Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte  (gelezen 14729 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2010, 21:56 »
En die aanleiding is weer een heel rekbaar begrip.  :-\
Daar doel ik op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2010, 22:12 »
De aanleiding kan dan wel heel vaag zijn, maar de bevoegdheden zijn dat niet.

Ik doelde er op, in dit veel te lange draadje, dat je dus een BOA zijn aanleiding kunt ontnemen, indien je kunt vermoeden dat hij voor het vermeende vergrijp niet gecertificeerd is ;D

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #17 Gepost op: 25-10-2010, 22:41 »
Daar doel ik op.

Jij mag vanaf nu altijd voorop rijden.... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #18 Gepost op: 30-10-2010, 15:58 »
http://www.v-nix.nl/contourgps-1080p

Dit is ook een ideaal hulpmiddel. De lokatie waar je de BOA spreekt wordt automatisch vastgelegd. Ideaal bewijsmateriaal als je moet bewijzen dat je op een legaal bereikbaar plekje bent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #20 Gepost op: 12-03-2014, 11:16 »
Um maar wanneer je op of in een motorvoertuig zit moet je toch ten aller tijde je rijbewijs (tevens-id) kunnen tonen? En een aanleiding om daar naar te vragen is snel gevonden. Of mag alleen een agent hiernaar vragen en vraagt een BOA om je ID?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #21 Gepost op: 12-03-2014, 11:25 »
Volgens mij alleen maar als hij je verdenkt van een strafbaar feit. En dan moet die BOA ook nog eens bevoegd zijn voor dát strafbare feit!

Om iedereen aan te mogen houden waar je zin in hebt zal je een 'noodtoestand' of avondklok af moeten roepen.

Die hebben we hier in Nederland zelden of niet!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2014, 12:57 »
Volgens mij alleen maar als hij je verdenkt van een strafbaar feit. En dan moet die BOA ook nog eens bevoegd zijn voor dát strafbare feit!

Om iedereen aan te mogen houden waar je zin in hebt zal je een 'noodtoestand' of avondklok af moeten roepen.

Die hebben we hier in Nederland zelden of niet!
Is het vetgedrukte niet in tegenspraak met de allereerste zin van dit topic (dat een ieder bevoegd is een verdachte aan te houden)?

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #23 Gepost op: 12-03-2014, 13:27 »
''Volgens artikel 53 uit het Wetboek van Strafvordering[1] en artikel 73 uit het Wetboek van Strafvordering BES[2] heeft iedereen in Nederland het recht om een persoon onder bepaalde omstandigheden aan te houden.''

http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest

waarschijnlijk even kijken naar ''onder bepaalde omstandigheden''

--> Burgers die een persoon die een misdaad of een overtreding begaat op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden zonder daarbij onnodig geweld of wapens gebruiken. Als niet aan die voorwaarde wordt voldaan, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting, wat wel strafbaar is. Het zogeheten burgerarrest volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering.

Het is dus van belang dat er sprake is van heterdaad betrappen

Naja, ik denk dat de wiki pagina zichzelf verder wel aardig toelicht.
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #24 Gepost op: 12-03-2014, 13:47 »
anders:

een conducteur in de trein is een BOA, mag registreren en vragen naar ID MITS de "verdachte" geen geldig vervoerbewijs heeft (= voorwaarde welke gesteld wordt aan zijn taak), alles wat bij en op/ om het spoor in ZIJN/ HAAR verlengde kan liggen mag deze dan ook voor staande houden.

een conducteur mag dus geen snelheidsovertredingen gaan bekeuren.

zoals boven beschreven, staande houden alleen BOA, politie, douane en meer van dat soort uniformen,
aanhouden, jij en ik, MITS op heterdaad.

sterker, je mag een verdachte zelfs vasthouden tot de blauwe lampen komen en dan overdragen.


maar, je moet verdomd goed in je schoenen staan om een BOA of anders van valsheid te kunnen betichten, woord tegen woord werkt vaak niet, zelfs met zn tween is het moeilijk..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #25 Gepost op: 12-03-2014, 13:53 »
Ik heb video meedraaien vanuit mijn crossbril; er is niemand die dat ziet.

