Grootschalige Topografie.
Naast de rijbaan wat zij wegdeel noemen, tekenen ze ook ondersteunend wegdeel in.
De vraag is dan heb jij in het ondersteunend wegdeel gereden.
https://bgtviewer.nl/

Inzoomen op locatie en dan klikken op het lichtgroen naast de weg.
Vaak kom je daar tegen ondersteunend wegdeel functie Berm

Het klopt niet overal, zitten wel wat foutjes in de BGT, soms zie je ook Begroeid terreindeel Fysiek voorkomen (gras en kruidachtige)
Daarnaast zijn bestemmingsplannen. Nieuwe plannen.
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?tabFilter=JURIDISCH
Kijk je bijvoorbeeld in een woonwijk, dan zijn er delen bestemd voor verkeer. (grijs)

Allemaal indicatoren om te bepalen wat bij de openbare weg hoort.
En hoe het wordt ingeschat bij aanhouding.

Dan is er nog de greppel, afrastering, (bossage) naast de weg tussen jouw en de rijbaan, waar houd het op.
Het is niet altijd even duidelijk.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: "onze paden"
« Reactie #28 Gepost op: 31-08-2018, 12:23 »
Je mag het wel gebruiken, maar uitsluitend om daar te parkeren indien buiten de bebouwde kom (of een geschikte parkeerplaats te zoeken). Hangt er ook een beetje vanaf hoe lang ze al achter je reden of zo'n smoesje nog werkt ;D Indien je net de verharde weg oprijdt en jullie kruizen elkaar net op dat moment dat je uit het onverharde komt zou ik zeker eens iets roepen over het feit dat je daar geparkeerd stond en zojuist een bandje geplakt had! 8)

Recent aangehouden door politiemotor die ons zag rijden op een paadje in de berm naast een 80 km weg.
Zijn pleidooi was dat je als motorrijder (of automobilist) uitsluitend op de openbare weg mag komen en dus niet ernaast.


Opvallend was wel dat ze eerst moesten kijken van wie de specifieke grond was alvorens ze een boete konden geven. Die konden ze niet achterhalen dus maar een boete voor ontbreken spiegels+ hoek kentekenplaat.


Uitsluitend op de openbare weg: klinkt op zich wel logisch maar...hoe zit het dan eigenlijk? Dan mag je dus niet in de berm, op een talud, stuk gras komen?