Leuk project, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het verdomd lastig is veel gewicht te verliezen
Er is vaak wel eea te winnen in de vorm van zware koplamp en teller units, dikke accu vervangen voor een lithuim, startmotor-kickstart conversie (als dat kan).
Maar het gros is het frame en motorblok. Komt bij mijn project al op zo'n 124kg (rollend frame + motorblok - de rest).
Voor elk onderdeel dat je aan je motor schroeft moet je eigenlijk expert zijn in een nieuwe discipline om het echt lichtgewicht te houden. Lichtgewicht onderdelen vergen ech veel know-how mbt stijfheid en sterkte, materiaal eigenschappen etc. Waar ik bijvoorbeeld al tegen aan liep is beschikbaarheid van materiaal: ik wilde rvs uitlaatbochten met een wanddikte van 0.8-1mm hebben. Handel had niet dunner dan 1,5mm.
Heb overwogen om dan met plaat en uitslagen te gaan werken... Maar dan zit je weer met de kosten (tijd en geld).
Maakt het allemaal wel leuk natuurlijk, je leert er heel veel van
.
Behalve maximaal gewicht, denk ook aan de verdeling. Een goed verdeeld gewicht van 200kg kan beter hanteerbaar zijn dan 150kg op de verkeerde plek