Als je een grote GoPro op je helm hebt staan dan zullen ze uiteraard vragen of je dat even uitzet.

Ik zou daarmee uitgerust toch even rustig informeren:

- waarom ze je aangehouden hebben

- welke bekeuring ze gaan schrijven (max 3 meestal)

- en de correlatie tussen de aanhouding en die drie bonnen.

Als je dan een grove fout op video zet, dan reken ik er op dat ik mezelf kan vrijplijten bij een rechter. Maar ja, het is wél veel moeite.

Stel dat een BOA zou liegen, dan zou ik op het laatste moment pas de video er bij halen en de kans is groot dat dat consequenties heeft; rechters houden niet van jokkende ambtenaren die ooit een eed hebben afgelegd...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #26 Gepost op: 12-03-2014, 14:35 »
Ik heb video meedraaien vanuit mijn crossbril; er is niemand die dat ziet.

Als je een grote GoPro op je helm hebt staan dan zullen ze uiteraard vragen of je dat even uitzet.

Ik zou daarmee uitgerust toch even rustig informeren:

- waarom ze je aangehouden hebben

- welke bekeuring ze gaan schrijven (max 3 meestal)

- en de correlatie tussen de aanhouding en die drie bonnen.

Als je dan een grove fout op video zet, dan reken ik er op dat ik mezelf kan vrijplijten bij een rechter. Maar ja, het is wél veel moeite.

Stel dat een BOA zou liegen, dan zou ik op het laatste moment pas de video er bij halen en de kans is groot dat dat consequenties heeft; rechters houden niet van jokkende ambtenaren die ooit een eed hebben afgelegd...

ik weet ook niet of je zomaar weg kan komen met het filmen,
dat kan alleen als degene die je filmt onherkenbaar ge maakt wordt (zie weg(mis) gebruikers)

aan de andere kant denk ik dat het wel in je voordeel kan spreken als het onterecht is, daar spreken we nu over..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #27 Gepost op: 12-03-2014, 14:45 »
Ik denk dat er wel een verschil is tussen iemand op tv uitzenden, en het als bewijsstuk gebruiken voor de rechter.

Het kan alleen zijn dat je toestemming moet vragen om iemand ''zomaar'' te filmen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #28 Gepost op: 12-03-2014, 14:46 »
Ik denk 't toch niet hoor; als iemand je ten onrechte aanhoudt dan is het minstens geoorloofd om iemand ook onterecht terecht te filmen terwijl hij / zij die fout maakt?

Gelijk oversteken = seponeren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Aanhouden opsporingsambtenaar vanwege valse aangifte
« Reactie #29 Gepost op: 12-03-2014, 16:17 »
Filmen in de openbare ruimte van een ambtenaar met en publieke functie mag, is niet verboden. Als burger wordt filmmateriaal ook als ondersteunend bewijs toegelaten. En jokkende ambtenaren is niet alleen de rechter, maar ook de officier van justitie niet blij mee.

Aanhouden mag een ieder, maar geld alleen voor misdrijven. Overtredingen dus niet .

Politie heeft ook een controle bevoegdheid. Dus rijdende in je auto/op je motor, mag de politie je staande houden om je rijbewijs en kentekenbewijs etc controleren. Staande houden is in feite vragen naar je identiteit gegevens en je g.b.a. adres cq verblijf plaats.

ID/paspoort mag alleen gevraagd worden als daar een aanleiding voor is. Maw ID hoef je niet bij je te hebben, maar als er iets gebeurd (zelfs als je getuige ergens van bent) moet je je ID kunnen tonen. Ergo, altijd bij je hebben is wel handig/verstandig.

BOA haalt zijn bevoegdheden uit het domein(en) waarvoor hij is aangesteld en beëdigd. Kun je vaak aan de buitenkant niet zien. Maar wel terug vinden in het proces-verbaal wat de BOA opmaakt.....

 
Gerrit :)